Серед світових трендів фармацевтичного ринку — перетворення аптек з місця продажу ліків на повноцінні «супермаркети здоров’я». Ігор Алгінін, маркетинг-директор мережі «Аптека Доброго Дня», розказав MMR, як спільно з командою втілює досвід США та Європи в українських реаліях, поділився власним топом маркетингових активностей аптеки за 2023 рік та розказав про задачі, які мережа ставить перед собою на 2024 рік.
Які виклики стоять перед маркетинг-директором великої української мережі аптек? Наскільки складно креативити в умовах повномасштабної війни?
Із початком повномасштабної війни багато українців поїхали за кордон. Це виклик для всього бізнесу, завдання якого — привернути нового клієнта та побудувати з ним довготривалі стосунки.
Ми маємо дати клієнту те, чого він не мав раніше. Турбота — це обов’язок, який став трендом. Дуже важливо піклуватись про свого клієнта, і наші креативи на це націлені. Зокрема, ми:
- замінили традиційну аптеку на Простір Здоров’я та Краси, де представлено багато ліків, косметики, облаштований куточок турботи, де можна виміряти тиск, сатурацію, випити води, зарядити телефон;
- відкрили на YouTube Академію Сталого Здоров’я, де щомісяця виходять лекції провідних фахівців: лікарів, тренерів, психологів;
- популяризуємо превентивну турботу про себе.
Поділіться вашим топом маркетингових активностей аптеки за 2023 рік та їх результатами.
Минулого року наші маркетингові комунікації сильно змінились. У першу чергу, ми думали про те, як емоційно підтримати людей, тому чисто маркетингові активності чергували з соціальними.
Навесні провели інтерактивну промокампанію — діджитал-гру «Піньята». Розбивши віртуальну іграшку, клієнт отримував чотири знижки на покупки. Всього у гру зіграли 400 тис. клієнтів.
1 червня організували акцію, яку спочатку готували до Дня захисту дітей, але плани змінились. Навесні місто сильно обстрілювали, і ми вирішили підтримати всіх киян і роздали нашим клієнтам понад 3 тони яблук.
Також з весни по літо в аптеці проходила акція «Яблуневий подарунок». Ми розіграли 20 iPhone та 80 сертифікатів по 2000 грн на клієнтську карту Піклування.
Ще «Аптека Доброго Дня» два рази була партнером сімейного благодійного фестивалю «МАМАЗЛІТ НЕЗЛАМНОСТІ», де ми робили парк атракціонів, організовували активності для дорослих та дітей, знайомили з нашими ексклюзивними брендами та проводили благодійний «Добрий збір для захисниць».
На День Незалежності ми випустили відео про тих, хто чекає на повернення додому.
Також кожному клієнту по всій країні роздавали браслет на руку «Стрічку єднання» з символічним написом «Здорова нація — велике майбутнє».
А на Різдво в Києві пройшла наша акція «Отримай подарунок за посмішку». Санта та казкові ельфи подарували понад 2 тис. киян косметику наших ексклюзивних брендів і листівки з підписом: «Твоя посмішка — найкращий подарунок».
Кожен із цих заходів не залишив людей байдужими. Ми бачили, як кияни плачуть, сміються, обіймаються. Нас відмічали у сторіс, постах, і, як маркетинг-директор, можу сказати, що частота повернення клієнтів збільшилась.
Яким чином ви враховуєте потреби й побажання вашої цільової аудиторії при розробці маркетингових кампаній?
Ми ретельно вивчаємо потреби нашого клієнта, його звички, побажання. Хочемо давати клієнту все, чого він потребує, — якісну продукцію, найкращий сервіс, яскраві маркетингові активності, які запам’ятовуються та вибудовують із клієнтом довгострокові відносини.
Наше глобальне завдання — змінити ставлення клієнта до аптечного простору. Ми більше не хочемо асоціюватись із хворобою, а місцем здоров’я та краси.
Наскільки активно долучаєте ваших постачальників та партнерів до спільних активностей, у тому числі соціальних проєктів? Розкажіть про цілі, які ставили напередодні відкриття Академії сталого здоров‘я?
Якщо говорити про партнерство, то наймасштабніший проєкт ми реалізували з компанією «Фармак» — «Ліки утилізуй — планету рятуй!». У 30 аптеках мережі ми встановили спеціальні урни, куди кияни приносять протерміновані ліки. Це дуже успішна соціальна ініціатива, яка відповідає Глобальним цілям ООН і яку б хотіли масштабувати на всю країну.
Звичайно, під час війни, наше основне завдання — наближати перемогу, але ми не повинні забувати, що нам на цій землі жити, і треба піклуватись про наше майбутнє.
Також ми співпрацювали з фондом Сергія Притули та громадською організацією «Землячки». У рамках співробітництва з фондом Притули підтримали проєкт «Тактична медицина для захисників» — задонатили кошти на покупку ліків для цивільних громадян з деокупованих територій Херсонської області й навчання військових. А із «Землячками» провели «Добрий збір для захисниць» — зібрали кошти на комплекти літньої форми для жінок-військових та відправили їм набори засобів гігієни.
Ціль відкриття Академії, як я вже казав, — превентивна турбота про клієнта. Ми хочемо донести меседж, як важливо піклуватись про своє ментальне та фізичне здоров’я до виникнення хвороби. Не у всіх є можливість отримати фахову консультацію відомого фахівця, тому ми запрошуємо спеціалістів різних сфер, які відповідають на найпоширеніші та цікаві питання.
У нас вже були психолог, сексолог, health-експерт, гастроентеролог, педіатр та інші. Лекції доступні за посиланням.
Які маркетингові канали ви вважаєте найефективнішими для досягнення бізнес-цілей АДД?
Ми використовуємо всі канали комунікацій — змінили стратегію ведення Facebook та Instagram, запустили TikTok, почали залучати інфлюєнсерів. Публікуємось у ЗМІ.
Також активний канал — наша CRM-система. Мета автоматизованої розсилки — не лише комерційна, це турбота про клієнта, адже ми нагадуємо про сезонні пропозиції та вітаміни.
Зараз ми розвиваємо цю систему, щоб зробити її більш функціональною, та працюємо над омніканальністю, щоб у кожному каналі комунікації, починаючи з соцмереж, завершуючи внутрішньою розсилкою, чат-ботом, клієнт відчував турботу.
Чи проводите аналіз ваших конкурентів? Які стратегії використовуєте для виокремлення «Аптеки доброго дня» від інших мереж?
Звичайно, як і кожен бренд, ми аналізуємо своїх конкурентів, але в жодному разі не переймаємо їх досвід. Наша команда хоче виділятись на фармринку, і над цим працює велика кількість людей. Ми надихаємось світовими трендами на ринку або створюємо свої. Не дивимось на фарму усередині країни, а слідкуємо за всім ритейлом.
Тому ми першими на українському фармринку запустили чотири Black Friday — прозору, білу, сіру, чорну.
Першими серед аптечних мереж зробили 3D-ролик з кремом нашого ексклюзивного іспанського бренду «Babaria», а потім ще запустили 3D на Різдво, у рамках якого розіграли бокси краси для клієнтів.
Які задачі стоять перед вами на 2024 рік? Як плануєте активності, коли довгострокове планування неможливе?
У 2024 році продовжимо орієнтуватися на індивідуальні потреби клієнта, розширюватимемо партнерську мережу. Ми вже співпрацюємо з Uklon, ПУМБ, Sportbank, Укрзалізницею, YASNO, Sport Life, Mastercard. Також серед наших партнерів були SWEET.TV, «Ескулаб».
Для чого ми розвиваємо цю систему? Це впливає на пізнаваність бренду, сприяє консолідації бізнесу під час війни та закриває потребу клієнта в додаткових бонусах.
Ми формуємо день нашого клієнта. Наприклад, ви викликали Uklon, накопичили 30 медіаторів за поїздки і отримали 15% знижки у нашій аптеці. Розрахувалися у нас карткою ПУМБ чи Sportbank, отримали 3% кешбеку. А якщо придбали квитки у застосунку «Укрзалізниця», можете обміняти 500 «обіймашок» на 10% знижки і т.і.
Незважаючи на турбулентний час війни, ми розвиваємось та плануємо всі активності заздалегідь, тому що неможливо провести захід без чіткої організації. Від ідеї до її реалізації — великий ланцюжок дій. Треба продумати все досконально.
Чи слідкуєте за трендами світового маркетингу? Виділіть топ трендів, які хочете імплементувати у вашу маркетингову стратегію.
Мене надихає той факт, що ми не просто аптека, а Простір здоров’я та Краси, де представлено багато ліків, косметика, вітаміни, БАДи, дитячі товари європейських брендів, медтехніка. І ми розширюємо ці категорії, щоб закрити всі потреби клієнта.
Наша компанія постійно вивчає світові тренди фармацевтичного ринку, досвід США та Європи, де аптеки стали не просто місцем продажу ліків, а своєрідними «супермаркетами здоров’я». Регулярно дивимося, які нові категорії та позиції вони запроваджують, що нового привносять в оформлення.
Якщо говорити про тренди в рекламі, то мені дуже імпонує 3D, який зараз використовують у всьому світі, бо це можливість творити нову історію бренда без обмежень.
Також разом із моєю командою ми вивчаємо тренди в онлайн та офлайн-рекламі, SMM, найкращі креативи, відеороботи та соціальні проєкти. Дивимось, обговорюємо, надихаємось.
Основа комунікації з клієнтом сьогодні — це соціальна відповідальність перед ним, заклик до дій. Ми діємо у вірному напрямку, щоб дати нашому клієнту турботу, а ринку — нові ідеї.