Конкуренція та партнерство в історії бізнесу
Конкуренція 一 це тягач ринку, двигун економічного прогресу та еволюції. Особливо зараз, у XXI столітті, коли у країнах першого та другого світу настільки величезний вибір товарів і послуг, що замало робити щось просто добре.
Завдяки конкуренції розвиваються окремі особистості, глобальні корпорації, цілі країни. Це основа капіталістичного світу та причина маркетингових воєн між брендами, про які ще писав Філіп Котлер.
Розуміння конкуренції як «дружби брендів за розрахунком»
Конкуренція 一 старе явище, що зараз набуло нового значення. За моїми спостереженнями, протягом останніх 10-20 років бренди від цього поняття у значенні «агресивна боротьба за ринок і клієнта» переходять до маркетингових колаборацій і розуміння конкуренції як «дружби брендів за розрахунком».
Які бренди «дружать» між собою
Перші маркетингові колаборації між брендами з’явилися ще на початку XX століття. Проте практика активної співпраці між брендами стала особливо популярною з настанням епохи новітнього маркетингу.
- Перший випадок спільного просування товарів двох різних брендів 一 партнерство між автомобільною компанією Ford та годинниковим брендом Timex. У 1956 році компанія Ford запустила спеціальну серію автомобілів Ford Thunderbird, до комплектації яких входив годинник Timex із логотипом Ford.
- Перша велика співпраця брендів у новітньому часі 一 партнерство Louis Vuitton з американським художником та модельєром Стівеном Спроусом. Результатом стала культова колекція з обмеженим тиражем, у якій класичний логотип LV з монограмою замінили графіті в нью-йоркському стилі.
- Перша співпраця, яку всі вже сприймають як даність і must have 一 Coca-Cola та McDonald’s. Ці два бренди довго співпрацюють один з одним. Coca-Cola є основним постачальником напоїв для ресторанів McDonald’s, і їх спільні рекламні кампанії наголошують на зв’язку між брендами та створюють єдине цілісне сприйняття.
Наразі існує безліч флагманських колаборацій, без яких складно уявити бізнес-сезон:
- Nike та Майкл Джордан, про співпрацю яких навіть фільм зняли Air;
- Nike та iPod, що дозволяють збирати інформацію про параметри та результати спортивних тренувань за допомогою спортивного взуття Nike+ та плеєра Apple iPod nano;
- GoPro та Red Bull, які разом працюють над контентом у ніші екстремальних видів спорту;
- Adidas та Kanye West, що займалися випуском лінії взуття Yeezy, яка стала однією з найуспішніших в індустрії спортивної моди.
Бренди-вороги стають друзями по маркетингу
У сьогоднішніх колабораціях найцікавіше, коли колишні найлютіші конкуренти об’єднуються та мають спільні проєкти.
Попри те, що Apple та Samsung є прямими конкурентами на ринку мобільних пристроїв, вони є важливими партнерами у сфері виробництва компонентів. Samsung є одним з провідних постачальників дисплеїв та чіпів для Apple, включаючи OLED-дисплеї, що використовуються в iPhone та iPad. Крім того, Samsung виготовляє процесори для деяких моделей iPhone.
У 1990-х роках PepsiCo та Coca-Cola провели спільну рекламну кампанію під назвою «Світ об’єднаної посмішки» (The World’s United Smile). У рамках цієї кампанії обидва бренди надали фінансову підтримку спортивному дослідницькому фонду. Кожен із виробників розмістив логотип конкурента на своєму продукті.
У 2014 році Apple та IBM об’єднали свої зусилля, щоб розробити та просувати спеціальні програми для бізнесу на платформі iOS. Це партнерство дозволило обом компаніям використовувати свої експертизи та ресурси для створення інноваційних рішень для корпоративних клієнтів.
Колаборації на макрорівні
Food market, фестивалі, благодійні проєкти ー це все приклади ефективного брендового партнерства. Благодійна платформа United24 об’єднала різні бренду світу з метою допомоги Україні під час війни. Логістичні компанії Укрпошта та DHL працюють разом, щоб у міжнародного перевізника була змога утримувати клієнта у найвіддаленіших селах України, де послуги з доставки надає лише Укрпошта.
Політичні союзи ー теж колаборації.
Політичні союзи ー теж колаборації. Кожна держава конкурує за таланти та капітал громадянина, але заради певних задач держави об’єднуються у союзи та впроваджують спільну політику та маркетинг на державному рівні.
Чому бренди колаборуються, а не просто конкурують
У світі, де надто багато виробників ідентичних товарів і послуг, брендам легше об’єднати зусилля та разом отримати вигоду, ніж викладати дуже великі бюджети у те, щоб стрибнути на голову вище. Створення спільних продуктів, організація спільних заходів, розробка спільних рекламних кампаній дає змогу двом сторонам обмінятися аудиторією, потрапити в потужне інфополе, посилити впізнаваність кожного бренду та наростити продажі.
Спільна творчість та обмін ідеями між брендами призводять до створення чогось нового, що не було б можливим без такого партнерства.
Зараз ми живемо в ері колаборацій та партнерства, де конкуренція набуває здорової форми та еволюціонує у партнерство заради досягнення цілей. Ставтеся до ваших конкурентів із повагою, адже одного дня, можливо, ви станете партнерами й будете реалізовувати спільний проєкт.
Кавер: Freepik