ВРК дослідила об’єм рекламно-комунікаційного ринку 2023 і спрогнозувала об’єм 2024
20 Гру 2023, 13:12

ВРК дослідила об’єм рекламно-комунікаційного ринку 2023 і спрогнозувала об’єм 2024

Всеукраїнська рекламна коаліція традиційно наприкінці року разом з профільними індустріальними асоціаціями та найбільшими гравцями рекламно-комунікаційного ринку проводить дослідження об’ємів ринку 2023 року та робить свої перші прогнози щодо розвитку ринку в 2024.

Можна стверджувати, що ринок у 2023 році зріс на 77% по відношенню до 2022 року. Digital та Радіо як медіа першими відновилися до довоєнного рівня.

Крім того, що ринок відновлюється, дуже тішить, що він змінюється, адаптується і розвивається, включаючи появу нових напрямів — welcome Digital TV.

Нова економічна реальність: які тренди визначатимуть ринок у 2025 – досвід TERWIN, Arcelor Mittal, Kvertus, BRAVE1, Starlight media, ГК «Молочний альянс» та 40 провідних управлінців та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтеся, як розширювати партнерства, зміцнювати довіру до бренду та виходити на міжнародні ринки. Реальні стратегії та досвід компаній, які вже зробили цей крок.

Забронювати участь
 Підсумки 2022, млн грнВідсоток зміни 2022 до 2021, %Прогноз 2023, млн грнВідсоток зміни 2023 до 2022, %Прогноз 2024, млн грнВідсоток зміни 2024 до 2023, %
ТБ-реклама, всього2 604-81%3 87049%6 10058%
Пряма реклама2 370-80%3 50048%5 60060%
Спонсорство234-87%37058%50035%
Digital ТБn/an/a450n/a75067%
Реклама в пресі, всього342-79%3574%3755%
Національна преса221-77%2356%2475%
в т.ч. спонсорство56-77%560%595%
Регіональна преса51-81%510%545%
Спеціалізована преса70-81%711%755%
OOH Media, всього1 756-57%3 24485%*4 60542%
Зовнішня реклама1 363-56%2 08153%3 00945%
Транзитна реклама90-77%617n/a74020%
DOOH273-47%50485%80560%
Indoor реклама30-67%4239%5124%
Радіо реклама, всього333-61%865160%103520%
Національне240-60%550129%68024%
Регіональне33-59%75127%8513%
Спонсорство60-65%240300%27013%
Digital (Internet) Media реклама7 190-42%12 81078%14 73215%
Всього рекламний медіа ринок12 225-63%21 59677%27 59728%
* Технічне зростання через новий підхід до оцінки об’ємів Транзитної реклами
Digital реклама та Інтернет-ринок

IAB Україна традиційно в своїй оцінці та прогнозах базується на фактичних об’ємах реклами за перше півріччя 2023, опитуваннях профільних комітетів, опитуваннях очікувань рекламодавців, агенцій та платформ.

Digital реклама та інтернет-ринок загалом демонструє у 2023 впевнене відновлення до рівня 2021 року. Насамперед за рахунок банерної реклами, оголошень в соціальних медіа, rich media, цифрового відео (включаючи Youtube) та influencer-маркетингу. У 2024 році за прогнозами експертів зростання продовжиться, але динаміка вже буде на рівні 15-20%:

Digital рекламаПрогноз 2023, млн грнДинаміка 23/22Прогноз 2024, млн грнДинаміка 24/23
Банерна реклама, оголошення в соціальних мережах, rich medіа7 546143%8 67815%
Цифрове відео, вкл YouTube5 26468%6 05415%
ВСЬОГО ІНТЕРНЕТ МЕДІА12 810105% (з врахуванням переглянутого 2022 )14 73215%
Пошук (платна видача в пошукових системах), включаючи частину GDN15 60625%18 72720%
Інфлюенсер маркетинг523164%65425%
SMM51230%81960%
SEO68223%81820%
Digital Development146524%175820%
Інший диджитал**39815%43810%
ВСЬОГО ІНТЕРНЕТ РИНОК31 99649%37 94619%
ТБ

Можемо констатувати, що прогнози на 2023, зроблені за результатами першого півріччя, виправдалися, і ринок прямої реклами зріс по відношенню до 2022 року більше, ніж на 45%, і перетнув позначку в 3,5 млрд гривень. У жовтні-грудні на основних телеканалах спостерігався навіть брак ресурсу, і рівень sold-out в прайм тайм був близьким до 100%. Під кінець року пожвавішав і ринок спонсорства, причиною чого традиційно стали новорічні свята й заплановані святкові проекти в ефірі національних каналів. Об’єм спонсорства в 2023 році складає 370 млн гривень. 

Темпи відновлення ринку в другому півріччі перевершили всі прогнози, що додає впевненості на 2024 рік. Зрозуміло, що все буде залежати від ситуацій на фронті, але якщо значного погіршення не станеться, то можна прогнозувати 60%-65% зростання ринку, що дасть не менше ніж 5,6 млрд гривень в річній перспективі. Зростання спонсорських надходжень буде трохи меншим за пряму рекламу, що й зрозуміло — телегрупи не відновлюватимуть розважальне мовлення до довоєнного рівня, а саме розважальні проекти є найбільш привабливими для партнерства. Але й цей сегмент зростатиме й становитиме 500 млн гривень в 2024.

Digital TБ

Цей новий напрям, який є розміщенням реклами на каналах ОТТ платформ (в першу чергу на Megogo, Київстар ТБ та Sweet.TV), як на власних каналах платформ, так і звичних лінійних ТБ каналах є з однієї сторони ТБ, а з іншої digital, а можна взагалі казати, що це ТБ з перевагами digital. У будь-якому випадку його вирішили залишити окремим напрямком в оцінці. Також в оцінку бюджетів цього сегменту входить спонсорство спортивних подій, які майже всі вже представлені на платформах Megogo та Setanta і користуються закономірною популярністю у беттінгу/гемблінгу та інших брендів з чоловічою аудиторією.

Цей напрям продовжить свій динамічний розвиток і в 2024 році, проведення ЕВРО-2024 лише буде сприяти цьому.

OOH

Протягом всього 2023 року зовнішня реклама демонструвала стійкий тренд до зростання. Галузь прогнозує збільшення обсягів і в 2024 році на рівні 46%.

Найбільш стрімко, значно випереджаючи по темпах збільшення бюджетів на звичайних рекламо носіях, зростав сегмент DOOH. Після стабілізації ситуації з енергопостачанням підвищився обсяг реклами. Почали з’являтись нові рекламодавці, рекламні категорії. У 2024 році галузь прогнозує зростання цього сегменту на 60% відносно цьогорічних результатів.

Цілком природньо, що в умовах стабілізації лінії фронту на сході, виглядає практично довоєнна зайнятість рекламних площин в західних регіонах — 75-80%. Це підштовхує ринок до зростання цін. Останні місяці поточного року показали підвищення зайнятості навіть в східних регіонах країни.

Завдяки роботі ІКЗР та провідних операторів були відновлені дослідження в галузі. З’явились нові підходи, які дозволяють більш якісно аналізувати і планувати рекламні компанії. Цей тренд буде продовжено і в 2024 році.

Наприкінці цього року в Наглядовій раді ВРК з’явився окремий напрям Транзитна реклама. У результаті є змога точніше оцінити об’єм цього ринку через дані операторів, які системно моніторять та діляться даними про кампанії клієнтів (~70% ринку).

До трендів транзитної реклами належать:

  • повернення до довготривалого бронювання, бюджетування;
  • збільшення частки підтверджених річних угод;
  • зростання частки відеоформатів в усіх напрямках транзитної реклами;
  • підвищення попиту на нестандартні великі формати: брендування транспорту, брендування вагонів метрополітену;
  • підвищення використання різних форматів на залізній дорозі, насамперед на вокзалах Укрзалізниці, до того ж у мережевому форматі — сітка у декількох чи декількох десятках міст одночасно;
  • загальне зростання рівня заповненості, наприклад, постер на вікні в метрополітені Києва, простінки, листівки в транспорті — 95-100% заповнюваності. 

У результаті переоцінки об’єму транзитної реклами в більший бік, динаміка 2023/22 85% має технічний характер.

Радіо

Ринок Радіо реклами суттєво перевершив прогноз, зроблений у липні 2023 року, і виріс у 2,5 рази відносно 2022 року, досягнувши показників 2021 року.

Обʼєктивно оцінити рекламні бюджети на радіо вдалося насамперед завдяки моніторингу Комунікаційного Альянсу, який відновив свою роботу з жовтня 2023 року.

Драйверами зростання радіо бюджетів стали:  

  • Відновлення досліджень радіо аудиторії, що проводить Kantar, які показали приріст тривалості слухання та позитивну динаміку охоплення аудиторії слухачів.
  • Спонсорство яке виросло на 40% у порівнянні з 2021 роком.
  • Клієнти з категорій Лікарські засоби (45 рекламодавців), FMCG та Retail (50+ рекламодавців) в рази збільшили інвестиції в радіо, як у недорогий інструмент побудови охоплення та частоти контакту. Також відновились традиційні для радіо категорії фінанси, автомобілі та e-commerce. Доля прямих клієнтів на радіо зараз складає наразі близько 70%.
  • Поява нового інструменту Radio Recall Test, який дозволяє ефективно визначити привабливість радіо реклами та її ефективність для цільової аудиторії клієнтів.

У 2024 році ріст ринку радіо реклами очікується на рівні 20+%, що дозволить вперше в історії цього медіа перетнути позначку в 1 мільярд гривень.

Преса

Експерти УАМБ відзначили найбільше зростання обсягів реклами у регіональних медіа — в середньому на 6%. При цьому усі були майже одноголосні в оцінці динаміки обсягів реклами в національних медіа — підвищення на 3%.

А найбільш відрізнялися оцінки збільшення реклами в спеціалізованих медіа. У окремих сегментах експерти УАМБ зазначили приріст навіть у двозначних цифрах. Але, звісно, відновлення реклами у пресі відбувається дуже повільно.

PR

На жаль, PR-ринок у 2023 році не повернувся на рівень 2021 року, як всі сподівались, а склав приблизно 70% від об’ємів 2021 року, тобто можна говорити про цифру 654 млн грн.

Основні тренди цього року:

  • Основними замовниками послуг на ринку були проекти міжнародної технічної допомоги та великі компанії (українські та міжнародні).
  • PR-проєкти фокусувались на соціальній комунікації та антикризових комунікаціях у бізнесі, а також комунікації із співробітниками, що потребують уваги через постійний стрес.
  • Викликом для всіх сегментів ринку стала необхідність втілення проектів за кордоном.
  • Нову нішу на ринку починають форматувати нові ГО та благодійні фонди, проте їх PR-діяльність не носить системний характер.
  • Відчувається вимивання фахівців з досвідом з ринку та в цілому нестача кваліфікованого персоналу.
  • Залучення до виконання PR-проектів непрофільних виконавців, наприклад ТБ канали.

У 2024 році розраховують на повернення до об’ємів 2021 року за рахунок:

  • старту нових комунікаційних проектів в рамках проектів міжнародної технічної допомоги;
  • розвитку українського бізнесу, що займає ніші, з яких пішли міжнародні гіганти, та такого, що розширився за межі України;
  • -поверненню частини міжнародного бізнесу.
Маркетингові сервіси 

Упродовж 2023 року спостерігають зростання у всіх напрямках маркетингових сервісів. Споживча активність, що спостерігається в останні пів року, не залишає іншого варіанту виробникам товарів і послуг як боротися за лояльність своєї ЦА, формувати додаткові цінності, утримуючи і без того зменшену долю ринку.

Клієнти почали жвавіше планувати маркетингову діяльність, організовувати внутрішні та зовнішні івенти, колаборації, а отже повернулися до активного стимулювання продажів.

Отже, є збільшення майже по всім сегментам: trade, consumer marketing — на 20%, event marketing — на 30%, а loyalty marketing — на 10%.

Загалом зростання обсягів ринку маркетингових сервісів у 2023 році можна оцінити у 18%.
 
У 2024 році буде подальше відновлення проведення офлайн-івентів від маленьких до великих (професійних, галузевих, освітніх, розважальних, корпоративних).

Зараз комерційні бренди і неприбуткові організації планують нові споживчі активації, що сприятиме зростанню кількості маркетингових проектів.

Загалом оптимістично прогнозуємо збільшення обсягів ринку маркетингових сервісів на 19%:

Маркетингові сервісиОбсяг 2022р.,
млн грн.
% зміни 2022 до 2021Обсяг 2023р., млн грн.% зміни 2023 до 2022Обсяг 2024р., млн грн.% зміни 2024 до 2023
Обсяг ринку МС, ВСЬОГО    2 387   -60%  2 828   18%  3 375   19%
У тому числі:      
Trade marketing (Мерчандайзинг, Trade promo, Програми мотивації та контролю персоналу)    1 188   -50%  1 426   20%  1 711   20%
Loyalty marketing (Mailing, DB management, Contact-Center)      560   -50%    616   10%    708   15%
Consumer marketing      438   -70%    526   20%    631   20%
Event Marketing and Sponsorship      201   -80%    260   30%    325   25%


На завершення представлення об’ємів рекламно-комунікаційного ринку України можна констатувати, що 2023 рік заклав прекрасну базу для подальшого відновлення і розвитку ринку у наступному році. Але як розвиватимуться події на ринку реклами 2024 року залежить більшою мірою від ЗСУ та успіхів на полях битв, тому наше завдання максимально їм в цьому сприяти.

Розкажіть друзям про новину