ВРК дослідила об’єм рекламно-комунікаційного ринку 2023 і спрогнозувала об’єм 2024
20 Гру 2023, 13:12

ВРК дослідила об’єм рекламно-комунікаційного ринку 2023 і спрогнозувала об’єм 2024

Всеукраїнська рекламна коаліція традиційно наприкінці року разом з профільними індустріальними асоціаціями та найбільшими гравцями рекламно-комунікаційного ринку проводить дослідження об’ємів ринку 2023 року та робить свої перші прогнози щодо розвитку ринку в 2024.

Можна стверджувати, що ринок у 2023 році зріс на 77% по відношенню до 2022 року. Digital та Радіо як медіа першими відновилися до довоєнного рівня.

Крім того, що ринок відновлюється, дуже тішить, що він змінюється, адаптується і розвивається, включаючи появу нових напрямів — welcome Digital TV.

 Підсумки 2022, млн грнВідсоток зміни 2022 до 2021, %Прогноз 2023, млн грнВідсоток зміни 2023 до 2022, %Прогноз 2024, млн грнВідсоток зміни 2024 до 2023, %
ТБ-реклама, всього2 604-81%3 87049%6 10058%
Пряма реклама2 370-80%3 50048%5 60060%
Спонсорство234-87%37058%50035%
Digital ТБn/an/a450n/a75067%
Реклама в пресі, всього342-79%3574%3755%
Національна преса221-77%2356%2475%
в т.ч. спонсорство56-77%560%595%
Регіональна преса51-81%510%545%
Спеціалізована преса70-81%711%755%
OOH Media, всього1 756-57%3 24485%*4 60542%
Зовнішня реклама1 363-56%2 08153%3 00945%
Транзитна реклама90-77%617n/a74020%
DOOH273-47%50485%80560%
Indoor реклама30-67%4239%5124%
Радіо реклама, всього333-61%865160%103520%
Національне240-60%550129%68024%
Регіональне33-59%75127%8513%
Спонсорство60-65%240300%27013%
Digital (Internet) Media реклама7 190-42%12 81078%14 73215%
Всього рекламний медіа ринок12 225-63%21 59677%27 59728%
* Технічне зростання через новий підхід до оцінки об’ємів Транзитної реклами
Digital реклама та Інтернет-ринок

IAB Україна традиційно в своїй оцінці та прогнозах базується на фактичних об’ємах реклами за перше півріччя 2023, опитуваннях профільних комітетів, опитуваннях очікувань рекламодавців, агенцій та платформ.

Digital реклама та інтернет-ринок загалом демонструє у 2023 впевнене відновлення до рівня 2021 року. Насамперед за рахунок банерної реклами, оголошень в соціальних медіа, rich media, цифрового відео (включаючи Youtube) та influencer-маркетингу. У 2024 році за прогнозами експертів зростання продовжиться, але динаміка вже буде на рівні 15-20%:

Digital рекламаПрогноз 2023, млн грнДинаміка 23/22Прогноз 2024, млн грнДинаміка 24/23
Банерна реклама, оголошення в соціальних мережах, rich medіа7 546143%8 67815%
Цифрове відео, вкл YouTube5 26468%6 05415%
ВСЬОГО ІНТЕРНЕТ МЕДІА12 810105% (з врахуванням переглянутого 2022 )14 73215%
Пошук (платна видача в пошукових системах), включаючи частину GDN15 60625%18 72720%
Інфлюенсер маркетинг523164%65425%
SMM51230%81960%
SEO68223%81820%
Digital Development146524%175820%
Інший диджитал**39815%43810%
ВСЬОГО ІНТЕРНЕТ РИНОК31 99649%37 94619%
ТБ

Можемо констатувати, що прогнози на 2023, зроблені за результатами першого півріччя, виправдалися, і ринок прямої реклами зріс по відношенню до 2022 року більше, ніж на 45%, і перетнув позначку в 3,5 млрд гривень. У жовтні-грудні на основних телеканалах спостерігався навіть брак ресурсу, і рівень sold-out в прайм тайм був близьким до 100%. Під кінець року пожвавішав і ринок спонсорства, причиною чого традиційно стали новорічні свята й заплановані святкові проекти в ефірі національних каналів. Об’єм спонсорства в 2023 році складає 370 млн гривень. 

Темпи відновлення ринку в другому півріччі перевершили всі прогнози, що додає впевненості на 2024 рік. Зрозуміло, що все буде залежати від ситуацій на фронті, але якщо значного погіршення не станеться, то можна прогнозувати 60%-65% зростання ринку, що дасть не менше ніж 5,6 млрд гривень в річній перспективі. Зростання спонсорських надходжень буде трохи меншим за пряму рекламу, що й зрозуміло — телегрупи не відновлюватимуть розважальне мовлення до довоєнного рівня, а саме розважальні проекти є найбільш привабливими для партнерства. Але й цей сегмент зростатиме й становитиме 500 млн гривень в 2024.

Digital TБ

Цей новий напрям, який є розміщенням реклами на каналах ОТТ платформ (в першу чергу на Megogo, Київстар ТБ та Sweet.TV), як на власних каналах платформ, так і звичних лінійних ТБ каналах є з однієї сторони ТБ, а з іншої digital, а можна взагалі казати, що це ТБ з перевагами digital. У будь-якому випадку його вирішили залишити окремим напрямком в оцінці. Також в оцінку бюджетів цього сегменту входить спонсорство спортивних подій, які майже всі вже представлені на платформах Megogo та Setanta і користуються закономірною популярністю у беттінгу/гемблінгу та інших брендів з чоловічою аудиторією.

Цей напрям продовжить свій динамічний розвиток і в 2024 році, проведення ЕВРО-2024 лише буде сприяти цьому.

OOH

Протягом всього 2023 року зовнішня реклама демонструвала стійкий тренд до зростання. Галузь прогнозує збільшення обсягів і в 2024 році на рівні 46%.

Найбільш стрімко, значно випереджаючи по темпах збільшення бюджетів на звичайних рекламо носіях, зростав сегмент DOOH. Після стабілізації ситуації з енергопостачанням підвищився обсяг реклами. Почали з’являтись нові рекламодавці, рекламні категорії. У 2024 році галузь прогнозує зростання цього сегменту на 60% відносно цьогорічних результатів.

Цілком природньо, що в умовах стабілізації лінії фронту на сході, виглядає практично довоєнна зайнятість рекламних площин в західних регіонах — 75-80%. Це підштовхує ринок до зростання цін. Останні місяці поточного року показали підвищення зайнятості навіть в східних регіонах країни.

Завдяки роботі ІКЗР та провідних операторів були відновлені дослідження в галузі. З’явились нові підходи, які дозволяють більш якісно аналізувати і планувати рекламні компанії. Цей тренд буде продовжено і в 2024 році.

Наприкінці цього року в Наглядовій раді ВРК з’явився окремий напрям Транзитна реклама. У результаті є змога точніше оцінити об’єм цього ринку через дані операторів, які системно моніторять та діляться даними про кампанії клієнтів (~70% ринку).

До трендів транзитної реклами належать:

  • повернення до довготривалого бронювання, бюджетування;
  • збільшення частки підтверджених річних угод;
  • зростання частки відеоформатів в усіх напрямках транзитної реклами;
  • підвищення попиту на нестандартні великі формати: брендування транспорту, брендування вагонів метрополітену;
  • підвищення використання різних форматів на залізній дорозі, насамперед на вокзалах Укрзалізниці, до того ж у мережевому форматі — сітка у декількох чи декількох десятках міст одночасно;
  • загальне зростання рівня заповненості, наприклад, постер на вікні в метрополітені Києва, простінки, листівки в транспорті — 95-100% заповнюваності. 

У результаті переоцінки об’єму транзитної реклами в більший бік, динаміка 2023/22 85% має технічний характер.

Радіо

Ринок Радіо реклами суттєво перевершив прогноз, зроблений у липні 2023 року, і виріс у 2,5 рази відносно 2022 року, досягнувши показників 2021 року.

Обʼєктивно оцінити рекламні бюджети на радіо вдалося насамперед завдяки моніторингу Комунікаційного Альянсу, який відновив свою роботу з жовтня 2023 року.

Драйверами зростання радіо бюджетів стали:  

  • Відновлення досліджень радіо аудиторії, що проводить Kantar, які показали приріст тривалості слухання та позитивну динаміку охоплення аудиторії слухачів.
  • Спонсорство яке виросло на 40% у порівнянні з 2021 роком.
  • Клієнти з категорій Лікарські засоби (45 рекламодавців), FMCG та Retail (50+ рекламодавців) в рази збільшили інвестиції в радіо, як у недорогий інструмент побудови охоплення та частоти контакту. Також відновились традиційні для радіо категорії фінанси, автомобілі та e-commerce. Доля прямих клієнтів на радіо зараз складає наразі близько 70%.
  • Поява нового інструменту Radio Recall Test, який дозволяє ефективно визначити привабливість радіо реклами та її ефективність для цільової аудиторії клієнтів.

У 2024 році ріст ринку радіо реклами очікується на рівні 20+%, що дозволить вперше в історії цього медіа перетнути позначку в 1 мільярд гривень.

Преса

Експерти УАМБ відзначили найбільше зростання обсягів реклами у регіональних медіа — в середньому на 6%. При цьому усі були майже одноголосні в оцінці динаміки обсягів реклами в національних медіа — підвищення на 3%.

А найбільш відрізнялися оцінки збільшення реклами в спеціалізованих медіа. У окремих сегментах експерти УАМБ зазначили приріст навіть у двозначних цифрах. Але, звісно, відновлення реклами у пресі відбувається дуже повільно.

PR

На жаль, PR-ринок у 2023 році не повернувся на рівень 2021 року, як всі сподівались, а склав приблизно 70% від об’ємів 2021 року, тобто можна говорити про цифру 654 млн грн.

Основні тренди цього року:

  • Основними замовниками послуг на ринку були проекти міжнародної технічної допомоги та великі компанії (українські та міжнародні).
  • PR-проєкти фокусувались на соціальній комунікації та антикризових комунікаціях у бізнесі, а також комунікації із співробітниками, що потребують уваги через постійний стрес.
  • Викликом для всіх сегментів ринку стала необхідність втілення проектів за кордоном.
  • Нову нішу на ринку починають форматувати нові ГО та благодійні фонди, проте їх PR-діяльність не носить системний характер.
  • Відчувається вимивання фахівців з досвідом з ринку та в цілому нестача кваліфікованого персоналу.
  • Залучення до виконання PR-проектів непрофільних виконавців, наприклад ТБ канали.

У 2024 році розраховують на повернення до об’ємів 2021 року за рахунок:

  • старту нових комунікаційних проектів в рамках проектів міжнародної технічної допомоги;
  • розвитку українського бізнесу, що займає ніші, з яких пішли міжнародні гіганти, та такого, що розширився за межі України;
  • -поверненню частини міжнародного бізнесу.
Маркетингові сервіси 

Упродовж 2023 року спостерігають зростання у всіх напрямках маркетингових сервісів. Споживча активність, що спостерігається в останні пів року, не залишає іншого варіанту виробникам товарів і послуг як боротися за лояльність своєї ЦА, формувати додаткові цінності, утримуючи і без того зменшену долю ринку.

Клієнти почали жвавіше планувати маркетингову діяльність, організовувати внутрішні та зовнішні івенти, колаборації, а отже повернулися до активного стимулювання продажів.

Отже, є збільшення майже по всім сегментам: trade, consumer marketing — на 20%, event marketing — на 30%, а loyalty marketing — на 10%.

Загалом зростання обсягів ринку маркетингових сервісів у 2023 році можна оцінити у 18%.
 
У 2024 році буде подальше відновлення проведення офлайн-івентів від маленьких до великих (професійних, галузевих, освітніх, розважальних, корпоративних).

Зараз комерційні бренди і неприбуткові організації планують нові споживчі активації, що сприятиме зростанню кількості маркетингових проектів.

Загалом оптимістично прогнозуємо збільшення обсягів ринку маркетингових сервісів на 19%:

Маркетингові сервісиОбсяг 2022р.,
млн грн.
% зміни 2022 до 2021Обсяг 2023р., млн грн.% зміни 2023 до 2022Обсяг 2024р., млн грн.% зміни 2024 до 2023
Обсяг ринку МС, ВСЬОГО    2 387   -60%  2 828   18%  3 375   19%
У тому числі:      
Trade marketing (Мерчандайзинг, Trade promo, Програми мотивації та контролю персоналу)    1 188   -50%  1 426   20%  1 711   20%
Loyalty marketing (Mailing, DB management, Contact-Center)      560   -50%    616   10%    708   15%
Consumer marketing      438   -70%    526   20%    631   20%
Event Marketing and Sponsorship      201   -80%    260   30%    325   25%


На завершення представлення об’ємів рекламно-комунікаційного ринку України можна констатувати, що 2023 рік заклав прекрасну базу для подальшого відновлення і розвитку ринку у наступному році. Але як розвиватимуться події на ринку реклами 2024 року залежить більшою мірою від ЗСУ та успіхів на полях битв, тому наше завдання максимально їм в цьому сприяти.

Розкажіть друзям про новину