Нещодавно видання The New York Times опублікувало статтю на тему «Енергетичні Напої Стимулюють Бійців та Економіку України».
«Напої з кофеїном і портретом бійця-патріота, стали життєво важливою протиотрутою від стресу війни», — написало The New York Times.
Джеффрі Геттлман, взяв інтерв’ю у солдатів та виробників, маркетологів і придорожніх продавців енергетичних напоїв. А також навіть скуштував один.
За кілька сотень миль на схід, дорогою до лінії фронту, холодильники міні-маркетів і заправних станцій заповнені «Волею» та багатьма іншими енергетичними напоями, такими як: «Burn», «Monster», «Non Stop», «Hell», «Pit Bull» і, звичайно, серед них ветеран цього списку кофеїнових стимуляторів — «Red Bull».
Тож, коли вже опиняєшся в траншеях, де тисячі військових окопалися в прагненні вижити, одну річ, помітно одразу — українські солдати відмовляться від кави, коли, ба навіть води, натомість надаючи перевагу рідині, яка заряджає їх продовжувати нести службу.
«Вранці, коли я прокидаюся, я п’ю енергетичний напій. Коли я йду в патруль, я п’ю енергетичний напій. Перед нападом я п’ю енергетичний напій», — розповів один український військовий з позивним «Псих», ім’я не назвав з міркувань безпеки, згідно з військовим протоколом.
«Дозвольте мені, як розвіднику, дещо пояснити», — продовжив «Псих». «Уявіть, що треба пройти три-чотири-сім кілометрів. А ти на собі маєш 40 кілограмів спорядження. З голови до ніг вкритий потом. Майже не їв і не спав днів зо три. Якщо ти не вип’єш його, звідки візьмеш сили для цього останнього ривку?»
Україна зараз переживає найважчий момент з перших місяців повномасштабного вторгнення росії більш ніж два роки тому, і сили оборони докладають титанічних зусиль захищаючись від безперервних атак вздовж лінії фронту в 600 миль. Виснажені та знесилені війська на передовій залежать від зростаючого асортименту енергетичних напоїв із високим вмістом кофеїну, які швидко заполонили ринок, а деякі з них виготовлені саме для цієї війни.
Продажі стрімко зростають. Енергетичні напої стали одним з небагатьох позитивних елементів української економіки. Широке різноманіття та божевільні смаки продовжують з’являтися один за одним — солодка вата, кактус, та навіть канабіс, з назвами, як от: «Jungle», «Boost» та «Stalker».
Банки — всюди. Запхані в амуніційні жилети. Брязкають в рюкзаках з набоями. На танках. Порожні й зім’яті лежать в траншеях поруч із мертвими росіянами.
Українські компанії продають ці напої, щоб допомогти фронтовикам і підняти бойовий дух, втіленням якого вони зараз і є, брендуючи їх в камуфляжні етикетки чи патріотичні гасла та назви на кшталт «Волі» — слово, яке в означає свободу і силу духу (прямого перекладу на англійську не існує).
«Нам хотілося бути частиною цього руху», — прокоментував Марко Ткачук, виконавчий директор «IDS Ukraine», власник розливної фабрики «Моршинська» та бренду «Воля».
Але у 2022 році пан Ткачук, а також з інші українські лідери індустрії напоїв зрозуміли, що відбувається щось важливе, оскільки напруга війни зачіпала світове божевілля в сфері енергетичних напоїв.
Російське вторгнення змінило всі аспекти життя в Україні, зокрема підвищився попит на швидку дозу кофеїну, для якої не потрібне кафе, окріп, чашка чи пакетик чаю. І це була необхідність не лише для солдатів.
«Підвищена потреба цивільного населення в джерелах енергії виникла через постійні ракетні обстріли, занепокоєння та недосипання», — додав Тарас Маципура, віце-президент «Carlsberg Ukraine».
І ось минулого року, великий міжнародний гравець «Carlsberg» також почав виробництво енергетичних напоїв в Україні під брендом «Battery».
Як каже пан Маципура, ринок «процвітав».
Незважаючи на проблеми економіки та мільйони українців, які покинули країну, продаж енергетичних напоїв в Україні з початку війни зріс майже на 50%, відповідно до досліджень галузі.
Окремі військові, цілі підрозділи та цивільні волонтери, які привозять речі першої необхідності на передову, купують повні вантажівки таких напоїв. Деякі виробники надають їх безкоштовно. І український ланцюжок поставок активувався, щоб їх доставити.
Найбільш продаваними брендами є дешевші українські напої, такі як «Non Stop» і «Pit Bull», однак також популярні і такі імпортні бренди, як «Red Bull» (Австрія), «Monster» (Сполучені Штати) і «Hell» (Угорщина).
Від інших безалкогольних напоїв енергетичні відрізняються високим рівнем кофеїну, а також додаванням таких добавок, як: таурин (амінокислота), B-12 (вітамін) і екстракт гуарани (фрукт з Амазонки). Вважається, що всі вони підвищують рівень енергії.
Більшість з цих напоїв містять близько 100 міліграмів кофеїну на банку, приблизно стільки ж, скільки й чашка кави. Проте для кави вам потрібна гаряча вода, тобто вам потрібно розпалити вогонь або підключити електричний пристрій, але коли ви навприсідки в багнистій траншеї — це нелегко зробити.
Звичайно, споживання надмірної кількості кофеїну впливає на здоров’я, може призвести до тремтіння рук, високого кров’яного тиску та проблем зі шлунком. Дослідження американських солдатів у 2018 році довело, що споживання енергетичних напоїв у великих кількостях було «в більшості випадків пов’язане» з депресією, тривогою, агресивною поведінкою та, як не дивно, втомою.
Український сержант піхоти «Бача» розповідав, що минулої зими помер один із його старших побратимів, який мав хворе серце; підрозділ задавався питанням, чи могло це бути пов’язано з його звичкою випивати 10 банок енергетику на день. «Бача» додав, що солдата знайшли у вбиральні з енергетичним напоєм у руці.
«Псих» відкидає медичні ризики. До війни, за його словами, він був фельдшером, фанатом фітнесу та чемпіоном з тхеквондо. На довоєнних знімках він виглядав як щось середнє між моделлю білизни «Calvin Klein» і Містером Всесвіт. Він був нагороджений кількома медалями і нещодавно отримав поранення в ногу.
«Я п’ю їх з 14 років», — сказав він. «Не бачу в них нічого поганого».
Деякі солдати казали, що краще б брали з собою у бій енергетичні напої, ніж хліб. Інші казали, що такі напої стали на передовій своєрідною валютою.
«Енергетичні напої в армії — це вже не просто напій, а найпопулярніший подарунок», — сказав кінокритик, а тепер військовий, Антон Філатов.
У серпні минулого року в «Психа» влучив уламок шрапнелі на міліметр вище ока. Він був дезорієнтований, стікав кров’ю та в стані шоку.
«Я доповз назад на позицію і знайшов банку «Burn», — розповів він.
Він випив її одним духом і сказав, що відразу став почувати себе краще.
«На війні ти намагаєшся цінувати такі дрібниці, — пояснив «Псих». — Уявіть собі. Ніби ж просто банка «Burn». Але вона одразу підняла мені настрій».
Репортаж готували: Олександра Миколишин, Катя Лачіна та Джулі Кресвелл.
Автор: Джеффрі Геттлман — міжнародний кореспондент із Лондона, який висвітлює глобальні події. Він працював у The Times більше 20 років.