Представництво Міжнародної організації з міграції в Україні та комунікаційна агенція plusone social impact створили національну інформаційну кампанію, яка закликає бути уважними й критично ставитися до привабливих пропозицій роботи, доходу, житла чи допомоги.
За оцінками МОМ, понад 300 тисяч українців постраждали від торгівлі людьми з 1991 року. З початком повномасштабної війни українці стали надзвичайно вразливими: кожна друга людина в Україні готова погодитися принаймні на одну ризиковану пропозицію, що може призвести до ситуації торгівлі людьми, експлуатації чи насильства.
Коли потрібні гроші, щоб забезпечити себе і рідних. Коли шукаєш надійну роботу заради стабільного доходу. Коли потребуєш прихистку, безпечного місця перебування чи кращих умов проживання… У всіх цих ситуаціях кампанія “Придивись” закликає пам’ятати: серед тих, хто пропонує бажане, можуть бути шахраї. Користуючись довірою, ці люди ладні обманювати, створювати ілюзію вигідної, безпечної пропозиції, яка в реальності ризикує призвести до експлуатації, порушення прав і свобод.
Креативним рішенням проєкту стало використання паралелі між ексцентричними візуальними ілюзіями, які ніби манять і привертають увагу, – та ілюзіями кращого життя, які створюють шахраї, щоб обманути й скривдити людей, які прагнуть позитивних змін. “Ілюзії бувають різні. Придивись” наголошує кампанія і радить звертатися на безкоштовну гарячу лінію 527, де можна дізнатися більше про ризики експлуатації й отримати консультацію щодо ситуацію, у якій знаходиться людина.
Три відеоролики кампанії ілюструють найбільш розповсюджені ситуації введення людини в оману при пошуку роботи чи отриманні допомоги.
Герої-шахраї сиплять красивими обіцянками, втім у їхніх словах можна розгледіти маніпуляції: відсутність офіційних документів фірми чи чіткої інформації про роботу, небажання підписувати трудовий договір чи ділитися умовами надання допомоги.
А до чого можуть призвести ситуації, змальовані у роликах, розповідає спеціальна експозиція, що діятиме з 18 жовтня на Південному залізничному вокзалі міста Києва, присвячена Європейському дню боротьби з торгівлею людьми. Це простір, створений, щоб поміркувати над цими питаннями безпеки і ризиків. Простір спроєктований, щоб придивитись й розгледіти: до чого можуть призвести такі, на перший погляд, привабливі пропозиції роботи чи житла. Якщо придивитися до величезної ілюзії на підлозі вокзалу, можна прочитати реальні історії людей, які постраждали від експлуатації.