«Коментар пресслужби» як уникнення відповідальності
07 Лют 2024, 14:25
PR

«Коментар пресслужби» як уникнення відповідальності

Те, що публічна комунікація досі є стратегічною задачею керівників, у серйозних колах не ставиться під сумнів. Майже зразковий художній опис цих процесів можна знайти в кінострічці «Марсіянин» з Меттом Деймоном у головній ролі.

Лідерський склад залюбки комунікує свої успіхи. Втім, як на заміну зеленому світлу завжди приходить червоне, так і в житті кожної організації час від часу з’являються комунікаційні/репутаційні кризи. 

Українська аудиторія стала свідком однієї такої історії позавчора — журналісти-розслідувачі з’ясували, що за ними нелегально стежила одна з найпотужніших силових структур України (докази про дозвіл суду на НРСД чи прокурорський нагляд так і не з’явились). 

Нова економічна реальність: які тренди визначатимуть ринок у 2025 – досвід TERWIN, Arcelor Mittal, Kvertus, BRAVE1, Starlight media, ГК «Молочний альянс» та 40 провідних управлінців та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтеся, як розширювати партнерства, зміцнювати довіру до бренду та виходити на міжнародні ринки. Реальні стратегії та досвід компаній, які вже зробили цей крок.

Забронювати участь

Взагалі, як національні органи державної влади реагують на ситуацію, коли потрібно визнати помилкові політики та/або власні прорахунки? Подейкують, що в одному з ключових українських міністерств позитив комунікував міністр, а негатив — виключно його заступники. Мета такого розподілу доволі зрозуміла —систематичне асоціювання міністра з досягненнями. Принагідно варто висловити співчуття тим, кого Google запам’ятає як фельд’єгерів, які доставляють погані новини й виправдовуються за проблемні історії.

У випадку вище спецслужба використала більш витончений інструмент та оприлюднила своє бачення (сутність якого не є предметом цієї колонки) ситуації від імені — безперечно, анонімної — «пресслужби». Новина так і називалась — «коментар пресслужби». Ніби все й так зрозуміло.

Відділ комунікації з усіх ключових питань, за рідкісним винятком, не має свого голосу чи власної позиції.

Кожен комунікаційник з досвідом роботи у серйозних установах знає, що, як і у крупних компаніях, PR — лише «допоміжне судно» для досягнення основних бізнес-цілей. З цього витікає, що відділ комунікації з усіх ключових питань, за рідкісним винятком, не має свого голосу чи власної позиції.

Що зчитує публіка, коли бачить заголовок «коментар пресслужби». Читачам дають зрозуміти, що у PR-відділу цієї організації є власна думка. Що пресслужба — своєрідний суб’єкт політики, і хто стоїть за її заявою, відомо лише профільним журналістам. «Коментар пресслужби», по суті, є точнішим еквівалентом бюрократичних виразів «було виконано» і «було вжито заходів», коли факт, хто, коли і як щось відбулось, прихований за сімома печатками. 

Отже, у випадку зі спецслужбою весь негатив на себе, бодай формально, мав перебрати прессвідділ, водночас позиція лідерського складу організації, що опинилась у кризі, залишилась невідомою. 

«Коментар пресслужби» — це доволі простенький кризовий інструмент, який не дає переваг нікому.

По суті, «коментар пресслужби» — це доволі простенький кризовий інструмент, який не дає переваг нікому. Журналісти миттєво усвідомлюють, що керівники установи не хочуть коментувати ситуацію, а комунікаційники не досягають ніяких фундаментальних цілей, бо в заголовках стоятиме: «NNN заявила, що…». І жодних «пресслужб» у ньому. 

Також, на мою особисту думку, варіант коментування вустами знеособленого пресвідділу може мати місце, коли інші опції просто недоступні. Що це за ситуації? Здебільшого — у політичному PR, коли навіть може і не бути єдино правильної відповіді, що, як і коли комунікувати. 

Класичної чесної прямої комунікації керівника з аудиторією ніхто не скасовував.

Але як взагалі діяти по-правильному? Хай би якою великою не була криза, класичної чесної прямої комунікації керівника з аудиторією ніхто не скасовував. Але для цього потрібна сміливість. Втім, як там кажуть, українці — смілива нація, авжеж?

Розкажіть друзям про новину