Павло Мусін: «[squád] — це не звичайна комерційна продакшн студія»
19 Лип 2023, 13:08

Павло Мусін: «[squád] — це не звичайна комерційна продакшн студія»

Не закритися під час війни та змогти вижити здавалося майже непосильною задачою для багатьох українських продакшнів у перші місяці повномасштабної війни. Павло Мусін, на той час ще керівник одного продакшну NEBO (N380), із перших днів вторгнення разом із командою активно створювали таргетований контент і відеоролики з метою достукатися до російськомовної та англомовної аудиторій та зупинити війну. Звичайно ж, усі проєкти NEBO тоді вмить стали на паузу.

Однак, попри всі перешкоди, у 2023 році Павло повністю переглянув бізнес-модель та вирішив відкрити другу продакшн студію [squád] з новою філософією та свіжим баченням ринку. В екслюзивному інтерв‘ю для MMR Павло Мусін, засновник та керівник двох продакшн студій — [squád] та NEBO (N380) — розказав про відкриття двох офісів [squád] у Києві та Барселоні, різницю в бізнес-моделях продакшнів, відмінності українського та європейського ринків, а також співпрацю з Netflix.

У 2023 році ви відкрили нову продакшн студію [squád] з офісами в Києві та Барселоні. Розкажіть, що вас підштовхнуло до її створення?

Насправді все досить просто. До початку повномасштабної війни в нас була студія в Києві, й Україна була основним ринком. Зараз український ринок дуже просів — так, він набирає обертів і відновлюється, але кількість клієнтів, готових витрачати гроші на рекламу, значно зменшилася. Для прикладу візьмемо одного нашого постійного клієнта, який раніше замовляв на рік близько 20-25 різних рекламних проєктів. Зараз ця кількість зменшилася до трьох. Працювати під час війни дуже непросто, і багато речей вимагають певних рішень. Не завжди простих.

Створіть ефективні PR стратегії разом з експертами Foundation Coffee Roasters, TWID, БФК Gulliver та ще понад 90 провідними брендами!

12 грудня на GET Business Festival дізнайтесь, як розробити ефективні PR-стратегії, підвищити впізнаваність бренду та залучити нових клієнтів через сучасний маркетинг і співпрацю з лідерами думок.

Забронювати участь

Одним із таких рішень було поміняти бізнес-модель у нашому продакшні NEBO (N380). Ми повністю перейшли на віддалену роботу, зробили ставку на підвищення якості і тим самим зменшили кількість проєктів. Іншими словами, проєкти стали масштабнішими. У цього рішення є свої плюси і мінуси. Один із суттєвих мінусів — дуже складна система розрахунку проєктів і неможливість реалізувати кейси середньою ціною менше 35 000 $. Вони просто стають нерентабельними.

Саме ситуація, що склалася, спонукала до створення абсолютно нової продакш студії [squád]. У студії своя філософія, цілі та шляхи розвитку, більш спрощена бізнес-модель і, як результат, на поточний момент у нас уже є успішно реалізовані кейси і досить велика кількість комунікацій із клієнтами щодо майбутніх проєктів.

Як розмежовуєте спеціалізацію / клієнтів продакшнів NEBO та [squád]?

По суті ринки однакові як у NEBO, так і у [squád]: Україна, Європа, Канада та Арабські країни. Трохи США, але там попереду ще багато роботи, щоб повноцінно працювати на цьому ринку. Із відкриттям [squád] ми розділили роботу на VFX (visual effects — Прим.ред.) і зйомки + VFX.

[squád] не займається зйомками та організацією знімального процесу. Основна спеціалізація студії — Full CG (computer graphics — Прим.ред.) проєкти і постобробка. А NEBO працює з великими рекламними проєктами, орієнтоване на зйомку і подальше опрацювання відзнятого матеріалу

Другий момент — це самі клієнти. Існує велика кількість компаній, які самі ще не розуміють про те, наскільки потребують реклами. Але при цьому компанії потенційно в майбутньому будуть створювати великі реклами. І ось таким клієнтам [squád] може пропонувати більш лояльні (акційні) пропозиції з метою подальшої співпраці на постійній основі. Але цей шлях ще потрібно пройти та якийсь час надавати клієнтам доступну для них ціну — нижчу за ринкову. Це і є одна з причин створення [squád].

Звичайно, при таких акційних пропозиціях є свої нюанси. Роблячи проєкти за дуже лояльними цінами, ми залишаємо за собою право погоджуватися тільки на ті, які нам цікаві з точки зору творчості. І так, таку рекламу ми зробимо, і вона буде візуально виглядати в два-три рази дорожче, ніж вона є. Тому що для нас це так само демонстрація наших можливостей.

[squád] може пропонувати більш лояльні (акційні) пропозиції з метою подальшої співпраці на постійній основі.
Павло Мусін
засновник та керівник [squád] та NEBO (N380)

З якими труднощами ви зіткнулись під час відкриття [squád]?

На щастя, у нас великий досвід у цій сфері і за плечима успішні проєкти. Один із них — це NEBO. Тому ми ще до створення продакшн студії [squád] прекрасно розуміли, на що потрібно звернути увагу. У цьому плані нам дуже пощастило з добре підготовленим менеджментом, тому ми змогли швидко і легко налаштувати процеси і не допустити попередніх помилок.

Із труднощів одне — пошук нових клієнтів. Це завжди не просто. Ти не можеш йти містом і заходити в кожен брендовий магазин. Тобі необхідно постійно шукати шляхи комунікації. Відкривати нові, налаштовувати ті, що були, і бути в постійному контакті. Наша сфера шалено цікава, але і від цього неймовірно складна.

Так само велика помилка — вважати, що для відкриття студії не потрібні гроші, і досить просто вміти працювати у програмах. Це не так. Щодня у продакшні проходить дуже багато тіньових процесів, які ніхто не бачить, і тільки налаштувавши все як годинниковий механізм, ви можете розраховувати на результат. І, звичайно ж, гроші: елементарно існує безліч системних клієнтів, які не можуть вам заплатити за звичною схемою (передоплата / постоплата). У багатьох існують постоплати в 45-90 днів і, не маючи ресурсів, ви будете не у змозі просто реалізувати проєкт у таких непростих фінансових умовах. Так само безліч платних підписок, оплата ліцензій, податків, зарплат — це все лягає на плечі власника компанії.

Велика помилка — вважати, що для відкриття студії не потрібні гроші, і досить просто вміти працювати у програмах.
Павло Мусін
засновник та керівник [squád] та NEBO (N380)

Як ви шукали спеціалістів для нової продакшн студії? 

Насправді з цим проблем не було, студія популярна в CG комьюніті, тому багато охочих спеціалістів щодня нам надсилають свої резюме. Але тут варто згадати, що [squád] — це не звичайна комерційна студія. Ми вклали у філософію компанії один дуже важливий елемент. У самій студії ми проводимо навчання фахівців різних профілів, вкладаємо в них своє бачення й так само оплачуємо навчання з підвищення кваліфікації. Наші партнери з Майстерні Ісаєва весь час удосконалюють свої курси з навчання й тим самим допомагають нам вирощувати фахівців топ-рівня. Ще до офіційного релізу ми зібрали понад 40 портфоліо і провели співбесіду. У підсумку відібрали 6 потенційно дуже талановитих артистів.

Принцип роботи [squád] — це досвідчені фахівці, супервізори, артдиректори, режисери, менеджмент і молода кров. Цей симбіоз дає дуже приголомшливий результат. Молодих спеціалістів часто просто не помічають і часом не прислухаються до їхньої думки. У нас усе відбувається по-іншому! Починаючи з логотипу, брендбуку, сайту і промо, ми слухали думку кожного, і часто звучали дуже грамотні цікаві рішення.

У студії ми проводимо навчання фахівців різних профілів, вкладаємо в них своє бачення й так само оплачуємо навчання з підвищення кваліфікації.
Павло Мусін
засновник та керівник [squád] та NEBO (N380)

Чи є вже у портфоліо [squád] великі клієнти? Назвіть декілька ваших улюблених проєктів.

За невеликий проміжок часу життя студії у нас з’явилося кілька дуже гідних проєктів. Нещодавно ми закінчили проєкт з нашим клієнтом — компанією Atlas. Це був великий проєкт, який включає в себе одне велике промо і 4 коротких. У великому ролику ми розкривали характеристики нового контрольного пульта і показували, в яких умовах його можна застосовувати. Було 6 локацій: Марс, космос, зона бойових дій, рятувальна операція в горах, нічне місто і темна студія. Багато хто дивувався, як такий складний рекламний продукт можна було так цікаво подати. Минулого місяця була презентація продукту в Парижі на виставці авіації. Компанія Atlas презентувала безпілотні дрони, безпілотні літаки та пульт ATLAS ULTRA, для якого, власне, ми і створювали рекламу.

Так само ми встигли зробити великий проєкт, на жаль, показати поки його не можемо, але кілька слів розповім. Це був великий проєкт — реклама відомого футболіста, володаря кубка Африканських націй і Ліги чемпіонів. У проєкті брало участь понад 30 осіб із 7 часових поясів. А самі зйомки проходили в Дубаї. Найбільша складність була в тому, що необхідно було готувати проєкт, не перебуваючи на локації, але ми впоралися. У підсумку в нас вийшов неймовірний ролик, яким можуть пишатися наша студія і всі члени команди.

Із великих клієнтів можу назвати спільних клієнтів продакшнів NEBO і [squád]: Amazon, Atlas, Хiaomi, Steko, Wargaming, Amdocs, Lidl, VBET, Netflix.

Розкажіть детальніше про вашу співпрацю з Netflix.

Це сталося минулої осені, завдяки щасливому випадку в нас у роботі опинилося одразу два проєкти для платформи Netflix. До того ж, зайшли вони з різницею у два тижні. Мені зателефонували партнери і запропонували з ними в колаборації взяти участь у проєкті. Усі питання про проєкт стали другорядними після того, як я почув, про що документальний фільм.

Це були документальні фільми про війну в Україні. Один був про перші місяці війни, а другий — про війну в кіберпросторі. Звичайно ж, ми погодилися. Займалися графікою і картами, що ілюструють ті події. Для нас ці проєкти були важливі з точки зору того, що ми розуміли важливість цих фільмів. Ну і, звичайно ж, це був приголомшливий досвід роботи з Netflix.

Чим відрізняється український ринок продакшну від європейського? Поділіться суттєвими відмінностями, на ваш погляд.

За великим рахунком всі бренди, з якими ми працюємо в Європі, мають свої представництва в Україні. Саме з українськими відділами нам ще не пощастило попрацювати, але всьому свій час. Основна відмінність — це, звісно ж, ментальність. Те що, важливо для нас, дуже часто не є основним акцентом для європейців. Звичайно, перед початком роботи з клієнтом необхідно вивчити ринок і зрозуміти, на що він орієнтований. Наприклад, у нас був клієнт із Бразилії, і ми звернули увагу на те, що у всіх рекламах вони роблять основний акцент на колір і орнаменти. Як би сильно нам не хотілося вкласти свій сенс і свої методи та акценти, у тому регіоні вони б не мали успіх. Тому, коли ми робили пропозицію і презентацію, теж врахували цей важливий момент.

Те що, важливо для нас, дуже часто не є основним акцентом для європейців.
Павло Мусін
засновник та керівник [squád] та NEBO (N380)

Другий важливий момент пов’язаний із документацією і контрактами. Наприклад, німці не працюють з компаніями, які не зареєстровані в Німеччині, оскільки вони високо цінують той факт, що податки мають сплачуватися в їхній країні. Аргентина і Бразилія захищає своїх внутрішніх виробників величиною податку: для місцевих компаній це 5%, для іноземних — 30-40%. І, звісно ж, це теж необхідно враховувати під час складання кошторису, оскільки ваша пропозиція може виявитися абсолютно неконкурентоспроможною. Іспанці не поспішають ухвалювати рішення, і до цього теж варто звикнути — вони можуть тижнями думати над питаннями, що вже, здавалося б, давно вирішені. Британці працюють за погодинною оплатою і вартістю людино-годин. Це було для нас найскладнішим, тому що ми рахуємо вартість проєкту під ключ, а не витрачений час на його створення. Необхідно було розрахувати передбачуваний термін робіт, поділений на передбачувану вартість. Для простого пояснення наведу приклад: ви замовляєте таксі, але платите не за вартість проїзду, а за час, який ви витратили на дорогу.

Дуже багато нюансів, і до дуже багатьох факторів треба підлаштовуватися, але безвихідних ситуацій немає.

Чому потенційний клієнт має обрати саме ваш продакшн? У чому ваші конкурентні переваги?

Ця тема насправді дуже філософська. Немає якоїсь однозначної відповіді, до того ж, у багатьох конкурентів абсолютно різні підходи до цього питання. Сказати, чому клієнт вибрав цього разу нас, а наступного когось іншого, я не можу. Адже не завжди фактор ціни є вирішальним, а в деяких якість стоїть не на першому місці. Тут все залежить від конкретного кейса.

Але, на мій погляд, наша перевага все ж таки в якості роботи і ціні. Ми не найдешевший продакшн — це факт. Але та якість роботи і рівень підходу, і, звісно, як підсумок, результат, відносно ціни, яку ми беремо за це, — вона, без сумніву, нижча за конкурентів. Я не кажу зараз про ринок фрілансерів і студій-початківців, тому що це зовсім інше. На тендері ми дали практично собівартість виробництва проєкту і програли, тому що з’явилися новачки, які запропонували реалізувати проєкт за 0 грн — звісно, ми би безкоштовно не працювали.

Але крім ціни та якості, я б виділив ще один момент. Це сервіс, який ми надаємо клієнту під час проєкту та після його закінчення. Наші клієнти можуть поставити абсолютно будь-яке питання і отримають на нього відповідь людською мовою, ми завжди на зв’язку, клієнт, працюючи з нами, не переймається проєктом, тому що рівень звітності та супроводу на найвищому рівні.

Багато клієнтів помиляються і вважають, що студії будуть з них викручувати все до останньої копійки — це міф. Ми, навпаки, зацікавлені в тому, щоб клієнт отримав експертну оцінку, і ми змогли оптимізувати витрати, це наша робота. Неодноразово ми допомагаємо і радимо, що можна змінити, щоб стало дешевше. Так, наприклад, кількість кадрів за секунду 25 або 30, не всі розуміють різницю і чому витрати на рендері збільшуються, і ми пояснюємо це. Або, наприклад, клієнт просить зробити в 4к, але водночас майданчик розміщення — ТБ, фактично він у 2-2,5 раза переплачує за якість, яку в підсумку не отримає, дивлячись свою рекламу по ТБ.

Сервіс — це, зокрема, і постобслуговування проєкту та рекомендації щодо розміщення. Неодноразово клієнти звертаються з проханням щось замінити в рекламі вже після релізу. Тому ми зберігаємо на хмарі проєкти понад два роки перед тим, як їх видалити. А ще ми для клієнтів збираємо файли на жорсткі диски і в разі, якщо клієнт побажає з кимось іншим працювати, ми протягом тижня віддаємо всі вихідні матеріали, щоб вони змогли без проблем продовжити роботу.

У підсумку:

  • Ціна (відносно ринку невисока);
  • Якість (кожен проєкт для нас особливий, і ми його доводимо до ідеалу);
  • Сервіс (клієнт отримує повне обслуговування під час і після проєкту);
  • Клієнтоорієнтованість.
Ми зацікавлені в тому, щоб клієнт отримав експертну оцінку, і ми змогли оптимізувати витрати, це наша робота.
Павло Мусін
засновник та керівник [squád] та NEBO (N380)

Як ринку продакшну ефективно працювати в Україні під час війни? Ваш топ порад.

Загалом будь-якому бізнесу зараз складно налаштувати процеси, дуже багато обмежувальних факторів. Але важливо розуміти, що ринок починає оживати, і відповідно зростатимуть обороти. Як загалом рекламної галузі, так і окремо взятої компанії.

Тому важливо вже готувати ґрунт для подальшого розвитку, шукати нових клієнтів, допомагати клієнтам розвиватися — від успішності співпраці напряму залежить, як часто клієнт користуватиметься вашими послугами.

Із точки зору саме рекомендацій раджу вкладати в майбутнє, у своїх співробітників, інвестувати у просування компанії. Продакшн — це люди! Робити більше соціально корисних проєктів на розвиток України.

Приділити увагу європейським ринкам, все ж таки наразі там вищі ціни, а європейські команди не завжди можуть конкурувати за параметром якості з українцями, ми ментально працьовитіші та напористіші…

Ну і загалом кожному українцю наближати нашу перемогу всіма способами і можливостями! Після закінчення війни економічне зростання України піде тільки вгору!

Від успішності співпраці напряму залежить, як часто клієнт користуватиметься вашими послугами.
Павло Мусін
засновник та керівник [squád] та NEBO (N380)

Розкажіть друзям про новину