27 Тра 2024, 14:07

США проти Google: чим закінчиться найгучніший антимонопольний позов XXI століття

Яких тільки судових позовів проти Alphabet Inc (материнська компанія Google) не було в історії існування цього технологічного гіганта. Але ця справа особлива, тому що мова йде про «грабунок» рекламодавців та абсолютну монополію. 

Контекст

20 жовтня 2020 року Міністерство юстиції США офіційно порушило справу. Предметом стало розслідування про те, що Google Ads має незаконну монополію на ринку пошукової реклами.

Уряд стверджує, що:

Опануйте вау-маркетинг та прокачайте креативну стратегію вашого бренда на MRKTNG марафоні від MMR та Ekonomika+.

25 червня понад 30 спікерів з Ощадбанку, Укрзалізниці, Kernel, Intertop, CHER’17, Vandog Agency та інших компаній поділяться найкращими маркетинг-практиками та креативними кейсами, які вражають весь світ.

Забронювати участь
  • Google почала контролювати близько 88% внутрішнього ринку пошукових систем. 
  • Через відсутність конкуренції збільшився контроль над понад 70% ринку пошукової реклами. 
  • І найголовніше — Google могла штучно підіймати ставки на рекламу. 

І ось нещодавно, 3 та 4 травня 2024 року, адвокати обох сторін виклали свої остаточні аргументи. 

Геніальна бізнес-модель чи нахабне домінування?

Розбираємо аргументи обвинувачення разом з Ігорем Івіцьким, засновником школи Google-реклами та спеціалістом з Google Ads.

Google заявляє, що їхня бізнес-модель настільки геніальна, що можна порвати й викинути підручник з економіки, оскільки вони перемогли фундаментальний закон економіки — їм більше не треба думати про попит.

Дійсно, багато років поспіль компанія Google показувала зростання у 20% на рік. Але у 2020 році справи пішли дуже погано — компанія потрапила у збиткову яму.

Після цього віцепрезиденту, відповідальному за Google Ads, доручили проявити креативність, і вже наступного року річний приріст склав 60% замість звичних 20%. Це диво для компанії такого масштабу — вирости аж в 3 рази.

До речі, саме з 2020 року я помітив сильні коливання середньої ціни кліка. Нижче скриншот з мого менеджерського аккаунту Google, що управляє клієнтами. На ньому видно, що ціна кліку трималась досить стабільно, а після 2020 — різко підстрибнула.

Суд також побачив цю закономірність, нижче скриншот із середньою вартістю кліку по всіх рекламодавцях.

Головне питання, яке звучало на суді: «Чи можете ви брати з рекламодавця більше грошей, ніж потрібно, якщо цього захочете?».

Що говорять свідки?

«Вони штучно знижували або підвищували ціни для рекламодавців і дивилися, що відбувається з доходами від реклами».

Тобто замість чесного аукціону між рекламодавцями у 2020 році Google почала випробовувати, наскільки велике підвищення цін витримають рекламодавці.

Повертаючись до мого скриншоту, я виділив саме ці стрибки. І таку картину я бачив на багатьох інших проєктах клієнтів.

Вартість конверсії раптом починає йти вгору без причин? 

Це Google просто перевіряє, чи зможеш ти платити більше. Не реагуєш — почне далі збільшувати вартість поки ти в паніці не відключиш рекламу. І тільки тоді вони послаблюють тиск.

Але насправді краще оптимізувати рекламу, ніж відключати.

Від чого залежить успіх в Google рекламі? 
1. Наскільки добре ви розумієте алгоритми Google Ads.
2. Як ви використовуєте знання про ці алгоритми.

Скоро ми побачимо, чим завершився судовий процес: епічною перемогою Мінʼюсту США, що створить прецедент для позовів проти таких гігантів як Meta, Amazon та Apple чи тріумфом Google.

Розкажіть друзям про новину

Нове відео