Якщо про тебе ніхто не знає, то неважливо, наскільки круті речі ти робиш. Рано чи пізно кожен бізнес стикається з необхідністю заявити про себе світові. І тут постає ключове питання: кому довірити цю справу — комусь зі своєї команди, агенції чи фрілансерам?
Дізналися, що з цього приводу думають експерти, та зібрали думки українських digital-спеціалістів та власників агенцій. Пролунало чимало аргументів «за» та «проти» агенцій і фрілансу. Спробуємо полегшити вибір підрядників для бізнесу.
6 питань на старті
Перед тим, як шукати підрядника, який виконає те чи інше завдання бізнесу, необхідно поставити собі низку важливих питань:
- Мета. Які завдання бізнесу треба вирішити?
- Зрозумілі KPI. Які результати бізнес планує отримати?
- Команда. Хто з існуючої команди може трохи розширити спектр своєї діяльності чи виконувати додаткові задачі? А хто буде контролювати сторонню агенцію чи фрілансера?
- Досвід на ринку. Хто зі знайомих бізнесів вже вирішував подібні завдання? Як вони вирішувати їх?
- Бюджет. Який є реальний бюджет та на скільки ми готові його збільшити в разі виникнення додаткових витрат?
- Терміни. На коли має бути готова наша стратегія, наш сайт, рекламний креатив чи ролик для ТБ?
Після відповіді на ці питання починається наступна фаза — власне пошук людей, які зможуть виконати завдання якісно, у чіткі терміни та не за всі гроші світу. Тож фріланс чи агенція: зважуємо всі плюси та мінуси.
Не існує універсального солдата
Людський фактор — головний ризик у роботі з фрілансером, але він же й плюс.
«Якщо вам потрібно зробити лендинг на вчора, не кожна агенція на таке піде. А от фрілансер буде більш готовий посидіти ніч і зробити задачу, яку агенція буде робити мінімум тиждень. Тому, якщо ви знайшли фрілансера, у якого все гаразд із совістю, який тримає строки, робить якісно за бюджет, що вас влаштовує, бережіть контакти цього фрілансера і нікому їх не давайте. Бо ненароком завалять замовленнями і стане йому не до вас. Або ще, не приведи Боже, агенцію відкриє :)».
«Фрілансер може стати внутрішнім Product Owner (Project Manager) і одночасно виконавцем, який гарантує більш індивідуальний підхід до потреб клієнта та пошуку рішень. Але контроль — 80% успіху в роботі з фрілансером».
Але така людина-оркестр апріорі не може мати однаково сильну експертизу в різних напрямках.
«Фрілансерові доводиться робити все самому, до того ж одночасно, і через це в деяких ситуаціях може страждати якість продукту чи досвід клієнта».
«Обираючи фрілансера, треба усвідомлювати, що якщо з цією людиною щось станеться — вона щось забуде, вигорить, вирішить кинути фріланс і поїхати малювати картини в Амстердамі або в неї просто буде завал — то ваш проєкт опиниться під загрозою. Із фрілансерами кльово працювати, коли у вас є експертиза в цій ніші, але вам потрібні руки. Якщо у вас немає потрібної експертизи й ви хочете її отримати, у такому випадку економити на виконавцях — собі дорожче».
«Як правило, до нас приходять компанії, які вже мінімум двічі робили сайти. Спочатку замовляли щось швидке, просте, на шаблоні, часто у фрілансера, щоб зрозуміти теорію свого бізнесу. Потім — уже повноцінний сайт у невеличкої місцевої студії, або групи фрілансерів, тому що зрозуміли, що бізнес росте і треба робити повноцінний сайт. А коли приходить час, бізнес вже розуміє, що треба підключати маркетинг, брендинг, SERM, просування, він знаходить нас. Треба пам’ятати: не існує універсального солдата, який готовий зробити абсолютно все швидко, круто та дешево».
Більше людей — більше можливостей
В агенції, як правило, навантаження розподіляється рівномірно. І навіть якщо один спеціаліст із тих чи інших причин випаде з робочих процесів, ваш проєкт може підстрахувати інший член команди.
«На фрілансері ви зможете зекономити пару сотень доларів, але ризикуєте зірвати терміни. Якщо ви середній чи великий бізнес, вам, очевидно, крім грошей, ще й дуже важлива складова термінів та планування, щоб ви чітко розуміли дедлайни реалізації проєкту. В цьому випадку я б 100% обирав агенцію. Якщо ви — стартап чи малий бізнес, якому треба протестувати ідею, то тут може підійти як формат фрілансера, так і агенції. Можна знайти агентство і спробувати замотивувати його, що у вас великі перспективи, маркетингові бюджети будуть рости, і тоді агенція, можливо, погодиться працювати зі знижкою».
Агентство також економить ваш час, адже вам не потрібно тримати на контролі виконання робіт.
«До нас звернувся великий бізнес із запитом запустити онлайн-магазин під ключ. Ми сформували список задач і залучаємо його в цей процес по декілька годин на місяць. Завдяки цьому він економить сотні годин свого часу. Крім того, у нас великий нетворк. Неодноразово наші клієнти починали працювати один з одним по дропшипінгу чи опту».
Репутація – понад усе
Фрілансер може собі дозволити просто зникнути з радарів. І максимум, що може зробити замовник — надати негативний відгук його роботі на біржі фрілансу, який, до речі, можна приховати. З агентством, як правило, робочі стосунки оформлюються офіційно, та в разі чого воно несе репутаційні ризики, тож ставиться до співпраці більш відповідально.
«Якось наймали на субпідряд фрілансера і він не зміг розібратись з інтеграцією, тому просто перестав виходити на зв’язок — так ми втратили два дні, поки намагалися зв’язатися з ним, і ще п’ять днів на пошук заміни. З агенцією підписується контракт, який має юридичні наслідки у випадку невиконання обов’язків. Але контракти захищають не лише клієнта, але і агенцію. Тому й звільнити агенцію не так легко».
Іноді при масштабуванні великі агенції ставлять проєкти на конвеєр, від чого може страждати якість і втрачатися індивідуальний підхід. Тому бізнеси все частіше обирають невеликі бутикові агенції, в яких працює до 20-50 людей.
«Ми залежимо від якісного портфоліо, адже нас продають наші роботи. Тому кожен проєкт — це потенційні п’ять наступних. Якщо в агенції налагоджена робота, команда та загальні процеси — продукт звучатиме, як симфонія у виконанні оркестру. У кожного інструмента буде своя партія, а якість та емоційність виконання музичного твору залежатиме від рівня відповідальності кожного інструменту та диригента. Мені, як клієнту, імпонують саме бутикові агенції, де якість все ще має значення на рівні репутаційних ризиків».
Бізнес обирає співпрацю з бізнесом
Великі компанії здебільшого працюють виключно з агентствами, особливо коли мова йде про співпрацю з міжнародними фінансовими установами, фондами, грантами, інвесторами тощо.
«Великі компанії, такі як Mercedes, Adidas, Disney, ніколи не звернуться до фрілансерів, бо для цього є багато юридичних і фінансових перепон. Що стосується стартапів, то тут теж працюють частіше за все з агенціями, бо то вимога інвесторів, які хочуть захистити свої кошти. Доступ до протоколів роботи Bluetooth на iPhone фрілансер ніколи не отримує, а агенція може написати запит, пройти верифікацію і отримати доступ. Якщо вам необхідний, наприклад, маркетолог, я б звернувся до агенцій, бо як мінімум у них є доступ до багатьох платних тулзів і навчань. Але якщо треба дизайнер чи копірайтер, часто краще звернутись до фрілансера. Це досить креативні люди, і тому їм тісно в організаційних рамках агенцій», — відмічає CEO компанії URich Сергій Ануфрієв.
Отже, вибір спеціаліста багато в чому залежить від поставлених цілей і завдань.
«Якщо я молодий бренд, хочу розвиватись і використовувати, наприклад, Інстаграм, працювати з лідерами думок, таргетом, робити креативний контент, запускати рілзи, багато сторіс — я б обрала фрілансера. Якщо в мене великий бренд, який має структуру, етапи, процеси, який хоче якісно закривати повністю всі свої задачі — то зупинила би вибір на агенції. З агенцією також можна брати участь у різних тендерах, у той час як із фрілансером іноді навіть просто документально немає можливості здійснити таку співпрацю».
Агентство чи фріланс – головне по любові
Звертатися до професійних агенцій чи до тих, хто знаходиться у вільному плаванні — вибір за вами. Але варто пам’ятати, що люди купують у людей. І, як і в особистих стосунках, ділових партнерів треба обирати не тільки головою, а й серцем.
«Дуже важливо довіряти рекомендаціям і власній інтуїції. Я рекомендую працювати з тими, хто подобається, підходить за цінностями, надихає, з ким вам круто, і, звичайно, хто об’єктивно може виконати ваше завдання. Якщо ви зустріли таких людей, то ідіть із ними по життю від проєкту до проєкту. Бо у креативі, піарі, таргетованій рекламі, маркетингу та інших креативних проєктах вкрай важливо йти з тими, хто тебе відчуває. Люди, які закохуються в ваш продукт, готові робити для вас набагато більше. Тому закохуйте в себе та знаходьте тих, у кого ви самі готові закохатися», — підсумовує Аліна Щербина.