Поки деякі держави забороняють TikTok, ми — дедалі ближче до його дна, тож CEO агентства Sasquatch Digital Роман Геращенко ексклюзивно для MMR аналізує нове явище з теренів цієї соцмережі.
Користувачі залипають на те, як нові селеби на їхню вимогу демонструють надзусилля із самокоординації та у відповідь на віртуальні подарунки миттєво реагують фірмовими репліками й рухами. Купуєте в TikTok, наприклад, віртуальне морозиво, даруєте його у прямому етері, а персонаж відповідає кумедною фразою: «Морозиво… Бр-р-р! Холодно». Або ж маєте монети на дорожчий гіфт — маску шерифа! Щойно даруєте, а людина у капелюсі та з вусами демонструє рух закидання ласо й вигукує своє знамените: «Gang Gang». І так незліченну кількість разів по колу.
Йдеться, звісно, про NPC-стрими. Про які процеси у суспільстві свідчить це явище, на якому підґрунті воно виникло та які наслідки може спричинити?
Тренд на деградацію замайорів на горизонті задовго до популярності TikTok. Проте платформа лише спростила доступ до фастконтенту для користувачів. А для кріейторів стала комфортним середовищем завдяки легкій монетизації. На цьому полі рясно вродило NPC, і далеко не через геймстримерів.
Першою, хто з’явився в ролі неігрового персонажа, була японка Natuecoco. Після чого цю справу популяризувала канадійка Pinky Doll. Подейкують, її денний улов на стримах сягає 7 тисяч доларів. А ось раніше ця NPC- та OnlyFans-інфлуенсерка заробляла офлайновим стриптизом без жодних «Ice Cream So Good» чи «Yes Yes Yes».
@natuecoco 新しく出たギフトのリアクション🐈✨#ドミノピザ ♬ オリジナル楽曲 – 夏絵ココ👒💓無言配信
Ще одна NPC-ікона Cherry Crush зробила собі ім’я на ASMR-відео. Нескладно здогадатися, що вона там не пензликом по мікрофону водила. До речі, робить вона це в образі, буквально скопійованому з косплеєрки та порноакторки Belle Delphine, яка свого часу вивела на рівень тренду ahegao, помітно вплинувши на культуру e-girls.
Послідовники NPC-стримерів з’являються у всьому світі. Всупереч розповсюдженому стереотипу, це не лише молоді жінки. Іноді й не молоді, і не жінки.
Virar NPC febre do Tiktok, também chegou na Terceira Idade… pic.twitter.com/4FpaF8Twkx
— Ozzy Return Real (@TVHDOzzy) September 16, 2023
pensando em fazer uma live de npc no tiktok pic.twitter.com/w8SA1RbHN9
— Thï (@thitsgo) September 11, 2023
Набирає обертів також і українська стримерка Аріша Лінр. Дівчина експерементувала з контентом і на хвилі популярності NPC-стримів отримала вибух активності у TikTok. Під час її трансляцій по декілька тисяч людей безперервно демонструють жагу почути фірмове: «Ам, дупця росте».
@arisha_linr Як же я кайфую від цієї пісні / посилання на пісню залишила в шапці профіля Savickuy – Серце | Премʼєра#україна🇺🇦 #музика #музика ♬ Серце – Savickuy
Отже, можемо вбачати підґрунтя NPC-стримів у вебкамі, ASMR та подібних форматах створення контенту заради легких грошей та уваги. Але натовп вимагає щоразу більше. Від синкліпів, збривання брів і тренду на пісяння у штани ми прийшли до керування реальними людьми. Наступний крок — глибші та усвідомленіші у щоденному житті дії на межі криміналу. Дивний мікс People on the Toilet із геніального мультсеріалу Monkey Dust та будь-якої серії Black Mirror або роману Вільяма Ґібсона.
Межі дозволеного розширюються. Зростання кількості стримів у TikTok пов’язане з політикою монетизації платформи. А що дивнішими є сюжети в кадрі, то ширша аудиторія глядачів. Далі на нас чекатиме ще більше принизливого й дивного від інфлуенсерів. Чи влипатимуть у цю історію бренди? Сподіваюся, у нативних проявах і лише як виняток. Тому що рекламні контракти дадуть новий поштовх для розвитку стримів і виробництва подібного контенту, незважаючи на те, чи буде NPC короткостроковим явищем, чи чимось масштабнішим, як ASMR.
А хто 100%-во тягнутиметься важким шлейфом за іншими схожими явищами, то це діти й дорослі з порушенням критичного мислення. Самі стримери називають свою аудиторію симпами. Це їхній міцний фундамент, їхнє грошове джерело. Але глибока прив’язаність та надмірна увага, прагнення контакту з персонажем деструктивні для психіки таких глядачів.
Онлайн з’їдає частину нашого справжнього життя. Це неминуче, й надалі подібні явища будуть лише посилюватися. У такому разі питання постане не як вибір між TikTok чи Facebook, а між онлайн чи офлайн.