Минулого місяця Facebook відсвяткував своє 20-річчя. Сіара Кессіді поділилася своїми думками про шлях платформи, її нинішню позицію в диджитал-ландшафті та конкурентів, що наступають їй на п’яти.
За два десятиліття існування Facebook трошки постарів, зберігаючи при цьому свій статус однієї з найвпливовіших і найпоширеніших соціальних мереж у світі.
За рівнем впізнаваності бренду Facebook не має рівних: згідно з останніми даними BrandVue, його впізнаваність серед населення Великобританії становить 98%. Таке домінування значною мірою зумовлене першопрохідницькою роллю Facebook у сфері соціальних мереж.
Дані також підтверджують, що Facebook має більшу частку споживачів, які заявили, що розглядають можливість його використання (50%), ніж Instagram (39%).
А коли мова заходить про любов до бренду, Facebook гідно утримує свої позиції. З 17% населення, які стверджують, що вони люблять цю платформу, соціальна платформа йде ніздря в ніздрю з TikTok, який може похвалитися дещо вищим показником — 18%. Обидві платформи затьмарюють X (Twitter), який значно відстає — лише 8% споживачів стверджують, що люблять X.
Однак, якщо збільшити масштаб відповідей до покоління Z, цей показник (17%) падає до лише 3%.
Отже, незважаючи на позитивні цифри на загальному рівні, коли ми виокремлюємо покоління Z, стає зрозуміло, що молодь більше захоплюється наступниками Facebook — TikTok та Instagram.
Різні платформи служать різним цілям
Що ж вони шукають у соціальних мережах?
Результати дослідження консалтингової компанії з маркетинг-досліджень Savanta показують, що основним мотивом використання Facebook представниками покоління Z є підтримання зв’язків з людьми, яких вони вже знають. У 2023 році майже половина (45%) користувачів Facebook покоління Z заявили, що користуються ним саме з цієї причини, і це є ключовим мотивом з 2015 року.
З цих даних ми бачимо, що, незважаючи на короткочасне зростання використання Facebook у розважальних цілях у 2018-19 роках, причини, через які покоління Z використовує Facebook, стають менш важливими. Це стійке зниження відображає загальне зменшення залученості покоління Z.
Відповідно, ми виявили, що троє з чотирьох представників покоління Z були б раді відмовитися від Facebook. Щоправда, ці настрої не поширюються на Facebook Messenger, який продовжує користуватися популярністю як найкращий засіб для спілкування з близькими друзями.
Станом на 2023 рік Instagram зміцнив свої позиції як найпопулярніша соціальна мережа серед молодих користувачів з показником використання 38%. Однак важливо визнати, що використання Instagram представниками покоління Z дещо відрізняється, а причини використання здебільшого зводяться до пошуку розваг.
Ця тенденція підкреслює більш широкі зміни в динаміці соціальних мереж, коли платформи переходять від переважно соціальних до все більш медіа-орієнтованих. Але, незважаючи на те, що Instagram слугує хабом для багатьох видів взаємодії, YouTube стає найпопулярнішим місцем для розваг: 63% користувачів покоління Z звертаються до цієї платформи саме з цією метою. TikTok не так вже й далеко відстає: 60% використовують платформу в першу чергу для розваг.
Цей сплеск популярності розважальних медіа-застосунків знаменує собою відхід від традиційних соціальних мереж, таких як Facebook. Можливо, саме успіх TikTok спричинив хвилеподібний ефект на ландшафті соціальних мереж, коли такі платформи, як Instagram, впровадили подібні функції, такі як Reels, щоб задовольнити попит на швидкий контент з можливістю прокрутки. Оскільки диджитал-ландшафт продовжує розвиватися, ці зміни підкреслюють важливість адаптивності та інновацій для того, щоб залишатися актуальними в динамічній сфері соціальних медіа.
Покоління Альфа пропонує Facebook нові можливості
Втрата молодої аудиторії на користь більш модних застосунків є досить поширеним явищем, але не обов’язково свідчить про невдачу. Стійкість Facebook протягом останніх двох десятиліть заслуговує на похвалу. Вони постійно впроваджують такі функції, як маркетплейс, сторіс, ігри та прямі трансляції, щоб підтримувати свою актуальність. Крім того, розумне придбання WhatsApp та Instagram свідчить про стратегічну далекоглядність компанії — розширення бази користувачів і позиціонування Meta як головного гравця.
Але Facebook не молодшає, а отже, не молодшають і його користувачі. Однак поява покоління Альфа відкриває нові можливості. Менш знайома з диджитал-ландшафтом, ця вразлива демографічна група надає Facebook певною мірою чистий аркуш для виходу на ринок і залучення нових клієнтів.
Тепер у Facebook є шанс сформувати себе як провідну силу для диджитал-покоління цього ринку. Однак, щоб позиціонувати себе як компаньйона для цього покоління, розуміння їхніх потреб є ключовим.