Напередодні Нового року MMR представляє серію висновків 2023 року. Першими на 12 запитань відповіли маркетинг-директори відомих компаній.
Сьогодні власними підсумками та інсайтами діляться Катерина Співакова, керівниця департаменту комунікацій, PR та GR Kernel, Олена Дерев’янко, co-founder і партнер Агенції PR-Service, віце-президент Української PR-Ліги, д-р наук, проф., Олена Осипчук, PR-директорка Socar, Сергій Біденко, репутаційний та антикризовий радник.
1. Інсайт року
Реальність доводить, що світ може швидко відкотитися назад.
Ми звикли вважати, що рух можливий тільки вперед. Проте реальність доводить, що світ може швидко відкотитися назад, причому до таких точок, які здавалися давно пройденими і вже недосяжними. Це стосується різних сфер — руху від демократії до авторитаризму, від свободи слова до цензури, від диджиталізації до повної відсутності зв’язку.
Швидкозмінність всього реальна. Треба бути пильними до всіх процесів навколо нас і вчитися вчасно реагувати на момент зміни.
2. Розчарування року
Ілон Маск. Для мене це показовий приклад того, що глобальний лідер — це і про велику відповідальність. Як бачимо, інноватор може не лише будувати світ, а й руйнувати його — одним словом чи вчинком. Сьогодні рівень відповідальності лідера думок надвисокий. І те, що раніше швидко пробачалося чи забувалося, тепер має незворотний вплив як на довіру до самої персони, так і на імплементацію його ідей, якими б прогресивними вони не були.
3. Тренд року
Повернення до автентичних українських традицій, їх поглиблене вивчення та чітке розмежування нав’язаного радянським періодом і нашого справжнього. Цього року відбувся справжній бум просвітницьких культурних подій. Показово, що ми не лише дізнаємося більше про уже відоме нам, а й відкриваємо нове в культурній спадщині України. Так, цьогоріч культурним відкриттям для мене став Василь Кричевський — український художник, графік та архітектор ХХ століття. Він зробив великий внесок у розвиток декоративно-прикладного мистецтва України. Мені пощастило відвідати його садибу на Полтавщині та на власні очі побачити ескізи його графічних робіт.
4. Книга року
«Російсько-українська війна. Повернення історії» — книга Сергія Плохія, директора Українського наукового інституту Гарвардського університету.
5. Фільм/серіал року
«20 днів у Маріуполі» Мстислава Чернова.
6. Людина-відкриття року з індустрії
Андрій Вадатурський, генеральний директор «Нібулон». Олексій Опанасович Вадатурський усе життя присвятив розбудові агробізнесу та річкової агроінфраструктури та зробив великий внесок у розвиток усієї галузі зокрема. Для його наступника це був справжній виклик — перейняти такий спадок, ще й зробити це в умовах воєнного стану — надскладного періоду для країни та для її агросектору. Попри всі складнощі, Вадатурський-син зберіг репутацію компанії та довіру партнерів.
7. Подія року
Припинення дії Зернової ініціативи і продовження руху суден Чорним морем Українським коридором. Це знакова подія і для агроіндустрії, і для економіки України в цілому. Те, що експорт морськими шляхами працює, незважаючи на систематичні атаки росії на портову інфраструктуру, та навіть вийшов на рамки агроекспорту — це ще один символ української сміливості та прагнення перемагати.
8. Персональне досягнення року
Цього року я увійшла до бордів двох жіночих спільнот — Impact Force та Women Leaders for Ukraine. Ці громадські організації зосереджуються на проєктах з відповідального лідерства, зміні соціальної поведінки, довготривалому соціальному впливі, створенні економічних можливостей для дрібних та середніх підприємств. Для мене почесно й відповідально стати частиною таких ініціатив.
9. Компанія року
Безумовно, це Kernel. 2023 — мій перший рік у цій компанії. Я маю великий досвід роботи в різних структурах, органах влади, у різних напрямках бізнесу, і Kernel вразив своєю адаптивністю під швидкозмінне середовище. Така велика і багатокомпонентна компанія вражає швидкістю та якістю ухвалення рішень і досить коротким періодом на їх втілення та отримання результату.
Ми потужно заходимо у нові для нас сегменти, купуємо судна, втілюємо проєкти з енергоефективності, закінчуємо будівництво найбільшого олійноекстракційного заводу в Європі — і це лише частина проєктів, які Kernel втілює у дуже непередбачувані для українського бізнесу часи.
10. Реклама року
«Етніка: українські художні промисли» — це інформаційна кампанія про традиції та зв’язок з предками, створена за підтримки Міністерства культури та інформаційної політики України і канадського донорського проєкту. Проєкт складається з чотирьох натхненних роликів, присвячених унікальним українським народним промислам: решетилівська вишивка білим по білому, косівська мальована кераміка, гутництво та писанкарство. До створення відео була залучена дизайнер Ольга Навроцька.
Відео про ці унікальні українські ремесла заворожують і викликають почуття гордості за нашу культурну спадщину. Переконайтеся в цьому самі.
Проте для мене, крім просвітницької місії, ще одна важлива перевага цієї ініціативи у тому, що організатори популяризують ці промисли, створюючи попит на них серед споживачів — наприклад, їх можна придбати у ЦУМі.
11. Продукт року
Соняшникова олія. У Kernel я відкрила для себе цей продукт заново, відвідавши один із наших олійноекстракційних заводів і детально вивчивши процес виготовлення олії. У побуті ми недооцінюємо цей продукт, хоча маємо ним пишатися. Навколо соняшникової олії є багато міфів і, напевно, це теж той традиційний український продукт, про який нам потрібно дізнаватися більше й навчитися цінувати його, як це робить уже весь світ. Україна є світовим лідером з виготовлення та експорту соняшникової олії на світові ринки, і ми в Kernel зараз плануємо великий проєкт, який допоможе нашому споживачу краще зрозуміти й відчути і сам продукт, і його роль в історичній спадщині України.
12. Галузевий прогноз на 2024 рік
Старі інструменти для збору донатів і висвітлення допомоги ЗСУ вже не працюють, тому кампанії будуть ще винахідливішими та креативнішими. З’являтиметься багато незвичних творчих і бізнес-колаборацій, подекуди, можливо, дуже неочікуваних. Гадаю, що виразним акцентом для кампаній на широку аудиторію стане теза про те, що навіть маленькі суми важливі. Важливою залишиться роль ЗМІ у напрямку висвітлення проєктів допомоги військовим. На пресу покладена місія утримувати на цьому фокус уваги суспільства, а для цього теж доведеться бути креативними у подачі, адже це також їхній внесок у перемогу.
1. Інсайт року
Криза політичного лідерства у світі набагато глибша, ніж я думала раніше.
2. Розчарування року
На щастя, не трапилося таке, бо не маю звички мати ілюзії 😉
3. Тренд року
На жаль, це все ще «не дивися вгору».
На жаль, це все ще «не дивися вгору» як одночасно і природна реакція людей на дуже тривожні виклики, так і штучно навʼязувана суспільству безвідповідальними decision-makers.
4. Книга року
Для мене «Аштавакра-Гіта», бо вдалося знайти достатньо часу на осмислення.
5. Фільм/серіал року
The Crown — бо нарешті вийшов останній сезон.
6. Людина-відкриття року з індустрії
Не пощастило зустріти.
7. Подія року
Як і минулого року, війна.
8. Персональне досягнення року
- Вдалося впорядкувати свої наукові здобутки у вигляді давно задуманої збірки “General Theory of reputation” — книга англійською, яка була представлена на London Book Fair. І вже доопрацьовую цей текст для другого видання, іншого за стилістикою і цільовою аудиторією.
- Успішно пройшла курс Creative Writing в Оксфордському університеті.
9. Компанія року
Київстар, бо за її роботою й долею, затамувавши дихання, слідкує вся країна.
10. Реклама року
Barbie by Mattel & Warner Bros. — промо фільму і значною мірою сам фільм.
11. Продукт року
ChatGPT, який був, мабуть, найбільш обговорюваною продуктовою інновацією.
12. Галузевий прогноз на 2024 рік
Ключові тренди:
- збереження обсягу ринку на поточному рівні;
- акцент на GR і антикризових комунікаціях;
- експерименти з AI;
- дефіцит кваліфікованих кадрів;
- намагання постановників завдань усіх рівнів зекономити на PR-бюджетах.
1. Інсайт року
Ми жили без довгострокових планів і стратегій та вижили.
2. Розчарування року
Остання прес-конференція Зеленського. Відсутність планів засмучує.
3. Тренд року
КСВ і формування корпоративної благодійності. Це вже частина стратегії брендів, як великих компаній, так і маленьких підприємств.
4. Книга року
Емілія Гарт «Непокірні».
5. Фільм/серіал року
«Оппенгеймер». Коли не завжди можеш враховувати наслідки.
6. Людина-відкриття року з індустрії
Олександр Шевченко, Укрзалізниця.
7. Подія року
Повернення скіфського золота.
8. Персональне досягнення року
Вдосконалення селф-менеджменту.
9. Компанія року
Укрзалізниця.
10. Реклама року
Superhumans. Про спільний проєкт компанії SOCAR та Superhumans Center зі збору коштів на високофункціональні протези для українців, які постраждали від війни.
11. Продукт року
Дитячий фуд-бокс з Патроном на АЗК SOCAR.
12. Галузевий прогноз на 2024 рік
Відбудуться зміни корпоративної культури.
Ветераноцентричність. Ми звикли жити в війні та готові масштабуватися навіть у таких несприятливих умовах. Відбудуться зміни корпоративної культури, і це відбуватиметься швидко, бо часу на «розкачку» немає.
1. Інсайт року
Люди — найцінніша сила будь-якої компанії.
2. Розчарування року
Люди та медіа, які публікують чи передруковують інформацію без зваженого аналізу її цінності та правдивості. Як наслідок, це переростає в хейт та нищить людей, компанії, ідеї та процеси.
3. Тренд року
Звертатися за допомогою до колег та бути відкритим надавати таку допомогу.
4. Книга року
«Everyday Communication Strategies: Manage Common Issues to Prevent a Crisis and Protect Your Brand». Авторка — Amanda Coleman.
Чудово структурована книжка про кризові комунікації. Відчуття дружньої розмови з фахівцем з подолання репутаційних криз, у портфоліо якої чимало цікавих і яскравих історій подолання криз.
5. Фільм/серіал року
Третій сезон серіалу «Ранкове шоу» та міні-серіал Netflix про Арнольда Шварценеггера. Обидва серіали показують велич та крихкість особистості.
6. Людина-відкриття року з індустрії
Юлія Петрик. Знайомі вже давно, але постійне відкриваю для себе її різні прояви сили, емпатії, креативу.
7. Подія року
УСЕ, що робили українці цього року для України та людей.
8. Персональне досягнення року
- Отримав міжнародну нагороду PRO PR Globe Awards.
- Продовжив роботу над проявленням на міжнародному рівні талантів та професійності українських комунікаційників.
- Ініціював подачу заявок від українських колег на престижні конкурси — ICCO Awards 2023, а також Davos Communications Awards 2023, де нагороди отримали Вірослава Новосильна, засновниця та CEO агенції SLOVA Tech PR, Київська міська рада (Київ Цифровий), Нова Пошта, Ukrainian PR Army, ДТЕК ВДЕ, українська біржа WhiteBIT.
9. Компанія року
Business StandUp та її засновниці Наталія Дмитренко і Наталка Слєпцова.
Кожного разу в них виходить організувати подію найвищої якості для нетворкінгу, рефлексії та задоволення!
10. Реклама року
«Нова пошта» — «Завтра буде».
11. Продукт року
AI сервіси — для перевірки гіпотез та ідей.
12. Галузевий прогноз на 2024 рік
Перманентна криза — частина нашого життя.
Перманентна криза — частина нашого життя. Тому важливо для комунікаційних команд компаній та піар-агенціям провести навчання для актуалізації знань та практичних навичок щодо антикризових дій та захисту репутації.