Аналітики сервісу доставки продуктів Zakaz.ua дослідили, на які продукти та категорії товарів зріс попит під час війни серед українських онлайн-покупців у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. З’ясувалося, що українці заощаджують гроші, купують акційні товари та запасаються бакалійними продуктами і питною водою.
Динаміка змін за товарними категоріями
Під час війни в Україні серед онлайн-покупців сервісу Zakaz.ua суттєво зріс попит на бакалійні товари: крупи, макарони, борошно, цукор, сіль, соняшникову олію, консерви, чай та каву. З березня по травень 2022 доля замовлень серед усіх категорій на цю групу товарів становить 20,8%, тоді як за аналогічний період у 2021 була 17,8%. Така тенденція не є дивною, адже багато українців в кризові часи запасаються поживними та необхідними продуктами довготривалого зберігання.
Дуже помітно зріс попит на категорію акційних товарів — на 4,5%.
Крім цього, варто зауважити, що дуже помітно зріс попит на категорію акційних товарів — на 4,5%. У весняний період минулого року ця категорія мала показник попиту 0,2%, тоді як зараз зросла до 4,7%. Такі зміни пов’язуємо з падінням рівня доходів населення через війну. Українці заощаджують кошти, тому почали частіше купувати товари зі знижками.
Також відзначимо зростання попиту на наступні групи товарів: риба та морепродукти — на 3,5%, товари для тварин — на 3%, вода та напої — на 2,2%, солодощі, снеки та кондитерські вироби — на 1,2%, товари для дітей — на 0,4%.
Найбільше впав попит на овочі та фрукти.
У той же час, під час війни найбільше впав попит на овочі та фрукти. Зазначимо, що протягом минулих років у кошику покупців навпаки частіше переважали товари категорії «фреш». Динаміка на попит цих товарів постійно зростала й у 2021 становила 17,4%. Виходячи з продажів минулого року, у даному сегменті перше місце впевнено займали банани, на другому — картопля, на третьому — томати, на четвертому — огірки та на п’ятому — яблука. Також популярність активно набирало авокадо, яке купували понад 14% користувачів сервісу. Проте під час війни попит на овочі та фрукти дуже скоротився — на 8,2% — та становить тепер лише 9,7% від продажів усіх товарів.
«Падіння попиту на овочі та фрукти спровоковане значним зростанням цін на продукти цієї категорії. Адже відомо, що великий відсоток даних товарів на полички вітчизняних магазинів потрапляв саме від закордонних постачальників. В умовах закритого неба та заблокованих портів через війну надходити імпорт може лише фурами з ЄС, а не морським транспортом. Тому, через складнощі з логістикою, ціни на ці продукти суттєво підскочили», — коментує Євген Нетреба, комерційний директор компанії.
Також впав попит на наступні категорії товарів: молочна продукція, яйця та сир — на 3,1%; м’ясо та ковбасні вироби — на 2,6%; канцелярія, товари для дому, кулінарія — на 5,6%, заморожені продукти — на 0,2%; засоби особистої гігієни та побутова хімія — на 0,9%; алкоголь та табачна продукція — на 1%.
Зазначимо, що тимчасове падіння продажів на алкогольну продукцію було спровоковане ухваленням на заборону та обмеження продажу алкоголю українським урядом. Водночас під час війни дуже підскочив попит на табачну продукцію. Тому, беручи до уваги ці чинники, загальний попит на дану категорію впав на незначний показник.
Популярні товари в чеку
Якщо говорити про наповнення споживчого кошика під час воєнного стану в Україні, він не суттєво відрізняється від мирного часу. За даними сервісу доставки продуктів Zakaz.ua, у 2021 році в українських супермаркетах найчастіше замовляли додому хліб, воду, молоко, сік, куряче м’ясо, яйця, картоплю та банани. Ці товари зустрічалися більш ніж у 50% кошиків онлайн-покупців сервісу. Під час військового стану майже всі ці позиції, окрім картоплі та соку, збереглися й так само часто зустрічаються в чеку покупців. Проте додатково з’явилися наступні товари: гречка, сметана, масло, цукор, сіль та макаронні вироби.
Варто відзначити, що ажіотаж на сіль має тимчасовий характер та був спровокований в даному періоді на фоні новини про припинення роботи підприємства «Артемсіль». Наприкінці травня від клієнтів були зафіксовані замовлення від незначних 5-ти пачок солі до вагою понад півтори тонни. Товар швидко був розпроданий та зметений з усіх полиць супермаркетів протягом тижня. Проте сіль від дорогих виробників залишилася в асортименті.
Через які канали замовляють
Для зручності Клієнтів Zakaz.ua у січні 2020 був створений мобільний додаток одразу на двох платформах: iOS та Android. Зазначимо, що раніше користувачі сервісу могли робити замовлення лише через веб-сайт. Наразі додаток користується величезним попитом, і кількість нових користувачів щодня зростає. Наприклад, у 2020 році 76,7% з усіх Клієнтів замовляли через сайт сервісу, а мобільний додаток використовували 23,3% Клієнтів. У 2021 році ситуація змінилася на користь програми, де частка на користь застосунку замовлень підвищилася до 46%.
З початком повномасштабної війни тренд на використання мобільного додатку суттєво зріс та стабільно перевищує показник на понад 50%. У лютому 2022 через мобільний додаток було зафіксовано 51,6% замовлень від Клієнтів, у березні показник сягнув піку — 58,7%.
Варто зазначити, що кількість замовлень від користувачів додатком IOS переважають над кількістю замовлень від користувачів Android.
Якщо говорити про те, в яких містах України найчастіше замовляють продукти онлайн, поза сумнівом, у трійці лідерів знаходяться найбільші міста-мільйонники: Київ, Львів та Дніпро.