За останні п’ять років агенції пройшли кілька трансформаційних періодів: хтось змінював профіль діяльності, хтось розширював, або ж навпаки звужував експертизу, частина агенцій розвиваються за прикладом мережевих гравців, а хтось закрився.
Займаючись цим бізнесом у воєнні роки, я бачу три великі проблеми, з якими стикається більшість агенцій, — недооцінка власної команди, нерозуміння нового формату дистрибуції меседжів та ігнорування сучасних інструментів. Далі поділюсь роздумами про кожну з них.
Агенція — лише фасад, цінність створюють люди
Клієнти часто приходять на ім’я агенції — це правда. Але вони так само можуть швидко піти, якщо за цим ім’ям немає людей, які можуть створити класний продукт, запропонувати сучасний формат реалізації та закохати в ідею.
За останній рік ми донайняли 10 людей в команду. І пошук кожного з цих фахівців був надважким. Жодну з посад — від project-менеджера до ліда — напрямку неможливо закрити за місяць.
Чому так відбувається? Велика конкуренція за якісних спеціалістів на ринку. Класні фахівці потрібні як агенціям, так і компаніям, які будують власні комунікаційні відділи. Багато людей служить або займається волонтерством. Ще одна історія — фриланс. Багато молодих креативників хочуть працювати за власним графіком, мати кілька різних проєктів одночасно та відчувати свою незалежність.
Тому, по суті, весь рекламний ринок бореться за класних креативників, яким, можливо, набридло працювати вдома або вони люблять відчуття командної роботи. А ще тих, хто не поїхав з країни та з тих чи інших причин готовий віддати перевагу агенції, а не команді, — на стороні бренду. Розуміючи це, вкрай важливо турбуватися про свою команду та підтримувати кожного.
Обережно, креатори
Спочатку скажу, що UGC-контент — формат, в якому інфлюенсери нативно розповідають про якісь товари чи послуги. І він якраз може заміняти класичну рекламу. Якщо справді класно знятий та правильно підібрані лідери думок.
Але сьогодні активно розвивається ніша креаторів — людей, які якраз можуть запускати TikTok сторінку та вести її для компаній.
З переваг:
- у них доступні для бізнесу бюджети, які можуть коливатися у рамках $1000-$1500 на місяць;
- вони можуть як і самі зніматися, так і залучають акторів.
Але й мінуси у такій співпраці є:
- самостійні креатори мають паралельно і 5, і 7 проєктів, тому в них просто немає часу на розвиток власної надивленості та дуже швидко контент у всіх брендів, які вони ведуть, стає дуже схожим;
- якщо креатор стає обличчям сторінки — аудиторія до нього звикає, але що робити, коли його обличчя так само часто з’являється на сторінках інших брендів?
Яскравий приклад останньої тези — «хлопці з Jysk». Якщо ви цікавитесь вертикальним контентом, ви точно мали чути фразу від представників бізнесів «Хочемо TikTok як у Jysk». А хтось не просто хотів, а й зробив. Пройшло не так багато часу з моменту їхнього успіху, але сьогодні вже важко назвати конкретний бренд, з яким ці хлопці асоціюються.
@kreat.jysk На виході поговоримо😑 #jysk ♬ оригінальний аудіозапис – Kreat for Jysk – Kreat for JYSK
Як альтернатива — бренди, які побачили ефективність вертикального формату і готові інвестувати у нього кошти, йдуть до агенцій. Тут клієнт отримує вищий цінник. Адже платить за цілу команду. Але й кожен з цих людей закриває задачі на своєму рівні, а тому й нема розриву в процесах. Крім того, є інші плюси:
- в агенціях працюють люди, які розуміють маркетингові метрики, тому працюють на результат, який відповідатиме KPI та цілям бізнесу;
- агенції частіше пропонують різні формати контенту, а не просто бренд-обличчя в кадрі;
- через поділ обов’язків у команди є час озирнутися навколо, проаналізувати контент конкурентів чи іноземні тренди, які можна підхопити, або ж вигадати власні.
Пірнай глибше у світ АІ
Ще одна доволі поширена помилка агенцій — невикористання повного спектра можливостей штучного інтелекту у своїй роботі. Зараз справжній бум АІ-інструментів, але ми все ще здебільшого використовуємо їх на базовому рівні.
Але просто згенероване зображення чи навіть цілий ролик — це дуже незначна частина того, що агенції можуть робити. Правильно навчений і налаштований ШІ може й у вашому ToV написати виступ, і допис зробити притомний, і ще купу інших речей. Так, без мінімальних правок не обійдеться, але в будь-якому випадку 80% задачі він може виконати.
Я знаю людей, які працюють в агенціях та систематично поглиблюють власні знання та навички у роботі зі штучним інтелектом. Щоправда, таких одиниці. Ми живемо в тих реаліях, коли ти по три ночі не спиш через атаку шахедів, зранку намагаєшся зібрати себе докупи та зробити свої звичайні робочі задачі. Аби щось працювало, нам потрібні справжні АІ-євангелісти, які будуть повністю занурені в тему та допоможуть команді покращувати свої навички у роботі зі штучним інтелектом.
Все рухається настільки швидко, що цілком можливо, що штучний інтелект драматично змінить більшу частину індустрій, особливо інтелектуального напрямку. Як-от маркетинг, реклама, програмування тощо. Але як саме воно змінить, поки що не зрозуміло. Ми не встигаємо, все змінюється швидше, ніж ми усвідомлюємо. Але у це точно треба заглиблюватися та мотивувати команду покращувати свої вміння. Інакше у короткому проміжку часу можна опинитися за бортом професії та сфери загалом.
Сьогодні креатив розсіяний між креаторами, бізнесами, інхаус-командами та агенціями. Але останні мають всі шанси зібрати його назад — якщо будуть швидшими, людянішими та сміливішими у форматах. Не потрібно боятися пропонувати сміливі рішення, переформатовувати власну роботу, підсилювати команду експертами нових напрямків. Це перегони за увагою, і переможуть ті, хто вміє відчувати та не боїться діяти.