7 важких місяців для креативних індустрій: реакція ринку
20 Жов 2022, 16:32

7 важких місяців для креативних індустрій: реакція ринку

Повномасштабне вторгнення зачепило абсолютно всі сфери життя українців, буквально перед кожним постало питання, «а що після 24 лютого?». Властивість «гребти скільки можеш, а потім скільки треба» була як ніколи доречною та допомогла бізнесу втриматися перші кілька місяців. 

Для рекламних і креативних індустрій, що орієнтувалися, в основному, на український ринок, останнє півріччя було марафоном на виживання. За підсумками дослідження ВРК, обсяги замовлень впали у 81% компаній, а 24% працівників втратили роботу. Олена Косар, керівник агенції CF.Digital, яка займається розробкою комплексних діджитал центрованих проєктів, поділилася своїми міркуваннями щодо майбутнього ринку та особливостей роботи в період війни. 

Як відреагував ринок на повномасштабне вторгнення

О 9 ранку 24 лютого рекламні кампанії клієнтів були вимкнені для збереження бюджетів

Вже о 9 ранку 24 лютого рекламні кампанії клієнтів були вимкнені для збереження бюджетів, більшість проєктів були зупинені (гласно та негласно), а лютий-березень для нашої агенції, як і для більшості, був періодом тиші та невизначеності. 

Перше, що робили замовники, — скорочували витрати, серед яких були і наші послуги. Звичайно ж, урізати кости та переходити в режим “енергозбереження” довелося й нам, а вивільнений час спрямовували на запуск та підтримку соціальних і державних проєктів на волонтерських засадах. Це дозволило нам зберегти не лише команду, а й ментальне здоров’я в перші, найскладніші місяці війни.

Як справи на сьогодні 

Із квітня 2022 року більшість клієнтів поступово почала відновлювати роботу над проєктами, але підхід до взаємодії з агенціями зазнав певних трансформацій, які ми відчули на собі.

  • Результат тут і зараз

Більшість існуючих та нових клієнтів мають запит на мінімум витрат та максимально швидкий результат. Деякі з них перейшли у швидші та бюджетні чи такі, що дають вимірюваний профіт за короткі терміни. 

Кейс: напередодні війни ми почали роботу над бренд-стратегією для компанії з продажу преміальних товарів для сну, але зараз змістили вектор роботи у сторону просування та продажів — менш ніж за тиждень змінили дизайн сайту, оптимізували його структуру та запустили рекламу. 

Результат: відсоток продажів зріс на 63%.

Загалом клієнти зараз хочуть швидких результатів — як у розробці сайтів, так і в просуванні. Нашою фішкою були і залишаються кастомні, багатофункціональні, нестандартні сайти, але зараз ми працюємо і з готовими рішеннями, наприклад, Вебфлоу. Вони дозволяють реалізувати завдання клієнта за коротші терміни та з меншими витратами, а нам приділити більше уваги стратегії просування, креативній складовій та дизайну.

  • Середній та малий бізнес оживає швидше

Великий бізнес — це ніби громіздкий маховик, який дуже складно зупинити та ще важче перезапустити. Ми переконалися в цьому, оскільки нашою цільовою аудиторією переважно були великі клієнти. Натомість малий та середній бізнес показав свою потужність та наполегливість. Поки мастодонти ринку поставили маркетинг і роботу на паузу, їхні молодші конкуренти активно займають нішу. Локальні бренди активно витісняють національних лідерів ринку.

Кейс. Один із наших клієнтів, що реалізовує товари для зору, не лише продовжив співпрацю за «довоєнними» проєктами, але ініціював запуск нових напрямів співробітництва, таких як SERM, відеопродакшн та покращення роботи сайту. Крім того, збільшив покриття офлайн точок в Україні. І це в той час, як конкуренти, що тримали першість у цій ніші, навпаки закривали магазини та зупиняли будь-яку маркетингову діяльність. 

Результат. За останні 3 місяці продажі сайту збільшились на 51%.

  • Криптовалюта —  одна з найактивніших ніш

Серед клієнтів, які не припинили роботу, а навпаки розширили співпрацю з нами, став бізнес у сфері криптовалют. Завдяки співпраці з ними ми посилили свої знання та компетенції щодо сучасних видів інвестицій, які зараз мають шалений попит. Це допомогло нам реалізувати не лише криптовалютні бізнес-проєкти, а й власний благодійний NFT-проєкт. 

Кейс. Для криптовалютної платформи нашого клієнта ми розробили систему, яка самостійно розраховує та автоматично розподіляє виплати дивідендів клієнтам — користувачам платформи. Робота над цим проєктом була пов’язана з рядом викликів, оскільки для реалізації було важливе розуміння бізнес-процесів криптовалютної ніші. 

Результат. Наш клієнт отримав автоматизовану систему, що значно посилила його бізнес та додала зручності всім користувачам платформи (до речі, подібний функціонал доступний далеко не для всіх користувачів навіть на найбільших крипто-платформах). Занурення в цю тему дозволило нам напрацювати експертизу в суміжних сферах та в результаті запустити власний благодійний NFT-проєкт. 

  • Комунікація перш за все

Події останніх півроку навчили нас ще більше цінувати комунікацію та контакт із суспільством, це позначилось і на взаємовідносинах з клієнтами. Вкотре переконуюся, що безликі продажі не працюють, натомість експертні консультації, рекомендації, своєчасні відповіді на питання та постійний апдейт клієнтів стосовно статусу проєктів — той підхід, що змушує клієнта знову й знову обирати нас. 

Вкладаючи час та кошти у проєкт зараз, замовник прагне отримати максимум інформації на всіх етапах його реалізації. Тому в поточній ситуації клієнтоорієнтованість має бути не тільки в рекламних повідомленнях, але й у реальній комунікації з клієнтом. 

Українська креативна індустрія виходить на європейський ринок

Складається враження, що бізнес в Україні ведеться більш динамічно, відповідально та етично, навіть під час війни.

Разом із перемогами на фронті український бізнес також набирає обертів. Проте для агенцій, які зосереджувались на співпраці з українськими клієнтами, знадобиться не один рік для відновлення довоєнної завантаженості. Ми, як і багато наших колег, взяли активний курс на розширення європейської та американської клієнтської бази. Поки що основним викликом у роботі з ними є аж ніяк не комунікаційні бар’єри, а різне бачення та ставлення до організації бізнес-процесів. З отриманого досвіду складається враження, що бізнес в Україні ведеться більш динамічно, відповідально та етично, навіть під час війни.

Що не змінилося

Ми так само не працюємо з проєктами, цінності яких не поділяємо або які йдуть у розріз із нашими цінностями. І навіть війна не змінила цього.

Наша команда — ми зберегли її й цим дуже пишаємось.

Ми так само готові до проєктів із викликом. Тепер вони нас не тільки драйвлять, а й добряче відволікають від сирен та новин.

Кавер: Unsplash

Розкажіть друзям про новину