Що змінилось у PR за 20 років: результати опитування Newsfront та MMR
24 Чер 2025, 14:41
PR

Що змінилось у PR за 20 років: результати опитування Newsfront та MMR

Агенція Newsfront працює на українському ринку з 2005 року і є однією з найстаріших у галузі. Команда пройшла цей шлях разом із індустрією — бачила, як змінювалися інструменти, запити клієнтів і сам підхід до комунікацій.

До свого ювілею Newsfront спільно з MMR ініціювали опитування PR-фахівців з різних секторів і з різним досвідом, аби дослідити, як трансформувалася галузь: які зміни стали помітними, які тенденції закріпилися, і що може стати викликом у майбутньому. 

Для цього огляду галузі було проведено невибіркове онлайн-опитування змішаного типу за допомогою Google-форми. Опитувальник містив як закриті запитання (із фіксованими варіантами відповіді), так і відкриті, що дозволяли учасникам висловлювати власну думку та залишати цитати. У ньому взяли участь близько сотні спеціалістів з агенцій, бізнесу, державного сектору, НГО, а також дотичних до комунікацій професіоналів.

Основу вибірки склали фахівці з досвідом від 1 до 10 років — понад 60% респондентів. 12,5% опитаних мають понад 20 років у професії. Це відповідає світовому тренду: основні гравці галузі — молодші спеціалісти, в той час як професійний цикл поступово скорочується. Серед причин — високе навантаження, вигорання та зростаюча плинність кадрів. Так, Бюро статистики праці США прогнозує понад 27 000 вакансій у PR-галузі щороку до 2033-го, зокрема через зміну професії і вихід фахівців на пенсію.

Святкування 2-ї та 5-ї річниці Newsfront, 2007 та 2010 рік. Новорічний корпоратив, 2015 рік. Фото з архіву Newsfront Сommunications

Як змінились інструменти: пресреліз помер?

Згідно з опитуванням, фахівці з понад 20-річним досвідом на початку своєї карʼєри переважно використовували пресрелізи, пресконференції та іміджеві проєкти як основні інструменти для роботи. Згадували також обкладинки друкованих видань — колись це була ледь не ключова мета PR-кампаній, а зараз майже зникла з брифів. Сьогодні їхній арсенал значно розширився: до нього додалися спецпроєкти, колаборації з лідерами думок і з іншими брендами. 

Хоча пресреліз не зникає з інструментарію комунікаційників, його роль змінилася. 40% учасників опитування зазначили, що нині активніше застосовують пітчинг інтервʼю або новин, спецпроєкти та інші формати, які дають більше гнучкості й можливостей для персоналізованих комунікацій.

Скан публікації про клієнта Newsfront з підкресленими згадками, 2006 рік. Скан з архіву Newsfront Communications
У 2004-2005 роках ми переважно говорили про політичні технології та формування іміджу, а корпоративні комунікації лише починали розвиватися — переважно в міжнародних компаніях. За два десятиліття ми пройшли унікальний шлях: з одного боку, перейняли кращі світові практики управління репутацією, а з іншого — сформували власний локальний підхід, заснований на ментальності, особливостях ринку та подіях, що відбувалися всі ці роки.
Дарія Добрунова
PR & CSR Lead JTI Україна

Замість масових розсилок усе частіше потрібна точкова, стратегічна робота — з акцентом на якість публікацій, а не на їхню кількість. Адже, як пригадують учасники опитування, на початку карʼєри запити звучали просто: «Ми хочемо бути всюди», «Потрібно багато публікацій». Сьогодні ж — важливо бути там, де це справді має значення, враховуючи цілі бізнесу та цільову аудиторію. 

Навантаження збільшується: як змінились професійні виклики

23,4% опитаних PR-фахівців із загальної вибірки вважають найбільшим викликом на початку кар’єри отримання відповіді від журналіста або публікації пресрелізу. На другому місці — побудова відносин із медіа та доведення цінності своєї роботи керівництву: по 18,8% респондентів відзначили ці виклики. Ще 17,2% учасників зіштовхнулися з труднощами у поясненні суті своєї професійної діяльності.

Ситуація дещо інша серед фахівців із понад 20-річним досвідом. 37,5% з них на початку кар’єри вважали складним завданням пояснити, чим саме займаються, і стільки ж — отримати відповідь від журналіста. Водночас найбільшим викликом для них зараз стало отримання й захист комунікаційного бюджету (50%), а також — впоратися з надмірним робочим навантаженням (25%).

Технології зробили стейкхолдерів ближчими до бізнесу — сьогодні репутацію формують не лише ЗМІ, а й соцмережі, відгуки, публічні обговорення. Це вимагає від піарників уміння швидко аналізувати дані, глибоко розуміти свою аудиторію і бути відкритими до діалогу. Ще один виклик — вимірюваність. Бізнес очікує зрозумілих метрик впливу PR на зміну сприйняття бренду, зростання лояльності, управління ризиками тощо. А масштаб і складність процесів диктують потребу в системному підході: автоматизація, AI, цифрові платформи — вже must have.
Коцофане Ольга
керівниця департаменту комунікацій фінтех-групи EasyPay
Презентація робота Asimo під час Kyiv Automotive Show, 2007 рік. Архів Newsfront Сommunications

PR стає стратегічною функцією, проте простір для навчання стейкхолдерів залишається

55,7% учасників опитування вважають, що ставлення до PR-фахівців змінилося лише частково, тоді як 27,9% зазначили, що їхню роботу почали цінувати більше. Менше ніж 5% повідомили, що досі зіштовхуються з плутаниною щодо своїх функцій.

Фахівці галузі також згадували, що на початку кар’єри запити клієнтів часто зводилися до продажів або красивих і гучних кампаній. Натомість зараз зростає цінність ефективних, стратегічно обґрунтованих комунікацій.

Більшість респондентів (56,9%) зазначили, що керівництво очікує від PR-фахівців чітких критеріїв ефективності та зв’язку комунікацій із бізнес-цілями. Ще 13,8% вказали на зростання очікувань щодо креативності, а 12,1% — на появу окремих бюджетів на спецпроєкти та колаборації.

Ці дані підтверджуються й думками експертів з агенції, бізнесу та університетської спільноти.

Загалом змінилось уявлення про PR. Тепер це не про «зроби гарно», «треба, щоб всі говорили про нас» тощо. Це більше усвідомлені та стратегічні підходи до підготовки кампаній, комунікацій та просто побудови бренду із залученням фахівців. Стало більше розуміння, що безкоштовний PR не завжди ефективний, антикризові комунікації обов’язково треба пропрацьовувати якісно, звіряти життя бренду та його комунікацію з реальністю.
Анжеліка Власенко
PR та Comms Львівська майстерня шоколаду
Ключова трансформація піарника за останні 20 років — це перехід від «контролю інформації» до «створення репутаційних сенсів». Ми більше не керуємо інформаційним потоком, а формуємо живий діалог з аудиторією, будуємо спільноти й надаємо брендам людського обличчя.
Роман Загорняк
CEO комунікаційної агенції AVERINA
На мою думку, за останні 20 років PR пройшов жорстку трансформацію від іміджбілдінгу та звичайного інформаційного супроводу до ключового елементу стратегічного управління брендом. Від написання пресрелізів до комунікаційної розвідки та захисту в корпоративних конфліктах. Від івентів до формування суспільних цінностей та інформаційного захисту інтересів держави. Від паблісіті до створення потужних особистих брендів. Це дуже складний і, часом, героїчний шлях.
Марина Калініна
доцентка кафедри реклами та зв’язків  з громадськістю Навчально-наукового інституту журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка

Профільна освіта та курси: можливостей для навчання стало більше

Більше половини респондентів (53,1%) мають суміжну з комунікаціями освіту — журналістика, політологія, міжнародні відносини тощо. Профільну або кардинально відмінну (технічну, економічну, юридичну) освіту мають ще по 20,3% фахівців.

Популярністю користуються й додаткові курси — зокрема, для поглиблення знань в окремих сферах: Global PR, вимірювання ефективності, кризові комунікації. На початку кар’єри більшість респондентів (також 53,1%) не проходили додаткового навчання, а здобували знання від старших колег, на практиці або завдяки лекціям і вебінарам.

Натомість зараз 77,8% учасників опитування проходили навчання протягом останнього року, і з них понад половина (61,2%) — завершили профільні курси. Ще 9,5% не навчались додатково, пояснюючи це тим, що їм і так вистачає професійних викликів.

Команда Newsfront у 2018 році. Архів Newsfront Communications
Серед респондентів опитування не було фахівців, які працюють у комунікаціях для військової сфери, але ми розуміємо, що цей напрям активно розвивається: це і рекрутинг до бригад, і популяризація технологічних сервісів для війська, і робота з miltech/defence tech-стартапами. У цьому наша експертиза є унікальною. Ми бачимо потенціал як для агентського PR, так і для фахівців, які прагнуть більшого впливу на сучасну українську історію. Це також можливість для розвитку освітніх ініціатив — зокрема, і на міжнародному рівні.
Вікторія Чернова
директорка з розвитку в Newsfront Communications

PR в Україні за 20 років пройшов шлях від «простого інформування» до стратегічного партнерства — у бізнесі, громадському секторі та державному управлінні. Змінилися інструменти, запити, підхід до освіти й сам образ професії. Але перед галуззю ще багато викликів: від складнощів захисту бюджетів до потреби глибше вимірювати вплив комунікацій на бізнес-результати. Саме зараз, коли репутація стає активом, а не наслідком, настав час консолідувати досвід, посилювати голос професії й інвестувати в нове покоління PR-фахівців.

Розкажіть друзям про новину

Нове відео