Вітрини ЦУМ Київ відтворили дивовижний мистецький всесвіт Марії Примаченко
03 Вер 2024, 11:35

Вітрини ЦУМ Київ відтворили дивовижний мистецький всесвіт Марії Примаченко

Осінній арт-сезон у ЦУМі запрошує в дивовижний мистецький всесвіт Марії Примаченко: кожна вітрина універмагу відкриває глядачу нову сторінку біографії художниці. ЦУМ Київ, у співпраці з благодійним фондом «Творча спадщина родини Марії Примаченко» і Національним музеєм декоративного мистецтва України, знайомить із неймовірним творчим здобутком Марії та пропонує ще ближче познайомитися з українською культурою.

Фантастичні звірі — візитівка української майстрині, та мало хто знає, що сама Марія Примаченко асоціювала себе з левом. Тож сильний і величний лев «Зьвер Полєски» у першій вітрині — алегоричний автопортрет художниці зі сторінок автобіографічної книги, яка, на жаль, не була опублікована.

Друга вітрина знайомить із тим періодом життя Примаченко, коли її творчістю було вишивання. Марія була знаною «дизайнеркою» у рідному селі Болотня та околицях: вона гарно шила, а традиційні орнаменти доповнювала власними фантазіями. У 1935 році мистецтвознавиця і художниця-вишивальниця Тетяна Флору, побачивши на базарі вишивання 26-річної Марії, запросила її вчитися в експериментальні майстерні у Лаврі, де навчали талановитих самоуків із народу. У цій вітрині поєднані квіти із Маріїної сорочки і з картини «Ой ви коні».

Нова економічна реальність: які тренди визначатимуть ринок у 2025 – досвід TERWIN, Arcelor Mittal, Kvertus, BRAVE1, Starlight media, ГК «Молочний альянс» та 40 провідних управлінців та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтеся, як розширювати партнерства, зміцнювати довіру до бренду та виходити на міжнародні ринки. Реальні стратегії та досвід компаній, які вже зробили цей крок.

Забронювати участь

Рожева піч у третій вітрині символізує дім художниці, де вона малювала, ростила сина, де їй снилися фантастичні звірі й птахи. Згодом піч з’являється і в ілюстрації до книги Марії Примаченко «Товче баба мак».

Гончарство — традиційне українське ремесло. Навчаючись у лаврських майстернях, Марія Примаченко відкрила для себе кераміку. Скульптури фантастичних звірів, розписи на тарелях та глеках вдавалися їй так само добре, як і станкові картини. У четвертій вітрині — ще один рядок творчої біографії художниці — розписані тарелі та зооморфна скульптура «Крокодил».

Марії Примаченко ще не було 30-ти, а на міжнародній виставці декоративного мистецтва в Парижі (1937) її картини здобули шалений успіх. Івана Гончара, Параску Власенко і Марію Примаченко на тій виставці було відзначено золотими медалями. Фотографії на сторінках провідних журналів і газет, відгуки вражених критиків, придбання її робіт музеями — це був період слави, успіху, щастя. У п’ятій вітрині бачимо репродукцію картини «Мавпа-вершниця», що брала участь у паризькій виставці, фрагмент картини «Казка» і паризьку атмосферу 1930-х років.

Марії було цікаво пробувати себе в різних жанрах. У шостій вітрині знайомимось із Примаченко-ілюстраторкою. Марія оформила п’ять дитячих книжок, що вийшли у видавництві «Веселка»: «Ой коники сиваші», «Товче баба мак», «Чорногуз приймає душ», «Що посієш, те й пожнеш» і «Заєць спати захотів», три останні — у співпраці зі своїм приятелем, письменником Михайлом Стельмахом.

Сьома вітрина ламає стереотипи про Марію Примаченко — поважну жінку в хустці і вишитій сорочці. У родині художниці зберігаються фото молодої Марії — вродливої дівчини з двома косами у власноруч пошитій сорочці. Біля неї на робочому столі стоїть чорний звір з однойменної картини 1936 року, з іншого боку — дивовижна рослина з цієї ж роботи, яка ніби веде діалог зі звіром.

Марія Примаченко прожила дивовижне життя в оточенні фантастичних звірів, птахів, рослин і химерних людей. І залишила нам стільки загадок і скарбів, що вистачить на багато музеїв, вітрин, стін і книг.

Розкажіть друзям про новину