Павло Мусін: «[squád] — це не звичайна комерційна продакшн студія»
19 Лип 2023, 13:08

Павло Мусін: «[squád] — це не звичайна комерційна продакшн студія»

Не закритися під час війни та змогти вижити здавалося майже непосильною задачою для багатьох українських продакшнів у перші місяці повномасштабної війни. Павло Мусін, на той час ще керівник одного продакшну NEBO (N380), із перших днів вторгнення разом із командою активно створювали таргетований контент і відеоролики з метою достукатися до російськомовної та англомовної аудиторій та зупинити війну. Звичайно ж, усі проєкти NEBO тоді вмить стали на паузу.

Однак, попри всі перешкоди, у 2023 році Павло повністю переглянув бізнес-модель та вирішив відкрити другу продакшн студію [squád] з новою філософією та свіжим баченням ринку. В екслюзивному інтерв‘ю для MMR Павло Мусін, засновник та керівник двох продакшн студій — [squád] та NEBO (N380) — розказав про відкриття двох офісів [squád] у Києві та Барселоні, різницю в бізнес-моделях продакшнів, відмінності українського та європейського ринків, а також співпрацю з Netflix.

У 2023 році ви відкрили нову продакшн студію [squád] з офісами в Києві та Барселоні. Розкажіть, що вас підштовхнуло до її створення?

Насправді все досить просто. До початку повномасштабної війни в нас була студія в Києві, й Україна була основним ринком. Зараз український ринок дуже просів — так, він набирає обертів і відновлюється, але кількість клієнтів, готових витрачати гроші на рекламу, значно зменшилася. Для прикладу візьмемо одного нашого постійного клієнта, який раніше замовляв на рік близько 20-25 різних рекламних проєктів. Зараз ця кількість зменшилася до трьох. Працювати під час війни дуже непросто, і багато речей вимагають певних рішень. Не завжди простих.

Нова економічна реальність: які тренди визначатимуть ринок у 2025 – досвід TERWIN, Arcelor Mittal, Kvertus, BRAVE1, Starlight media, ГК «Молочний альянс» та 40 провідних управлінців та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтеся, як розширювати партнерства, зміцнювати довіру до бренду та виходити на міжнародні ринки. Реальні стратегії та досвід компаній, які вже зробили цей крок.

Забронювати участь

Одним із таких рішень було поміняти бізнес-модель у нашому продакшні NEBO (N380). Ми повністю перейшли на віддалену роботу, зробили ставку на підвищення якості і тим самим зменшили кількість проєктів. Іншими словами, проєкти стали масштабнішими. У цього рішення є свої плюси і мінуси. Один із суттєвих мінусів — дуже складна система розрахунку проєктів і неможливість реалізувати кейси середньою ціною менше 35 000 $. Вони просто стають нерентабельними.

Саме ситуація, що склалася, спонукала до створення абсолютно нової продакш студії [squád]. У студії своя філософія, цілі та шляхи розвитку, більш спрощена бізнес-модель і, як результат, на поточний момент у нас уже є успішно реалізовані кейси і досить велика кількість комунікацій із клієнтами щодо майбутніх проєктів.

Як розмежовуєте спеціалізацію / клієнтів продакшнів NEBO та [squád]?

По суті ринки однакові як у NEBO, так і у [squád]: Україна, Європа, Канада та Арабські країни. Трохи США, але там попереду ще багато роботи, щоб повноцінно працювати на цьому ринку. Із відкриттям [squád] ми розділили роботу на VFX (visual effects — Прим.ред.) і зйомки + VFX.

[squád] не займається зйомками та організацією знімального процесу. Основна спеціалізація студії — Full CG (computer graphics — Прим.ред.) проєкти і постобробка. А NEBO працює з великими рекламними проєктами, орієнтоване на зйомку і подальше опрацювання відзнятого матеріалу

Другий момент — це самі клієнти. Існує велика кількість компаній, які самі ще не розуміють про те, наскільки потребують реклами. Але при цьому компанії потенційно в майбутньому будуть створювати великі реклами. І ось таким клієнтам [squád] може пропонувати більш лояльні (акційні) пропозиції з метою подальшої співпраці на постійній основі. Але цей шлях ще потрібно пройти та якийсь час надавати клієнтам доступну для них ціну — нижчу за ринкову. Це і є одна з причин створення [squád].

Звичайно, при таких акційних пропозиціях є свої нюанси. Роблячи проєкти за дуже лояльними цінами, ми залишаємо за собою право погоджуватися тільки на ті, які нам цікаві з точки зору творчості. І так, таку рекламу ми зробимо, і вона буде візуально виглядати в два-три рази дорожче, ніж вона є. Тому що для нас це так само демонстрація наших можливостей.

[squád] може пропонувати більш лояльні (акційні) пропозиції з метою подальшої співпраці на постійній основі.
Павло Мусін
засновник та керівник [squád] та NEBO (N380)

З якими труднощами ви зіткнулись під час відкриття [squád]?

На щастя, у нас великий досвід у цій сфері і за плечима успішні проєкти. Один із них — це NEBO. Тому ми ще до створення продакшн студії [squád] прекрасно розуміли, на що потрібно звернути увагу. У цьому плані нам дуже пощастило з добре підготовленим менеджментом, тому ми змогли швидко і легко налаштувати процеси і не допустити попередніх помилок.

Із труднощів одне — пошук нових клієнтів. Це завжди не просто. Ти не можеш йти містом і заходити в кожен брендовий магазин. Тобі необхідно постійно шукати шляхи комунікації. Відкривати нові, налаштовувати ті, що були, і бути в постійному контакті. Наша сфера шалено цікава, але і від цього неймовірно складна.

Так само велика помилка — вважати, що для відкриття студії не потрібні гроші, і досить просто вміти працювати у програмах. Це не так. Щодня у продакшні проходить дуже багато тіньових процесів, які ніхто не бачить, і тільки налаштувавши все як годинниковий механізм, ви можете розраховувати на результат. І, звичайно ж, гроші: елементарно існує безліч системних клієнтів, які не можуть вам заплатити за звичною схемою (передоплата / постоплата). У багатьох існують постоплати в 45-90 днів і, не маючи ресурсів, ви будете не у змозі просто реалізувати проєкт у таких непростих фінансових умовах. Так само безліч платних підписок, оплата ліцензій, податків, зарплат — це все лягає на плечі власника компанії.

Велика помилка — вважати, що для відкриття студії не потрібні гроші, і досить просто вміти працювати у програмах.
Павло Мусін
засновник та керівник [squád] та NEBO (N380)

Як ви шукали спеціалістів для нової продакшн студії? 

Насправді з цим проблем не було, студія популярна в CG комьюніті, тому багато охочих спеціалістів щодня нам надсилають свої резюме. Але тут варто згадати, що [squád] — це не звичайна комерційна студія. Ми вклали у філософію компанії один дуже важливий елемент. У самій студії ми проводимо навчання фахівців різних профілів, вкладаємо в них своє бачення й так само оплачуємо навчання з підвищення кваліфікації. Наші партнери з Майстерні Ісаєва весь час удосконалюють свої курси з навчання й тим самим допомагають нам вирощувати фахівців топ-рівня. Ще до офіційного релізу ми зібрали понад 40 портфоліо і провели співбесіду. У підсумку відібрали 6 потенційно дуже талановитих артистів.

Принцип роботи [squád] — це досвідчені фахівці, супервізори, артдиректори, режисери, менеджмент і молода кров. Цей симбіоз дає дуже приголомшливий результат. Молодих спеціалістів часто просто не помічають і часом не прислухаються до їхньої думки. У нас усе відбувається по-іншому! Починаючи з логотипу, брендбуку, сайту і промо, ми слухали думку кожного, і часто звучали дуже грамотні цікаві рішення.

У студії ми проводимо навчання фахівців різних профілів, вкладаємо в них своє бачення й так само оплачуємо навчання з підвищення кваліфікації.
Павло Мусін
засновник та керівник [squád] та NEBO (N380)

Чи є вже у портфоліо [squád] великі клієнти? Назвіть декілька ваших улюблених проєктів.

За невеликий проміжок часу життя студії у нас з’явилося кілька дуже гідних проєктів. Нещодавно ми закінчили проєкт з нашим клієнтом — компанією Atlas. Це був великий проєкт, який включає в себе одне велике промо і 4 коротких. У великому ролику ми розкривали характеристики нового контрольного пульта і показували, в яких умовах його можна застосовувати. Було 6 локацій: Марс, космос, зона бойових дій, рятувальна операція в горах, нічне місто і темна студія. Багато хто дивувався, як такий складний рекламний продукт можна було так цікаво подати. Минулого місяця була презентація продукту в Парижі на виставці авіації. Компанія Atlas презентувала безпілотні дрони, безпілотні літаки та пульт ATLAS ULTRA, для якого, власне, ми і створювали рекламу.

Так само ми встигли зробити великий проєкт, на жаль, показати поки його не можемо, але кілька слів розповім. Це був великий проєкт — реклама відомого футболіста, володаря кубка Африканських націй і Ліги чемпіонів. У проєкті брало участь понад 30 осіб із 7 часових поясів. А самі зйомки проходили в Дубаї. Найбільша складність була в тому, що необхідно було готувати проєкт, не перебуваючи на локації, але ми впоралися. У підсумку в нас вийшов неймовірний ролик, яким можуть пишатися наша студія і всі члени команди.

Із великих клієнтів можу назвати спільних клієнтів продакшнів NEBO і [squád]: Amazon, Atlas, Хiaomi, Steko, Wargaming, Amdocs, Lidl, VBET, Netflix.

Розкажіть детальніше про вашу співпрацю з Netflix.

Це сталося минулої осені, завдяки щасливому випадку в нас у роботі опинилося одразу два проєкти для платформи Netflix. До того ж, зайшли вони з різницею у два тижні. Мені зателефонували партнери і запропонували з ними в колаборації взяти участь у проєкті. Усі питання про проєкт стали другорядними після того, як я почув, про що документальний фільм.

Це були документальні фільми про війну в Україні. Один був про перші місяці війни, а другий — про війну в кіберпросторі. Звичайно ж, ми погодилися. Займалися графікою і картами, що ілюструють ті події. Для нас ці проєкти були важливі з точки зору того, що ми розуміли важливість цих фільмів. Ну і, звичайно ж, це був приголомшливий досвід роботи з Netflix.

Чим відрізняється український ринок продакшну від європейського? Поділіться суттєвими відмінностями, на ваш погляд.

За великим рахунком всі бренди, з якими ми працюємо в Європі, мають свої представництва в Україні. Саме з українськими відділами нам ще не пощастило попрацювати, але всьому свій час. Основна відмінність — це, звісно ж, ментальність. Те що, важливо для нас, дуже часто не є основним акцентом для європейців. Звичайно, перед початком роботи з клієнтом необхідно вивчити ринок і зрозуміти, на що він орієнтований. Наприклад, у нас був клієнт із Бразилії, і ми звернули увагу на те, що у всіх рекламах вони роблять основний акцент на колір і орнаменти. Як би сильно нам не хотілося вкласти свій сенс і свої методи та акценти, у тому регіоні вони б не мали успіх. Тому, коли ми робили пропозицію і презентацію, теж врахували цей важливий момент.

Те що, важливо для нас, дуже часто не є основним акцентом для європейців.
Павло Мусін
засновник та керівник [squád] та NEBO (N380)

Другий важливий момент пов’язаний із документацією і контрактами. Наприклад, німці не працюють з компаніями, які не зареєстровані в Німеччині, оскільки вони високо цінують той факт, що податки мають сплачуватися в їхній країні. Аргентина і Бразилія захищає своїх внутрішніх виробників величиною податку: для місцевих компаній це 5%, для іноземних — 30-40%. І, звісно ж, це теж необхідно враховувати під час складання кошторису, оскільки ваша пропозиція може виявитися абсолютно неконкурентоспроможною. Іспанці не поспішають ухвалювати рішення, і до цього теж варто звикнути — вони можуть тижнями думати над питаннями, що вже, здавалося б, давно вирішені. Британці працюють за погодинною оплатою і вартістю людино-годин. Це було для нас найскладнішим, тому що ми рахуємо вартість проєкту під ключ, а не витрачений час на його створення. Необхідно було розрахувати передбачуваний термін робіт, поділений на передбачувану вартість. Для простого пояснення наведу приклад: ви замовляєте таксі, але платите не за вартість проїзду, а за час, який ви витратили на дорогу.

Дуже багато нюансів, і до дуже багатьох факторів треба підлаштовуватися, але безвихідних ситуацій немає.

Чому потенційний клієнт має обрати саме ваш продакшн? У чому ваші конкурентні переваги?

Ця тема насправді дуже філософська. Немає якоїсь однозначної відповіді, до того ж, у багатьох конкурентів абсолютно різні підходи до цього питання. Сказати, чому клієнт вибрав цього разу нас, а наступного когось іншого, я не можу. Адже не завжди фактор ціни є вирішальним, а в деяких якість стоїть не на першому місці. Тут все залежить від конкретного кейса.

Але, на мій погляд, наша перевага все ж таки в якості роботи і ціні. Ми не найдешевший продакшн — це факт. Але та якість роботи і рівень підходу, і, звісно, як підсумок, результат, відносно ціни, яку ми беремо за це, — вона, без сумніву, нижча за конкурентів. Я не кажу зараз про ринок фрілансерів і студій-початківців, тому що це зовсім інше. На тендері ми дали практично собівартість виробництва проєкту і програли, тому що з’явилися новачки, які запропонували реалізувати проєкт за 0 грн — звісно, ми би безкоштовно не працювали.

Але крім ціни та якості, я б виділив ще один момент. Це сервіс, який ми надаємо клієнту під час проєкту та після його закінчення. Наші клієнти можуть поставити абсолютно будь-яке питання і отримають на нього відповідь людською мовою, ми завжди на зв’язку, клієнт, працюючи з нами, не переймається проєктом, тому що рівень звітності та супроводу на найвищому рівні.

Багато клієнтів помиляються і вважають, що студії будуть з них викручувати все до останньої копійки — це міф. Ми, навпаки, зацікавлені в тому, щоб клієнт отримав експертну оцінку, і ми змогли оптимізувати витрати, це наша робота. Неодноразово ми допомагаємо і радимо, що можна змінити, щоб стало дешевше. Так, наприклад, кількість кадрів за секунду 25 або 30, не всі розуміють різницю і чому витрати на рендері збільшуються, і ми пояснюємо це. Або, наприклад, клієнт просить зробити в 4к, але водночас майданчик розміщення — ТБ, фактично він у 2-2,5 раза переплачує за якість, яку в підсумку не отримає, дивлячись свою рекламу по ТБ.

Сервіс — це, зокрема, і постобслуговування проєкту та рекомендації щодо розміщення. Неодноразово клієнти звертаються з проханням щось замінити в рекламі вже після релізу. Тому ми зберігаємо на хмарі проєкти понад два роки перед тим, як їх видалити. А ще ми для клієнтів збираємо файли на жорсткі диски і в разі, якщо клієнт побажає з кимось іншим працювати, ми протягом тижня віддаємо всі вихідні матеріали, щоб вони змогли без проблем продовжити роботу.

У підсумку:

  • Ціна (відносно ринку невисока);
  • Якість (кожен проєкт для нас особливий, і ми його доводимо до ідеалу);
  • Сервіс (клієнт отримує повне обслуговування під час і після проєкту);
  • Клієнтоорієнтованість.
Ми зацікавлені в тому, щоб клієнт отримав експертну оцінку, і ми змогли оптимізувати витрати, це наша робота.
Павло Мусін
засновник та керівник [squád] та NEBO (N380)

Як ринку продакшну ефективно працювати в Україні під час війни? Ваш топ порад.

Загалом будь-якому бізнесу зараз складно налаштувати процеси, дуже багато обмежувальних факторів. Але важливо розуміти, що ринок починає оживати, і відповідно зростатимуть обороти. Як загалом рекламної галузі, так і окремо взятої компанії.

Тому важливо вже готувати ґрунт для подальшого розвитку, шукати нових клієнтів, допомагати клієнтам розвиватися — від успішності співпраці напряму залежить, як часто клієнт користуватиметься вашими послугами.

Із точки зору саме рекомендацій раджу вкладати в майбутнє, у своїх співробітників, інвестувати у просування компанії. Продакшн — це люди! Робити більше соціально корисних проєктів на розвиток України.

Приділити увагу європейським ринкам, все ж таки наразі там вищі ціни, а європейські команди не завжди можуть конкурувати за параметром якості з українцями, ми ментально працьовитіші та напористіші…

Ну і загалом кожному українцю наближати нашу перемогу всіма способами і можливостями! Після закінчення війни економічне зростання України піде тільки вгору!

Від успішності співпраці напряму залежить, як часто клієнт користуватиметься вашими послугами.
Павло Мусін
засновник та керівник [squád] та NEBO (N380)

Розкажіть друзям про новину