21 Гру 2022, 16:09

Дизайн, програмування та робота з текстами: ринок фрилансу в Україні 2022

Рік для фрилансу, як і для всієї України, був нелегкий. Починався в турбулентності — 24 лютого ринок впав на 90-95%, але вже восени вдалося набрати нових обертів та зробити великий крок уперед. Що сталося з ринком фрилансу у 2022 та як війна позначилася на ньому — про це й багато іншого розповів український сервіс Freelancehunt. 

На 33% більше фрилансерів та на 12% — замовників

За 2022 рік приріст фрилансерів склав 33%, а минулого року — всього 13%. Активне зростання реєстрацій фрилансерів пояснюється тим, що через війну багато українців втратили роботу, а з нею і постійний заробіток. Фриланс став доступним способом заробити гроші для будь-якого спеціаліста. 

Паралельно зростала кількість замовників — цього року їх стало на 12% більше. Минулого року приріст був дещо вищим — 20%. Під час війни більш активними виявилися постійні замовники, бо вони вже знали про переваги фрилансу та розуміли, як фрилансери можуть допомогти адаптувати бізнес під сучасні реалії.

Якщо брати до уваги, що рік почався з турбулентності, а з кінця лютого до середини квітня ринок фрилансу завмер, то зниження кількості проєктів на 11% проти минулого року можна вважати незначним. Деякі бізнеси оговтуються й досі, а ринок фрилансу зміг вийти на довоєнні показники вже влітку. 

Разом із кількістю проєктів зменшився і їхній загальний бюджет, який у 2022 році становив 338 млн грн. Це на 19% менше, як порівняти з 2021 роком. Цілком логічно, оскільки попит на послуги був набагато нижчим, ніж активність постійних та нових фрилансерів. У перші 3-5 місяців війни значно зросла конкуренція, яка призвела до зниження цін, але вже під кінець літа ситуація почала вирівнюватись. 

До моделі аналізу були внесені зміни, згідно з якими не враховуємо активність і реєстрації користувачів нашого сервісу з РФ та РБ, оскільки відмовили їм у роботі, а їхні профілі заблокували.

Ми вкотре переконались, що ринок фрилансу в будь-якій критичній ситуації може швидко реагувати на зміни, відновлюватися та достатньо стабільно працювати. Це найбільш зручний да доступний формат співпраці між бізнесом і віддаленими спеціалістами, коли перші платять не за час, а за конкретний результат.
Олег Топчій
засновник компанії Freelancehunt

Найпопулярніші напрямки — програмування, дизайн і тексти

Як і минулі роки, найбільше фрилансерів працюють у категоріях «Дизайн та арт» (28,6%), «Робота з текстами» (20,1%), «Програмування» (19,6%). Передусім стало більше розробників у таких спеціалізаціях: 

  • Blockchain — 32%,
  • розробка ботів — 24%,
  • Python — 23%.

На 20% стало більше виконавців за напрямками «Інфографіка», «Іконки та піксельна графіка». На 21% — «Логотипи», «Обробка фото», «Банери», «Оформлення сторінок у соціальних мережах». На 23% збільшилася кількість виконавців у спеціалізації «Дизайн візиток», на 25% — «Розробка шрифтів», на 27% — «Дизайн мобільних додатків». 

Цього року найбільша кількість проєктів опублікована за напрямками «Програмування» (35,26%), «Дизайн та арт» (22,79%) і «Робота з текстами» (15,09%). Зазначимо також, що проти минулого року кількість проєктів у категорії «Переклади» виросла на 33%. Зростання в категоріях «Дизайн», «Робота з текстами», «Переклади», як порівняти з минулим роком, викликане насамперед реаліями війни, а також змінами у мовному законі. Український бізнес готувався до виходу на нові європейські та міжнародні ринки, адаптовував свої інтернет-ресурси до вимог мовного закону. 

Також спостерігаємо зміну долі таких категорій у бюджетах проєктів: 

  • «Аудіо та відео» — показник збільшився з 2,6% до 3,6% проти минулого року. 
  • «Дизайн та арт» — з 13,5% до 16,5%. 
  • «Переклади» — з 1,5% до 2,2%. 


Змінилась доля бюджету проєктів у категорії «Програмування» — вона зменшилася з 54,4% до 48,2%. Це пов’язане з тим, що після початку війни підприємці здебільшого адаптовували наявні інтернет-ресурси до нових реалій або доробляли проєкти, розпочаті до 24 лютого. Не всі готові були інвестувати кошти в розробку нових продуктів та ідей чи запускати свої стартапи.

Шалене зростання попиту на перекладачів усіх напрямків та копірайтерів

У категорії «Переклад» бачимо шалене зростання бюджетів:

  • переклад текстів — збільшився на 24,6%, 
  • англійська мова — на 42,6%, 
  • німецька — на 106,7%, 
  • італійська — на 103,2%, 
  • іспанська — на 93,5%, 
  • французька — на 25,9%, 
  • іврит — на 84,6%, 
  • локалізація ПО, сайтів та ігор — на 541%.

Таке зростання легко пояснити. З одного боку, підприємці почали орієнтуватися на західний ринок. Для цього як мінімум потрібна англомовна версія сайту чи додатка. З іншого боку, влітку набули чинності нові норми Закону про мову. Це також збільшило попит на перекладачів. 

Текстовий контент став одним з інструментів донесення до клієнтів своєї позиції та цінностей. У такі складні часи було дуже важливо робити це вчасно та правильно. Також підприємцям треба було адаптувати свої інтернет-ресурси, де без роботи з текстом не обійтися. Саме тому кількість проєктів за напрямком «Написання статей» зросла на 57%, за напрямком «Копірайтинг» — на 11%, а бюджет — на 90% і 22% відповідно. 

Під час війни українці підтримували одне одного, раділи перемогам на фронті, відроджували нашу культуру. Серед інструментів для підтримки духу, які дуже активно використовувалися, — патріотичні пісні, вірші, вислови. Саме тому в категорії «Вірші, пісні, проза» підприємці публікували проєкти на 35% більше та на 171% від загального показника збільшили бюджет. 

Чи інвестували підприємці у просування під час війни

У спеціалізації «Пошукова оптимізація (SEO)» бюджет зменшився на 9% від загального показника проти минулого року. Натомість підприємці віддавали перевагу таким послугам: 

  • SEO-аудиту сайтів — приріст бюджету становить 25,9%; 
  • пошуковому управлінню репутації — приріст 88%; 
  • продажі та генерації лідів — зростання на 50,7%; 
  • тизерній рекламі — зростання на 40,7%; 
  • купівлі лінків — 30%.

Як бачимо, навіть у такі важкі часи бізнес не відмовився від просування. Навпаки, зосередив тут трішки більше бюджету, ніж у довоєнний час. Це викликано тим, що вартість послуг фрилансерів набагато нижча, ніж у профільних digital-агентств. Також є можливість замовити окремі послуги у різних виконавців і в такий спосіб диверсифікувати ризики, а у разі проблем — досить швидко знайти нового спеціаліста. 

Зростання бюджетів на 714% у спеціалізації «Розробка шрифтів» 

Під час адаптації бізнесу до нових реалій треба було насамперед змінювати візуальне паковання продукту, сайту тощо. Через це бачимо збільшення бюджетів за напрямком «Дизайн та арт». Найбільше зросли бюджети в таких спеціалізаціях:

  • логотипи — 24,8%, 
  • банери — 27,1%, 
  • векторна графіка — 48,6%,
  • розробка 3D-моделей — 40,1%, 
  • фірмовий стиль — 80,7%, 
  • ілюстрації та малюнки — 37,1%, 
  • іконки та піксельна графіка — 51,3%, 
  • живопис та графіка — 110%,
  • оформлення соцмереж — 36,3%. 

Також збільшення бюджетів у цій категорії маємо завдяки попиту на спеціалістів, які розробляють NFT. 

Які спеціалісти мали попит на фрилансі в категорії «Програмування»

У 2022 році кількість завдань для фрилансерів виросла за такими напрямками: 

  • Python — 8%.
  • Захист ПО та безпека — 36%.
  • Системне програмування — 37%.
  • Машинне навчання — 30%.
  • Розробка ботів — 27%.
  • Blockchain — 8%.

Водночас ми спостерігаємо зменшення кількості проєктів за напрямком «PHP» на 21%, «JavaScript» — 5%, «Вебпрограмування» — 6%, «Node.js» — 14%, «Розробка під iOS» — 15%, «Розробка під Android» — 44%. Також стали менше публікувати завдань зі «Створення сайтів під ключ» на 30%. Проте ми не можемо не відзначити зростання бюджетів за напрямками:

  • DevOps — на 40%.
  • Windows — на 316%.

Незважаючи на значні просідання після початку війни, уже влітку ринок відновився і продовжив зростати. Звісно, певний вплив вносять обстріли та blackout, але попри все фриланс продовжує достатньо стабільно працювати. Наступного року ми очікуємо, що ринок продовжить набирати обертів, а попит на послуги фрилансерів зростатиме серед українських та європейських замовників.

Розкажіть друзям про новину

Нове відео