Якими мають бути соцмережі власників бізнесу, які переїхали за кордон
01 Сер 2023, 17:09

Якими мають бути соцмережі власників бізнесу, які переїхали за кордон

Як “розмовляти” з українцями, якщо ти фізично не перебуваєш в країні? Питання складне, важливе та дуже об’ємне. Я також живу та працюю з-за кордону. Кілька місяців на рік я проводила так і до початку повномасштабного вторгнення. А з 24 лютого 2022 труднощів додалось.

Перше — це моральний бік: біль та співчуття, розуміння свого боргу перед країною. Відчуття провини. Звісно, з ментальним ефективніше працювати з психотерапевтом, та для себе я зрозуміла основне: я можу і хочу бути корисною Україні з будь-якої точки світу. У моїх силах волонтерити, робити пожертви, розвивати наш бізнес, який надає робочі місця та сплачує податки в Україні. Саме робота з українськими підприємствами весною 2022 року підтримувала мене в темні дні облоги рідного Маріуполя та окупації Ірпеня, де живуть батьки.

Тож синдром “того, хто вижив” залишаю за кадром і звертаюсь до практичних проблем.

Створіть ефективні PR стратегії разом з експертами Foundation Coffee Roasters, TWID, БФК Gulliver та ще понад 90 провідними брендами!

12 грудня на GET Business Festival дізнайтесь, як розробити ефективні PR-стратегії, підвищити впізнаваність бренду та залучити нових клієнтів через сучасний маркетинг і співпрацю з лідерами думок.

Забронювати участь

На відстані підприємець ризикує втратити потрібні зв’язки, продавець перестане розуміти клієнтів, а піарник повністю випадає з контексту. Попередні здобутки не всім важливі, то ж підтримувати репутацію важче.

У статті я використовую слово “репутація”, а ви обираєте на свій смак — репутація, особистий бренд чи ім’я. Сьогодні я напрацювала собі певні формули роботи, які раджу й клієнтам. Головне: прийняти себе у нових умовах і бути корисним Україні в незалежності від того, де ти знаходишся.

Тож, як підтримувати свою репутацію в Україні, якщо ти за кордоном?

Пам’ятайте: якщо ви не формуєте свою репутацію свідомо, то вона все одно формується. І не факт, що вам сподобаються результати, враховуючи, скільки негативу сьогодні довкола.

Почнемо з аналізу себе.

  • Порада 1. Тверезо проаналізуйте комунікацію та визначте свою чітку громадянську позицію.

Спробуйте об’єктивно оцінити свою комунікацію у соціальних мережах, месенджерах та листуванні. Це непросто зробити самостійно, то ж зверніться до друга. Тільки оберіть такого, щоб не “до рани прикладати”, а до відвертого та прямого.

Проаналізуйте свої профілі та публікації.

Чи чітка ваша позиція щодо війни в Україні?

Який у вас медійний образ? Про що ваші дописи у соц.мережах?

Може, ви лише жалієтесь і “звертаєтесь до Всевишнього”? Або сієте гнів та ненависть? А може протиставляєте себе іншим у сенсі “ви — молодець, інші — ні”?

Які емоції ви несете? Що ви пробуджуєте в людях?

Транслюйте свої чіткі позиції по важливих питаннях: війна, волонтерство або донати.

Коментуйте теми на яких розумієтесь. І показуйте свої дії.

Замість постійних постів болю — реальні корисні справи.

Ми з вами не лише громадяни. Підприємці відповідають за свою справу та співробітників. Тому мають зібратися та бути максимально ефективними.

Пам’ятайте: ваші публікації, виступи, офлайн та онлайн спілкування формують вашу репутацію.

Підкресліть що, незважаючи на те, що ви фізично перебуваєте в іншій країні, ваш бізнес, як і раніше, міцно пов’язаний з Україною. Не соромтеся розповідати про ваші безперервні інвестиції, створення робочих місць та підтримку місцевої економіки.

Будь готові, що “білі пальта” знайдуть вас всюди. Буває, що я відповідаю різко хейтерам, та це тема для окремої статті.

Що робити, щоб бути в контексті внутрішньо-українського ринку?

Тримайте руку на пульсі.

Особливо це важливо для В2В бізнесу. Умовно: через певний час ви просто не зрозумієте жарти тих, хто пережив зимові блекаути та шукав по світу eco-flow. Для себе я обрала приїздити в Україну. Наприклад, у травні-червні я подорожувала Україною, спілкувалася з підприємцями Дніпра, Одеси, Києва, Ірпеня-Бучі. Працювала з командою офлайн. Навідувала рідних та клієнтів.

І хоч ситуації в усіх різні, і такий рецепт підійде далеко не всім, розпочинаємо однаково — з аналітики. 

  • Порада 2. Постійно моніторте оточення і зустрічайтеся з людьми.

Не закривайтеся у власній бульбашці Фейсбуку або в робочих чатиках.

Бізнесмену за кордоном потрібно залишатись в курсі подій в Україні.

Потреби клієнтів та партнерів змінилися — підтримуйте активну комунікацію. Залишайтеся на зв’язку по телефону, у месенджерах. Зустрічайтесь особисто всюди, де можете.

Життя — це, власне, не самі соцмережі. Воно відбувається “тут і зараз”.

Є сенс відвідувати бізнес-форуми та частіше бувати на неформальних заходах. Наприклад, для мене дуже корисним став Business StandUp. Не тільки тому, що я зустріла багато знайомих. А завдяки текстам спікерів. Вони говорили про найболючіше, про проблеми і задачі бізнесу і через актуальний гумор, і на серйозній ноті. Жоден бізнес-форум цього не покаже.

Якщо ваш В2В бізнес передбачає особисті контакти та “рукостискання”, делегуйте ці обов’язки члену своєї команди в Україні. І самі приїзжайте при нагоді.

Закордонні заходи також важливі, але обирайте ті, які дійно несуть цінність вашому бізнесу, вашому імені і вашим клієнтам. Селфі — це красиво, але…

Як варіант, створюйте власні заходи: івенти, конференції, В2В-метчінги

  • Порада 3. Будьте пластичними і гнучкими.

Ситуація в Україні швидко змінюється. Адаптуйтесь.

Постійно оцінюйте вплив війни на ваші бізнес-процеси і будьте готові змінити бізнес-стратегію відповідним чином. Оновлюйте стратегію і тактику маркетингу. Будьте в курсі поточної ситуації на місці і коригуйте ваші меседжі, дивлячись на ситуацію. Інвестуйте в дослідження.

  • Порада 4. Завжди майте план “В”, “С” і “Ю”.

Сценарне планування — частина будь-якого бізнесу. Роки в проектах, в експорті та івентах навчили мене бути готовою до всього, то ж в розробці є план і для апокаліпсису:)

Якщо серйозно, то в кризові часи є сенс проробити сценарії “про всяк випадок”. Для цього аналізуйте і зменшуйте ризики.

Розгляньте різні форс-мажорні сценарії та розробіть план дій для кожного з них. Враховуйте можливі виклики та перешкоди. Плануйте альтернативні варіанти та шляхи розв’язання проблем.

Досліджуйте споживачів, запитуйте клієнтів про страхи та очікування, читайте коментарі та відгуки. Робіть висновки.

До речі, аналіз ризиків — це не обов’язково нудний багатотомник. Для середнього і малого бізнесу кілька сторінок з гіпотезами та чіткими діями — цілком достатньо. Ми ніколи не врахуємо все, але в складну мить зрозуміємо, як діяти.

Як будувати довіру на відстані?

Тут треба враховувати ваш досвід ведення бізнесу “до війни”, тобто все те, що допомагало тоді, та те, що стало актуальним сьогодні.

Дотримуйтесь своїх обіцянок, будьте відповідальними та професійними у всіх взаємодіях. Відповідайте на запитання та звернення своєчасно та інформативно. Показуйте, що ваша компанія є надійним партнером.

Пам’ятаєте перший пункт цієї статті про аналіз ваших публікацій та висловів? Поверніться до нього і чесно скажіть собі: мої дописи показують мене як стійкого надійного партнера, чи все ж забагато гучних слів та істерик?

Ви запитаєте: “А як же біль, емоції та страждання? Це ж чесно і по-справжньому!” Я впевнена про біль і почуття треба говорити. Але не викладати такі пости на гострому піку емоцій, щоб не ретравматувати читачів. Прожити, осмислити і сформулювати. Нам всім потрібна опора, а не істерики.

Враховуйте нову для вас ситуацію: ті, хто залишились в Україні, відчувають між собою більшу солідарність один з одним, ніж з тими, хто поїхав. І з цим фактом працюємо далі.

  • Порада 5. Показуйте своє залучення до спільноти.

Діліться історіями та ініціативами, які демонструють участь вашої компанії у підтримці місцевих громад, благодійних організацій чи справ, пов’язаних із постраждалими від війни регіонами. Це допоможе презентувати ваш бізнес як соціально-відповідальний.

І так ви показуєте приклад тим, хто ще активно не залучається в соціальні проекти.

Інвестуйте у свої взаємовідносини з українськими клієнтами та партнерами. Встановлюйте особисті зустрічі онлайн, зустрічайте їх потреби та очікування, проводьте опитування, показуйте зацікавленість у співпраці та розвитку їх бізнесу.

Пам’ятайте, що ваша репутація формується з дрібниць. Ставтеся до кожного повідомлення та коментаря з повагою.

Але й бережіть власну гідність, розрізняйте конструктив та хейтерів. Мені особисто допомагає девіз #намсвоєробить: комусь хейтити, а комусь працювати.

Підтримуйте довіру своєї аудиторії та демонструйте свою зануреність у життя України. Ваша репутація — це ваш фундамент. У турбулентні часи у вас є шанс побудувати новий прояв себе, або навпаки, бізнесово заховатись.

  • Порада 6. Підтримуйте свою українську команду.

Якщо ваші співробітники знаходяться в Україні, а ви — за кордоном, підтримуйте з ними регулярну комунікацію. Будьте уважними до їх потреб та психологічного стану.

Наприклад, зимою ми купили павербанки та зарядні станції для українських співробітників. Оплачуємо потреби близьких, які на передовій. Регулярно підтримуємо збори, індивідуально і з прибутку компанії.

Щотижневий статус ми починаємо з детальних розповідей, хто і як. А ранками наш робочий чатик — це перекличка.

  • Порада 7. Створюйте контент, що надасть вашій аудиторії додаткову цінність.

Маркетинг не зупинився під час війни і ми продовжуємо писати, статті, вести соцмережі, давати інтерв’ю. Нібито нічого нового?

Велика спокуса делегувати багато задач штучному інтелекту. Великий і прекрасний ChatGPT (або Microsoft Bing, або Google Bard AI, або інші аналоги) напише ідеальні тексти. І я матиму вагон контенту для клієнтів.

Для певних задач ШІ — ідеальне рішення. Але. Вичитуйте такі тексти, перевіряйте матеріали та додавайте їм життя. Особисті тексти пишіть або надиктовуйте самостійно.

Зберігайте культурний зв’язок.

Не забувайте про збереження зв’язку з українською культурою. Розповідайте про цінності, які вам важливі. Читайте твори українських авторів, дивіться фільми. Підтримуйте україномовний контент.

  • Порада 8. Використовуйте відгуки та дослідження.

Діліться історіями успіху та відгуками задоволених українських клієнтів. Це допоможе побудувати довіру та надійність серед потенційних клієнтів, які можуть відчувати сумніви через війну. Наголосить, як ваш бізнес позитивно впливає на життя ваших клієнтів.

Споживач за 1,5 роки війни змінився: хтось поїхав, хтось змінив свої вподобання… Запитайте себе: чому мій бренд купують сьогодні? Можливо з’явилися якісь додаткові причини? Або навпаки. Комусь підійде використати “таємного покупця” і подивитися в реалі на комунікацію своїх менеджерів.

Тож, незалежно від вашого місцезнаходження, будування сильної онлайн-присутності, аналіз своєї комунікації, сценарне планування та збереження культурного зв’язку є ключовими елементами успішної діяльності в українському бізнес-середовищі. Зосередьтеся на цих аспектах, і ви зможете не лише втримати, але й розширити вашу присутність в Україні.

Розкажіть друзям про новину