6 порад ведення бізнесу під час війни від генерального директора Ninja Sushi
29 Лис 2022, 14:18

6 порад ведення бізнесу під час війни від генерального директора Ninja Sushi

Спочатку була хвиля ковіда, з якою українські підприємці впоралися героїчно. Починаючи з 24 лютого 2022 року, без перебільшення, весь бізнес у нашій країні перейшов у нову антикризову операцію. Протягом перших декількох тижнів хтось вирішив закрити або перепродати свої проєкти, інші змогли знайти ресурси для продовження свого розвитку або принаймні для підтримки життєвої сили.

Сьогодні Олексій Костилєв, артист і генеральний директор Ninja Sushi, Wok та Pizza ділиться, як його компанія живе в умовах війни і, виходячи з особистого досвіду, дає 6 порад для ефективного бізнесу під час війни та блекауту.

Піклуйтеся про ментальне здоров’я співробітників 

Я завжди говорив і продовжую повторювати про психічний стан працівників: ваші люди — найважливіший ресурс компанії. Без них зовсім нема значення, чи є у вас генератор або потік електроенергії. Сьогодні не так просто підтримувати оптимізм та бажання працювати, але, повірте, саме в цьому ви можете знайти мотивацію та віддушину. 

Не бійтеся зближатися з тими, з ким ви не контактуєте по роботі на постійній основі. Банальна турбота та питання «як справи?» у чаті Telegram не займуть багато часу, але люди, які працюють над вашими проєктами, будуть знати, що вам не все одно. 

У всіх бізнесів є різні можливості, але я вважаю, що в наш час було б правильно хоча б намагатися полегшити повсякденне життя працівникам: дозвольте використовувати генератори, воду, інтернет, якщо у них немає цього вдома. І якщо ви ще не подбали про запасну лінію зв’язку або джерело живлення, це вже тривожний дзвіночок. Ми всі віримо в краще, але залишаємось реалістами. Настав час шукати варіанти не лише заради виживання бізнесу, але і заради тих, хто будує його разом із вами. 

Налагодьте комунікацію 

Коли буквально кожна людина відірвана від комунікації з навколишнім світом протягом декількох годин, а то й днів — немає нічого важливішого, ніж обмін інформацією

З’явилося світло, ми знову можемо віддавати замовлення? Чудово, про це необхідно розповісти по всіх каналах. Технічні спеціалісти, кухонні адміністратори, логісти, фінансисти повинні бути в курсі та, якщо можливо, приєднатися до процесу. Іноді може здатися, що не всі відділи пов’язані між собою, вони якось розберуться, але ні. Зараз люди не встигають шукати інформацію та вигадувати алгоритм роботи, кому писати, кому дзвонити, щоб уточнити. Економте цінний час у мережі, навчіть людей взаємодіяти один із одним та знаходити рішення разом. Кожен фахівець має унікальний досвід і тепер, як ніколи, важливо використовувати його та обмінюватись ним, щоб страхувати один одного. 

Перерозподіліть ресурси 

Рік тому було круто перерозподіляти ресурси, щоб вкласти кругленьку суму в контент або відшити партію стильного мерчу, але сьогодні для багатьох брендів це перетворюється на розкіш. І це нормально. Не бійтеся переписувати бізнес-план на ходу і не чіплятися за старі ідеї, навіть якщо вони були неймовірно перспективними в мирний час. Огляніться навколо, визначте найвищі пріоритетні сфери для інвестицій.

Не бійтеся переписувати бізнес-план на ходу і не чіплятися за старі ідеї, навіть якщо вони були неймовірно перспективними в мирний час.

Сьогодні клієнт не буде чіплятися до недосконалої картинки у вашому рекламному ролику, але він буде вдячний, якщо суші прийдуть до нього навіть у той момент, коли все місто зануриться в темряву. Відмовтеся від нового відео — поставте генератор на кухні. Ми тримаємось, тому що вигадуємо бізнес-план на ходу щодня з нуля і справді працюємо, повністю пристосовуючись до обставин. Досі довгострокове планування можливе лише дуже грубими штрихами. 

Майте план Б

Диверсифікація ринку — це те, що за певний проміжок часу можна вважати тим самим довгостроковим плануванням. Ми з командою взяли наш найуспішніший та найпопулярніший проєкт та інвестували у відкриття Ninja Sushi у Варшаві. Незабаром буде Краків. Ми розуміємо, що зараз є великий відсоток наших лояльних клієнтів і тих, хто принаймні чув про ніндзя ще в Україні, тому що ми працювали в Харкові, Одесі, Дніпрі, а не лише в столиці. 

Як показала практика, ми не помилилися. Свої люди у Варшаві привітали нас тепло, і тепер команда працює над розширенням аудиторії та приверненням уваги місцевих жителів. Ми будемо спостерігати, як далеко розсіятиметься «сарафанне радіо» і наскільки ми можемо масштабуватися в Польщі в 2023 році. Я розраховую на те, що цей ринок стане для нас підстрахуванням, але і з України ми виходити не збираємось.

Долучайте фрілансерів 

Ця порада не працюватиме для всіх підприємств, але я не можу не звернути увагу на те, скільки українців покинули країну і продовжують її підтримувати. А ще багато з них шукають роботу. У них є інтернет, світло, навички та час. Якщо у вашого спеціаліста з SMM немає можливості розмістити терміновий пост, а дизайнер без можливості зібрати картинку до Чорної п’ятниці — розгляньте варіант парт-тайм фрілансерів, які не замінять штатних працівників, але зможуть прийти на допомогу в критичний момент. 

Принаймні декілька помічників, які мають доступ до мережі, можуть значно полегшити робочі процеси та зберегти на плаву те, що починає тонути в моменти блекауту. Подумайте про це як про ще одну інвестицію в бізнес. Як генератор, працюючий лише на людському ресурсі. 

Спілкуйтеся з клієнтом 

Раніше ми були першими, коли мова зайшла про меми та актуалочки в маркетингу. Сьогодні ми намагаємось йти тим самим шляхом, з поправкою на контекст. Меми стали дещо іншими, як ви, можливо, помітили. Тим не менш, Ніндзя завжди були близькими до клієнтів, наші стосунки тепер вийшли на новий рівень. 

На початку війни ми публікували збори, допомагали людям шукати машини для евакуації, врятувати бездомних тварин та знаходити інформацію про близьких людей. Восени нагальна потреба в цій діяльності зникла, тоді наш діалог став більше схожим на розмову між старими друзями: люди замовляють суші в діректі і в той же час розповідають, як вони переживають війну. Мовляв, а сьогодні я до вас з 24 лютого вперше — у дружини день народження, будемо святкувати. І це приємно. 

Ми бачимо, що наші клієнти довіряють ніндзя, як і завжди, згадують про важливі для себе дні, хочуть поділитися тим, що накипіло. І ми завжди вислухаємо. Нам є до цього діло, повірте.

Ми ніколи не були прихильниками агресивних продажів: ніндзя доставляють додому не просто їжу, а реальні емоції. Зараз їх багато кому не вистачає. Наше головне завдання — нагадати людям, що, незважаючи ні на що, ми їх не розчаруємо. Їм буде смачно, романтично та весело в компанії наших страв, і саме ця теза зараз відображена в комунікаційній стратегії.

P.S.: І вірте в ЗСУ. Це не порада щодо розвитку бізнесу, але без цих хлопців ніщо не допомогло б. Це той меседж, який я заклав у своїй новій відеороботі «Вільна Україна» — подяку кожному, хто звільняв Херсон, збивав і збиває ракети, спрямовані на житлові будинки, і зараз веде бої під Бахмутом.

Розкажіть друзям про новину