13 Лют 2024, 10:30
PR

Анна Знамеровська: «Найскладніше — це перелаштуватися з ролі PR Lead на роль Founder & CEO»

Як 5 років досвіду роботи у великій українській диджитал-агенції на посаді Head of PR допомогли запустити власну піар-агенцію? Анна Знамеровська, PR Lead і фаундерка digital PR agency znamy, розказала про створення неймінгу та брендбуку, команду та експертизу агенції, а також поділилася складнощами ведення власного бізнесу.

Коли у вас виникла ідея створення власної піар-агенції? Як створювався неймінг?

Не було окремої ідеї «а чи не створити мені агенцію?». Довгий час мені подобалася модель роботи хедом, лідом команд, і в цьому я бачила свій кар’єрний розвиток. Але з часом, закінчивши роботу в диджитал-агенції Netpeak (5 років обіймала посаду Head of PR), до мене почали приходити запити на співпрацю через мій особистий бренд та рекомендації. Бізнеси та проєкти були різні. Я довго працювала з B2B піаром, і після завершення цієї сторінки одним із моїх перших проєктів як незалежної PR Lead став бренд косметики. «Вау, такого я ще не робила — цікаво!» — перше, що подумала я. Оця емоція цікавості й особистого виклику дуже мене затягнула, і захотілося робити різне, для різних проєктів, компаній, людей. 

Працюючи спочатку самостійно, я розуміла, що всі запити одна не потягну. Тим паче, коли мова йде про реалізацію комплексної піар-кампанії для клієнта, потрібна команда. Так я зібрала першу команду зі «своїх» людей, із ким вже працювала, хто в мене навчався і ми вже знали один одного в роботі. І почали робити роботу. Тоді я офіційно зареєструвала ФОП і називала цю діяльність «ну, тепер я ФОП». 

Із часом друзі й клієнти почали запитувати питання на кшталт «а як називається ваша агенція?», «а скиньте сайт?». Тоді я зрозуміла, що, напевно, час прийшов — треба офіційно оформити всі ці «стосунки». І ми почали створювати znamy. 

Над назвою думали з серпня 2023-го, і тоді я про це розповідала в рубриці «Ретроспектива тижня». Це було дійсно довго, і ще довше ми потім розробляли лого й айдентику. Ось деякі з варіацій нашого лого у процесі роботи. 

У результаті вийшло znamy — українською читається як «знами». Це слово — похідне від мого прізвища Знамеровська та концепту, який ліг в основу нашої комунікації: «запускайте піар з нами», «організовуйте івенти з нами», «створюйте сміливі колаби з нами».

Далі ми розробили брендбук і підібрали основні кольори для агенції. У процесі створення я просила фідбек своїх друзів із креативної індустрії та зовсім недотичних сфер, щоб зібрати зворотний зв’язок по тому, як сприймається бренд, як читається назва, чи не тригерить буква “z”, чи асоціюється бренд зі мною. 

Багато класних інсайтів зібрала, і на основі них ми допрацьовували брендбук та сенси. Наприклад, ми дійсно довго працювали з буквою “z” у назві — щоб це було лаконічно, зрозуміло й актуально. Саме тому з’явилося оце поєднання української зрозумілої «з», в якій захована “z” з англійської. Я розумію, що новим людям може бути складно швидко зчитати коректно назву по лого. Саме тому зараз в наші комунікації ми додаємо дескриптор (укр: знами). Щоб полегшити знайомство з нами та назва прижилася коректно. Бо я точно знаю, як страждають бренди, коли їх назву та наголос вимовляють не так, як було задумано за брендбуком 🙂

Це ще одне нагадування при створенні та запуску будь-чого нового — спитайте в людей, різних, зберіть якомога більше думок, і серед них точно будуть спільні патерни, які вам підсвітять щось дійсно важливе. Тому що, коли сам працюєш над чимось багато часу, складно думати свіжо та об’єктивно. 

Нагадування при створенні та запуску будь-чого нового — спитайте в людей, різних, зберіть якомога більше думок, і серед них точно будуть спільні патерни, які вам підсвітять щось дійсно важливе.
Анна Знамеровська
PR Lead і фаундерка znamy

У чому експертиза агентства? Який пул клієнтів?

Піар має бути системним та комплексним — це те, з чого я завжди починаю будь-який свій спіч про піар, як для студентів, так і для клієнтів. У нашому розумінні робота зі ЗМІ, івенти, рейтинги, конкурси, колаби — це саме інструменти роботи, не послуги. За допомогою них ми можемо досягати постійної присутності в інфополі (системність) й комунікувати з аудиторією в різних каналах (комплексність). Так піар буде ефективним, і перші результати вже можна побачити через 6-8 місяців роботи. 

Основні інструменти, в яких ми розбираємося й можемо бути корисні, це: 

  1. Розробка PR-стратегії
  2. Повний PR супровід
  3. Робота зі ЗМІ
  4. Участь у зовнішніх івентах
  5. Організація власних івентів
  6. Робота з рейтингами та конкурсами
  7. Створення колаб та партнерств брендів
  8. PR консалтинг та навчання

Ми працюємо з червня 2023-го, тому цей запуск більше офіційний, ніж фактичний. За цей час наше портфоліо сформувалося разом із такими компаніями, як Київська школа економіки (KSE): університет та бізнес-школа, INTERTOP, SKELAR, I AM IDEA, ПОРТ Львів, Turbo.ua, IK-architects. 

Зараз ми розробляємо власну продуктову стратегію, в основу якої покладені основні запити, з якими до нас приходять: 

  1. Побудувати піар з нуля. Вивести компанію в інфополе, комплексно закривши все: від айдентики до першої статті у ЗМІ. 
  2. Вибудувати процес піару системно. У компанії вже можуть бути напрацювання по роботі з зовнішніми активностями, але є необхідність структурувати це, залучити додаткові інструменти та вибудувати процес. 
  3. Запустити піар-кампанію під проєкт. Комплексна задача по вибудові знання про новий проєкт компанії із залученням різних інструментів. 
  4. Консалтинг та навчання. Якщо потрібно провести аудит поточних комунікаційних активностей, підсвітити точки зростання, запропонувати оновлений підхід. 

Скільки членів команди наразі в агентстві, які зони їх відповідальності?

Зараз наша команда складається з 5 людей. 

Моя роль — PR Lead і фаундерка агенції, я залучена в усі процеси стосовно реалізації послуг для клієнтів на стратегічному рівні. Самостійно розробляю стратегію, проводжу всі зустрічі з клієнтами й далі підключаю до роботи PR-менеджера, який безпосередньо веде проєкт й реалізовує всі заплановані нами активності. Крім того, як фаундерка я забираю на себе всі питання по фінансовому плануванню, оргструктурі, найму, розвитку команди.

Із січня 2024 в мене з’явився партнер, який забирає на себе роль COO. Він відповідальний за побудову стратегії розвитку агенції й усіх внутрішніх процесів: продажі, маркетинг, онбординг клієнта, відстежування виконання наших OKR. Загалом задача — побудувати системний та операційно ефективний бізнес. 

Також в команді зараз є 3 PR-менеджерки, які безпосередньо працюють із клієнтами. Наша команда сформувалася дуже органічно з людей, яких я вже знаю: хтось прийшов із мого курсу, з кимось ми вже працювали раніше. 

Наша команда невелика, але вже в грудні 2023 ми відмічали перший «корпоратив», пішовши малювати картини разом. Це ось було перше розуміння того, що ми дійсно команда й разом створюємо класні речі. 

Звичайно, в команді також є копірайтери, дизайнери, головна редакторка всіх наших текстів, розробник, таргетолог, фотографи. Ці люди працюють із нами попроєктно й системно. 

Зараз я також в пошуку дуже важливої людини — PR Lead, яка зможе залідити команду наших PR-спеціалістів, створювати та реалізовувати кампанії для наших клієнтів. Тому що я розумію, що моя роль як фаундерки та CEO з часом почне переважати, і вже зараз мені потрібна людина, що зможе реалізовувати свої креативні ідеї та професійно зростати із znamy. 

За допомогою яких каналів комунікації знаходите клієнтів? Чи це в основному «сарафанка»?

Із моменту заснування й до сьогодні ми працювали виключно на рекомендаціях та моєму нетворку: хтось знайомий зі мною особисто, комусь мене порадили, хтось побачив рекламу мого курсу або був підписаний на мене в інсті. Канали звернень часто були дуже неочевидні для мене. Але будь-яке звернення за рекомендацією — найцінніше, тому що розумієш, що тебе порадили, і людина готова довіритися тобі в досягненні її цілей по піару. Об’єктивно в нас не було ще сайту, сформованих кейсів, на старті навіть не було шаблону презентації.

Фактично, працюючи ще одна, я починала з того, що робила стратегію одразу в гугл-доксі, з чітким таймлайном й об’ємом робіт. Тобто дуже прямо виконувала свою роботу, без красивих слайдів із цінностями, місією, розділом про нас. Зараз у нас це вже є, тому що це важливий етап при вибудові маркетингу та знайомстві з новими клієнтами. 

Одна з цілей на 2024-й для нас — вибудувати системний процес outbound маркетингу й виходити в комунікацію з клієнтами також і самостійно. Звичайно, досі в нас залишається велика частина звернень за рекомендаціями особисто до мене, але паралельно з цим ми будемо тестувати й нові для нас канали комунікації. 

Одна з цілей на 2024-й для нас — вибудувати системний процес outbound маркетингу й виходити в комунікацію з клієнтами також і самостійно.
Анна Знамеровська
PR Lead і фаундерка znamy

З ким із брендів / персон хотіли б поспівпрацювати та чому?

Я закинула це питання в наш робочий чат команди, щоб над ним подумали всі. Тому що агенція — це не я в чистому вигляді, це все велика робота команди, яка й задає сенси, формує наші цінності, продукує ідеї.

Зараз ми не закриваємося в певну спеціалізацію, тому що нам цікаво робити різне й показувати на різних нішах та проєктах, як працює наш підхід. Тому будемо раді працювати як зі стартапами, так і з великими холдингами. Як з фешн брендами, так і з EdTech компаніями. Робити defence, соціальні та культурні проєкти — це база, хочеться допомагати їм зростати й розвиватися. Найголовніший критерій вибору — готовність клієнта до роботи та наше розуміння, що ми дійсно можемо бути корисні. Чим складніший виклик, тим цікавіше нам його вирішувати. 

Звичайно, хочеться робити міжнародні проєкти, про які говоритимуть в Україні та світі. Проєкти, що транслюватимуть потужність, талант, розум людей та компаній України на міжнародній арені. Впевнена, що це справа часу для нас. 

З якими основними складнощами ведення власного бізнесу вже стикнулися? Декілька порад підприємцям-початківцям.

  • Напевно, найскладніше — це перелаштуватися з ролі PR Lead на роль Founder & CEO.

Тому що вони дуже різні й вимагають різного фокуса, рівня залучення в задачі та надання якісної послуги клієнтам. Звичайно, на старті ти виконуєш і поєднуєш усі ролі: від юриста до стиліста, і це абсолютно нормально. Думаю, всі підприємці це проходять. І тут рішення: або розділяти їх і одну з ролей делегувати, або поєднувати, балансуючи між ними.

  • Фінанси.

Питання про фінанси було в моєму списку одним із перших, коли я спілкувалася з різними топменеджерами та фаундерами компаній. Фінансове планування — дійсно складна штука, але треба з цим розібратися самостійно, взявши консультацію у фінансиста. І важливо: бухгалтер й фінансист — це різні ролі та обов’язки. Свою фінансистку я шукала, напевно, три місяці. А пошуки почала тоді, коли ми потрапили в перший касовий розрив. Це неприємно, боляче й щоб цього не ставалося — займайтеся фінплануванням. Це база! 

  • Поспілкуйтеся з власниками інших бізнесів.

Це те, що я зробила першим, коли вирішила, що буде агенція. Я назначила зустрічі з друзями-підприємцями та власниками інших сервісних бізнесів, які на ринку вже багато років. Це було одне з найкращих рішень — я могла поставити запитання, які мене турбують, лякають, є незрозумілими. І отримати відповіді з практичного досвіду. 

Наскільки попередній досвід роботи у великій digital-агенції допомагає вам зараз?

Робота в сервісному бізнесі (диджитал-агенція Netpeak), звичайно, була корисною для розуміння побудови процесів зсередини, комунікації між клієнтом та командою, оргструктури, специфіки продажу послуг. Але наші послуги та підхід відрізняються, і багато речей ми зараз будуємо самостійно, формуючи повноцінну продуктову стратегію на основі ціннісних пропозицій для різних аудиторій: кому та чим ми можемо бути корисні? Яку цінність ми даємо бізнесу? 

Тому це точно заклало базу, але будувати з нуля власне — це в будь-якому випадку новий досвід, і ти не можеш його запозичити ні в кого. Тому що створюють люди. І кожен із нас приносять свої підходи, цінності, бачення в побудову бізнесу.

Зараз ми не закриваємося в певну спеціалізацію, тому що нам цікаво робити різне й показувати на різних нішах та проєктах, як працює наш підхід.
Анна Знамеровська
PR Lead і фаундерка znamy

Які невеликі українські агентства є для вас взірцевими та чим саме?

Як вже згадувала вище, одна з перших речей, які я зробила з прийняттям рішення про офіційний запуск агенції, — це поспілкуватися з власниками й топменеджерами інших агенцій. У цей список увійшли креативні, комунікаційні, дизайн, діджитал агенції. 

Кожен із нас унікальний у своїх підходах, експертності, спеціалізації і, найголовніше — комунікації. Тому що саме це для клієнта є одним із найважливіших критеріїв вибору підрядника для роботи. Саме за комунікацією можна зрозуміти, наскільки ви зійдетеся в роботі і як довго будете співпрацювати. Здається, ніби це незначний фактор (а як же ціна, якість, швидкість й оце все?), але, як кажуть, «диявол у деталях» (хоча мені дійсно складно назвати комунікацію «деталлю»). 

Ми зараз тільки виходимо повноцінно на ринок і вже дружимо з крашами креативного ринку I AM IDEA (привіт, Ігор та Арам), Taktika (привіт, Рома та Ілля), Senate Agency (привіт, Сергій та Рома). І будемо раді знайомитися та партнеритися з іншими бізнесами, з ким можемо спільно створити цікаві проєкти. 

Топ неочевидних скілів, які необхідні кожному піарнику у 2024 році.

Вміння гуглити. Виділю цю одну як навичку, яка корисна загалом усім нам. Зараз інфополе дуже насичене різною інформацією, і важливо завжди залишати голову холодною і критично мислити. Перевірити інформацію, перш ніж приймати рішення. Знайти більше інформації про партнера перед створенням колаби. Обрати рішення, яке допоможе оптимізувати свою роботу. Підібрати більш вигідні умови співпраці.

Розкажіть друзям про новину

Нове відео