Що писали про штучний інтелект українські медіа в 2023 році: дослідження
28 Лют 2024, 15:55

Що писали про штучний інтелект українські медіа в 2023 році: дослідження

У 2023 році Словник Коллінза назвав «штучний інтелект» словом року. Ажіотаж навколо ШІ не стихає, і багато компаній вже використовують його у своїй роботі. Команда LOOQME дослідила, що говорили про штучний інтелект українські медіа та як вітчизняні компанії використовують його у роботі й доповнила його коментарями експертів. 

Аби зрозуміти, що говорили про штучний інтелект у 2023 році, LOOQME проаналізувала згадки про нього в українських ЗМІ. Важливо, що фокус був саме на тих згадках, які стосувалися саме України. Їх шукали у п’яти типах медіа: інтернет, друковані ЗМІ, інформаційні агентства, радіо та телебачення. 

Де і скільки згадували штучний інтелект? 

Протягом року українські ЗМІ згадували штучний інтелект 167 452​ рази. Втім серед цих згадок тільки 66,4 тисячі згадок стосуються безпосередньо України. 

Створіть ефективні PR стратегії разом з експертами Foundation Coffee Roasters, TWID, БФК Gulliver та ще понад 90 провідними брендами!

12 грудня на GET Business Festival дізнайтесь, як розробити ефективні PR-стратегії, підвищити впізнаваність бренду та залучити нових клієнтів через сучасний маркетинг і співпрацю з лідерами думок.

Забронювати участь

Протягом року тема штучного інтелекту поступово набирала поширення. Якщо у лютому майже 4 тисячі згадок зумовлені тим, що ChatGPT став доступним в Україні, то в листопаді і грудні понад 8 тисяч згадок щомісяця стосувалися і загально-політичних тем. З огляду на те, що більшість держав почали вирішувати правові та морально-етичні питання щодо ШІ, це не могло не відобразитися на українському інфо просторі. 

Більш ніж половина публікацій була у виданнях рівня ТОП-100 та національного рівня. Загалом же в 2023 році потенційне охоплення новин про штучний інтелект в українському сегменті склало понад 148 мільйонів.

Про що писали? 

Майже половину згадок про ШІ зафіксували у новинних рубриках. Водночас майже 15% публікацій було у профільних рубриках та тематичних виданнях. Це свідчить про зацікавленість фахівців певних галузей у використанні штучного інтелекту саме в їхніх сферах.

Наприклад, про ШІ в рубриці «Технології» найчастіше писали видання Speka, DOU та dev.ua. У рубриці Маркетинг і PR — Детектор медіа та MMR. А про урядові джерела найчастіше згадували державні портали — сайт Кабінету Міністрів, Мінцифри та портал Дія. 

До топу згадок, які стосуються штучного інтелекту увійшли новини про технологію SPHERE LIFE: на думку ChatGPT, вона здатна лікувати ВІЛ та Гепатит В і С; про львівських школярів, які вигадали, як з допомогою штучного інтелекту покращити сервіси Нової пошти; про перспективи України стати лідером з цифровізації державних послуг. 

Контекст і тренди

Якщо говорити про контекст і середовище, в якому трапляються згадки, то найчастіші слова — це допомога, система, чатбот, генеративний (вид ШІ) — тобто ті слова, які стосуються перш за все використання штучного інтелекту. Цікаво, що в середовищі згадок про ШІ достатньо часто трапляється Clearview. Це американська компанія з розпізнавання облич, яка надає програмне забезпечення для правоохоронних та державних органів. Окрім того, Clearview допомагає українським спецслужбам, а представники техностартапу декларують зацікавленість відкрити представництво в Україні. 

Натомість трендах згадок ШІ переважають слова, які стосуються більш конкретних сфер. Наприклад, дуже виділяється військова тематика: слова «військовий», «дрон», «виробництво» увійшли в 10 найбільш згадуваних.

З огляду на те, що штучний інтелект згадувався у контексті різних сфер та галузей, у дослідженні поділили усі згадки за темами та проаналізували особливості та наративи у кожній з груп. 

Штучний інтелект і війна

У контексті війни в Україні ШІ згадувався 19 тисяч разів. Це найпопулярніша тематика матеріалів про штучний інтелект, адже кількість згадок значно переважає інші теми. 

Найпопулярнішими матеріалами стали новини про Артилерійську коаліцію підтримки України, дрони зі штучним інтелектом, які використовуватимуть ЗСУ, та новини платформи UNITED24, зокрема, про Тімоті Снайдера, котрий зібрав кошти на сенсори для українських військових.

Найпопулярнішими організаціями в медіа стали ЗСУ, Міністерство оборони, Міністерство цифрової трансформації та Мінцифра, а серед персоналій найчастіше згадували Михайла Федорова, володимира путіна та Джо Байдена.

Штучний інтелект і держава

Про ШІ у стосунку до держави ЗМІ писали 12,3 тисячі разів. Штучний інтелект у цих матеріалах згадувався поруч зі словами «act», «чатбот» та згаданий вже «clearview». Серед компаній і організацій, про які найбільше говорили в контексті штучного інтелекту — Міністерство цифрової трансформації, Дія та OpenAI.

Закономірно, що в майже половині публікацій йшлося про міністра Михайла Федорова. Решта ж персоналій не набрали навіть по тисячі згадувань, втім цікаво, що на другому місці за популярністю — Ілон Маск (873 згадки), а на третьому — Володимир Зеленський (867 згадок).

До найпопулярніших увійшли новини про перспективи України стати лідером з цифровізації державних сервісів, про виступ Володимира Зеленського на Генасамблеї ООН, про рейтинг освітніх подій України та про безоплатний курс про штучний інтелект від Google, який запускає Мінцифри. В останній новині ШІ став інновацією року: школяри приймали участь у соціологічному дослідженні щодо нього, 30 тис. педагогів пройшли курс «Штучний інтелект в освіті», навіть Відкритий марафон з української мови цього року відбувся за допомогою штучного інтелекту.

Штучний інтелект і освіта

В освітній тематиці про штучний інтелект згадували майже 10 тисяч разів. Попри відносно невелику кількість згадок, вони мають значне потенційне охоплення — понад 56 мільйонів. 

Найчастіше вживаними у публікаціях були слова освіта, наука, національний та мова. А до найпопулярніших матеріалів увійшли новини про львівських школярів та їх ідеї, як покращити сервіси Нової пошти (учні запропонували впровадити чат із штучним інтелектом Nova AІ, який буде вирішувати питання клієнта), міжнародну зустріч в Міністерстві освіти і науки та рейтинг мистецьких вишів. 

Штучний інтелект та ІТ

Хоч, здавалося б, штучний інтелект та ІТ — це суміжні тематики, та в Україні в контексті інформаційних технологій ШІ згадували лише 8,5 тисячі разів.

Оскільки ІТ-сфера сьогодні нерозривно пов’язана з військовою справою, то й згадки про штучний інтелект часто траплялися у сусідстві зі словами «дрон» та «виробництво». 

Втім топ-матеріали у цій сфері не стосувалися війни. Найпопулярнішими стали новини про купівлю британським інвестором частки компанії Cosmolot і плани застосовувати ШІ, нове медіа для айтівців, анонс платформи для управлінських рішень на основі штучного інтелекту.

Штучний інтелект і ритейл

В контексті ритейлу штучний інтелект згадували всього 3,3 тисячі разів. Найчастіше він трапився поруч зі словами «працювати», «команда», «ринок», «сайт». 

У категорії ШІ в ритейлі найпопулярнішими компаніями стали Київстар, Епіцентр, АТБ, WOG, OLX. Найчастіше писали про директора Департаменту платіжних систем та інноваційного розвитку НБУ Андрія Поддєрьогіна, Ілона Маска та керівника Кіберполіції Юрія Виходця.

Щодо топ-новин, то ними стали: зображення станцій київського метро під водою, створені штучним інтелектом (так, ТРЦ Республіка асоціюється у ШІ з «Теремками»); технології для прискорення відновлення України від японського бізнесу; роботи-помічники в мережі АТБ. 

Штучний інтелект та аграрна сфера

У агросфері згадування ШІ також пов’язані з воєнною тематикою. Адже у публікаціях часто використовувалися такі слова, як «війна», «розвиток» та «супутниковий». Це пояснюється тим, що аграрії зараз повсякчас стикаються з ризиками через мінування територій, а посівні площі через війну й окупацію значно скоротилися. Тож двома найтоповішими стали новини про штучний інтелект, який допоможе розміновувати територію України, та про досвід Азербайджану у повоєнному відновленні.

Найбільше писали про компанію EOS Data Analytics, Збройні Сили України та FAO (Продовольча та сільськогосподарська організація ООН). Цікаво, що до найбільш згадуваних персоналій увійшли дві українки, яких журнал Time вніс до рейтингу TIME 100 Next — міністерка економіки Юлія Свириденко й інноваторка, засновниця агростартапу Flurosat Анастасія Волкова.

Штучний інтелект і медицина

2,2 тисячі разів згадувався штучний інтелект у контексті медичної теми. Переважно медіа писали про діагностику та лікування тяжких захворювань (ВІЛ, онкологія, гепатит) з допомогою штучного інтелекту. 

Цікаво, що в цій категорії медіа значну увагу приділяють дітям. Серед слів, що набирали популярності впродовж року — «діти», «навчання», «освіта». 

Штучний інтелект і контент 

Тема створення контенту у прив’язці до штучного інтелекту в 2023 році була доволі популярною. Про неї згадували понад 7 тисяч разів, а публікації сумарно мають понад 19 мільйонів потенційного охоплення. 

Серед згадуваних організацій переважали компанії та соцмережі, які експериментують з впровадженням штучного інтелекту: ChatGPT, Google, OpenAI, Facebook, YouTube, TikTok, Instagram, Twitter, LinkedIn. Найчастіше в новинах цієї теми штучний інтелект стояв поруч із словами «генеративний», «чатбот», «робот», «згенерувати».

Кумедно, що найбільш згадуваною особою став Тарас Шевченко. Причина цьому — новина про перший україномовний чатбот «На урок», у якому можна поговорити з відомими поетами та письменниками. 

Як висновок, інтерес до теми штучного інтелекту зростає. Кількість його згадувань в українських медіа — яскравий доказ цього. Прикметно, що про ШІ говорять у контексті практично всіх сфер життя. Щоправда, в Україні на кожну з цих сфер відбиток накладає війна. Тож штучний інтелект для українців — це не тільки генератор контенту у сомережі, але й інструмент боротьби, а в перспективі — повоєнного відновлення України.

Розкажіть друзям про новину