«Джокер: Божевілля на двох»: вплив маркетингу на провал фільму
17 Жов 2024, 13:44

«Джокер: Божевілля на двох»: вплив маркетингу на провал фільму

На загальний шок довгоочікуваний «Джокер: Божевілля на двох» провалився з тріском. Однак перший фільм став найкасовішим фільмом з рейтингом «R» усіх часів і здобувши 11 номінацій на «Оскар», дві з яких він виграв (зокрема, за найкращу чоловічу роль для Хоакіна Фенікса). Хоча режисер Тодд Філліпс регулярно говорив про оригінальний «Джокер» як про єдиний і неповторний, його безпрецедентний успіх означав, що продовження історії неминуче.

Але те, що звучало як безсумнівний хіт, натомість довело абсолютно протилежне. Наразі фільм має 33% схвалення критиків на Rotten Tomatoes, стільки ж негативних оцінок від користувачів, рейтинг «D» на CinemaScore (найнижчий в історії для фільмів за коміксами), а також менші збори за перший вікенд, ніж у «Морбіуса». Практично ніхто не залишився задоволеним «Божевіллям на двох», і важко визначити єдиний фактор, що спричинив його провал.

На перший погляд, найочевиднішим поясненням є зміна жанру: «Джокер: Божевілля на двох» — це мюзикл, а це вже поляризуюче рішення. Однак більш промовистим фактором, який, можливо, потопив фільм, є те, що студія майже повністю приховала музичні аспекти від реклами.

Чому фільми приховують, що вони мюзикли?

Якщо бути до кінця чесним щодо фільму «Джокер: Божевілля на двох» — це далеко не перший фільм, який намагається приховати, що він є мюзиклом.

Незважаючи на наплив мюзиклів лише за останній рік, таких як «Вонка», «Барва пурпурова», «Бажання» та переосмислення «Крутих дівчат», вони навмисно приховували кадри, на яких актори співають або танцюють. Навіть у фільмі «Wicked: Чародійка», адаптованому за мотивами одного із найпопулярніших бродвейських мюзиклів усіх часів, хоча в трейлері і звучить культова пісня «Defying Gravity», актори, схоже, приховують, що насправді співають її на екрані.

У кіноіндустрії багато хто вважає, що маркетинг фільму саме як мюзиклу подібний до смертного вироку для касових зборів, оскільки керівники вважають, що цей жанр має занадто багато негативної стигматизації серед масової аудиторії. Це не зовсім безпідставне твердження, адже у 2021 році і «На висотах Нью-Йорка», і «Вестсайдська історія», у трейлерах яких були помітні музичні номери, не досягли бажаних результатів у глядачів. А всього за два роки до цього сумнозвісна екранізація «Кішок» виявилася історичною бомбою.

Але все ще існує безліч контраргументів того, що мюзикл — це не обов’язково смертельний вирок. За останнє десятиліття такі фільми, як «Ла-Ла Ленд», «Моана» та «Найвеличніший шоумен» стали несподіваними хітами, і жоден з цих фільмів не був розрекламований неправдиво. Він також ігнорує кілька інших важливих факторів, а саме той факт, що «На висотах Нью-Йорка» та «Вестсайдська історія» загалом мали слабкі маркетингові кампанії, або що «Кішки» стали інтернет-хітом за кілька місяців до того, як зазнали краху.

Тим не менш, здається, що це безпідставне припущення стало справжнім переконанням серед голлівудських керівників, якщо той факт, що такий мюзикл, як «Wicked: Чародійка», не рекламується як такий, є будь-яким свідченням. І ніде ця маркетингова стратегія, здається, не дала такого поганого результату, як у випадку з «Джокером-2».

Як приховування факту про те, що «Джокер-2» є мюзиклом, потопило його

Незважаючи на те, що «Джокер: Божевілля на двох» виявився музичним фільмом одразу після анонсу (і це ще більше підкреслив кастинг Lady Gaga на роль Гарлі Квінн), здавалося, що маркетинг фільму відтоді доклав усіх зусиль, щоб приховати це від глядачів.

У трейлерах майже не було музичних номерів, окрім короткого уривку зі співом Хоакіна Фенікса. Ще більше спантеличує те, що під час прем’єри фільму на Венеційському кінофестивалі і режисер Тодд Філліпс, і Lady Gaga наполягали на тому, що їхній фільм не є мюзиклом.

Філліпс заявив: «Більшість музики у фільмі — це просто діалоги. Просто Артур не має слів, щоб сказати те, що він хоче сказати, тому він співає замість них». Це спантеличує. Що таке мюзикл, як не спосіб дозволити персонажам виразити себе так, як не можуть слова? Крім того, критики та шанувальники особливо критикували те, наскільки незграбно інтегровані музичні номери у «Джокері-2», оскільки вони прирівнюються до випадково склеєних польотів фантазії у фільмі, який в іншому випадку має ґрунтовну основу. Можливо, Філліпсу варто було б просто зняти повноцінний мюзикл, а не намагатися зробити і те, і інше.

Але навіть якби Філліпс повністю присвятив себе цьому, чи знайшлася б аудиторія для мюзиклу про Джокера? Оригінальний фільм здобув дещо сумнозвісну репутацію, оскільки глядачі були стурбовані тим, що фільм про психічно хворого одинака, який виступає проти системи, яка, на його думку, його скривдила, може здатися бойовим кличем (важливо зазначити, що побоювання щодо потенційного насильства під час показів не справдилися). Незалежно від того, чи відповідає цей стереотип дійсності, важко уявити, щоб багато фанатів були настільки ж пристрасно захоплені музичним жанром.

Що ще важливіше, зміна жанру просто здавалася надто несподіваною. Добре це чи погано, але «Джокер» був майже повністю приземленою кримінальною драмою, яку рекламували як фільм за коміксами, і явно черпав більше натхнення з «Таксиста», ніж з Джима Лі. Важко уявити, що переконало Філліпса та Фенікса в тому, що мюзикл буде логічним продовженням цієї драми. До того ж, практично ніщо в оригінальному фільмі навіть не натякає на цю зміну напрямку, що призвело до того, що фільм майже не мав шансів на успіх як сиквел «Джокера» або як мюзикл.

«Джокер-2» залишив глядачів з відчуттям обману

Як уже згадувалося раніше, зрозуміло, що великі студії вважають, що маркетинг мюзиклу як мюзиклу — це занадто великий ризик для широкої аудиторії (що викликає питання, чому вони взагалі працюють у цьому жанрі). Але якщо глядацькі симпатії до «Джокера-2» є хоч якимось свідченням, то, схоже, насправді все навпаки.

Музичне продовження «Джокера» завжди було б важко продати шанувальникам оригіналу, враховуючи, наскільки нізвідки воно з’явилося, навіть у теорії. Однак Тодд Філліпс і Warner Bros. все одно якось прорекламували його в найгірший спосіб.

Якби вони рекламували фільм як належний жанр, це могло б відштовхнути деяких глядачів, але це здається набагато кращим варіантом, ніж те, що вони зробили, що залишило у глядачів відчуття обману і сприяло надзвичайно поганому сарафанному радіо.

Розкажіть друзям про новину