Як захистити свій бренд: розбір Mattel з точки зору інтелектуальної власності
28 Лип 2023, 14:43

Як захистити свій бренд: розбір Mattel з точки зору інтелектуальної власності

Коли донька Рут Гендлер мала потребу в справжній ляльці, яка могла б міняти одяг і бути ким завгодно, у 1959 році з’явилась Барбара Міллісент Робертс, відома на весь світ як Барбі. На початку нульових Барбі ввійшла в еру DVD — і на серії мультфільмів виросло ціле покоління принцес. Тепер, 18 років потому, Барбі та подружки дійсно в Голлівуді! 

Мультинаціональна компанія Mattel дуже адаптивна до цифрової трансформації світу.

Чи всім відомо, що в легендарної ляльки, не менш легендарних мультфільмів та нашумілої стрічки з Марго Роббі — один виробник? Так, мультинаціональна компанія Mattel дуже адаптивна до цифрової трансформації світу, а також є гарним прикладом того, як можна поєднувати активності, якщо вправно володіти інструментами захисту інтелектуальної власності. 

В арсеналі Mattel 34 унікальних історій — брендів, серед яких найбільш поширеними є Barbie, Monster High та Hot Wheels. За словами президента та операційного директора Mattel Річарда Діксона, саме на «Барбі» припадає 58% валових продажів компанії в категорії «ляльки». Перша асоціація при згадуванні рожевого кольору — завжди Барбі.

Нова економічна реальність: які тренди визначатимуть ринок у 2025 – досвід TERWIN, Arcelor Mittal, Kvertus, BRAVE1, Starlight media, ГК «Молочний альянс» та 40 провідних управлінців та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтеся, як розширювати партнерства, зміцнювати довіру до бренду та виходити на міжнародні ринки. Реальні стратегії та досвід компаній, які вже зробили цей крок.

Забронювати участь

Час ближче познайомитися з інтелектуальною власністю та відповісти на питання: як найефективніше захистити свій бренд?

Ідея 

Дуже важливий момент, який часто відмовляються сприймати митці: ідеї не є охоронювальними. Ніколи. Ідеї створення іграшок, мультиплікацій, знімання кіно про ляльковий світ — вони вільні, тож творіть! Захищається лише матеріальне вираження ідей (як-от дизайн) або абсолютно нові способи добування/розробки/виготовлення чого-небудь. Наприклад, спосіб покращення музичних шкатулок. Але про це згодом. 

Торговельна марка

Із цього все починається. Зареєстрована (!) ТМ дозволяє масштабувати бізнес: укладати договори франшизи, надавати ліцензії на використання ТМ, нарощувати вартість бренду. Торговельна марка — нематеріальний актив підприємства. Охорона ТМ обмежується зображенням, товарами та послугами, під які вона зареєстрована, а також, що важливо знати, країнами, в яких вона зареєстрована. 

«Barbie» зареєстрована ще в 1959 році компанією Mattel як позначення для іграшок. 

Чи мають успіх ті, хто не бореться? Історія Mattel налічує ряд доволі гучних судових справ за відстоювання прав на (чисте) ім’я: 

  • У 1997 році компанія подала позов проти MCA Records за порушення прав на ТМ у пісні “Barbie Girl”, виконану датським поп-гуртом Aqua. Mattel стверджувала, що пісня паплюжить імідж і репутацію Барбі. Проте, позов було відхилено на підставі того, що пісня має пародійний характер. 
  • У 1999 році Mattel подала до суду на художника Tom Forsythe за порушення прав на ТМ у його провокативній серії фото “Food Chain Barbie”. У Mattel стверджували, що ці роботи завдають шкоду їхньому іміджу та продажам. Художник, у свою чергу, стверджував, що серія є критикою Барбі у споживчій культурі та гендерних стереотипах. Суд відхилив позов, посилаючись на те, що фото не були комерційними, а тому не впливали на продажі Mattel.
  • Минулого місяця Mattel почала скаржитися проти ТМ BRBY від Burberry, стверджуючи, що зареєстрована марка Burberry спричинить плутанину з відомим брендом Barbie Mattel.

Цікаво, що американська дреґ-квін Trixie Mattel (Brian Michael Firkus), чий персонаж — білявка, що носить рожеве, не отримала претензії від юридичного представника Барбі. Навпаки, компанія є поціновувачем її творчості. 

Дизайн 

Можна зареєструвати дизайн / зовнішній вигляд як промисловий зразок, якщо він є новим і промислово придатним. Будинок мрії, машина, сумочка Барбі — чому б ні? 

Колір

Зазвичай колір сам по собі не є охоронювальним, якщо він не набув розрізняльної здатності, завдяки якій вас асоціюють саме з ним. Менше ніж двом десяткам компаніям вдалося «привласнити» колір — і Mattel серед них. Отже, «Mattel Barbie Pink» — зареєстрована торговельна марка. 

Ліцензія 

Рожевий бум — результат ліцензування, тобто надання дозволу на використання атрибутів бренду Барбі у власному виробництві іншим брендам. Кажуть, що компанія уклала близько 100 ліцензійних угод до виходу фільму «Барбі». Крім того, фільм під назвою «Барбі» від Warner Bros сам по собі є ліцензією

Патентування 

За даними пошукової системи Всесвітньої організації інтелектуальної власності PATENTSCOPE, Mattel, Inc. належить 6292 охоронних документи — патентів. Останній винахід опубліковано 27 червня цього року Патентним офісом США — опорна конструкція для немовлят, що реконфігурується (US11684178). 

Звичайно, всім цікаво побачити, як виглядав перший патент на ляльку Барбі. І ми знайшли його:

«Барбі перетворилася з ляльки на франшизу»

Франшиза на сьогодні є дуже розповсюдженим способом монетизації об’єктів інтелектуальної власності, причому даний інструмент є вигідним для обох сторін. Для франчайзера — дозволяє масштабуватись, робити свій бренд більш відомим та потужним та ще й заробляти кошти на цьому. Для франчайзі — вигідно, якщо ти хочеш почати бізнес, але не маєш великих коштів починати все з нуля. Франшиза дозволяє з малими вкладеннями відкрити свій бізнес.

Розкажіть друзям про новину