15 Гру 2022, 15:19

8 помилок диджитал-агенції: болючий досвід за 13 років праці

Про успіхи ми писали весь рік. А тепер, коли агенція Sasquatch Digital офіційно перетнула межу 13 років спекотної праці, саме час згадати про факапи. Вони як графіті посеред скла і бетону — не сховати. Однак, як і наші татуювання, є відбитками досвіду. Чи змінили б ми щось, знаючи до чого це призведе? У деякі моменти — однозначно так!

Саме тому ми хочемо передати свій болючий досвід тим, хто зараз проживає етапи, через які вже пройшла наша агенція. Ми точно знаємо, що ви творите свою історію з власними помилками. Але ця добірка може допомогти вам відшукати рішення на цьому шляху. 

Помилка № 1: вибирати не тих людей до команди

Помилка чи доля, але з цим стикається і буде стикатися кожен роботодавець. Принаймні на початкових етапах. Ми вважаємо, що стадію спроб і помилок у побудові команди вже подолали. Від початку ми працювали невеличкою бандою до 10 осіб. І так складалося, що люди були з нами по 2–3–4 і навіть 5 років! Це насправді неабиякий результат у диджитал-сфері. Але на етапі росту агенції з’явилась потреба швидко закривати нові вакансії, а поспіх, як відомо, ні в чому не допомагає. 

По-перше, нам було складно прийняти те, що людина не розглядає Sasquatch Digital як щось постійне. І це була перша помилка. Працівники диджиталу схильні до вигорання, міграції на фріланс і започаткування власної справи. Треба відразу це прийняти: ви працюєте з творцями, що прагнуть розправити крила!  

По-друге, ми не одразу почали брати до уваги софт-скіли потенційних членів нашої команди. Керівництво Sasquatch Digital було готове наймати високооплачуваних спеціалістів без огляду на їхнє минуле. І вони справді непогано жонглювали набутим у роботі з гучними брендами досвідом. Але й всіляко транслювали негатив: до клієнтів, членів команди, керівництва, цінностей Sasquatch Digital. Зараз ми розуміємо, що вже під час співбесіди можна було помітити: у цих осіб був формальних тон, без емоцій ані до своїх здобутків, ані до перспектив співпраці.

А в усіх описах вакансій у Sasquatch Digital або під час зустрічей з нами на співбесідах ви могли бачити й чути вимогу палаючих очей. І нехай це страшне рекрутерське кліше, але саме воно якнайкраще відображає збіг світоглядів. Вибираючи людей до агенції, пам’ятайте: очі мають також засвітитися у вас, коли ви чуєте, як майбутній член команди розповідає про свій досвід та бачення подальшого розвитку в диджиталі.  

Помилка № 2: вибирати не тих клієнтів

Ще одна помилка етапу росту. Ви набираєте обертів, збираєте команду спеціалістів і тримаєте високу планку зарплатні. Але це змушує нарощувати об’єми доходів агенції. Тому багато агенцій, насамперед початківців, спокушаються на співпрацю з будь-ким, хто має гроші. 

Ми на цьому етапі мали кілька клієнтів, які працювали на американський ринок. Їхні продукти не були чимось особливим навіть для них самих: БАДи, гемблінг, крипта. Все в межах закону, але без душі, без занурення, без чіткого бачення ефективної співпраці. Кожному з цих клієнтів було насправді все одно, як називається агенція, з якою вони працюють. І ось це такий індикатор, який палає червоною лампочкою і кричить: це не твій клієнт! Вони підуть, не замислюючись, завдавши непоправної моральної шкоди акаунт-менеджерам, SMM-никам, дизайнерам та копірайтерам. Бережіть свої діамантики!

Може бути й інакше. Національний бренд, сильна бренд-стратегія, успішна співпраця, фіналом якої є неоплачені рахунки на значну суму. Причиною такого факапу, окрім іншого, є слабка юридична база з боку агенції. Не припускайтеся цієї помилки. Юридична підтримка на етапі росту компанії — насправді інвестиція, а не витрати.         

Помилка № 3: втрачати баланс 

Не можна кидати всі ресурси на роботу з гучним брендом.

Сьогодні нам це здається такою очевиденою інформацією, про яку навіть соромно писати. Але досвід нагадує: якщо ваш бюджет тримається на великих гравцях ринку з потужними частками в ньому, — це помилка. Не можна кидати всі ресурси на роботу з гучним брендом, закривати для нього безліч послуг за великі гроші. Ніщо не вічне, і цей гігант може відмовитись від ваших послуг фактично будь-якої миті. Цю болючу правду прожили всі українські агенції не так із пандемією COVID, як із початком війни. Не варто думати, що лише погана праця — привід втратити клієнта. Він має набагато більше інших внутрішніх і зовнішніх факторів, що змусять його скоротити кошторис чи взагалі перекрити фінансування. Губити дрібних клієнтів не так боляче, як одного, який покривав третину ваших витрат. 

Аби не захлинутися у касовому розриві, клієнтський портфель мудро формувати з бюджетів різного обсягу. Пам’ятайте: іноді важливіше не те, скільки вам насправді сплачує компанія, а те, як ваша співпраця сприймається іншими потенційними клієнтами з цієї чи паралельної ніші. 

Помилка № 4: знецінювати власні здобутки та уникати PR

І ми потихеньку переходимо до помилки, виправлення якої коштувало нам 8 років праці. Так, вагомий важіль у PR-стратегії диджитал-агенції — це склад клієнтської бази. Проте світ ще якось має дізнатися, з ким ви співпрацюєте. 

До 2018 року ми мали стратегію, що походить від назви нашої агенції. Саскватч — це снігова людина, про яку говорять, сліди якої всі бачили, але вона сама залишається у тіні. Окрім красивої легенди, ми, зізнатися чесно, мали ще й присмак знецінення власних здобутків. Ми працювали багато й ефективно для наших клієнтів, але не бачили тут кейсів і не вважали це чимось, вартим розголосу. Аж поки не зрозуміли, що агенції з вищим статусом та бюджетами не подолають і половини того, що вже вміємо і робимо ми! 

Sasquatch Digital не тільки перестали уникати піару — ми створили власну комунікаційну стратегію та наповнювали її PR-приводами. Ми почали пропонувати наших спеціалістів для участі у конференціях, згодом їх стали запрошувати. Ми розпочали писати статті та описувати наші кейси — до нас стали звертатися за коментарем. Це так працює! Не мовчіть про себе — і про вас заговорять. А головним результатом цих розмов є потік саме ваших клієнтів. Тих, яким не байдужі назва агенції і досвід вашої команди.

Помилка № 5: витрачати бюджет на атрибути успіху

Правду кажучи, це не стало нашої помилкою, але ми були на межі. В якийсь момент здавалося, що великий комфортний опен-спейс із авторським інтер’єром — запорука нашого статусу на диджитал-ринку. Але клієнтам, які й самі позбулися офісного життя через зовнішні обставини і форс-мажори, абсолютно все одно, у якому приміщенні ви створюєте та реалізовуєте якісні диджитал-стратегії. Ми відмовилися від офісу в перший місяць пандемії.

У нашому бізнесі помилкою було би протримати офіс до війни та масових відключень електроенергії. Війна взагалі навчила кожного з нас не триматися за речі.  

Помилка № 6: не робити внесок у розвиток індустрії

Цілком зрозуміло, що коли ти вкладаєш всі сили у розвиток своєї компанії, то мало визираєш за межі цієї бульбашки. Однак справжня зрілість вимагає турботи не лише про власне зростання, але й про загальний внесок у розбудову українського диджиталу. Ми дотримуємося думки про те, що в нашій країні створюється надпотужний диджитал-продукт, і ця галузь економіки має потенціал на рівні з IT. Десь років 3–4 тому ми почали аналізувати роботу колег з агенцій та інхауз-команд, щоб вказувати їм на фактори росту, які вони мають. Ми випускаємо серію аудитів, ділимося досвідом і не шкодуємо на це внутрішніх ресурсів команди. Помилкою є відмова від цього, тому що така робота не оплачується додатково чи не приносить вагомих бенефітів тієї ж миті. 

Розвиваючи ринок, ви розширюєте перелік послуг та можливостей для потенційних клієнтів, обґрунтовуєте прайси та просто ментально виходите на рівень, вищий за забезпечення базових потреб.

Помилка № 7: зневажати конкурентів

На етапі, коли ми усвідомили свої переваги і сильні сторони та почали транслювати їх через PR-інструменти, ми могли б зайняти позицію конфронтації з іншими гравцями ринку. Але ніхто зі старших чи молодших коллег не є вашим ворогом, навіть ті, хто виграв тендер, у якому ви змагалися та стали другими. Існує співпраця та можливість залучати проєктні команди для взаємних вигід. Є синергія та вайб цінностей. Ніхто вас не зрозуміє краще за іншого диджитальника. Ніхто вам не розкаже про закулісся співпраці з особливими клієнтами чи робітниками краще за тих, хто мав відповідний досвід. 

Ніхто зі старших чи молодших коллег не є вашим ворогом, навіть ті, хто виграв тендер, у якому ви змагалися та стали другими.

Ми не теоретизуємо. Два роки тому ми створили закриту спільноту директорів диджитал-агенцій: від компаній середнього рівня до колег вищого ешелону. Це живий Телеграм-чат із додатковим бенефітом — доступом до чорного списку компаній, з якими був негативний досвід співпраці. Зараз там до сотні клієнтів, і цей список поповнюється. Це не просто перелік, а таблиця з обґрунтуванням та контактами менеджерів, що вчинили непрофесійно щодо агенцій. Ця інформація врятувала вже не одну компанію від безнадійної втрати ресурсу на свідомо не виграшні тендери. Є, звичайно, такі галузеві організації, як ВРК та IAB Ukraine, та ніде ви не отримаєте інформацію тієї ж хвилини, коли ухвалюється рішення щодо участі. А ось у нашому чаті отримаєте. Створюйте подібні коаліції у своїй галузі, об’єднуйтесь, конкуруйте розумно!

Помилка № 8: забувати про команду 

Недооцінювати, крім конкурентів, можна й можливості власного організму та мозку. Тільки-но спіймали себе на думці, що всі не праві, пригальмуйте. Можливо, збій дали саме ваші когнітивні здібності. Можливо, ви забагато від себе та інших вимагаєте. У нас це було також. Хтось із «сасквачів» так чи інакше опинявся в порожньому офісі з купою палаючих завдань та відчуттям «це нікому не потрібно, окрім мене». Повірте, це почуття хибне і, скоріш за все, є наслідком слабкого менеджменту, недовіри, неможливості членів команди розвинути свої здібності, коли відповідальність і рішення бере на себе керівник чи тімлід. 

І тут ми, як у замкненому колі, повертаємось до помилки номер один. Оточуйте себе людьми та проєктами, від яких серденько тьохкає, створюйте і пишайтеся собою завтрашнім, своєю агенцією, своєю країною.  

Натхненно починаємо свій непростий 14-й рік!

Розкажіть друзям про новину

Нове відео