Лекція Олени Дерев’янко в рамках проєкту MMR EDU: 20 ключових думок
16 Тра 2022, 13:33
PR

Лекція Олени Дерев’янко в рамках проєкту MMR EDU: 20 ключових думок

У п’ятницю наш новий проєкт MMR EDU розпочався з лекції «Як трансформувати систему репутаційного менеджменту в нових реаліях» Олени Дерев’янко, партнера Агенції PR-Service, віце-президента Української PR-Ліги, д-р екон. наук, проф.

Олену цілком слушно часто називають Леонардо Да Вінчі українського PR, тому що в галузі вона відома не тільки як лідер думки галузевого масштабу, але і як вчений з міждисциплінарними науковими інтересами, економічний і політичний консультант і просто як людина з енциклопедичними знаннями. Тому трансляція розпочалася з історичної байки про лист Леонардо да Вінчі міланському герцогу, в якому він відрекомендувався скоріше як інженер, ніж як художник.

В цілому ж лекція стала своєрідним методологічно-систематизуючим стартом MMR EDU, а коло розглянутих питань вийшло далеко за межі суто репутаційного менеджменту. Для більш повного занурення у предмет пропонуємо вашій увазі 20 думок, які стануть у пригоді для роботи і життя:

Нова економічна реальність: які тренди визначатимуть ринок у 2025 – досвід TERWIN, Arcelor Mittal, Kvertus, BRAVE1, Starlight media, ГК «Молочний альянс» та 40 провідних управлінців та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтеся, як розширювати партнерства, зміцнювати довіру до бренду та виходити на міжнародні ринки. Реальні стратегії та досвід компаній, які вже зробили цей крок.

Забронювати участь
  1. Управління репутацією компаній сьогодні потрібно розглядати у нерозривному зв’язку із загальною трансформацією їх бізнесу. Стратегічні орієнтири й у бізнес-моделі, й у системи репутаційного менеджменту мають змінюватися синхронно. З урахуванням контексту подій в країні і світі. 
  2. Доцільно згадати глобальні сценарії розвитку, серед яких навіть наприкінці минулого року спецслужби світу не передбачали імовірність того, що зараз виглядає як початок Третьої Світової. Думали про протистояння з Китаєм, про кліматичні проблеми і продовольчу безпеку, перехід до поліцентричної економічної і політичної моделі світу, про виснаження ресурсів, руїну в бідних країнах і її подолання, але не про варварство, яке ми зараз маємо нещастя спостерігати. Тільки в одному зі сценаріїв була згадка про загрозливі наслідки нехтування міжнародним правом, з якими ми стикнулися.
  3. Жан-Жак Атталі, наставник Еманюеля Макрона, свого часу прогнозував, що безмежне панування ринку в кінцевому підсумку призведе до того, що все стане приватним, держави зникнуть, люди перетворяться на артефакти і стануть непотрібні. Цей період він назвав переходом від гіперімперії до гіперконфлікту, виходом з якого буде Ренесанс демократії вже на іншому моральному фундаменті або ж загибель людства. І нам залишається залишатися оптимістами 😊
  4. В умовах війни будь-який український бізнес стикається з двома ключовими загрозами: фізичного знищення (втрата майна, втрата кадрів, розрив supply chain і інші порушення бізнес-процесів) та ментальної дестабілізації (деструктивні настрій і дії лідерів бізнесу, працівників, партнерів, споживачів). Частину бізнесів додатково зачіпає сancelling певних культурних проявів. У сукупності всі ці чинники спричинюють погіршення фінансового стану компаній і навіть можуть призвести до банкрутства.
  5. Зараз ключовими стратегічними рішеннями компаній, власники яких вирішили боротися за краще майбутнє, є:
    1. Збереження країни (обороноздатності, людського потенціалу) і запобігання гуманітарній катастрофі;
    2. Збереження і розвиток бізнесу;
    3. Збереження і зміцнення репутації.
  6. Значущими для українського бізнеса станами суспільної свідомості, що визначають його діяльність, є консолідація суспільства навколо ідеї перемоги і активізація процесів самоорганізації (волонтерський рух в усіх проявах). З іншого боку, не можна забувати про збереження глибинних суперечностей, що майже миттєво загострюються при найменшому зниженні загальної загрози.
  7. Відбувається перегляд міжнародного іміджу України, і це впливає на діяльність бізнесу — створює нові можливості на зовнішньому ринку, але й зумовлює нову вимогу: відповідати репутації мужньої і чесної країни.
  8. Більшість компаній втрачає ринки і обсяги збуту через:
    1. Масову еміграцію;
    2. Зниження залишкового платоспроможного попиту;
    3. Повільне відновлення втраченої інфраструктури.
      Найбільш затребуваними товарними категоріями є FMCG товари, ліки, паливо, електрика, зв’язок, логістичні послуги, банківський рітейл.
  9. У якості відповіді на виклики поточного часу бізнеси роблять акцент на порятунку-релокації потужностей, які можна врятувати чи відновити. У тому числі релокації ключових співробітників і допомоги їм з адаптацією (забезпечення прихистком, матеріальна підтримка та ін.). Supply Chain переформатуються за рахунок орендованих виробничих площ і зміни географії операцій.
  10. Заміщення втраченого попиту компанії здійснють за рахунок формування нового. Мова йде як про нові географічні ринки, так і про «новий попит» (експорт у нових напрямах, нові товарні пропозиції, орієнтовані на нові потреби людей в умовах війн, зокрема, на потреби українців за кордоном).
  11. З точки зору управління репутацією, певною мірою настав момент істини, коли справи стали важливішими за слова. І щирість є більш бажаною, ніж політкоректність. З іншого боку, вага слова також змінилась — військова цензура є військова цензура. Як і самоцензура.
  12. В умовах, коли стейкхолдери у переважній більшость розгублені і фрустровані (навіть «еліти»), громадськість чекає від бізнесу ДУЖЕ розширеної соціальної відповідальності. Уже не просто добросовісної роботи і традиційних CSR-ESG-активностей, а повноцінного корпоративного громадянства.
  13. Більшість ЗМІ важко виживає, тому owned media cтали ще важливішими. А digital, як завжди, на вістрі атаки.
  14. Пріоритети репутаційного менеджменту полягають в тому, щоб:
  • загальнокорпоративний напрям — засвідчити, що бізнес продовжує функціонувати і має перспективи розвитку;
  • продуктовий напрям підтримати попит на традиційний продукт бізнесу (за можливості), викликати інтерес до продуктів, на які формується «новий попит»;
  • GR — підтвердити відданість національним інтересам;
  • IR — викликати зацікавленість інвестиційної спільноти у бізнесі, прошити в інфопросторі меседжі щодо його конкурентоспроможності і антикризової стійкості, тобто щодо його інвестиційної привабливості навіть за форс-мажорних обставин;
  • персональний брендинг публічних персон бізнесу — відповідно до особистих цілей їх життєвого проєкту спостерігається зниження активності за цим напрямом;
  • внутрішня громадськість — зберегти ключову команду, підтримати імідж роботодавця, зберегти mental health колективу;
  • СSR/ESG — підтримка ЗСУ, гуманітарні програми, пошук донорів за кордоном, відновлення зруйнованого, корпоративне волонтерство.
  1. З точки зору меседж-боксу бізнесу важливо:
    1. Проманіфестувати: «Ми живі!» (працюємо, маємо плани на майбутнє, турбуємося про людей, винаходимо нове, апелюємо до міжнародної спільноти в інтересах країни, і нас чують, допомагаємо країні);
    2. Зафіксувати, що бізнес ведеться в умовах критичної нештатної ситуації: працюємо на межі можливого, не все може бути так, як було б у мирний час;
    3. Не виправдовуємо війною порушення, які не є неусувними.
  2. Головним PR-інструментом є реальні справи (!). Як і раніше, на часі різноманітні digital-формати (власні представництва у social media з супутньою промопідтримкою, месенджери, інтернет-ЗМІ), навіть компанії, які раніше не думали про мобільні застосунки, створюють їх. А також уже згадані owned media і будь-які формати, які дозволяють підтримувати безперервний мотивуючий зв’язок із ключовими стейкхолдерами.
  3. Прикладами реальних справ є податки авансом, відрахування % обороту на потреби ЗСУ, безоплатне розповсюдження продуктів бізнесу, підтримка партнерів з числа МСП — принаймні, повна чи часткова оплата послуг, інформаційний фронт (креативна індустрія і не тільки), нові грані ризик-менеджменту/корпоративного навчання (інструкції на випадок контакту з окупантами і т.і.)
  4. Вимоги часу до керівників PR-команд:
    1. Людяність (!);
    2. Концентрація одночасно на прагматичних і стратегічних пріоритетах;
    3. Надлюдська терплячість і вміння протистояти стресу;
    4. Збереження здорового глузду;
    5. Навики PR без бюджету;
    6. Талант захисту PR-функції всередині бізнес-системи.
  5. Вимоги до PR-фахівців:
    1. Самодисципліна і самоорганізація, завжди на зв’язку (!);
    2. Уміння робити handmade PR, відходячи від шаблонів;
    3. Готовність до pro bono;
    4. Розуміння, що пропозиція кадрів на ринку праці зросла, а попит, на жаль, ні.
  6. Один із важливих шляхів збереження ментального здоров’я — професійне спілкування в межах PR-спільноти. Тож залишаймося на зв’язку!

Розкажіть друзям про новину