Висновки 2023 року: 12 питань до маркетинг-директорів
27 Гру 2023, 10:00

Висновки 2023 року: 12 питань до маркетинг-директорів

2023 рік був черговим складним роком для всієї країни та українського бізнесу зокрема, проте за майже два роки з початку повномасштабного вторгнення компанії вже повною мірою звикли до гнучкої адаптації бізнес-процесів під мінливі реалії та продовжують активно підтримувати економічний фронт країни і презентувати потужні соціальні та успішні комерційні проєкти.

MMR представляє серію передноворічних висновків 2023 року з маркетинг-директорами, експертами з комунікацій та креативниками. Першими на 12 підсумкових запитань відповідають Валерія Толочина, Global Chief Marketing Officer MEGOGO, Сергій Грабчак, директор з маркетингу Ощадбанку, Марія Назаренко, маркетинг та e-commerce директорка COMFY, Борис Цомая, маркетинг-директор Meest ПОШТА, та Сергій Костя, директор з маркетингу компанії Bolt у країнах Східної Європи.

Валерія Толочина
Global Chief Marketing Officer
MEGOGO

1. Інсайт року

Створіть ефективні PR стратегії разом з експертами Foundation Coffee Roasters, TWID, БФК Gulliver та ще понад 90 провідними брендами!

12 грудня на GET Business Festival дізнайтесь, як розробити ефективні PR-стратегії, підвищити впізнаваність бренду та залучити нових клієнтів через сучасний маркетинг і співпрацю з лідерами думок.

Забронювати участь

Українці офігенні! Ми з вами звикли нещадно себе критикувати, але озирніться — неймовірна кількість прекрасних проєктів була реалізована в надскладних умовах! Дякую, що надихали та підтримували цього року!

2. Розчарування року

Українці, які продовжують говорити російською та споживати контент, виробництва ворога. Тут уже без коментарів…

3. Тренд року

Адаптивність і відповідальність українського бізнесу досягла свого апогею.

Згадайте, як у 2022 році, після масованих атак, ділова активність в Україні завмирала. Спочатку, щоб оговтатись, нам були потрібні місяці, потім — тижні, дні. Цьогоріч адаптивність і відповідальність українського бізнесу досягла свого апогею — вже за хвилину після відбою тривоги все і всі працюють! Несуться збори донатів, а в робочих дзвінках замість «Ти як?» усе частіше цитують рядки Тичини «Нам своє робить».

Проходячи через драматичні випробування, нація подорослішала. Українці стали більш самостійними, рішучими в судженнях, висловлюваннях і діях. Ми вже розуміємо, що перемогти можна тільки з потужним тилом, а, значить, потрібно працювати й розраховувати насамперед на себе. Це хороший тренд: від «Як можна працювати, коли війна?» ми перейшли до «Потрібно ще більше працювати, тому що війна!»

4. Книга року

Назву не книгу, а цілий книжковий проєкт — «Укрліт» виробництва MEGOGO AUDIO. Тепер в усьому світі абсолютно безоплатно доступні понад 250 прекрасних творів української літератури. Тут вірші Ліни Костенко, «Тигролови» Івана Багряного, «Тіні забутих предків» Михайла Коцюбинського, «Я (Романтика)» Миколи Хвильового, «Місто» Валерʼяна Підмогильного та багато інших. Слухайте, збагачуйте свою лексику й закохуйтесь у неймовірну українську мову! Доступно в мобільному застосунку MEGOGO в розділі «Аудіо»

5. Фільм/серіал року

Одразу три українські фільми без перебільшення стали подією року: «Памфір», «Люксембург, Люксембург» та «Довбуш». А окремо виділю документальну стрічку режисера Мстислава Чернова «20 днів у Маріуполі» — робота потрапила у шортліст премії «Оскар» відразу у двох категоріях! Дуже сподіваюсь на заслужену перемогу Мстислава й команди фільму. 

6. Людина-відкриття року з індустрії

Ярослава Гресь! Цього року ми співпрацювали в рекордній кількості проєктів, серед іншого і як партнер фандрейзингової платформи UNITED24. Мабуть, найбільше нашій команді запам’ятався збір Марка Гемілла на «Армію дронів», коли легендарний актор погодився завітати у прямий етер каналу «MEGOGO Футбол», щоб особисто звернутись до українських вболівальників та розіграти серед фанатів «Зоряних воєн» плакат із власним автографом. Також незабутнім був проєкт Game4Ukraine — благодійний матч усіх зірок на підтримку України, організований Андрієм Шевченком та Олександром Зінченком. Трансляція безкоштовно відбулась на MEGOGO прямо з лондонської арени «Стемфорд Бридж». 

7. Подія року

Тут одразу дві важливі події, реалізація яких була в зоні відповідальності нашої команди:

  • 2 жовтня у креативному просторі Києва MacPaw Space визначили найкращі українські подкасти 2023 року в рамках професійної аудіопремії «Слушно». Премія заснована командою MEGOGO AUDIO 2021 року і відбулася вже втретє. Її мета — зібрати найактуальніші подкасти, долучитися до формування професійної спільноти та стимулювати розвиток інфраструктури — від виробництва до дистрибуції контенту. Цьогоріч переможців обирали серед 135 україномовних подкастів, найбільше учасників подалося в категоріях «Про історію та суспільство» (41) та «Про культуру і мистецтво» (31). 
  • 13 грудня в Києві на концертному майданчику Bel Etage Music Hall вдруге відбулася церемонія нагородження переможців музичної премії MEGOGO MUSIC AWARDS. Премія заснована в розпал повномасштабного вторгнення, щоб популяризувати сучасну українську музику, шукати нові імена, відзначати творчі успіхи артистів, а також бути майданчиком для зустрічей та діалогу української музичної спільноти, яка, на нашу суб’єктивну думку, є найкращою у світі!

Культура важлива, а особливо під час екзистенційної геноцидної війни!

8. Персональне досягнення року

Вперше в житті жодного разу за рік не поїхала у відпустку, так багато було роботи і класних проєктів.

9. Компанія року

Збройні сили України! Без них вже не було б українських компаній.

10. Реклама року

Реклама зборів! Щоб зафіксувати цей феномен, ми з редакцією музичного каналу MEGOGO LIVE зробили спеціальну номінацію в рамках премії MEGOGO MUSIC AWARDS — «Креативний музичний збір». Почесні нагороди отримали всі номінанти цієї категорії, а Василь Байдак за відео «Просто скинь донат» — ще й донат на ЗСУ в розмірі 200 тисяч гривень від офіційного партнера премії. Уже маємо відео від військових, які отримали дрон.

11. Продукт року

Дрони! Маємо працювати, щоб у ЗСУ їх було більше. 

12. Галузевий прогноз на 2024 рік

Прогнози — не моя спеціалізація. Давайте вірити у краще, а готуватись до гіршого. Тоді, підбиваючи підсумки 2024 року, зможемо процитувати Головнокомандувача ЗСУ: «Як би важко нам не було, але вже точно не було соромно!»

Сергій Грабчак
директор з маркетингу
Ощадбанк

1. Інсайт року 

Потрібно переводити на військові рейки не тільки економіку в цілому, але й комунікації та маркетинг.

Війна не закінчилась у 2023. Скільки ще попереду — не знає ніхто. Потрібно переводити на військові рейки не тільки економіку в цілому, але й комунікації та маркетинг. Війна — це наша нова реальність і ми (українці) мусимо навчитись гнучкості.  

2. Розчарування року

Бізнеси, які продовжують не помічати війну. 

3. Тренд року

Штучний інтелект. Компанії, які швидше за інших навчаться інтегрувати ШІ у свою операційну діяльність, захоплять ринок. Найперспективнішими сферами залишаються клієнтська підтримка, big data, маркетинг. Наприклад, для банківського сектору — це надання персоніфікованих продуктових пропозицій, оперативна клієнтська підтримка без залучення живої людини, більш глибокий кредитний скоринг. Це шалена оптимізація витрат — мільйони гривень. Також я вважаю, що розвиток штучного інтелекту в перспективі дасть змогу скоротити робочий тиждень і звільнити ресурс, який ми витрачаємо на рутинні задачі.  

4. Книга року

Буду банальним, але чесним. Думаю, такі випадки бували у всіх. Уже декілька років на полиці в мене лежить «Менеджмент у стилі “Манчестер Юнайтед”». Ніяк не міг прочитати її, хоча починав двічі. У цьому році прочитав. Прекрасна література, яка допомагає структурувати свою роботу й життя — рекомендую. 

5. Фільм/серіал року

«Гаррі Поттер». У цьому році — не через новорічний настрій, а через війну. При перегляді «Гаррі Поттер і Смертельні реліквії: Частина 1» зловив себе на думці, що Рон слухає радіо, щоб не почути поганих новин із «фронту». Зараз цей епізод набуває особливого сенсу. Думаю, багато популярних фільмів тепер можна трактувати інакше. 

6. Людина-відкриття року з індустрії

Держава й великий бізнес мають приділити особливу увагу створенню безбар’єрного суспільства.

Максим Колесников, новий маркдир Укрпошти. Це крутий професіонал, який зміг повернутись у сферу після полону в рф. Пишаюсь тим, що такі люди очолюють провідні позиції в держкомпаніях. Мене надихають історії реінтеграції ветеранів, і я вважаю, що держава й великий бізнес мають приділити особливу увагу створенню безбар’єрного суспільства. Ощад ще у 2014 році розпочав цю роботу, і у 2023 ми запустили нову програму «Моя безбар’єрність».

7. Подія року

Контрнаступ. Знаю, що не про маркетинг, але, на мою думку, це головна подія 2023.

8. Персональне досягнення року

Забрав кішку з вулиці і не відселив її за те, що вона перегризла новорічну гірлянду. Двічі…)

Якщо серйозно — запустили найбільшу за останні чотири роки маркетингову кампанію банку — Моє. У результаті зупинили падіння знання бренду й навіть виросли на декілька пунктів. Зафіксували високу ефективність використання бюджету — показники креативів вищі за ринок. У наступному році плануємо збільшувати темпи.   

9. Компанія року

Кожна компанія, яка продовжує працювати і генерувати податки, — це компанія року. 2023 — дуже складний для бізнесу. 2024 — буде ще складнішим.  

10. Реклама року

Нова пошта — Завтра буде.

11. Продукт року

Дія.

12. Галузевий прогноз на 2024 рік

Прогнози під час війни — дуже специфічна задача, але допускаю, що якщо не буде кардинальних змін у політичній і економічний площинах, то нас очікує помірне відновлення ринку і зростання інвестицій у маркетинг. Перерозподіл бюджетів у сторону соціальних проектів. Збільшення фокусу на безбар’єрності і допомозі ЗСУ.

Марія Назаренко
маркетинг та e-commerce директорка
COMFY

1. Інсайт року 

Кожен із нас має зрозуміти рівень власної відповідальності за наслідки нашої комунікації.

2022 рік ми прожили на адреналіні та завдяки єднанню, а зараз у наших настроях більше зневіри та депресії. Весь рік в мені накопичувалося розуміння відповідальності кожного з нас за власний стан та суспільний настрій. Усі ми маємо зрозуміти рівень власної відповідальності за наслідки нашої комунікації та виховати в собі достатній рівень стійкості та резистентності. І це не залежить від того, комунікуєте ви сам на сам, у невеликій групі чи маєте вплив на велику кількість людей. У комунікаційників та маркетологів ця відповідальність взагалі безмежна, адже ми комунікуємо на аудиторію в тисячі і мільйони людей. 

2. Розчарування року

Для мене головне розчарування року — локалізація війни в межах фронту. Повторюються події 2015 року, коли війна почала зникати з цивільного життя… Люди вже «живуть життя» в інстраграмі та тіктоці, лідери думок та спікери бізнес-конференцій дозволяють собі російську мову, підтримка війська скорочується… Хоча на фронті та від обстрілів щодня гине багато людей, і армія потребує ще більше підтримки, ніж раніше. 

3. Тренд року

Військові — нові лідери думок.

Військові — нові лідери думок. Минулого року в ефірі були волонтери та експерти, цього року в ефірі більше професійних військових, і мені це дуже подобається.

4. Книга року

Мій фаворит — нове подарункове перевидання легендарних «Тореадорів з Васюківки». Якщо ви ще не подарували її всім своїм знайомим батькам з дітьми відповідного віку, обов’язково зробіть це. Це найкраща книжка, щоб з дитинства закохатися в українську мову та культуру.

5. Фільм/серіал року 

«20 днів у Маріуполі». Для мене ця історія про важливість своєчасної та професійної комунікації. Про те, наскільки справедливість може залежати від людей, які комунікують. У місті відбувалися жахливі речі, про які світ міг би і не дізнатися, не отримати підтверджень. Бо русня вимкнула зв’язок, не допускала журналістів та «фільтрувала» біженців.

Низький уклін хлопцям, які це зняли та врятували матеріал. Сподіваюся, цей фільм отримає Оскара, і весь світ побачить російські злочини в Маріуполі.

6. Людина-відкриття року з індустрії

Роман Сівковський, CMO компанії «Аврора». Мала задоволення познайомитися з Романом на події. Він зовсім, як «Аврора» — молодий, активний та робить багато цікавих та правильних речей.

7. Подія року

Повернення iForum. 

8. Персональне досягнення року

Мій внутрішній КРІ останніх двох років — статус «лавмарк» для COMFY. Але це дуже суб’єктивна історія, тож ми залишаємо цю оцінку для наших клієнтів та експертного кола. Ми ж у команді орієнтуємося на виконання наших KPI. І цьогоріч наші показники рекордні:

  • наша частка удвічі більша за найближчого конкурента;
  • частка онлайну — понад 30%, і ми даємо 80% зростання онлайн-продажів у нашому сегменті; 
  • а показники знання (top-of-mind та NPS) стабільно зростають. Наш загальний NPS 65%, транзакційний NPS — 83%. 

9. Компанія року

Український бізнес дійсно крутий, тому відзначити одну компанію складно. Тож тут згадаю великі благодійні фонди «Повернись живим», фонд Сергія Притули та інші… Це диво, як фонди та волонтерський рух за ці два роки структурувалися та продовжують робити дива та збирати кошти на підтримку війська на (якщо можна так сказати) ринку, який вже більше року постійно скорочується. 

10. Реклама року

Нескромно почну з нашого КРАЩа. Це дійсно прорив: ми відповіли на потребу покупця групою товарів, які «топ за свої гроші», зробили класний брендинг, додали яскраву рекламу і… У перші два місяці знання КРАЩа на рівні 35%, за півроку — понад 45%. Ну і, звісно, усі конкуренти безуспішно спробували його повторити. 

Якщо озирнутися по ринку, то я трохи заздрю «ОККО» через «Око за око». Це ідеальна сучасна кампанія з великим охопленням та обсягом допомоги. 

11. Продукт року

Chat GPT та інші чат-боти зі штучним інтелектом. 

12. Галузевий прогноз на 2024 рік

Можна багато говорити про гіперперсоналізацію, штучний інтелект та соціальний маркетинг… Усе це вже є на ринку й буде лише розвиватися. Мені більш важливим здається повернення повноцінної конкуренції.

Важливим здається повернення повноцінної конкуренції.

Ці два роки були дуже турбулентними — хтось багато втратив і повільно відновлювався, хтось вийшов з ринку, а хтось швидко зростав. Але зараз ми стабілізувалися та звикли до нового рівня невизначеності. Якщо в країні наступного року не буде значних потрясінь, то новим етапом буде майже повноцінне відновлення конкуренції, яку ми мали до початку вторгнення. Причому в усіх ринкових сегментах. Ми це бачимо по конкуренції в діджиталі, по поверненню рекламодавців на ТБ, по надскладному ринку праці, по тому, як компанії випускають нові продукти та виходять в нові для себе ніші.

Борис Цомая
маркетинг-директор
Meest ПОШТА

1. Інсайт року

Головна цінність — це люди. 

І цей рік продемонстрував та підкреслив це, як ніколи раніше. Ми усвідомили це чітко та абсолютно беззаперечно. Це стосується всіх аспектів нашого життя: існування та безпеки нашої країни, функціонування нашої економіки, майбутнього нашої нації. Навіть у галузі маркетингу, як і у багатьох інших галузях, незважаючи на швидку автоматизацію процесів, появу та активне запровадження ШІ, люди, їх компетенції, знання, можливості та потенціал стають усе більш важливими та більш цінними.  

2. Розчарування року

Головне розчарування (уже другій рік поспіль) — це наш божевільний, жорстокий та агресивний сусід, який посягає на нас, Українців. Дуже важко усвідомити, як у 21 столітті, коли туристи літають на інші планети, залишаються країни, які живуть за законами темного середньовіччя, а головне, і це найгірше, де у переважної більшості населення відсутнє почуття власної гідності, і від цього і починається все це масове зло. 

3. Тренд року 

На першу шпальту виходить поняття «довіра».

Працюй, розвивайся, іди вперед, не зупиняйся, роби донати на ЗСУ, допомагай та будь на своєму місці. Щодо галузевого тренду у сфері маркетингу, то на першу шпальту виходить поняття «довіра», і абсолютно зрозуміло, чому так відбувається.

4. Книга року

Я дуже люблю читати й читаю багато, тому для мене це важке питання 🙂

  1. Серед галузевих видань про маркетинг із свіженького — дуже надихнула книга СМO Mastercard Раджи Раджаманнара «Квантовий Маркетинг».
  2. Із бестселерів художньої зарубіжної літератури — трохи несподівано «зайшов» роман американської авторки Кейсі Макквістон «Червоний, білий та королівський синій».
  3. З української сучасної літератури — «За Перекопом є земля» Анастасії Левкової.
  4. Із ретроспективи — перечитав роман одного з моїх найулюбленіших авторів Артура Гейлі «Аеропорт», уже в чудовому сучасному українському перекладі. 

5. Фільм/серіал року 

Не буду оригінальним, серед повного метру — «Оппенгеймер». Серед серіалів для мене — це довгоочікуваний шостий сезон «Корони».

6.  Людина-відкриття року з індустрії 

З індустрії маркетингових комунікацій, і для мене це не відкриття, але людина року — і це знов Ярослава Гресь. 

7. Подія року

Без коментарів… Увесь рік — одна суцільна подія…

8. Персональне досягнення року

У Meest ПОШТА ми створила та запровадили новий дизайн та комунікаційну систему «Meestяни» в рамках програми масштабного оновлення бренду. 

І ще це можливість сформувати та зберегти класну команду маркетингу — коли поруч такі люди, це дуже надихає. 

9. Компанія року

Можливо, комусь це здасться дивним, але для мене це «Київстар» — за їх стійкість та професіоналізм, у тому числі і в напрямку антикризових комунікацій.

10. Реклама року

Для мене це серія роликів Meest ПОШТА «Важливо, що вибір є!».

11. Продукт року

Штучний інтелект, у різних проявах, різних продуктах та форматах застосування. 

12. Галузевий прогноз на 2024 рік

Знов потрібно вмикати підвищену передачу та виходити на новий рівень швидкості.

На мою думку, у світі маркетингу все буде відбуватись ще швидше, ніж в цьому році, знов потрібно вмикати підвищену передачу та виходити на новий рівень швидкості прийняття адаптивних та адекватних рішень, будувати максимально гнучку до змін стратегію, здатну пристосуватись до дуже коротких горизонтів планування, і не боятись брати та використовувати нові продукти та технології, вони нам у поміч. 

Ще дуже важливо бути реалістом та працювати в умовах обмежених ресурсів, причому будь-яких: матеріальних, фінансових, людських, на жаль. Тому в наступному році багато чого буде залежати від вміння маркетологів бути креативними, творчими, нестандартними, і в той же час не забувати про «раціо» складову. Як раніше, «виїхати» завдяки великим бюджетам та «залити» медійний простір великою кількістю, а не якістю вже не вийде. 

Отже, контент, емоція, зв’язок з клієнтом, емпатія та відчуття потреб виходить на перше місце одночасно з чіткою оцінкою ефективності кожного кроку. 

Сергій Костя
директор з маркетингу компанії Bolt
у країнах Східної Європи

1. Інсайт року

Хоч адреналін закінчився, ми не здаємося. 

2. Розчарування року

Не може бути розчарування, коли війна, помилки коштують дорого, але ми не розчаровані. 

3. Тренд року

Бути українцем, не тільки вдома, не тільки на свята. 

4. Книга року

Уінстон Черчіль «Спогади про Другу світову війну».

5. Фільм/серіал року

Фільм — «Царство небесне», серіал — «Падіння дому Ашерів».

6. Людина-відкриття року з індустрії

Не відкриття, але людина року — Ярослава Гресь. 

7. Подія року

Кожен новий день із вдячністю. 

8. Персональне досягнення року

У Bolt одна з найкращих команд по рівню задоволення співробітників.

9. Компанія року

Bolt 🙂

10. Реклама року

Усі реклами, які допомагають Україні.

11. Продукт року

Дрони.

Амбіції повернулись, броня бізнесу міцна.

12. Галузевий прогноз на 2024 рік

Амбіції повернулись, броня бізнесу міцна і на місці. Готові до викликів, не чекаємо легкого, але і не боїмося невідомого.

Розкажіть друзям про новину