09 Жов 2023, 16:50

Аніта Соловей: «У блогінгу також має бути прорахований наперед бізнес-план»

У сучасних реаліях високої популярності набуває сфера блогінгу. Станом на сьогодні блог перестав бути тільки місцем для гарних фото. Це бізнес, ЗМІ та інструмент для збору донатів в одному форматі.

Як почати вести свій блог та що варто зробити блогеру-новачку, щоб його проєкт був успішним, дізналися від експертки даної сфери Аніти Соловей, авторки концепції оранжевого блогу.

З чого варто починати будь-який бізнес-проєкт?

Будь-який бізнес не може розвиватися, якщо немає бізнес-моделі, стратегії та розуміння, до чого ви йдете. Адже у протилежному випадку ви будете рухатися хаотично. У мене вже є 12-річний досвід у бізнесі, починала я у сфері нерухомості, зараз маю команду й ми реалізуємо свої проєкти, зокрема навчальний за допомогою інстаграм, а також продюсуємо великих блогерів, тому маю чітке розуміння важливості планування. Наша загальна задача — зрозуміти, куди ми йдемо і за допомогою яких ресурсів, тому, звичайно, необхідно мати бізнес-стратегію, бізнес-план, розуміння точок монетизації, а також навчитися передбачати майбутні фази ризику. 

Тобто, якщо є чіткий бізнес-план, усе буде працювати за схемою?

Будь-який досвідчений підприємець скаже, що план і стратегія потрібні людині для того, щоб мати вектор розвитку вашого бізнесу, але у процесі завжди виходить новий візерунок, і ви ніколи не можете його передбачити, тому бізнесвумен чи бізнесмен називаються підприємцями. Тому що ми можемо в будь-який момент зважено відреагувати на ситуацію, прийняти рішення і загалом спокійно ставитися до незапланованих змін. Взагалі, інколи в бізнесі важливо самостійно швидко щось змінювати для того, щоб виділятися на фоні конкурентів. Але для загального розуміння кінцевої мети бізнес-план все одно має бути.

Необхідно мати бізнес-стратегію, бізнес-план, розуміння точок монетизації, а також навчитися передбачати майбутні фази ризику. 
Аніта Соловей
авторка концепції оранжевого блогу

Які є дієві поради для конкурентоспроможності нового бізнес-проєкту?

Є дуже класна книга «Zag. Маніфест іншого маркетингу» Марті Ньюмейер, в якій говориться про те, що коли всі роблять «зіг», то ви маєте зробити «заг», ви маєте інакше креативно вчинити для того, щоб виділятися на ринку. Тому найчастіше результат може відрізнятися від того, що ви собі планували, але планування дає важливий вектор розвитку. Це зумовлено тим, що ми з вами тестуємо гіпотези бізнесів і не завжди знаємо, яка з них і як саме спрацює, тому їх має бути багато. Ми не маємо сподіватись з вами на один метод, наприклад, просування, чи на один продукт, одну маркет-стратегію чи одну піар-стратегію, нам необхідно одночасно завжди тестувати декілька гіпотез, і якась з них спрацьовує, а якусь ми докрутимо.

Наскільки важливий бізнес-план для блогінгу?

Дуже важливий, і це головна проблема більшості моїх учнів, які приходять до мене вчитись якісному блогінгу. Наприклад, вони кажуть: «Я не знаю, що постити, не можу знайти сили та мотивацію на введення блогу», а проблема в тому, що вони ставляться до цього як до хобі чи до чогось несерйозного, тому й не знають, що постити, не мають мотивації виходити в блог. Коли ви чітко знаєте, що у вас є продумані проєкт, цілі, бізнес-модель та бізнес-план, то у вас не виникає подібних питань.

Якби ви відкрили свій ресторан і раптом вигоріли, то не сказали б: «Вибачте, я сьогодні не відкрию ресторан, бо я не в ресурсі»? Ні, ви вийшли би на роботу чи делегували на іншу людину процес, в який ви не хочете зараз втручатися, щоб зберегти бізнес. Або якщо ваш ресторан, який ви відкрили і вклали кошти, не запрацював ідеально з першого місяця, то ви навряд чи відразу його б закрили. Ви б експериментували, змінювали меню, думали, що можна ще покращити. Більшість блогерів один раз зроблять, наприклад, запуск якогось інформаційного продукту, він не зайде ідеально і всі такі: «Ой, ну все, не буду запускати». Так не має бути, треба бути стратегічно готовим до того, що з першого, другого, п’ятого разу не вийде, але той, хто не здається, стає успішним і багатим. Тому у блогінгу також має бути прорахований наперед бізнес-план.

Як виглядає ваш особистий бізнес-план для блогу? Чи є у вас помічник, що допомагає вам з його розробкою?

Будь-який бізнес-план починається з встаноленя цілі бізнесу в фінансах, в цілях по продажу. Розберемо на прикладі: уявімо, що треба зробити продажів на мільйон доларів у рік. Дробимо цей мільйон на 12 місяців і отримуємо суму. Далі визначаємо, який у нас середній чек, що продаємо, тоді розуміємо, скільки нам треба щомісячно зробити продажів. Прописуємо, яка потрібна організаційна структура й команда для того, щоб витримати таке напруження на бізнес. Наступним кроком визначаємо собівартість проєкту. Далі виписуємо два стовпчики: чого вистачає і чого не вистачає для того, щоб досягти нашої мети. Потрібно, щоб плюси використовувались, а мінуси перейшли у плюси. Так формується загальний бізнес-план. Помічника, що допомагає з розробкою плану, немає, ми всією командою сідаємо і прописуємо. Головний помічник з бізнес-процесів — це я.

Головний помічник з бізнес-процесів — це я.
Аніта Соловей
авторка концепції оранжевого блогу

Що би ви покращили у своєму бізнес-плануванні?

У бізнес-плануванні завжди є, що покращувати. Бо бізнес — це живий організм, не комбайн, не завод, не технічний механізм, який можна налаштувати, гвинтики покрутити, і він буде сам собі працювати. Він завжди змінюється, тому що змінюються економіка, попит, пропозиція, тренди, актуальність, мотиви для покупки і дуже багато інших чинників, на які ми маємо звертати увагу. Чим більше ви інвестуєте в команду, чим більше люди люблять свою роботу, тим кращі будуть показники в бізнесі. Тому в мене це завжди перший пріоритет. У мене головний не клієнт, не продукт, а моя команда. Тому, напевно, я завжди покращувала і зрощувала свою команду.

Хто для вас орієнтири ідеального ведення блогу з точки зору бізнесу?

Для мене це оранжевий блогер, в якому поєднана проявлена різнопланова особистість. Усі знають, що це за людина, які вона має характерні вподобання. Підписники відчувають цю людину наче свою знайому чи подругу. У ній прозора та зрозуміла експертність, цій експертності довіряють. Це людина, яка володіє різним інструментами для утримання уваги: сторітелінг, створення контенту, правильно зроблені маркетингові прогріви. Міксуючи ці три компоненти, отримуємо якісно-оранжевого блогера, якому довіряють. Для мене це ідеальний формат оранжевого блогу. Для цього ми і створюємо наші навчальні проєкти по якісному блогінгу — Orange Blogger Camp.

Чим більше ви інвестуєте в команду, чим більше люди люблять свою роботу, тим кращі будуть показники в бізнесі.
Аніта Соловей
авторка концепції оранжевого блогу

Як не прокрастинувати ведення блогу?

Якщо ми будемо ставитись до блогу як до бізнесу, то буде менше варіацій прокрастинації. Коли ми ставимось до блогу як до бізнесу, маємо бізнес-план та розуміння, як працювати, то цілеспрямовано йдемо і працюємо. Але також відчуття  прокрастинації та самособотажу з’являються насамперед від втоми. Тому маємо слідкувати за рівнем відпочинку і так само ставитись до продуктивної роботи. Інколи прокрастинація вмикається в моменти, коли ми робимо те, чого вже не хочемо робити. Тут вже до коучів, психологів, щоб знайти відповідь на запитання, а чи саме цим я маю зараз займатися.

Які гроші на блозі може заробляти в середньому блогер-початківець?

Давайте зрозуміємо, що таке блогер-початківець, яка це кількість підписників. До прикладу, у нас 1000 живих підписників в Instagram, навіть якщо це ваші друзі. Умовно можемо взяти зараз середню вартість підписника на ринку — 20 грн. Беремо 1 000 підписників, множимо на 20 грн, отримуємо, що вартість нашого акаунта — 20 000 грн. Наприклад, сторіс із них дивиться 500, а пости — 700. Є 500 людей, які щодня дивляться наш профіль, щодня присвячують нам час. Напевно, що ми можемо знайти серед цих 500 людей 10, які стануть нашими потенційними клієнтами. Можемо прикинути стратегію, що нам потрібно 10 продажів на місяць, і ми знаємо, що середній чек 100$ — у нас виходить, що навіть блог з 1000 підписників може заробляти 1 000$. 1000 підписників — це 1000 потенційних клієнтів, далі — це вже про ваші навички в бізнесі.

1000 підписників — це 1000 потенційних клієнтів, далі — це вже про ваші навички в бізнесі.
Аніта Соловей
авторка концепції оранжевого блогу

Розкажіть друзям про новину