Корпоративна соціальна відповідальність — очікування суспільства від бізнесу на певний момент часу. Однак її, мабуть, виправдано, плутають з благочинністю та кампаніями, орієнтованими на вирішення оперативних викликів. І попри те, що останні дуже потрібні, зрозуміти різницю — цінно. Адже КСВ має стратегічний характер. Добре пояснити її суть допомагає піраміда Керола, розкладаючи очікування суспільства від бізнесу на кластери. Сфокусуюсь на двох — економічному та філантропічному.
Маску слід одягнути спершу собі. Економічний — засадничий кластер КСВ
Як це не дивно, починається усе з прибутковості, адже лише тоді у компанії є ресурси для продовження діяльності, стимул розвиватись та інвестувати. Компанія може утримувати та розвивати команду, виконувати зобов’язання перед партнерами, підтримувати громаду. Лише 15% відсотків вітчизняних бізнесів завершили 2022 з прибутком, при цьому значно більший відсоток реагував на соціальні виклики війни. Відтак, робили більше, ніж могли і це викликає захоплення. Але ті бізнеси, які хай і не допомагали, проте продовжували працювати, робили дуже багато.
Давати затребуваний продукт — теж відповідальність
Виготовлення затребуваних товарів, тим паче, попри складнощі війни, — теж прояв соціальної відповідальності. Серед таких товарів і корм для тварин. Kormotech виконав більшість зобов’язань перед партнерами та навіть покривав дефіцит у продукті конкурентів у 2022 році. Тисячі тварин отримали улюблену їжу, завдяки командам і партнерам, що доставляли їх у надскладних умовах. Водночас наші бренд-маркетологи продовжили вивчати потреби клієнтів. Бажання турбуватись про здоров’я улюбленців та побалувати чотирилапих нікуди не поділись. Тому, навіть у такий час розробки нових продуктів ми не зупиняли. Звісно така ситуація не в кожному бізнесі. Проте, якщо зараз є можливість балансувати, це буде добрим фундаментом на майбутнє.
Бути ефективним у добрих справах
Якщо наша компанія забезпечила базові рівні КСВ, зазначені вище, можна задуматись про щось більше. В іншому випадку, ми ходитимемо від кампанії до кампанії. У Kormotech це «змінити культуру ставлення до тварин у Східній Європі». Ми сформулювали його відповівши на запитання, що ми можемо зробити за межами чудового продукту, вигідних умов співпраці, сплати податків. Дослідивши з місцевою владою та громадою, що лише у Львові 86% безпритульних тварин є колишніми домашніми, ми вирішили діяти. Східна Європа має схожу проблематику. Це стало нашим знаменником.
Війна змістила всі проритети. Почали ми рятувати тварин ще 2014-го, однак у інших масштабах. Save Pets of Ukraine, ініціативу вже національного характеру ми розпочали через тиждень від повномасштабного вторгнення. Єдиним KPI на старті було «рятувати». За рік ми збудували мережу координаторів, які ефективно доставляють допомогу в найгарячіші точки та прозоро звітують. За рахунок цього ми та донори ініціативи чітко розуміємо, хто отримує допомогу. Ця система дозволила розподілити власну допомогу та залучити більше $3 млн пожертв у 2022 році від донорів. Далі ми провели дослідження — перший Всеукраїнський перепис притулків та зооволонтерів. Тут виявили кількість операторів, які опікуються безпритульними тваринами в Україні, тварин та об’єм необхідної допомоги. Водночас ми виявили і якісні аспекти. На усіх цих даних ми вибудували програму на 2023 рік. Цей SMART дозволяє нам фокусуватись та розуміти, як ми рухаємось щодо заданої цілі.
У першому кварталі 2023 ми почали програму «Патронажу притулків», яка має на меті системно підтримувати притулки задля прилаштування тварин у родини. Пілот дозволив нам прилаштувати 30 тваринок. Це приклад того, як ми реагуємо на виклик, не забуваючи про стратегічний пріоритет.
Також важливо зазначити, що заснувавши Save Pets of Ukraine, ми запартнерились із ГО “Елемент Життя” в Україні, які забезпечують операційну діяльність ініціативи, і литовським фондом U-Hearts який є нашим ключовим донором. Відтак, Kormotech забезпечує супервізію, фінансує адміністративну діяльність операторів ініціативи, надає свій продукт на гуманітарні цілі та, що немало важливо, створює інформаційні формати, аби тема тварин та як покращити ситуацію з ними оперативно та стратегічно, не зникала з радарів. Останнє, що ми зробили — видали книгу українською та англійською, яка розповідає про війну в Україні очима людей та тварин.
Резюмуючи, КСВ неочікувано для багатьох починається з базових речей. Продовжувати працювати та виготовляти затребуваний продукт — це основа. Далі можна системно вирішувати соціальні виклики. І це цілком можна робити ефективно, якщо обрати свою нішу та надійних партнерів. Бо сам у полі і тут не воїн.