«95% випускників шкіл не знають, у який університет вступати» — таку статистику від Українського центру оцінювання якості освіти побачила команда комунікаційного агентства pedan buro у 2021 році. Тоді й почала брейнштормити новий проєкт, що допоміг би цю проблему розв’язати. Спойлер: у майбутньому він масштабується на 3 сезони та здобуде Effie Awards.
На яку спеціальність вступати? А в який виш? А якщо там умови не дуже? А що потім робити з цією освітою? Ким я зможу працювати? Це одвічні питання випускників.
Команда агентства прагнула підтримати українських вступників, допомогти їм знайти той самий «універ мрії», у якому і гуртожиток зручний, і практика є, і щоб працювати за спеціальністю було цікаво.
«Ще з 2021 року ми проводили якісні опитування серед молоді про те, як вони вибирають університет, що для них у пріоритеті. Із початком повномасштабного вторгнення у 2022 ми провели вже кількісне та якісне дослідження на базі студентів з університетів із допомогою наших друзів — стартапу Wantent. Тоді на першому місці в респондентів було усвідомлення важливості вибору професії — скільки можна заробляти, які можливості вона відкриває.
Нещодавно, у 2025 році, спільно з U-Report та ГО UMIND, якою я керую, ми провели велике опитування серед молоді 14-17 років. У ньому взяли участь 2160 школярів. Результати такі:
- 42% школярів сказали, що у їхній школі рідко проводять профорієнтаційні заходи;
- 74% відчувають гостру потребу в додатковій інформації про професії;
- 60%+ очікують зустрічей із професіоналами;
- 54% мріють про екскурсії на різні підприємства;
- 78% шукають інформацію про професії онлайн.
Ми відчуваємо ще більший запит від молоді на профорієнтаційний контент, продовжуємо досліджувати їхні потреби та болі, аби допомогти їх вирішити та знайти себе», — зазначила Олена.
Концепт
Так народився «УніверCheck» — тревел-шоу на ютуб-каналі, у якому ведучі Олександр Педан і його донька Лера (яка теж була абітурієнткою на той момент) подорожують усією країною, щоб «чекнути» різні українські університети. Мета — показати унікальність закладів вищої освіти різних українських міст: від навчального процесу до умов проживання та дозвілля. Олександр як досвідчений батько оцінював рівень освіти, а Лера — умови в гуртожитку, меню в їдальні та цікаві активності для студентів.
Перший сезон знімали у 2021 році, але у зв’язку з повномасштабною війною премʼєра в 2022 набула особливого значення: деякі виші були зруйновані або передислоковані. Зокрема Приазовський державний технічний університет, що в Маріуполі, а нині працює в Дніпрі.
Усього вийшло 10 епізодів про 12 університетів, а серія про Маріуполь стала символічним випуском-реквіємом.
Логічним продовженням став другий сезон — «УніверCheck 2.0. Професії». У ньому команда зосередилася на практичному складнику освіти: ким можна працювати за фахом, який попит на професії та яка очікувана зарплата.
До команди, як і в першому сезоні, долучилися студенти-гіди, які вже під час навчання почали реалізовувати себе у професії. У другому сезоні особливу увагу було приділено їхнім історіям успіху: як їм удалося поєднати навчання з роботою, у яких умовах вони здобували практичний досвід і що їх мотивує. Разом із ведучими вони показують майстерні, справжні робочі місця та діляться особистими враженнями. Цього разу проєкт охопив 10 вишів у нових містах.
Айдентика
Уся стилістика імітує комп’ютерну інтерфейсну графіку:
- інформаційні віконця, що «моделюють» вкладки;
- кліки (для акценту на важливому);
- логотип, який складається з двох шрифтових частин-віконець і диджитал-руки, що символізує «check».
Також було створено графічних ведучих — Олександра та Леру. Їхні анімаційні версії розміщували на обкладинках епізодів.
Із перших дизайн-сесій команда усвідомила: кольори мають бути яскравими, щоб уникнути вайбу бюрократизму та серйозності. Тому головними стали рожевий, синій і зелений, які дуже сподобалися глядачам.
Для легкого сприйняття інформації використали стикери (флешбеки на навчання) — ніби замітки з важливими поінтами з відео.
Зрештою, удалося розробити айдентику, що стала повноцінним інструментом комунікації: зручна в роботі, гнучка до змін. Із сезону в сезон оновлювали подачу, але стилістичну базу залишали сталою — а це доказ того, що рішення виявилося вдалим. Зокрема, саме ця айдентика згодом стала основою для освітнього медіа U-Education.
«КоледжCheck»: «ні» стереотипам щодо профтехосвіти
Після того, як українські університети пройшли перевірку, команда pedan buro відчула новий запит на коледжі. Чи не всі колись чули думку про те, що «це не престижно» або «тільки після універу можна стати успішним».
Усі ці стереотипи допомагає розвіяти проєкт «КоледжCheck» і доводить, що «низькосортних» професій не існує. Адже саме зараз Україна як ніколи потребує фахівців практичних професій — тих, хто вміє працювати руками та щодня забезпечує життєво важливі речі: будує, ремонтує, шиє, готує, повертає світло й тепло в оселі.
Концепція така сама: 6 коледжів, 6 міст. Але у новому сезоні до постійних ведучих Лери й Олександра долучились улюблені молодіжні інфлюенсери. Люди з відповідними цінностями, role models для цільової аудиторії проєкту — молоді 14 — 23 років.
Ірина Кудашова, ROXOLANA, ENLEO, Микола Мальчин, Маша Кондратенко та Влад Шевченко — разом співведучі пробували себе в різних професіях на практиці, відвідували майстерні та дізнавалися, як студенти опановують новий фах вже за 2-3 роки.
Меседжі
Кожен сезон проєкту транслював одну з основних ідей:
- залишатися будувати своє майбутнє в Україні — вибір, що вартий поваги;
- стереотип «тільки університет дає успіх» — хибний;
- робітничі професії не менш перспективні, ніж академічні;
- професійна освіта — не план Б, а реальний шлях до реалізації;
- пошук навчального закладу починається не з його престижності, а з вибору професії;
- успіху можна досягти у будь-якій спеціальності, якщо вибирати її свідомо.
Промо та канали комунікації
Протягом усіх трьох сезонів команда pedan buro працювала без рекламного бюджету, проте з бажанням розповісти про проєкт якомога ширшій аудиторії.
Рішення про вступ до університету або коледжу не завжди ухвалюють виключно підлітки. За даними опитування від організацій U-Report і UMIND, 72% школярів покладаються на думку батьків. Тому було одразу визначено дві цільові аудиторії для комунікації:
- основна — підлітки, абітурієнти, школярі;
- вторинна — батьки.
Для дорослої аудиторії було вибрано ті джерела, яким вона звикла довіряти, зокрема:
- регіональні та всеукраїнські ЗМІ. Особливо активно співпрацювали з місцевими медіа (журналістів запрошували на зйомки, ведучі давали інтерв’ю на ТБ та радіо, публікували пресрелізи);
- Facebook-сторінки, Viber- і Telegram-спільноти, орієнтовані на батьків. Там поширювали анонси, поради зі вступу тощо;
- батьки-інфлюенсери. Із ними ведучий Олександр Педан особисто зустрічався під час зйомок у різних містах.
Водночас команда усвідомлювала необхідність прямої взаємодії з молоддю.
Так з’явився окремий диджитал-напрям — сторінки «УніверCheck» в Instagram й TikTok, які згодом переросли у платформу U-Education. Тут публікували фрагменти випусків, прямі ефіри зі студентами, спільні пости з навчальними закладами, тревел-блоги та поради інфлюенсерів. Випуски супроводжували студенти-гіди, які створювали контент, брали участь у прямих ефірах і відповідали на запитання абітурієнтів.
Нині U-Education — повноцінне освітнє медіа з аудиторією в майже 7 000 осіб, у якому системно говорять із молоддю з тем профорієнтації, м’яких/жорстких навичок, емоційного здоров’я, освітніх можливостей тощо.
Інфлюенс-маркетинг
Результати
- 3 сезони: «УніверCheck», «УніверCheck 2.0. Професії», «КоледжCheck»;
- 26 випусків: 20 — про ЗВО, 6 — про коледжі;
- 28 навчальних закладів у 17 містах України;
- 3,5 млн+ переглядів на ютубі;
- 700 тис.+ унікальних глядачів;
- Понад 390 згадок у медіа, понад 120 згадок у пабліках, 20+ згадок від інфлюенсерів;
- Нагорода Effie Awards Ukraine 2024 у категорії «Sustained Success».