Живе у столиці, працює в ЗМІ: портрет українського подкастера
19 Жов 2023, 12:33

Живе у столиці, працює в ЗМІ: портрет українського подкастера

MEGOGO AUDIO представляє результати всеукраїнського дослідження галузі подкастерів, що презентує актуальну інформацію про стан ринку в Україні та портрет подкастера.

«Дослідження ринків та публічне представлення їх результатів широкому колу професійної спільноти й стейкхолдерів є важливою частиною розвитку будь-якої галузі. Оскільки медіасервіс MEGOGO з 2019 року розвиває напрям аудіо на платформі, а з 2021-го – впровадив аудіопремію «Слушно» для відзнаки найкращих у професії, дослідження та вільний доступ до інформації є нашим стратегічним рішенням. Віримо, що результати опитування будуть корисними для всіх учасників», — розʼяснюють в MEGOGO. 

Який він, портрет українського подкастера чи подкастерки

Гендерний розподіл виявився майже рівним, подкастерів-чоловіків на 6% більше, ніж жінок. 46,4% опитаних — перебувають у віковій категорії 28-34 роки, 57% з них — проживають у столиці.

Галузі, у яких працюють:

  • ЗМІ — 24,6%.
  • Культура (письменництво, кіно, театр, інші мистецькі проєкти, видавництво, культурний менеджмент) — 18,8%.
  • IT (розробка, тестування, проєктний і продуктовий менеджмент тощо) — 13%.
  • Комунікації (PR, SMM, маркетинг, реклама тощо) — 13,8%.

70,3% вказали, що вони незалежні подкастери.

Активний розвиток подкастингу в Україні стартував протягом останніх 4-х років, адже 84,4% респондентів розпочали свою діяльність саме в цей період. Найбільш продуктивним роком для початку роботи над подкастами виявився 2022-й, адже 28,1% опитаних вказали, що почали записувати подкасти саме тоді і це найбільший відсоток за весь період запису подкастів.

88,1% зауважили, що і зараз працюють над подкастами, з них 48,9% — має сталу команду для роботи над подкастом. Для 15,6% запис подкастів є основним видом діяльності на сьогодні.

Світогляд 

Для подкастера важливий саморозвиток, самовираження та просування особистого бренду, адже 49,5% вказали, що вирішують цю потребу записом подкасту. 15% опитуваних авторів зауважили, що записом подкасту вирішують проблему недостатнього висвітлення певної теми в інформаційному просторі.

Найпопулярніші тематичні категорії серед подкастерів в Україні: 

  • Культура і мистецтво (література, кіно, театральне і музичне мистецтво, архітектура тощо) — 38,4%.
  • Історія й суспільство (документальні, історичні подкасти, розслідування, громадянське суспільство, права і свободи) — 28,3%.
  • Новини (аналітика, огляди, дайджести, розмови з експертами) — 23,9%.
  • Освіта — 22,5%.
Який формат подкастів популярний в Україні, частота випуску та прослуховування

60,1% українських подкастерів працюють тільки з аудіоформатом. Щомісячно випускають епізоди подкастів 91,3% і 94,9% відповіли, що оптимальною тривалістю епізоду подкасту є формат до 1 години. 79,7% вказали, що мають в середньому до 3000 прослуховувань їхніх епізодів, але 57,2% опитаних вважають успішним показником для себе до 5 000 прослуховувань. 

Скільки подкастів випущено в 2022 та плани на 2023

Повномасштабна війна сформувала потребу виговоритися і записати свій подкаст/почати працювати над проєктом, адже саме у 2022-му 28,1% опитаних розпочали роботу. У цьому ж році 66,7% випустили від 1 до 4 подкастів. Станом на серпень 2023 року 68,8% опитаних вже випустили від 1 до 4 подкастів, а 38,4% вказують, що планують за 2023 рік випустити 5 і більше подкастів, тобто спостерігається тенденція розвитку напрямку. 

У 2023 році подкастери вже випустили ту кількість подкастів, що й у 2022 році, і в планах випустити більше. Слід зауважити, що повномасштабна війна негативно вплинула на тенденції розвитку, багато студій минулого року не мали достатньо ресурсів для запуску/запису нових подкастів/проєктів. 

Способи монетизації контенту для подкастів

45,7% опитаних вже запровадили монетизацію для подкастів та 36,2% тільки планують це зробити. Для монетизації 60% використовують підтримку спільноти (Patreon, Buy Me a Coffee, спонсорство на YouTube, власна система підтримки тощо), 43,2% — ґрантові можливості, та 43,2% — шукають спонсорів для подкасту серед комерційних брендів.

Чого ж бракує ринку подкастів в Україні

На думку креаторів/творців/авторів аудіоконтенту, в Україні бракує слухачів подкастів/аудіоконтенту — 24,7%, реклами та рекламодавців — 21,6% та різноманіття аудіоконтенту — 14,4%. 

«На сьогодні в Україні відсутня статистика/облік по кількості авторів подкастів. Але гіпотетично можемо порахувати, скільки в середньому приходиться подкастів на одного автора аудіоконтенту. Аналізуючи 369 правовласників на медіасервісі MEGOGO, які випустили 738 подкастів, робимо висновок, що в середньому один правовласник випускає 2 подкасти.гідно з даними ресурсу listennotes.com, в Україні публічно доступні 2544 подкасти (станом на 18.10.2023 рік). Тож, екстраполюючи середнє число кількості подкастів на 1 правовласника, припускаємо, що в Україні існує близько 1272 правовласники подкастів. Гіпотетичну цифру ми виводили для того, щоб зрозуміти похибку вибірки дослідження та довірчий інтервал», — зазначають у відділі досліджень медіасервісу MEGOGO.

Опитування українських подкастерів проводилось у період з 10 липня до 18 серпня 2023, опрацьовано 138 якісно заповнених анкет, похибка складає 6,63% при довірчому інтервалі в 90%. 

Анкета дослідження складалась з 30 питань, серед яких: портрет автора та географія, процес роботи над подкастами, жанри і формати, монетизація, а також загальний блок про професійні та особисті зацікавлення авторів у подкастингу. Взяти участь у цьому опитуванні могли всі, хто займається подкастами:  від незалежних авторів аудіопроєктів до великих медіа, IT-компаній та креативних агенцій, які створюють подкасти під своїм брендом. Опитування проходило анонімно через Google Forms. 

Розкажіть друзям про новину