Сучасний ритейл — це частина нашого щоденного життя, де поєднуються товари, послуги, люди та емоції. Бренди вже давно зрозуміли, що саме споживчий досвід робить покупки особливими. Тому постійне вдосконалення цього досвіду є важливим елементом стратегій. У цій статті розглянемо, як ритейл стає ще цікавішим, коли він надає покупцям незабутні враження, а не просто товари.
У вересні Havas Talks x Retail Середа зустрілись для обговорення про зміни у ритейлі, тренди та креативний маркетинг. У цій статті — головні інсайти з зустрічі.
Про актуальні тренди у ритейлі розповіли співзасновники IDNT — Микола Чумак та Олена Коронотова. Рита Пешкіна, Chief Strategist у Havas Village Ukraine, розповіла про стан e-commerce в EU, а також ключові тенденції. СЕO Havas Ukraine, Світлана Лобанова, поділилась інсайтами креативного маркетингу для ритейлу.
Онлайн чи oфлайн?
Ритейл вже давно не обмежується просто продуктом і місцем його продажу. Він перетворився в щось більше, що стосується перш за все людей і їхнього досвіду.
Вибір товару і спосіб його придбання стали лише частиною більшої історії, де головні ролі відводяться покупцям і їхнім відчуттям задоволення від покупки. Тож в першу чергу, вам, як бізнесу, потрібно забезпечити потреби клієнтів та створити той досвід, за яким вони захочуть повернутись.
І офлайн, і онлайн бізнеси мають можливості забезпечити цей досвід.
Створення гібридних форматів бізнесу, нових бізнес-моделей, власних еко-систем та розуміння потреб своїх клієнтів — це те, що дає цінність споживачу.
Якщо говорити про переваги, то і офлайн, і онлайн мають свої плюси і мінуси. До прикладу, у офлайн-бізнесі ми можемо надати якісний сервіс, але в онлайн це можна робити 24/7. Коли в онлайн споживач має доступ до всієї інформації про продукт, то в офлайні ми можемо надати живу консультацію та запропонувати тест-драйв або мультисенсорний досвід.
Успішні ритейл-концепти
Поступово маркетинг-мікс перейшов зі звичного 4P — Product, Place, Price, Promotion в 4-E:
- Experience
- Everyplace
- Exchange
- Evangelism
Цей мікс світові бренди забезпечують новими практиками. Наприклад, це може бути самообслуговування та гібридні магазини без продавців. Або ж формат Smart Assistance та роботизація.
Навіть професійне освітлення в офлайн точці бізнесу стає частиною Customer Journey.
І звісно, органічність, цінність та інклюзивність все ще є важливими для споживачів.
Якщо ваш бренд може запропонувати формат онлайн+офлайн — це ще одна можливість забезпечити Everyplace з 4-E міксу.
Креативний маркетинг у ритейлі
Безумовно, нова реальність, в якій живуть українські споживачі впливає на вподобання, настрої та додає сценарії поведінки в рітейлі. В усьому світі, а в Україні ще й через постійний високий емоційний фон, непоміченою може залишитись така комунікація брендів, що ігнорує реальність та актуальні потреби споживача. Серед ключових світових трендів сьогодні можна виділити такі: таргетованість, свідомість, інклюзивність.
Три тези, як кожен може бути адаптований сьогодні до українського споживача.
- Таргетованість — усвідомлювати, до споживачів у якому стані та з якими потребами звертаємось, щоб досягти особистісного сприйняття креативів, задіювати незадіяні цільові групи, сприяти вирішенню локальних проблем.
- Свідомість — брати на себе просвітницьку роль та просувати навчальні наративи, які допоможуть суспільству, що задекларувало готовність до змін — вдосконалюватись.
- Інклюзивність — не ігнорувати розмаїття індивідуальностей, очолювати тренд на різність споживачів та готовність працювати з кожним.
E-commerce в Європі: що нового?
Східна Європа демонструє вищі темпи зростання продажів e-com в B2C, ніж у багатьох західноєвропейських країнах. Однак Західна Європа залишається лідером за своєю часткою обороту eCommerce B2C в Європі.
До ключових аспектів розвитку, на які фокусують свою увагу більшість європейських країн, можна віднести такі:
- Екологічність логістики — наприклад, у Латвії на державному рівні зʼявилася вимога додавати певну кількість біопалива до звичайного дизельного.
- Автоматизація камер схову. Oдин із прикладів — бельгійський уряд. Він розглядає законодавство про поштові скриньки для посилок, які будуть використовуватись в нових будівлях.
- Ринок вживаних товарів — у Франції споживачі змінили своє ставлення до вживаних товарів. Понад 50% споживачів стверджують, що купували вживані товари за останні 12 місяців. Крім того, 70% французьких споживачів заявили, що вони особисто продавали вживані речі в інтернеті.
- Багаторазове пакування — країни розглядають пакування товару, як частину політики сталого розвитку.
- BigData та АІ — прикладом можуть бути ритейлери у Швеції, які використовують дані, що вони збирають, щоб покращити ступінь персоналізації для кожного клієнта.
- Маркетплейси — у Німеччині стрімко розвиваються маркетплейси. Обсяги продажів за допомогою них вже сягають понад 50%.
Отже, ритейл постійно змінюється та адаптується до потреб сучасного суспільства. Інновації, персоналізація, технології — все це робить ритейл більш захопливим і зручним для споживачів. З кожним роком він змінюється разом з нами, надаючи брендам більше можливостей, а споживачам незабутнього досвід.