Напередодні Нового року MMR представляє висновки 2024 року. На 12 запитань уже відповіли маркетинг-директори та PR-експерти.
Завершуємо серію матеріалів питаннями до креативників — підсумки року підводять Коста Шнайдер, Chief Creative Director Publicis Groupe Ukraine and Czech Republic, Ігор Фінашкін, засновник та креативний директор I AM IDEA, Ірина Метньова, засновниця Vandog Agency, Дмитро Лютий, креативний директор агенції Bickerstaff.420, та Ілля Почкун, співзасновник та креативний директор Taktika.
1. Інсайт року
Люди хочуть відчувати, що бренд говорить їхньою мовою, розділяє їхні цінності та не намагається «грати роль».
Ми стали найбільше звертати увагу на автентичність брендів: люди хочуть відчувати, що бренд говорить їхньою мовою, розділяє їхні цінності та не намагається «грати роль». І це вже цікавий виклик для всіх СМО.
2. Розчарування року
Реклама, що ігнорує реальний контекст і потреби суспільства, більше шкодить, ніж допомагає. Зараз час для дій і чесності, а не поверхневих меседжів, які швидко забуваються.
3. Тренд року
Співчуття, розуміння та щирість — ось нова валюта бізнесу. Найуспішніші бренди стали терапевтами для своїх клієнтів.
Емоційний інтелект брендів. Не лише люди, але й компанії вчаться розуміти та підтримувати емоційний стан своїх клієнтів. Співчуття, розуміння та щирість — ось нова валюта бізнесу. Найуспішніші бренди стали терапевтами для своїх клієнтів.
4. Книга року
«Людство. Оптимістична історія» Рутґера Бреґмена. Ця книга, хоч і не нова, змусила багатьох по-новому поглянути на людство, відкинувши схильність до мізантропії на користь віри у його потенціал.
5. Фільм/серіал року
Для глобальної аудиторії це «20 днів у Маріуполі». Ця документальна стрічка — не просто фільм. Це голос тих, хто вже не може говорити. Правда, яку світ має знати. При кожній нагоді я рекомендую своїм іноземним колегам та знайомим подивитися цей фільм.
Українцям я би порадив подивитися мультфільм «Потік. Останній кіт на Землі». Він про те, як різні тварини, навіть ворогуючи спочатку, об’єднуються, щоб вижити в хаосі. Ця історія дуже нагадує нас зараз: разом ми сильніші, навіть у найважчі моменти. Мультфільм вчить, що дружба, підтримка й віра один в одного допомагають долати будь-які випробування. А ще він просто неймовірно красивий і бере за душу.
6. Людина-відкриття року з індустрії
Цього року мені по-новому відкрилися люди з моєї команди. І це надихає, адже величні речі відбуваються тоді, коли маєш сильну підтримку.
7. Подія року
Україна на фестивалі Burning Man. Скульптура «I’m Fine» Олексія Сая для «Українського свідка», створена з пошкоджених війною матеріалів, вразила світ своїм потужним меседжем про стійкість українців. Я пишаюся, що група і Publicis Groupe Content були причетними до проєкту, який так глибоко торкнувся сердець людей.
8. Персональне досягнення року
Вже пʼятий Каннський Лев, цього разу здобутий за проєкт «Мед мінних полів» для KERNEL та МЗС України. До речі, KERNEL — єдиний комерційний український бренд, що має Каннського Лева. Впевнений, це піднімає амбіції ринку ефективно досягати своїх цілей за допомогою яскравих креативних ідей.
9. Компанія року
Усі компанії, що інвестують в розвиток свого бізнесу в Україні та прозоро сплачують усі податки.
10. Реклама року
Кампанія «Women’s Football» для Orange — рекламна кампанія року для мене завдяки поєднанню соціальної місії та комерційного успіху. Створена Marcel Paris, що є частиною Publicis Groupe, вона розвінчала стереотипи про жіночий футбол за допомогою інтригуючого відео.
Результат — 2 мільярди показів, 800 тисяч доларів органічного охоплення, із 92,5% згадок Orange. Кампанія отримала 10 Каннських Левів (найбільша кількість цього року), показавши, як креативність може змінювати суспільство та допомагати зростати брендам.
11. Продукт року
Сучасний конструктор вебсайтів родом з України.
12. Галузевий прогноз на 2025 рік
Сподіваюся, що бренди почнуть більше працювати разом над масштабними соціальними ініціативами, бо в єдності — сила.
Давати прогнози — річ невдячна, тому я би це краще позиціонував як побажання 🙂 Сподіваюся, що бренди почнуть більше працювати разом над масштабними соціальними ініціативами, бо в єдності — сила.
1. Інсайт року
Ваші результати там, де ваш фокус уваги.
2. Розчарування року
Друга частина «Джокера».
3. Тренд року
Зайо*аність.
4. Книга року
Вкотре перечитана «Good to Great» Джима Коллінза. Вважаю, що ця книга, як фільм «Матриця»: її треба обовʼязково перечитувати раз на певний період. Сприймається кожен раз корисно у залежності від актуальності навколишніх подій та фази, у якій знаходиться ваш бізнес.
5. Фільм/серіал року
Трилогія «Епізоди» від студії KNIFE films.
6. Людина-відкриття року з індустрії
Якщо говорити про креативну індустрію, то це Максим Сердюк у ролі генерального продюсера студії KNIFE Films та Іван Уривський — режисер-постановник театру імені Франка.
7. Подія року
Народження доньки.
8. Персональне досягнення року
Їх два:
- Сходив у свій перший одиночний похід Чорногорським хребтом де успішно привів думки до ладу.
- Потрапив на обкладинку Forbes, опинившись з I AM IDEA у списку Forbes Next 250.
9. Компанія року
Аврора.
10. Реклама року
«Усі в плюсі» від I AM IDEA для Міністерства Економіки та платформи «Зроблено в Україні». Ми допомагаємо з креативними кампаніями для платформи вже другий рік. Наприкінці 2024 дізналися, що платформа «Зроблено в Україні» забезпечила +0,64% росту річного ВВП, то зрозуміли що не дарма стараємося.
Ну і ще «У пошуках Арт-Директора» від творчого обʼєднання I AM IDEA.
11. Продукт року
Резерв+.
12. Галузевий прогноз на 2025 рік
Буде багато роботи.
1. Інсайт року
Запит на справедливість, який виник з початком війни, сприяє появі запиту на щирість.
Запит на справедливість, який виник з початком війни, сприяє появі запиту на щирість. Коли ви комунікуєте з аудиторією, варто з повагою ставитися до її розумових здібностей, говорити прямо і відверто, а не намагатися створити потрібне враження всіма засобами.
2. Розчарування року
—
3. Тренд року
Тепер соціальне чи культурне висловлювання несе життєдайний сенс.
Соціо-культурні проекти, багато з яких дійсно допомогли армії, Україні за допомогою ідеї, культурної складової. Багато років маркетинг соціального впливу не користувався попитом серед спеціалістів, бо в пріоритеті були бізнес-завдання. Тепер соціальне чи культурне висловлювання несе життєдайний сенс. У таких проектів, де є масштабна ідея, яка цікава і тут, і на Заході, є потужний потенціал знову привертати увагу світу до України.
4. Книга року
Кларіса Пінкола Естес «Та, що біжить з вовками». Це книга про жіночі архетипи, про те, як себе зібрати до купи після найбільших руйнувань, розчарувань і втрат. Вона про справжню жіночу природу, у якій закладено від народження бути сильною і сміливою, діючою і творчою. Допомагає сформулювати свої відповіді на багато складних питань.
5. Фільм/серіал року
«Ріплі». Чорно-біла естетична насолода з прекрасною грою акторів та препарацією людської натури. І хоч він знятий за мотивами «На яскравому сонці», де у головній ролі був Ален Делон, вийшов самодостатній і непересічний серіал.
6. Людина-відкриття року з індустрії
Для мене це людина не зовсім з індустрії, хоч вона дуже професійно вибудовує і свій персональний бренд, і свій маркетинг. Мова про Юлію Бевзенко, авторку проекту «Шукай», екскурсовода та ідеологиню найкращих прогулянок Києвом. Саме цього року проект «Шукай» поповнився новими мініскульптурками. Мої улюблені — дві галочки від прочитаного повідомлення на книгарні «Сенс» та «Ластівка» на будівлі МЗС України.
Дякую, Юліє, що ви у такий ніжний і водночас сильний спосіб сприяєте розвитку Києва.
7. Подія року
Відновлення бізнес-процесів, команди, проектів у Vandog. Цього року нам вдалося зробити велику кількість нових проектів не тільки з брендингу, креативних кампаній, а й розпочати комплексні проекти, де комунікаційна та PR-складова були основними. Наприклад, проект для Фонду Катерини Осадчої при підтримці Юнісеф та Мінсоцполітики «Поговори зі мною» про важливість усиновлення.
8. Персональне досягнення року
Виявилося, що я маю потужний персональний бренд:)
9. Компанія року
Усі компанії, які послідовно будують маркетинг, залучають соціокультурну складову, збирають гроші і донатять, як Нова Пошта, ПУМБ і Kernel, всі вони заслуговують на повагу та захват.
10. Реклама року
Я під враженням від кампанії «Мед мінних полів», це неймовірна робота, яку хочеться, щоб побачив весь світ.
Також дуже люблю роботу для ТМ Стожар, де ми використали народні традиції декоративного мистецтва для промо соняшникової олії.
11. Продукт року
—
12. Галузевий прогноз на 2025 рік
Мій прогноз простий: у галузі буде все добре — будуть гроші, нові цікаві кейси, нові імена, коли бізнеси будуть зацікавлені у високій планці. Бо вона дасть світове визнання, перемоги на рекламній і культурній ниві.
1. Інсайт року та Розчарування року
Коли єдність стала ще важливішою, українська креативна спільнота (як і суспільство) повернулася до внутрішніх срачів зразка 2021-го року.
Об’єднаю ці два запитання в одну відповідь. 2024-й ще раз довів, що світовій спільноті глобально байдуже на нашу війну. Стало набагато складніше розробляти будь-яку комунікацію, спрямовану на підтримку України. Такі кейси майже не виграють фестивалі, а закордонні ЗМІ не охоче беруть прес-релізи.
Але за цих умов, коли єдність стала ще важливішою, українська креативна спільнота (як і суспільство) повернулася до внутрішніх срачів зразка 2021-го року. Це розчаровує.
3. Тренд року
Це тренд останніх років, але всеодно подобається, що цього року массмаркет привносить більше українського в комунікацію, відходячи від совєтських традицій. Акцент на Різдво замість Нового року, дідух замість ялинки, водіння Маланки і тд.
4. Книга року
Хотів би читати друковану літературу замість робочих чатів і презентацій 24/7, але вже є як є. Зафіксую тут обіцянку для себе прочитати хоч декілька книг наступного року.
5. Фільм/серіал року
Рекомендую до перегляду всім молодим рекламникам, щоб подивитися, що на вас НЕ чекає у цій сфері.
Цього року я вперше подивився (на фоні) всі сезони «Божевільні» та «Емілі в Парижі», що є чудовою ілюстрацією до того, як воно було і більше ніколи не буде, і до того, як воно ніколи не було і ніколи не буде. Рекомендую до перегляду всім молодим рекламникам, щоб подивитися, що на вас НЕ чекає у цій сфері.
6. Людина-відкриття року з індустрії
Цього року для мене став відкриттям шлях креативника Михайла Вербицького, що роками був проти системи, але став її частиною (у гарному розумінні) і показав, що може робити гучні кейси, і як командний гравець в агенції.
Хочеться процитувати Віктора Андрійовича Ющенка і сказати: «Дорогий козаче! Молодець! Міцно обіймаю! Слава Україні!».
7. Подія року
Щодня відбуваються історичні події, вже хотілося б трохи збавити темп.
8. Персональне досягнення року
В агенції закрили понад 20 кампаній за 12 місяців, виграли трохи фестивалів. Я курую курс в КАМІ і полюбив оливки, що вважаю новим щаблем персональної еволюції.
9. Компанія року
Всі бізнеси, що відкрилися в Україні цього року. Дуже поважаю підприємців, що мають таку потужну віру)
10. Реклама року
Звичайно ж, Nearest Bomb Shelter, де ми розкомфортили європейців і досягли потужних безкоштовних охопленнь, а для цього і існує креатив.
Бікертендер на клієнтів. Це те про що мріяли всі з індустрії, але не казали вголос.
11. Продукт року
Та Stalker 2, що ж тут сказати…
12. Галузевий прогноз на 2025 рік
Галузь жива і слава Богу!
1. Інсайт року
Всі вже забули, що таке інсайт в рекламі.
2. Розчарування року
Фактична нормалізація диджитальтного рекету від анонімних Telegram-каналів.
3. Тренд року
🏃🏃♀️🏃♂️(біг).
4. Книга року
Літопис українського дизайну. Spiilka робить велику і важливу роботу. До речі, читайте про наш проєкт «Гвардія наступу» у третій книзі, що вийде зовсім скоро.
5. Фільм/серіал року
Це все, звичайно, не стосується росії, вона однозначно злобна клоака.
«Пінгвін» — серіал, який нагадує, що світ не ділиться на чорне і біле, що він складний і суперечливий, що добродії можуть чинити зло, а поганці проявляти милосердя і відкривати душу. Але це все, звичайно, не стосується росії, вона однозначно злобна клоака.
6. Людина-відкриття року з індустрії
Артем Тертичний — ексстратег Fedoriv і співзасновник Ninja School. Добре, що тепер він наш директор по стратегії.
7. Подія року
Побиття Тайсона Фʼюрі.
8. Персональне досягнення року
Потрапив на обкладинку Forbes. Упустимо той факт, що разом зі мною було ще 70 людей.
9. Компанія року
Особисто для мене — Фора. Це наш найбільший новий клієнт за рік, якому ми зробили дизайн-систему, брендинг гастрономії, HR-бренд, рекламну кампанію. І приємно бачити, як ця робота не пройшла дарма, бо бренд дійсно змінюється на очах.
10. Реклама року
Літо. Зорі. Третя штурмова.
11. Продукт року
Резерв+.
12. Галузевий прогноз на 2025 рік
Бюджети будуть меншати, а незалежні агенції будуть перевинаходити створення реклами.