22 Вер 2023, 10:20

Брейнштормінг, евакуатори, закадровий сміх: бекстейдж креативного YouTube-шоу

Нещодавно на YouTube-каналі освітньо-розважального шоу про придумування ідей ШТОРМНАДО вийшов новий випуск, в якому рекламісти агенції I AM IDEA Ігор Гавруш та Віталій Клименко рятують репутацію евакуаторів за допомогою креативного брейншторму.

Редакція MMR дослідила залаштунки проєкту — розпитали в команди, яка працює над створенням шоу, про перезапуск ШТОРМНАДО, його мету та цільову аудиторію, критерії вибору тем та героїв та просування роликів. Також команда ексклюзивно поділилася іншими YouTube-каналами, на які варто звернути увагу, та дала поради, як розвивати в собі креативну жилку.

Розкажіть про ідею створити Штормнадо, яке запустилося ще в 2020 році та відродилося два місяці тому.

Ігор Фінашкін
автор шоу, відповідальний за підбір гостей і закадровий сміх у випусках 😁

Ігор: Коли я навчався в KAMA, нам на лекціях давали багато корисної інфи про те, як пітчити ідею клієнту, як придумувати слогани, як створювати стратегії, як визначати архетипи бренду. Але не було лекції саме про взаємодію людей в одній креативній команді: як ці люди мають між собою спілкуватися під час того, як вони вигадують ідеї. 

Зміцніть бренд роботодавця, використавши ефективні стратегії управління талантами понад 30 HR-лідерів на HR Wisdom Summit.

17 липня понад 30 спікерів з Райффайзен Банку, DTEK, ArcelorMittal та інших великих компаній поділяться дієвими практиками розвитку команди, адаптації ветеранів у робоче середовище та використання інновацій.

Забронювати участь

Наприклад, коли наша команда в KAMA починала штормити будь-яку ідею, то вже через 15 хвилин усі просто розсипалися, починали сваритися й перетягувати на свій бік. Фактично люди мірялися, чия ідея краща, але нам же треба було презентувати загальну ідею саме від команди. Тому в команді з 12 учасників залишалося дві-три людини, які ще (на диво) не повбивали один одного й можуть працювати разом. 

Тоді мені спало на думку, що було б класно саме для молодих креативників, які тільки входять у професію, показати, як це робиться на прикладі професійних рекламників. Як побудований процес взаємодії між ними та як складається діалог, як сприймати критику до своєї ідеї, як вони чіпляються за думки одне одного і, доповнюючи їх, придумують щось реально класне. З ідеєю такого шоу я і прийшов до Антона. 

Антон Полєсков
автор шоу, відповідальний за придумування брифів для шоу та підбір гостей
Давати фідбек на чужу ідею, вести діалог в здоровому спокійному форматі — не менш важлива навичка, ніж уміння придумувати креатив чи стратегії.

Антон: Ігор навчався в KAMA й побачив, що студентів навчають креативним скілам, але при цьому вони не вміють працювати в команді й комунікувати між собою. Давати фідбек на чужу ідею, вести діалог в здоровому спокійному форматі — не менш важлива навичка, ніж уміння придумувати креатив чи стратегії.

Так і вийшло шоу, перший сезон якого створили разом Vector, I AM IDEA та tvlab.

Катя Синявська
режисерка та режисерка монтажу

Катя: Я тоді була режисеркою монтажу й частиною продакшена Tvlab, який вірив у мене і те, що я можу більше, тому запропонував мені в якості експерименту спробувати себе як режисерку «прикольного проєкту». Я допомогла хлопцям розробити формат, запропонувала своє бачення структури випуску й картинки, сильно хвилювалась і пітніла на першій зйомці (з Іллею Янковським та Віталіком Капустяном), але Ігор з Антоном так швидко й багато почали мене обіймати, що я розслабилась, і експеримент вдався.

Зараз над шоу працюють 4 людини. Розкажіть детальніше про розподіл обов‘язків.

Ігор: Я разом із Антоном — автори шоу, також я долучаюся ідейно до вибору гостей та придумування брифів для випусків. І мій закадровий сміх — це прикраса кожного нашого випуску, подивіться. 

Антон: Ми запускали шоу разом з Ігорем, органічним чином моєю головною задачею стала робота над брифами та підбором героїв. Також я працюю з усім, що пов’язано з текстами.

Катя: Мені здається, що на етапі препродакшену всі роблять усе: разом узгоджуємо героїв, разом придумуємо теми, разом обираємо, який дурний годинник купити на OLX, щоб поставити у кадр. На самій зйомці я режисерка, на постпродакшені — режисерка монтажу і в якомусь сенсі постпродакшн продюсерка. У цілому я б не сказала, що в нас є категорично чіткий розподіл обов’язків, тому на всіх етапах завжди можна розраховувати на допомогу партнера!

Аня Знамеровська
проєктна менеджерка та PR шоу,
комунікація з гостями та спонсорами

Аня: Я прийшла у проєкт спочатку як «чєловєчєк, що відповідає за піар», але коли ви невеликий проєкт, то ролі модифікуються в залежності від потреб. Зараз моя роль скоріше схожа на проєктну менеджерку: обрати дату зйомки, домовитися й подивитися локацію, організувати всіх нас у чатику і на зйомку, запросити героїв шоу, порахувати витрати і все таке. І звичайно — піар. 

Яка основна мета цього шоу? Хто ЦА шоу?

Ігор: Наше шоу має дві великі мети на різні ЦА:

  • Перша — освітня, для всіх, хто працює безпосередньо у креативній індустрії, і їм дійсно цікаво, як побудований процес штормінгу між артдиректором і копірайтером. Зрозуміти, як знайти свою креативну пару для роботи. 
  • Друга — розважальна на широку аудиторію, якій просто цікаво дивитися за процесом. Тому ми спеціально робимо шоу короткого формату на 20-30 хвилин і не показуємо всю годину штормінгу. Щоб це було цікаво й легко для сприйняття. І це залучає людей також у процес штормінгу: у нас достатньо коментарів під випусками, де різні люди пишуть свої ідеї по вирішенню брифу або доповнення до ідей героїв. 

Аня: Мета шоу — показати, як придумуються ідеї не тільки креативниками за професією, але й людьми не з цієї сфери взагалі. Тому що, так чи інакше, креатив і вигадування ідей присутні в нашому житті, і класно, щоб якомога більше людей могли проявлятися через це, пробувати нове й не боятися генерувати свої ідеї вголос. А головне — розуміти, як саме це робити, на прикладі героїв нашого шоу. 

Усім цікаво трошки заглянути на «кухню», адже реклама зараз усюди.

Катя: Щодо ЦА — уся команда трохи боїться, що ЦА занадто вузька й обмежена українською креативною спільнотою. Мені б хотілось розвіювати цей міф. Наприклад, я не майстриня манікюру, але із задоволенням дивлюсь ТікТоки про гель-лаки. То чому майстрині манікюру не може бути цікавим подивитись на процес придумування креативних ідей? Фільм «99 франків» дивляться не тільки рекламники, і в цілому ця сфера романтизована людьми, що працюють у різних напрямках. Усім цікаво трошки заглянути на «кухню», адже реклама зараз усюди. Особливо коли в кожного другого зараз свій інстамагазин, який так чи інакше знімає та запускає рекламу в соцмережах.

Як обираєте тему випуску? Це завжди якась трендова тема?

Антон: Головний критерій при виборі теми — щоб про неї було цікаво говорити. Вона може бути контроверсійна, складна, актуальна чи абсолютно без практичного застосування. У шоу ми хочемо показати діалог, і для нас найгірший сценарій — герої повністю сходяться в думках і за 5 хвилин приходять до найбільш очевидного рішення.

Тому на початку шоу ми зупинялися на брифах, які ніхто насправді не поставить: реклама ходіння чи київського метро. У нових сезонах ми почали обирати теми, які нам цікаво обговорити й рішення для яких поки не знайшли: як позбутися російського репу в навушниках українців, як Україні працювати з демографією.

Діалог і хід думок нам цікавий значно більше, ніж результат.

Поява «серйозних» тем не означає, що ми повністю відмовились від дурних непрактичних ідей. Просто навколо достатньо складних тем, про які хочеться і говорити активніше і знижувати градус напруги навколо них через гумор (на щастя, наші герої можуть підійти до брифів і смішно, і з реальним бажанням вирішити проблему).

Ще хочеться додати те, що ми постійно кажемо героям: ніхто не чекає, що за годину ви вирішите проблему в брифі і придумаєте ідею, яка точно спрацює. Ваш діалог і хід думок нам цікавий значно більше, ніж результат.

Герої — як домовляєтеся з ними, наскільки це складно, чи плануєте кликати відомих людей?

Антон: Ми починали робити шоу лише з креативними парами, які працюють у рекламних агенціях. Але насправді креативність — універсальний інструмент, який потрібен і в бізнесі, і в роботі блогерів, і в політиці, і в ремонті BMW. Тому ми виходимо за рамки запрошення лише рекламників і будемо кликати всіх, кому доводиться придумувати ідеї.

При цьому спеціалісти з реклами з шоу нікуди не зникнуть — ніколи не можна забувати, з якого ти району.

Аня: Підбираючи героїв для шоу, нам важливо, щоб вони були між собою вже знайомі та їм було комфортно цілу годину спілкуватися. Тому часто, запрошуючи одного героя, ми питаємо, з ким би він/вона хотіли поштормити, і так формуємо дуже класні пари (і навіть тріо!).

Ми точно плануємо кликати відомих людей: запросити умовного стендап-коміка й дати йому бриф для придумування ідеї реклами. У такому форматі аудиторія цю людину ще не бачила, і як сам герой у цьому розкриється, незрозуміло й цікаво. А ми робимо все з великої цікавості, тому різнопланових героїв ви точно у нас побачите (якщо вони прийдуть до нас, звичайно 😅). 

Промо шоу — які канали комунікацій задіюєте? Чи ставите відео на промо в YouTube? Якщо так, яка зараз частка органічних переглядів?

Аня: Перший сезон шоу робився просто на драйві та з цікавості, без конкретних цілей по охопленням. Другий сезон ми вирішили запускати більш структуровано й залучати одразу різні канали для промо. Ми наповнили й почали вести нашу інсту, а також тестуємо короткі відео з випуску в тікток. Так наші рілси в інсті набирають від 3-4 тис. переглядів, і вже маємо перші перемоги в тіктоці — одне з відео з випуску «Як відмовитися від російської музики?» залетіло на 21 тис. переглядів тільки на органіці. Антон був дуже щасливий!  

Звичайно, для зростання, ми запускаємо рекламу в ютуб та інсті, щоб збільшувати кількість підписників та переглядів на відео — відсоток органіки непостійний, тому поки немає сенсу на нього орієнтуватись. Поки найкращий результат — випуск на тему «Як повернути українців додому», який набрав вже 17 тис. переглядів на ютуб. 

Також розповідаємо про себе у ЗМІ, але це більше партнерські домовленості на теплих контактах, які знають про шоу й готові додавати це як окрему новину. 

Чи є у вас міжнародні/українські бенчмарки, якими надихаєтесь?

Загально в шоу їх нема, але оскільки його робить команда, то кожен з нас надихається окремими форматами й шоу. Ось деякі рекомендації. 

Антон: Я обожнюю YouTube, і дивлюсь більше шоу на цій платформі, ніж серіалів чи фільмів. Дуже стримаюсь і спробую обмежитись п’ятьма шоу, за якими слідкую:

  1. Канал YouTube креаторів Коліна і Саміра, в якому вони досліджують інших креаторів на платформі.
  2. Канал email-розсилки Morning Brew, в якому комічно досліджується серйозний і хмурий світ бізнесу.
  3. Канал Амелії, в якому вона бере інтерв‘ю у відомих людей, постійно нагадує, що завжди можна зробити відео ще коротше (всі її інтерв‘ю менше 10 хвилин).
  4. Cleo Abram вийшла з команди медіа Vox і продовжила розповідати у форматі відеоесе про речі, які її цікавлять — від квантових комп’ютерів до психоделіків.
  5. FirstWeFeast — медіакомпанія, яка навчилася штампувати успішні YouTube-проєкти з головною зіркою їхнього портфеля — шоу Hot Ones, яке скоро зайде на 22 сезон.

Катя: Я піддивилась відповідь Антона, тому додам від себе, що після 24 лютого дуже складно змусити себе дивитись щось поза українським контекстом. Але, на щастя, український ютуб розвивається. Мені дуже подобається, як Туча робить своє «Слей шоу», під час перегляду якого є відчуття, що ти прибігла додому після школи й читаєш журнал «Молоко», тільки на ютубі. А ще я довго звикала, не приймала, а врешті щиро полюбила як жіночий, так і чоловічий «Ебаут». І вгадайте, кого ви зможете побачити вже в наступних випусках «Штормнадо»?

Назвіть 5 причин, чому варто переглянути випуски Штормнадо.

  1. Якісний продукт та формат. Ми дійсно значно покращили якість наших випусків у другому сезоні: колір, звук, графіка. Випуски приємно дивитися й не соромно шерити. І довжина ролику 20-30 хвилин, який ідеально підходить для перегляду за сніданком або в заторі в таксі.
  2. Зрозуміти, що креатив — він усюди. Кожен з наших героїв насправді хотів стати стендапером. Вони доводять, що вигадувати ідеї — це не завжди сидіти за столом і кропітко писати щось, поки не вийде ідеально. Це може бути через фан, жарти, приколи. І коли ти сприймаєш це через таку призму, у тебе виходить набагато краще. 
  3. Можливість бути частиною шоу через екран. Можна креативити разом із нашими героями. Це як дивитись «Перший мільйон», коли учасник дає правильну відповідь, а ти: «Пфф, я те саме сказав ще 15 хвилин тому!» або придумати своє вирішення для брифу.
  4. Розуміти ринок. Ми запрошуємо на шоу героїв, які так чи інакше є лідерами думок у своїх тусовках. Це дає загальне розуміння того, що саме зараз несеться у креативній індустрії, які проєкти та бізнеси запускаються, куди всі ходять, що всі слухають, із ким спілкуються. Неочевидна причина, але насправді дуже корисна. 
  5. Найголовніша причина. Щоб дивитися за розгортанням найромантичніших стосунків Ігоря й Антона. Звичайно, Ігор уже давно одружений і з двома дітьми. Але! Ніхто не знає, що буде далі. Тому треба дивитися.

Як розвивати в собі креативну жилку? Дайте по невеличкій пораді від кожного з команди.

Ігор: Я завжди раджу користуватися таким прийомом, як «холодильник»: чим більше ми продуктів у цей холодильник покладемо, тим більше страв ми зможемо приготувати. Тобто багато пропускати через себе різної інформації, що напряму не стосується реклами: музики, фільмів, кліпів, образотворчого мистецтва, театру, спілкування з різними людьми. Усе це про накопичення бази даних, на основі якої ви й зможете придумувати ідеї. 

Усе це про накопичення бази даних, на основі якої ви й зможете придумувати ідеї. 

Також у цьому питанні я завжди дивлюся на свого п’ятирічного сина і намагаюся бути, як він. У нього немає взагалі ніяких упереджень і думок про те, чи можна це робити, чи не можна, чи можна так говорити, чи не можна. Тому що діти ще не загорнуті в шар соціальної думки. Тому реалізовувати свої ідеї набагато легше, коли менше думаєш про те, наскільки це правильно чи неправильно. Тому що креатив сам по собі — це дуже ірраціональна штука. Це про емоції, і ми маємо думати першочергово, які емоції це викликає, а не шукати логічне пояснення. 

Антон: Я підходжу до ідей як до воронки — чим більше згенеруєш, тим імовірніше знайдеш щось суттєве. Головне при цьому розповідати їх комусь — у такому пінг-понзі ідей у більшості випадків можна прийти до непоганого рішення задачі.

Катя: Для мене дуже важливо відучитись порівнювати себе і свої ідеї з іншими. Це стосується всього життя, не тільки креативу, але саме у процесі придумування ідеї я стараюсь лишити оцінювання себе на когось іншого, бо інакше можна сидіти перед білою сторінкою дуже довго.

Аня: Розвивайте «надивленість». Дивіться тіктоки, читайте телеграми, гортайте інстаграми, підписуйтесь на ютуби — споживайте різний контент, не тільки професійний. У моменті вся ця інформація вам точно не знадобиться (типу «нащо я дивлюся, як хтось чистить басейни у США або як хтось збирає гриби в лісі?»), але, повірте, у певний момент навіть це приведе до цікавих інсайтів і ідей. Це як відкладений креативний ресурс.

Розкажіть друзям про новину

Нове відео