РеЛоковані. Олена Дальська-Латошевіч про життя у Варшаві та особливості польської галузі комунікацій
02 Лис 2022, 13:18
PR

РеЛоковані. Олена Дальська-Латошевіч про життя у Варшаві та особливості польської галузі комунікацій

Проєкт РеЛоковані від MMR розкаже про маркетологів та комунікаційників, які вимушено залишили Україну в лютому цього року. РеЛоковані — це життєві історії про адаптацію в новій країні, про пошук нових сенсів, кар’єрні трансформації. Першою героїнею проєкту є Олена Дальська-Латошевич, яка наразі мешкає у Варшаві, відкрила власну агенцію з PR та діджитал-комунікацій «PRaxis Agency», але впевнена, що повернеться в Україну й відкриє офіс на Хрещатику.

Як ви опинилися в Польщі і чому обрали саме її?

24 лютого ми з родиною були у Трускавці, де напередодні святкували мій день народження. Зранку, замість того, щоб поїхати до Львова на Event Industry Forum, ми виїхали до Польщі, де я перебуваю й досі. Поїхали саме сюди, оскільки мій чоловік — поляк.

Де ви зараз працюєте й чи важко було знайти роботу?

Зараз я розвиваю власне агентство з PR та діджитал-комунікацій «PRaxis Agency» у Варшаві. Моїм бізнес-партнером став мій чоловік — Артур Латошевіч. Ми поєднали мій досвід у сфері PR та міжнародних комунікацій та досвід Артура у галузі контент-маркетингу та SEO. Так народився наш «праксіс» 🙂

Наразі ми фокусуємось на допомозі українським компаніям, які виходять на нові ринки та будують свої бренди й репутацію в новому соціокультурному середовищі. Більшість запитів стосуються Польщі, Чехії, Румунії та Німеччини.

Після перемоги України у війні з росією ми плануємо додати до нашого сервісу послуги з PR-підтримки європейських та глобальних брендів на ринку України.

Після перемоги України у війні з росією ми плануємо додати до нашого сервісу послуги з PR-підтримки європейських та глобальних брендів на ринку України. Спойлер: вже ведуться PR-консультації з нашого боку для європейських cтартапів та e-commerce компаній. Крім того, я відповідаю за PR та комунікації в WhitePress Ukraine — платформі з контент-маркетингу, PR та SEO. 

Отже, у моєму випадку відбулися кардинальні кар’єрні зміни: замість позиції Chief Communications Officer у великому міжнародному кіберспортивному холдингу тепер власний бізнес. Чи складно мені? Хто добре мене знає, то знає й те, що складнощі є для мене викликами, а виклики я люблю. Можливо, саме завдяки цьому сплеску енергії я паралельно започаткувала ще один, але вже некомерційний проєкт — спільноту українських PR-фахівців з усього світу «PR Razom» (якщо маєте бажання приєднатись, пишіть мені у LinkedIn).

Які особливості галузі комунікацій в Україні та Польщі?

Ще на початку війни мене запросили приєднатись до польської PR-асоціації «Polskie Stowarzyszenie Public Relations» (PSPR), і за цей час у мене вже сформувалось певне розуміння таких особливостей на фоні спілкування з місцевими колегами.

Наприклад, польські PR-фахівці майже не займаються глобальними комунікаціями, оскільки у фокусі масштабування польського бізнесу знаходяться переважно країни Центральної та Західної Європи. До того ж внутрішній ринок цієї країни настільки розвинутий (Польща перейшла з групи країн, що розвиваються до групи розвинутих країн), що роботи для комунікаційників вистачає й у межах польського контексту. 

Ще один приклад — польські медіа. Здебільшого вони пишуть про місцеві компанії для місцевої аудиторії (що логічно). Інтерес до історій українських підприємців виникає в журналістів тоді, коли вони бачать цінність для своїх читачів. Хочете бути цікавими для місцевих медіа? Спочатку створіть таку цінність.

Інститут репутації має тут велике значення, тому й запит на корпоративні комунікації високий.

Цікавий факт на додаток: у столиці Польщі знаходиться Варшавська фондова біржа — найбільша у Східній та Центральній Європі. Що це означає для PR-індустрії? Інститут репутації має тут велике значення, тому й запит на корпоративні комунікації високий.

Чи змінили б ви місце проживання, якби не війна?

Ні, не змінила б. Все своє життя я прожила в Києві в одній і тій самій квартирі, ніколи не жила ніде, крім дому, і не орендувала житло.

У майбутньому, після нашої перемоги, бачу себе в Києві, де розміщуватиметься головний офіс PRaxis Agency на моєму улюбленому Хрещатику. А також у регулярних відрядженнях між Варшавою та іншими європейськими містами, в яких діятимуть представництва PRaxis Agency. Ось такий план 🙂

Наскільки швидко вам вдалось адаптуватися до життя за кордоном? Чи є речі, які дивують?

Я не адаптувалася, не адаптуюся і не планую цього робити, бо не вважаю себе емігранткою. Я більше спостерігаю, ніж пропускаю через себе. 

Натомість Варшава, де я мешкаю вже п’ятий місяць, приваблює мене насамперед своєю атмосферою: з одного боку, це місто з вайбом стартап-культури, а з іншого — тут відчувається стабільність. Унікальний баланс, чи не так? Саме тут, у Варшаві, такі компанії, як Google, Microsoft, Box чи Nvidia, будують мультимільярдні центри. Польща максимально відкрита для глобальної економіки, і це додає драйву. 

На мою думку, Варшава — це чи не єдине місто у світі, атмосфера якого так сильно нагадує Київ. Мені тут комфортно (наскільки взагалі може бути комфортно в цій ситуації), і насамперед — через людей, зокрема українців, яких тут дуже багато. Відбувається безліч українських ділових заходів та культурних подій. Варшава стала українським хабом, і майже всі, їдучи з України або в Україну, проїжджають через це місто. Тому моє соціальне життя тут дуже насичене, адже #Варшавськізустрічі дають енергію, якою я теж залюбки ділюся у відповідь. Тож, якщо будете у Варшаві, пишіть — сходимо на каву.

Особливо цінною рисою є високий рівень безпеки в місті. Так, згідно з дослідженнями Eurostat, Польща займає третє місце у списку найбезпечніших країн Європи.

І ще один чудовий факт про Варшаву: тут немає русні!

Розкажіть друзям про новину