Мобілізація маркетингу: як книга Ела Райса та Джека Траута поставила боротьбу за споживача на воєнні рейки
21 Лис 2024, 13:00

Мобілізація маркетингу: як книга Ела Райса та Джека Траута поставила боротьбу за споживача на воєнні рейки

Чому спеціалісти з піару мають читати літературу про маркетинг? Геть не через те, що PR і маркетинг — одного поля ягоди. І для першого, і для другого є свої зони відповідальності. Але, перебуваючи під overarching парасолькою бізнес-стратегії, маркетингова стратегія докладається до втілення місії тієї чи іншої компанії математично більше, ніж PR (роль якого теж складно переоцінити, що слідує з історій класичних комунікаційних катастроф a la заслужене «падіння» мережі британських ювелірних магазинів Ratner після того, як у 1991 році її директор Джеральд Ратнер перед 5000 слухачами охарактеризував свою продукцію як «повне ***но»). 

PR і маркетинг приречені перемагати у підприємницьких багатобоях пліч-о-пліч, тому для комунікаційників знати основні постулати та робочі підходи своїх колег зайвим точно не буде. 

То ж у руках українських книголюбів — книга «Маркетингові війни» (в оригіналі — Marketing Warfare). Видання народилось українською доволі пізно. Його англомовний оригінал вперше вийшов друком у далекому 1986 році й був перевиданий у 2006-му. Що стосується України, то харківське видавництво «Ранок» представило його професійній публіці лише 2022-го (і за це треба дякувати також).

Нова економічна реальність: які тренди визначатимуть ринок у 2025 – досвід TERWIN, Arcelor Mittal, Kvertus, BRAVE1, Starlight media, ГК «Молочний альянс» та 40 провідних управлінців та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтеся, як розширювати партнерства, зміцнювати довіру до бренду та виходити на міжнародні ринки. Реальні стратегії та досвід компаній, які вже зробили цей крок.

Забронювати участь

Перший співавтор видання Джек Траут (1935-2017) за своє довге життя (помер у віці 82 років) став класиком маркетингової теорії, консультував крупні компанії (Audi, Xerox, IBM, BurgerKing, Ericsson, TetraPak і т.д.) і встиг написати кілька обов’язкових для прочитання маркетологами книжок: «Великі бренди — великі проблеми» (2001), «Позиціонування: битва за впізнаваність» (1981, разом з Елом Райсом) і «Диференціюйся або вмирай!» (2000, разом з Стівом Рівкіном). Траут та другий співавтор «Маркетингових воєн» Ел Райс (1926-2022) плідно працювали разом у одній і тій самій рекламній агенції впродовж 26 років й встигли разом написати аж 5 мастрідів. 

Українському читачеві ця книга завжди нагадуватиме про свій поважний вік. Це особливо видно по прикладах, які наводять автори: якщо відставити вбік «вічнозелені» двобої у гетто «коли», бургерів, авто і комп’ютерів, то деякі приклади або терміни спричиняють подив чи нетоксичну посмішку. Робочі ПК називаються OEM, а загрозою для Sony вважається її перехід на технологію Betamax (що це?), «яка дедалі більше програє технології VHS» (тут мені дійсно шкода піарників з покоління Z (зумерів, а не те, що ви одразу подумали:)). Звісно, не варто чекати прикладів чи згадок українських компаній. У часи написання «Маркетингових воєн» в Україні маркетингу просто не було, а у рік англомовного перевидання доповненої книги (2006) — він ставав на ноги. 

І сама назва книги, і присвята на першій її сторінці «одному з найвидатніших маркетингових стратегів за всю історію світу — Карлу фон Клаузевіцу» натякають на основну думку Райса і Траута: «Істинна природа сучасного маркетингу передбачає не задоволення людських потреб і бажань, а конфлікт між корпораціям» (с. 25). Від конфлікту недалеко і до війни, тому на арені постають маркетингові війни — спроби «застосувати військовий спосіб мислення до маркетингових проблем» (с. 56). То книга фон Клаузевіца «Про війну» — це про змагання корпорацій.

Отже, підхід обраний, категорійний апарат (напад, оборона, кампанія, удар с флангу, партизанщина etc.) перевірений та відшліфований, тому залишилося лише перенести їх на рейки маркетингу. І тут виявляється, що між військовою парадигмою та результативним маркетингом вже давно стався метч. 

Із самого початку автори книги маніфестують перший принцип фон Клаузевіца — принцип сили: «Великі риби їдять маленьких рибок. […]. Великі компанії розбивають своїх малих опонентів». Принцип сили мають розкіш застосовувати компанії-лідери (автори згадують тогочасного лідера — IBM), які є «царями» певної продуктової/сервісної гори та мають вести результативну оборону, відбиваючись компаній, які посідають другу та третю ніші. Цим сміливцям Траут і Райс радять не ініціювати наступ «лоб до лоба», а радше знайти слабке місце в сильній стороні лідера й вдарити саме туди.

У мисленні авторів видання компанія-лідер та його 1-2 його вічноголодні конкуренти — це два верхні клітинки (ліва і права відповідно) у «стратегічному квадраті» ринку. 

Нижню ліву посідає компанія №3 (4), якій досвідчені письменники радять зважати на африканське прислів’я «коли б’ються слони, найбільше дістається мурахам», триматись подалі від протистояння «грандів» та завдавати несподіваних ударів з флангів (наприклад, дивуючи ринок більшим розміром, високою/низькою ціною, оригінальними шляхами збуту чи формою товару). 

Зрештою, нижній правий квадрат передбачений для партизана — місцевої чи регіональної компанії, яка окопалася у вузькому, але прибутковому, сегменті, який надто малий, щоби ним зацікавились фірми-лідери. «Партизан не змінює математичних законів маркетингової війни. Натомість партизан зменшує масштаби поля бою для того, щоб досягнути кількісної переваги», — звертають увагу автори (с. 127). 

Решта книги присвячена «давнині минулих днів» — глобальній «війні за колу», пивній різанині, бургерному суперництву та комп’ютерним багатобоям. Завершуються «Маркетингові війни» навдивовижу проникливим розділом про якості, необхідні «маркетингову полководцю». Траут і Райс, як справжні американські республіканці, переконані, що історію творять окремі особистості. Тому вимагають від «маркетингового полководця» не тільки гнучкого мислення, свідомої відваги (як у Лі Якокки, який свого часу вивів Chrysler із крутого піке) й зухвалості, але й беззаперечного знання правил ринкової гри та фундаментальної обізнаності. Фон Клаузевіц і тут для них приклад №1, адже, щоби стати видатним воєнним стратегом, він почав кар’єру у прусській армії у віці 12 років, пройшов полон, бився під Бородіно та на Березині. «Лише генерал, який досконало знає поле бою, здатний розробити ефективну стратегію», — підсумовують автори книги (с. 206).

«Так а що мені з усього цього?»

Загальноприйнято, що на початку століття доволі войовничий, навіть ригідний підхід авторів до бізнес-успіху став вважатись надто вузьким і обмеженим. Підприємці стали фокусуватись на колабораціях, а не публічному поїданню одне одного. 

Попри це, «Маркетингові війни» досі закликають українські компанії (хоча Траут і Райс про них ніколи й не думали і не могли) до тверезого усвідомлення свого місця на локальному і тим більше глобальному ринках. На думку авторів, «маркетингова війна — це явище ментального рівня, і полем бою в ній виступає людська свідомість» (с. 88). Ба більше: «Битви точаться у людській свідомості. Не існує жодних об’єктивних фактів — лише уявлення. Уявлення стають дійсністю» (с. 153). Саме тому «лідерів створюють не самі компанії — їх створюють споживачі» (с. 73).

Якщо у оцінці своєї ринкової ваги українські компанії не керуватимуться думкою саме споживачів, що голосують гривнею, вони ставатимуть жертвою ілюзій та самообману. Книга рясніє прикладами, як CEO та/або директори з продажів компаній другого ешелону пихато заявляли про свої амбіції, самовпевнено нападали на визнаних бізнес-лідерів… і зазнавали фіаско. 

Свого часу Avis запустила таку рекламу: «Орендуйте машини в нас. У нас менші черги» (с. 89). А в кого були більші черги? У Hertz, на час написання книги — найбільшої компанії з прокату автомобілей. Щоби так тверезо оцінювати своє місце, потрібна сміливість, холодний розум і непихата корпоративна культура, яка заохочує комунікацію правди, а не гонитву за лояльністю керівництва, що літає у хмарах. Тут також варто похвалити ПУМБ, який, знаходячись лише у центрі рейтингу українських банків, у свіжій рекламній кампанії вдався до непересічного вордингу: «Не секрет, що у клієнтів ПУМБ є інший банк. А ми і не проти». 

Avis продемонструвала майстерність у тому, щоби визнати першість лідера і водночас потужно вдарити по його слабкому місцю. Те, що цей баланс доступний не всім, видно з Youtube-інтерв’ю Ain.ua (13:57 — 14:06) лояльного до грубої лайки в офіційній комунікації маркетинг-директора «Укрпошта» Максима Колеснікова, який пішов набагато більше фіксації «Укрпошти» на другому ринковому місці та банально прорекламував свого конкурента. «Нова Пошта зробила дуже класний, сучасний продукт, і люди хочуть їх обирати», — сказав він.

Іншими словами, правильна ринкова стратегія і тактика українських компаній залежатимуть від позиції у стратегічному квадраті, яку фірма посідає de facto, а не в уявленні її керівництва. «Якого успіху ви не досягли б, ніколи не вдавайте із себе лідера», — радять автори компаніям-партизанам (с. 123). Між нами — порада адресується не тільки їм.

Траут і Райс аніскільки не обіцяють спеціалістам з маркетингу легке життя та work-life balance. Натомість вони прогнозують, що зусилля маркетинг-асів із втілення стратегії, яка синхронізована з реальним положенням на ринку, матиме адекватний «вихлоп» і точно штовхатиме компанію у правильному напрямку. 

Насамкінець, а що ж ця книга дасть піарникам? Окрім розуміння самого «войовничого» маркетингу, низку переконливих аргументів для своїх колег-маркетологів, чому, приміром, новий продукт регіонального стартапу не можна називати «вбивцею [вставити бренд лідера]». Бо здивованими запитами від українських ділових видань займатимуться саме комунікаційники. Воно вам треба?

Розкажіть друзям про новину