Український бізнес сьогодні шукає можливості для розвитку — і масштабування на іноземні ринки є одним із очевидних векторів зростання.
Чи треба адаптувати стратегію для виходу на іноземні ринки? Як обрати країну для масштабування? Як забезпечити постійну комунікацію та зв’язок з іноземними клієнтами та партнерами, враховуючи культурні, мовні та часові розбіжності? І нарешті: який шлях ефективніший — продовжувати працювати з українською агенцією чи шукати партнерів на локальних ринках?
Агенція комунікацій «ВАРТО» разом із MMR допоможуть підприємцям знайти відповіді на ці та інші запитання у спецпроєкті PR глобус. Команда агенції розпитала партнерів з 12 країн Європи про особливості маркетингу та піару в їхніх країнах.
Першим ми розпитали Ханса ван Йємерена — президента бельгійської маркетингової агенції iO.
Трендові галузі бізнесу у Бельгії у 2023 році
- IT
Бельгія є одним з лідерів Європи з розвитку цифрової економіки. Серед найбільш популярних напрямків — хмарні технології, кібербезпека та, звичайно, розвиток штучного інтелекту. Потрібним є й фінтех напрямок.
- Індустрія гостинності та туризму
Пандемія ковіду сьогодні звучить як щось далеке та давнє для українців, проте бельгійці продовжували дотримуватися ковідних обмежень досить довгий проміжок часу, що не могло не відбитися на стані галузі туризму та гостинності. Сьогодні ж цей напрямок, за словами Ханса, починає активно відновлюватися. Туристичні компанії активно шукають шляхи залучення туристів.
- Енергетика
Як і переважна більшість країн Європи, Бельгія працює над покращенням енергоефективності — особливо в секторах сонячної та вітрової енергетики. Розвиток цього сектору активними інвестиціями підтримує держава та міжнародні грантові організації.
Зайняти місце у тісних нішах новим компаніям буде важко — тут головна порада: йти у партнерство.
Цікава бізнес-традиція, яку зауважив Ханс: у Бельгії, як у невеликій країні, досить популярними є «національні сімейні компанії» — бізнеси, які міцно зайняли своє місце в топі галузі й працюють в ній століттями. Так, деякі будівельні бренди, які й сьогодні популярні в країні, беруть свій початок ще у 1700-х роках. Тому зайняти місце у тісних нішах новим компаніям буде важко — тут головна порада: йти у партнерство.
І що, як не ефективна стратегія комунікації, допоможе налагодити співпрацю з новим ринком?
Тренди маркетингу та PR у Бельгії у 2023 році
- Гейміфікація контенту та використання ігрових механік для залучення нових клієнтів
За словами бельгійських партнерів агенції, цей тренд протягом останнього року нарешті активно запрацював для бельгійських споживачів. Бренди почали закладати відсоток маркетингового бюджету на розміщення продукту в розважальному контенті для отримання більшої взаємодії та реакцій споживачів. Звичайно, однією з причин таких змін стало зростання популярності TikTok у країні.
- Штучний інтелект і все, що з ним пов’язано
Звичайно, ШІ сьогодні — тренд номер один для всіх країн. У когось цей інструмент викликає захоплення та інтерес, а когось — лякає та змушує хвилюватися. Жарти про революцію роботів також періодично лунають.
Кінець світу та роботична революція в Бельгії поки що відкладаються.
З досвіду Ханса та його агенції, ШІ зараз активно використовують для швидкого опрацювання масивів даних та автоматизації рутинних задач — формування аналітичних звітів, підготовки шаблонних імейлів тощо. Водночас європейські колеги не можуть утриматися від дискусії щодо майбутнього професії, адже деякі бельгійські компанії серйозно пробують замінити певні категорії працівників за допомогою ШІ. Проте успішних кейсів таких змін Ханс, на жаль чи на щастя, не згадав. А отже кінець світу та роботична революція в Бельгії поки що відкладаються.
- Створення оригінального контенту та захист авторських прав
Наш партнер відмічає, що використання генеративних ШІ становить виклик для управління репутацією та побудови довіри споживачів до брендів. Наразі у них нема єдиного рішення щодо того, чи потрібно якось маркувати контент, створений за допомогою ШІ. Однак і в бізнесів, і в агенцій існує великий запит на якісний, креативний та — ключове! — оригінальний контент, який буде гарно сприйнятий аудиторією та буде позитивно відрізняти бренд серед конкурентів.
PR-інструмент для просування в Бельгії
- Комунікаційна стратегія
Насправді саме зі стратегії — створення нової або адаптації наявної — варто було б починати вихід на ринок будь-якої країни. Але для початку роботи в Бельгії цей інструмент особливо релевантний. Зі спілкування з Хансом фахівці агенції зробили такий висновок: особливо важливим буде аналітичний етап, а враховуючи «тісноту» в різних нішах — дослідження конкурентів. Його результати допоможуть визначити ефективні та неефективні інструменти комунікацій представників галузі, а також відшукати ті канали для просування, які будуть максимально корисними бренду. І, звичайно, аналітика трендів допоможе врахувати всі тенденції маркетингу та піару, та використати найкращі з них у комунікаціях.
Ставлення бельгійців до України
Ханс називає нашу країну «прихованою перлиною Європи».
Для бельгійців Україна відкрилася та стала впізнаваною державою лише після повномасштабного вторгнення. Ханс називає нашу країну «прихованою перлиною Європи» і пояснює — його вражають реальні обсяги того, що виробляється та створюється Україною для всього світу в різних галузях. Україна на слуху, викликає інтерес і щире бажання підтримати — хоча Бельгія невелика країна, і через це простору для заходу нових брендів не так багато, але бельгійський бізнес цілком може бути зацікавлений у співпраці з українським. Особливо з виробниками.
Бельгійці активно підтримували людей з України, які приїхали до них в країну через війну. Ханс впевнений, що Україна в найближчому майбутньому (тобто одразу після перемоги) буде привабливим партнером для співпраці. Тому радить задуматися про партнерство з бельгійськими компаніями вже зараз. Ми в агенції «ВАРТО» наразі прокладаємо цей шлях побудови комунікацій та впровадження інструментів маркетингу та PR з бельгійськими партнерами для українського бізнесу.
Будемо ділитися досвідом у наступних матеріалах спецпроєкту — тож stay tuned.