Як знайти роботу в PR: 8 важливих скілів комунікаційників
06 Бер 2024, 16:21
PR

Як знайти роботу в PR: 8 важливих скілів комунікаційників

Вакансії є, але «закрити» їх проблематично — це те, що я спостерігаю на ринку комунікацій вже близько пів року. І експерти з найму це підтверджують. Із проханням порекомендувати комунікаційників звертаються як представники бізнесу, так і некомерційні організації та органи державної влади. Від відомих брендів та компаній — до невеликих громадських організацій з більш скромним зарплатним фондом. Проте за кваліфікованого піарника доводиться боротися та довго шукати, і не завжди ці пошуки завершуються вдалою співпрацею. 

Особливо важко знайти свого комунікаційника громадським організаціям і благодійним фондам, які не можуть платити багато, тоді як робота потребує стратегічного мислення, повноцінного залучення у процеси та перебування в Україні. Чула історію, як за два роки змінили 15 комунікаційників. 

Одразу уточню, що не беру до уваги випадки, коли роботодавець намагається в обовʼязки комунікаційника «втиснути» функціонал цілого департаменту з комунікацій. Якщо один комунікаційник складає стратегії, організовує заходи, готує спікерів до виступів, а паралельно пише релізи й пости для соцмереж і монтує відео — зрозуміло, що така компанія буде час від часу в пошуку. 

Нова економічна реальність: які тренди визначатимуть ринок у 2025 – досвід TERWIN, Arcelor Mittal, Kvertus, BRAVE1, Starlight media, ГК «Молочний альянс» та 40 провідних управлінців та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтеся, як розширювати партнерства, зміцнювати довіру до бренду та виходити на міжнародні ринки. Реальні стратегії та досвід компаній, які вже зробили цей крок.

Забронювати участь

Чому так? Фактори, які впливають на пошук фахівців, я б умовно розділила на три групи:

  1. Зовнішні. Повномасштабна війна, міграція, безпекові виклики, багато хто може працювати лише дистанційно. Тоді як роботодавцям часто потрібна присутність людини на місці, в Україні. До того ж українські роботодавці не завжди можуть задовольнити зарплатні очікування людини, яка живе в Європі. Виходить так, що людину важко знайти фізично. Особливо у конкретному місті, де потрібно буде виїжджати на події.  
  2. Технічні. Саме так, часом співпраця не складається з суто технічних причин. Тут може бути все що завгодно. Резюме у форматах, що не відкриваються, електронні адреси типу kiska1990, п’ять листів тексту про себе, неграмотність, листи без теми, повідомлення в пізній час. 
  3. Професійні. Коли фахівцю бракує знань, умінь та навичок. Нещодавнє дослідження LOOQME свідчить про те, що брак кваліфікації кадрів — у трійці головних проблем українських фахівців, які працюють у сфері комунікацій. Тоді як у 2022 році пошук кваліфікованих кадрів був лише на сьомому місці у переліку проблем.

Тому зупинюсь коротко на основних скілах комунікаційників. Для тих, хто вже працює або тільки шукає першу роботу в PR і хоче чітко розуміти, що його чекає і які навички варто підкачати ще «на березі».

  • Розуміння мети і цілей

Періодично запитувати себе «для чого я це роблю?» і щоразу знати відповідь — важливий скіл комунікаційника. Для чого ті чи інші дії, що я хочу отримати в результаті цієї роботи, як це вплине на компанію/організацію?

Інколи комунікаційники плутають інструменти комунікацій із цілями.

На жаль, інколи комунікаційники плутають інструменти комунікацій із цілями. Певна кількість виходів у медіа, охоплення, перегляди не можуть бути метою комунікацій. Набрати підписників, взяти участь у конференції, опублікувати матеріал у світовому медіа чи з‘явитися на обкладинці — все це часто сприймають як мету, не запитуючи себе при цьому, чого саме я хочу досягнути цими інструментами й каналами комунікації, як буду вимірювати результат.

Новина за темою
Як не варто аналізувати ефективність PR: метрики, що не працюють

Комунікаційник має знати, куди він іде й навіщо, і тільки тоді підбирати потрібні для цього інструменти. Метою може бути зміна поведінки аудиторії, зростання впізнаваності бренду, покращення репутації, більша обізнаність про проблему чи явище тощо. 

  • Проактивність і адаптивність

Уміння підлаштовуватись під швидку зміну обставин під час війни дуже актуальне. Я не просто так поставила разом проактивність і адаптивність. Це здатність шукати нові ходи, інструменти, ідеї, вчасно відходити від того, що не працює. Уміння ініціювати зміни, перебудовувати механізми та відмовлятися від особистого спокою на користь більшої ефективності компанії/організації.

  • Уміння розставляти пріоритети та делегувати

Намагання робити все одночасно, нездатність розставити пріоритети за великої кількості поточних завдань, невміння вчасно делегувати — прямий шлях до професійного та емоційного вигорання. Хапаєтесь одночасно за кілька проєктів і в результаті жодне із завдань не виконується на всі 100%. Розставляти пріоритети, планувати і віддавати колегам/підрядникам те, що можна не виконувати самостійно, — важливий скіл. І, до слова, теж дефіцитний. 

  • Готовність брати на себе відповідальність за ухвалені рішення

Свідомо чи несвідомо, враховуючи, скільки всього звалилось нині на українців, деякі люди уникають відповідальності або намагаються перекласти її на інших. Тоді як у PR потрібна левова частка сміливості та готовності аргументувати й відповідати за ухвалені рішення.  

Те ж стосується управління бюджетами. Тут потрібні не лише планування та вміння аргументувати доцільність необхідних коштів. А ще й сміливість у використанні наявного бюджету. Я бачила парадоксальні ситуації: на проєкт є мільйони, але комунікаційник боїться їх використовувати і нести відповідальність за ефективність. 

  • Стратегічне мислення

Ще один комунікаційний must have. Уміння проаналізувати ситуацію, подивитися на кілька кроків вперед, спрогнозувати всі можливі ризики та розробити план дій, як їх мінімізувати, — важливі вміння в роботі на перспективу. Звісно, навряд чи цього вимагатимуть від комунікаційника середньої ланки, але якщо ви претендуєте на керівну позицію, вчіться думати глобально. 

  • Уміння презентувати свою роботу

Я особисто зустрічала професіоналів, які розкрилися вже у процесі роботи. Винаймати людей, які не можуть презентувати свої результати і кейси на старті, — ризиковано. Роботодавцю важливо розуміти, що людина робила до цього, якими були її ідеї, як вона їх реалізувала, яку відповідальність брала на себе у процесі виконання. На жаль, як це не парадоксально, але не завжди комунікаційники можуть «розпіарити» самих себе й показати результати своєї роботи майбутньому керівнику. І це теж може бути проблемою.

  • Постійний саморозвиток і навчання

Комунікації — це не точні науки, їх неможливо вивчити один раз на все життя. Світ, інформаційна повістка, технології, а разом із усім цим і комунікації постійно змінюються. Так само змінюватися доведеться і вам. І вчитися щоразу новому. Для цього необов’язково щоразу вступати до університету, але і дводенний експрес-курс для опановування нових навиків — це замало. Щоб навчитись, а не лише отримати базову інформацію, навчання має бути якісним та тривалим, а таких варіантів не так вже й багато. Ми запускаємо цього місяця півторамісячні курси для комунікаційників, також раджу курси від Kyiv Academy of Media Arts (KAMA) та Києво-Могилянської бізнес-школи (KMBS).

Отже, самоосвіта і самовдосконалення — ваша сила. У комунікаціях все це добре видно. Якщо не вчитеся, то втрачаєте свою конкурентність. Незалежно від років досвіду. 

  • Бажання занурюватися в тему

Цей скіл іде поруч із самовдосконаленням. Наша агенція працює із соціально важливими проєктами, комунікує складні, довготривалі теми: економіка, реформи, захист прав дитини, рівність, безбарʼєрність та ін. Бачу, що далеко не завжди комунікаційники готові занурюватись у проблематику. Коли треба не одразу генерувати, писати, креативити, а спершу глибоко розібратися в темі. Для цього треба час і зусилля, витрачати які хочуть не всі. 

Так, щоденні обов’язки реального комунікаційника далекі від постійних вечірок та обміну контактами під час івентів. Інколи для креативу у професії залишається геть мало місця, зате багато аналітики, досліджень, вимірювання, звітності. Однак, тільки в такому поєднанні можливий якісний результат. І якщо комунікаційник хоч раз побачив, яких результатів можна досягати своєю роботою, то зупинитися, як правило, уже важко. 

Розкажіть друзям про новину