Офіційне скасування пандемії COVID-19 вмить актуалізувало перед роботодавцями та бізнесом питання відвідування офісів. Мінімум один мільйон віддалених співробітників по всьому світу вже отримали листи із розпорядженнями повернутися цієї осені до роботи з офісів. Бачитися з підлеглими щодня чи принаймні кілька разів на тиждень «вживу» прагнуть керівники Amazon, Apple, Meta, Google, Starbucks, Disney, Zoom та багатьох інших світових корпорацій.
В Україні з початку повномасштабної війни, в умовах тимчасової або повної релокації бізнесів, формат віддаленої роботи для багатьох надовго став чи не єдиним можливим. Однак, починаючи з осені 2022, до України повернулося біля 5 млн громадян, що виїхали в лютому 2022. Станом на серпень 2023 року до них приєдналося ще 230 тис. осіб. Згідно з дослідженням CBRE Ukraine, зафіксована позитивна динаміка офісної активності (+51 % за перші півроку 2023).
Чи готові сьогодні українські бізнеси та локальні представництва міжнародних компаній повертати людей до офісів, не чекаючи на завершення бойових дій?
Українська компанія Creative States провела опитування резидентів мережі з п’яти локацій. Переважна більшість відповідей надійшла від представників IT-індустрії. Також в опитуванні взяли участь працівники креативного сектору, венчурних фондів, фінансової та туристичної індустрії, реального сектору економіки, NGO та благодійних фондів, компаній FMCG-сектору та інших галузей. Більше половини опитаних — люди у віці від 26 до 35 років. 70 % респондентів — резиденти локацій у Києві, ще 30 % — резиденти з Дніпра, і вимушено релокований до Дніпра персонал компаній із тимчасово окупованих чи постраждалих від бойових дій міст.
Цінність «живого» спілкування та безпека
2022 рік, повітряні тривоги та ракетні атаки внесли суттєві корективи в ставлення до офісної роботи. Наразі опитані резиденти Creative States здебільшого (майже 59 %) працюють у гібридному форматі, проте регулярно з’являються на роботі:
- 34,8 % опитаних відповіли, що бувають в офісі 5–6 разів на тиждень;
- 28,3 % — приходять на роботу 3–4 рази на тиждень;
- 26,1 % — відвідують офіс 1–2 рази на тиждень.
Абсолютна більшість респондентів (80,4 %) відповіла ствердно на питання, чи пов’язана їхня діяльність з активним спілкуванням та взаємодією з іншими людьми. Проте в подальшому з’ясувалося, що геть не це є основною потребою регулярно бути присутніми на робочих місцях.
- Вісім із десяти опитаних (73,9 %) стверджує, що в офісі їм працюється продуктивніше, ніж з інших місць;
- Ще шестеро із десяти респондентів (65,2 %) відповіли, що надихаються роботою в колективі;
- Водночас майже третина із них (28,3 %) тішиться можливості зосередитися та працювати без відволікань та вимушених перерв;
- І майже чверть (23,9 %) респондентів зізнається, що наразі відчуває себе в максимальній безпеці саме на роботі.
За чим йдуть в офіси
Безлімітні снеки та кава вже давно не є додатковими аргументами на користь офісу. Принаймні респонденти йдуть у 2023 на роботу через:
- комфортне робоче місце — за цей пункт проголосували 82,2 % опитаних;
- атмосферу та комьюніті — із цим згодні 73,3 %;
- наявність безперебійного електропостачання — цю опцію цінують 66,7 %.
Війна — час, коли звичні в мирний час речі сприймаються особливо гостро. Тож зараз робітники більш охоче стануть до роботи офлайн за наявності розвинутої офісної інфраструктури (48,9 % голосів), зон відпочинку (48,9 %), кімнат для переговорів (53,3 %) й організації дозвілля (55,6 %).
Наявність укриття цікавить 55,6 % опитаних. У разі повітряної тривоги резиденти, що знаходяться безпосередньо на локаціях, користуються укриттями в обов’язковому порядку. 34,8 % респондентів, працюючи з дому, відповіли, що дотримуються правила двох стін. Ще 10,9 % переходить до ванної кімнати чи коридору.
Набагато більше за власну безпеку під час роботи опитаних хвилює час, що витрачається на дорогу та логістику:
- 60 % респондентів готові за можливості більш ефективно використати час, витрачений у пробках, на робочі чи особисті потреби;
- Ще 11 % хвилює перспектива опинитися під час повітряної тривоги далеко від дому та/або близьких людей;
- Лише 14 % опитаних готові повністю відмовитися від поїздок до офісу, якщо логістика негативно впливатиме на їхній життєвий ритм.
Що далі?
Поки всі країни світу оговтуються після пандемії, Україна щодня бореться з наслідками війни. Історія із «батогом» від світових корпорацій тільки набирає обертів, але є велика ймовірність, що ультиматум «До офісу — або геть звідси!» стане не найкращою мотивацією для українців.
Всупереч страху багатьох роботодавців, люди охоче повертатимуться з «ремоуту». Справа не тільки в укриттях, генераторах, каві чи спілкуванні з людьми. Рівновага, спокій, безпека: ось за чим щодня чи принаймні кілька разів на тиждень їхатимуть підлеглі того керівника, який перейматиметься створенням для них таких умов.
«Як ви?» — «Я норм» (82,2 %): такий «сухий залишок» свідчить, що відчуття нормальності наразі є найбільш актуальним запитом для українців.