Якщо з початку російського вторгнення в Україну відсоток компаній, які згортали операції в рф, різко зростав до середини березня, то протягом останнього місяця співвідношення тих, хто йде чи залишається, практично не змінювалося, хоча все ще видно періодичне зростання частки тих компаній, які залишаються на ринку росії. Тим не менше, близько 39,2% компаній вже заявили про вихід з ринку рф, але 39,9% все ще залишаються присутніми в країні, 17,2% вичікують і лише 3,7% здійснили повний вихід. Про це свідчать результати дослідження Київської школи економіки (KSE).
У той же час, з т.з. на економіку Росії, вплив лише 105 компаній, які повністю вийшли з країни, складно недооцінити, оскільки в них працювало майже 20% персоналу, занятого в іноземних компаніях, а компаніям належало близько 12% активів, інвестованих іноземними компаніями в країну, і лише в минулому році вони генерували виручки на 24,4 млрд дол або 8,3% від всієї виручки.
Від початку повномасштабного вторгнення росії на територію України ціла низка міжнародних компаній пішли з російського ринку, щоб не співпрацювати з країною-агресором і не стати спонсором війни. Серед цих компаній і відомі заклади громадського харчування.
Наміри про повне припинення діяльності в росії заявили такі компанії як Burger King, Compass Group, Dunkin Donuts, Jamie Oliver Group, Little Caesars, Ninja Sushi, Papa John’s, Starbucks, Krispy Kreme, Hesburger, Marugame Seimen, Autogrill, McDonald’s.
Але лише McDonald’s та Starbucks повністю припинили свою діяльність і продали свій бізнес у країні-агресорі.
Російські компанії вважають, що, якщо скопіюють деякі іноземні бренди, створивши подібні дизайни лого, то це стане дієвим замінником компанії. Раніше компанії власники оригінальних брендів могли звернутися до суду і така практика копіювання або створення дуже схожих логотипів була заборонена, але зараз на це закривають очі і можливості отримання справедливих вироків судів в росії наразі обмежені.
McDonald’s стала однією з перших компаній, хто засудив дії росії та розпочав процедуру виходу ще навесні. В травні компанія уклала угоду купівлі-продажу з існуючим ліцензіатом Олександром Говором і вже в червні новий власник заявив про відкриття всіх ресторанів через два місяці. Частина цих ресторанів отримала нову назву «Вкусно и точка», дизайн якої дуже схожий з оригіналом – McDonald’s.
Також після виходу з російського ринку компанії Starbucks було відкрито кав’ярні зі схожим дизайном, але іншою назвою Stars Coffee. В ЗМІ навіть писали про те, що це міжнародна компанія зробила ребрендинг і, хоч офіційно і заявила про вихід, але фактично нікуди не пішла. Але підтверджень цьому немає.
Не всі міжнародні компанії у сфері громадського харчування повністю покинули російський ринок.
Лише частково вийшла з росії Yum Brands. Це американська корпорація фаст-фуду, яка керує брендом KFC. Компанія у липні заявила про повний вихід після завершення транзакції KFC Yum! Brands. Але станом на зараз така транзакція не підтверджена.
AmRest, Focus Brands (Cinnabon), Subway, Hard Rock Café, Inspire Brands (Dunkin’ Donuts, Baskin Robins), DP Eurasia – компанії, які частково вийшли з російського ринку. Причини часткового виходу для кожної компанії є різні.
Наприклад, в DP Eurasia, яка керує брендом Domino’s Pizza в Туреччині та росії, за перші чотири місяці року спостерігалося зниження продажів у росії на 1,5%, що є відносно не суттєво. «Поки ще дуже рано говорити про відкриття нових закладів (в росії). Але … наш російський бізнес є стійким», — сказав аналітикам генеральний директор DP Eurasia Аслан Саранга, зазначивши, що група має хороші відносини зі своїми франчайзі в країні.
У квітні генеральний директор заявив, що половина закладів групи в росії працюють по франчайзингу, і навіть якщо компанія захоче їх закрити, вона не зможе. Зазначимо, що ця компанія є і в Україні і досі працює, незважаючи на війну.
Як бачимо, більшість міжнародних брендів громадського харчування не поспішають виходити з ринку за винятком окремих представників, продовжуючи спонсорувати війну. З іншого боку, вихід окремих компаній, особливо McDonald’s, мав велике репутаційне значення, і ніякі намагання місцевих компаній замінити їх на ринку успішним бути не може. Тому, навіть якщо і заклади громадського харчування не несуть критичного значення для економіки росії, їх вихід теж є важливим.
Повний перелік компаній, які не вийшли з рф, можна знайти в детальному звіті KSE.