Початок повномасштабного вторгнення болісно вдарив по ринку праці в категорії «Маркетинг, реклама, PR»: кількість розміщених вакансій зменшилася у 12 разів. Якщо в лютому 2022 року кількість пропозицій роботи в цій категорії на Work.ua складала понад 6 000, то в березні того ж року їх стало лише 499. Проте вже у квітні розпочалося стале відновлення: щомісяця кількість вакансій у середньому збільшувалася на 500.
З вересня 2022 до січня 2023 року спостерігалося плато. Тут видно взаємозв’язок з обстрілами енергетичної інфраструктури України: в умовах перебоїв з електрикою та зв’язком відновлення ринку праці сповільнилося.
Від початку 2023 року ситуація знову стала покращуватися. Зрештою в червні, за даними системи управління наймом (СУН) Work.ua, у категорії зафіксовано 5 288 вакансій. Тож ринок праці тут відновився на 87%, що відповідає загальній тенденції в Україні загалом.
Фахівців шукають навіть у прифронтових регіонах
Найбільша кількість пропозицій роботи в категорії знаходиться в Київській (1 903 вакансії в червні 2023 року), Львівській (423), Дніпропетровській (332), Одеській (332) і Харківській області (100 вакансій).
А от найбільша частка відновлення до рівня лютого 2022 року в Чернівецькій (164%, 72 вакансії), Закарпатській (161%, 50 вакансій), Черкаській (153%, 58 вакансій), Івано-Франківській (143%, 87 вакансій) та Львівській області (139%, 423 вакансії).
Найповільніше відновлення показують прифронтові регіони, хоча й тут бачимо поступове збільшення кількості пропозицій роботи. У цілому динаміка відновлення ринку праці в категорії «Маркетинг, реклама, PR» відображає загальну картину в Україні: майже повне відновлення загальних показників при відставанні прифронтових регіонів.
Найбільше вакансій для спеціалістів in-house
Найчастіше вакансії для маркетологів розміщують компанії із таких галузей: «Маркетинг, реклама, PR» (20%), «Роздрібна торгівля» (12%), «ІТ» (12%), «Оптова торгівля, дистрибуція, експорт, імпорт» (10%), «Харчова промисловість» (5%).
Як бачимо, лише п’ята частина вакансій розміщена маркетинговими агенціями. Багато підприємств з інших сфер шукають фахівців із маркетингу у форматі in-house, тобто для роботи всередині компанії.
Цікаво, що ІТ-галузь, як порівняти з минулим роком, просіла як в абсолютній кількості, так і у частці вакансій для спеціалістів із маркетингу. Також випали з лідерів підприємства з галузі «Фінанси, банк, страхування». Їхнє місце дісталося неприбутковим, благодійним і громадським організаціям.
Більш як чверть вакансій передбачають дистанційну роботу
Серед найпоширеніших посад у галузі: маркетолог (905 вакансій), мерчендайзер (427), контент-менеджер (413).
Найбільше відновлення, як порівнювати з лютим 2022 року, показали такі посади: медіабаєр (157%, 203 вакансії), мерчендайзер (102%, 427), директор із маркетингу (101%, 151).
А от найповільніші темпи відновлення за посадами: копірайтер (55%, 159 вакансій), SEO-спеціаліст (75%, 198), інтернет-маркетолог (75%, 371). Під посадою «інтернет-маркетолог» маємо на увазі, зокрема, PPC-спеціалістів, email-маркетологів, лінкбілдерів тощо.
Робота в маркетингу дає можливість працювати дистанційно. Зокрема, у 27% вакансій шукачам пропонують віддалену співпрацю. Більше можливостей для роботи поза офісом мають лише айтівці — там частка віддалених вакансій становить аж 36%.
Більшість пропозицій призначена для кандидатів із досвідом — 82%. Але на 18% вакансій готові розглядати новачків.
Молодь іде в маркетинг
У червні 2023 року в категорії «Маркетинг, реклама, PR» розмістили або оновили резюме 15 839 шукачів. 80% з них — це молодь до 35 років. Водночас чверть кандидатів мають великий досвід у професії — понад 5 років.
Більшість шукачів претендують на посади контент-менеджера, копірайтера, маркетолога, мерчендайзера, медіабаєра.
Щодо інших особливостей шукачів: серед тих, хто розмістив або оновив резюме в червні, 63% жінки та 37% чоловіки. Для порівняння, загалом по Україні ситуація серед кандидатів, що виходять на ринок праці, така: 57% жінки та 43% чоловіки.
Найвища конкуренція — за посаду копірайтера
Щодо конкуренції серед шукачів, у середньому на одну позицію претендують 19 кандидатів. Це трохи вище показників на ринку праці загалом.
Найбільшу конкуренцію спостерігаємо на посади копірайтера (64 відгуки на одну вакансію), контент-менеджер (39), SMM-спеціаліста (31). Тож для роботодавців це можливість відібрати найталановитіших кандидатів та підсилити команду. Найнижча конкуренція за посадами PR-менеджера та маркетолога (10).
У середньому зарплати — від 500 доларів
Середня зарплата в категорії «Маркетинг, реклама, PR» у червні 2023 року склала 20 000 грн — це вище, ніж загалом в Україні. Від початку повномасштабного вторгнення середня зарплата в категорії зросла на 18% (з 16 500 грн).
Традиційно високі зарплати пропонують роботодавці в Київській області (21 500 грн). Також серед лідерів Житомирська (20 000 грн), Львівська, Тернопільська та Черкаська області (по 17 500 грн).
Найвищий заробіток у вакансіях із категорії «Маркетинг, реклама, PR» на Work.ua зараз пропонують (крім керівних посад):
- 55 000 грн — медіабаєрам;
- 26 250 грн — кіносценаристам;
- 25 000 грн — маркетологам та PR-менеджерам;
- 24 000 грн — SEO-спеціалістам;
- 21 250 грн — редакторам.
Попри всі виклики, дохід фахівців збільшується. За даними системи управління наймом (СУН) Work.ua, середні зарплати з початку повномасштабної війни зросли найбільше:
- +42% (з 15 000 до 21 250 грн) — у редакторів;
- +41% (з 17 000 до 24 000 грн) — у SEO-спеціалістів;
- +38% (з 12 500 до 17 250 грн) — у дизайнерів;
- +38% (з 14 500 до 20 000 грн) — у лідогенераторів;
- +33% (з 15 000 до 20 000 грн) — у журналістів;
- +25% (з 20 000 до 25 000 грн) — у PR-менеджерів;
- +25% (з 20 000 до 25 000 грн) — у маркетологів;
- +22% (з 45 000 до 55 000 грн) — у медіабаєрів.
А от найнижчі зарплати в інтерв’юера (10 000 грн), мерчендайзера (13 100 грн), контент-менеджера та промоутера (по 15 000 грн).
Про що говорить статистика
Відновлення категорії «Маркетинг, реклама, PR» відповідає загальній динаміці ринку праці. Велика кількість вакансій для спеціалістів свідчить про те, що бізнес готується до високого осіннього сезону. Це позитивний сигнал як для шукачів, так і для економіки загалом.
Конкуренція серед шукачів у цій категорії дещо вища, ніж на ринку праці загалом. Це дає змогу роботодавцям відібрати найкращих кандидатів.
Серед шукачів переважає молодь як із великим досвідом у професії, так і без нього. Роботодавці пропонують кандидатам можливість працювати віддалено, а також дещо вищу за середні показники зарплату.
П’ята частина вакансій розміщена компаніями саме з галузі маркетингу. Маємо 80% пропозицій роботи від підприємств з інших сфер, які шукають фахівців із маркетингу у форматі in-house, тобто для роботи всередині компанії.