OKR vs KPI: як бізнесу обрати правильну методологію
28 Сер 2024, 14:46

OKR vs KPI: як бізнесу обрати правильну методологію

У сучасному бізнес-середовищі України компанії стикаються з численними викликами: економічна нестабільність, політична невизначеність та конкуренція з глобальними гравцями. Щоб досягти успіху, українським компаніям потрібні ефективні методології управління, які допоможуть їм адаптуватися до змін та впроваджувати інновації.

OKR та KPI — одні з найпопулярніших рішень, які можуть стати ключем до досягнення цих цілей. Але яку обрати для своєї команди? Можливо, краще поєднати обидві? Давайте зануримося трішки глибше, щоб кожен міг зробити правильний вибір.

Що таке OKR та KPI

Підхід OKR (Objectives and Key Results) спрямований на суттєві зміни в організації. Він побудований на глобальних цілях, оцінка яких проводиться за ключовими результатами. Цілі повинні бути амбітними та «за рамками» поточних можливостей, а ключові результати — прямо впливати на досягнення цих цілей.

KPI (Key Performance Indicators) — це методологія, яка дозволяє оцінювати результативність роботи окремого працівника, команди чи компанії за допомогою чітких критеріїв. Основа — це вимірність, конкретність та частота ітерацій (день або тиждень, зрідка — місяць).

Коротка історія та основи

OKR та KPI, хоч і відрізняються за своєю суттю, мають спільну мету — досягнення кращих результатів. І саме завдяки цьому прагненню вони з’явилися на світ.

OKR походять від методу управління за цілями, запропонованого Пітером Друкером, який пізніше був адаптований Ендрю Гроувом в Intel. Завдяки своїй простоті та ефективності методологія OKR швидко набула популярності, особливо серед великих технологічних компаній. Google, LinkedIn, Zynga, Meta, Amazon, Microsoft, Twitter, Netflix стали гігантами саме завдяки цьому підходу. Спочатку OKR будувалися на двох принципах Локка:

  • Чим складніша мета — тим більше співробітники докладають зусиль і тим вищий рівень їхньої мотивації;
  • Конкретні цілі призводять до вищої продуктивності.

Згодом вони виросли до методології, яка широко інтегрувалася у сучасний бізнес-світ.

Історія KPI набагато довша, вона тягнеться ще до китайських імператорів. У бізнес-світ методика прийшла завдяки військовим та промисловим управлінцям, які дуже потребували чітких індикаторів оцінки ефективності. З часом система моніторингу вийшла за межі фінансів та поглинула інші показники продуктивності, наприклад, час на виконання завдання та кількість потрібних на це ресурсів.

Необхідність і ключ до успіху

Зараз українським компаніям потрібно докладати максимальні зусилля, щоб залишатися конкурентоспроможними, особливо, коли йдеться про глобальний ринок, адже інші гравці перебувають у кращих умовах. Критично важливо, аби капітал, людські ресурси та зусилля команд не витрачалися надарма та були спрямовані на активності, які дають результат.

Вибір правильної методології дозволить бути гнучким, відкритим до інновацій та ефективним. Це переваги, над отриманням яких працює весь сучасний бізнес. Відтак, якщо ви прагнете дістатися найвищих вершин, то повинні вкрай прискіпливо поставитися до правильної організації роботи, інакше «бігти в два рази швидше» просто не вийде.

Як працюють OKR та KPI

OKR зосереджується на великих стратегічних та амбітних цілях, до досягнення яких залучаються абсолютно всі рівні компанії. Масштабні цілі виконують роль візії, яка рухає компанію вперед, однак з прив’язкою до чітких показників, за якими можна виміряти успіх.

Цілі в OKR встановлюються на квартал або рік. Якщо мета виконана на всі 100% — значить, була недостатньо амбітною. Зазвичай мова повинна йти про 70%. Звідси і розуміння, що відсоток виконання цілі не варто прив’язувати до бонусів, інакше працівники можуть знижувати планку чи просто боятися амбітно мислити. При OKR кожен працівник повинен бачити свій вплив на загальний результат, що підживлює його мотивацію.

Як встановлювати OKR-цілі? Головні вимоги — вони повинні бути вимірюваними та outcome-based, тобто грунтуватися на основі чітких результатів. Конкретніше їх прописати для себе, своєї команди чи компанії та чітко слідувати OKR-методології може допомогти система F.A.C.T.S:

  • Focus — у центрі уваги завжди стратегічні цілі та ключові результати;
  • Alignment — узгодженість цілей кожної команди з глобальними цілями компанії допомагає рухатись в одному напрямку;
  • Commitment — прозорість очікувань від цілей та залученість в прогрес сприяє росту відповідальності та мотивації;
  • Tracking — з легкою вимірюваністю ключових результатів прогрес є чітким та зрозумілим;
  • Stretching — OKR-цілі дозволяють спрямовувати за звичні рамки та досягати необхідних змін.

Цілком гарним рішенням є поєднувати OKR та КРІ, це допоможе поєднати амбітні стратегічні цілі та ефективну повсякденну діяльність.

Проста аналогія: уявімо, що ваш бізнес — це корабель. Якщо OKR допоможе визначити кінцеву точку та маршрут, то КРІ потрібні для оцінки «здоров’я» корабля, повсякденної діяльності його команди та систем. Це потребуватиме хороших менеджерів, але результат виправдовує інвестиції.

Інтеграція OKR та KPI у бізнес

Поєднання методологій вимагає високого рівня менеджменту, але заодно підвищує шанси на успіх. «Бонусним пакетом» йде збалансований розвиток та легше масштабування. Розглянемо на прикладі.

OKR-ціль: розробити та запустити нову версію мобільного застосунку до кінця кварталу.

Ключовий результат 1: Збільшити кількість завантажень застосунку на 30%.

KPI 1: Кількість завантажень застосунку не нижче 200 на тиждень.

SMART-формулювання: Збільшити щотижневі завантаження мобільного застосунку на 10% щотижня протягом наступного кварталу, щоб досягти загального зростання на 30%.

Ключовий результат 2: Покращити середню оцінку застосунку з 4 до 4.5.

KPI 2: Оцінка не нижча 4.0.

SMART-формулювання: Збільшити середню оцінку застосунку на 0.05 пункту кожного тижня, щоб досягти середньої оцінки 4.5 до кінця кварталу.

Ключовий результат 3: Зменшити час завантаження застосунку на 20%.

KPI 3: Середній час завантаження застосунку не вищий за 35 секунд.

SMART-формулювання: Зменшити середній час завантаження застосунку на 5% щотижня, щоб досягти загального зниження на 20% до кінця кварталу.

Важливо регулярно аналізувати та відслідковувати показники КРІ, щоб можна було вчасно коригувати стратегії та дії для досягнення поставлених OKR-цілей. Також рекомендується включити механізми зворотного зв’язку та оцінки користувацького досвіду, щоб забезпечити глибоке розуміння того, як зміни в додатку впливають на кінцевого користувача.

Узгодженість — один з головних викликів

Інтеграція методології OKR у повсякденні процеси — це завдання не на один день. Потрібно уніфікувати всі цілі як по горизонталі, так і по вертикалі, навчити лідерів розуміти систему та правильно аналізувати показники.

Також варто враховувати, що компанії вже активно користуються такими інструментами менеджменту як Jira, Salesforce, Confluence. Відповідно, якщо додавати ще один для відстеження OKR, то він повинен інтегруватися з наявними та не додавати працівникам додаткової роботи. На ринку є чимало рішень, які дозволяють це зробити. Наприклад, Oboard пропонує систему, яка взаємодіє з популярними таск-менеджерами і пропонує відслідковувати прогрес досягнення OKR. При виборі інструменту важливо розуміти процеси в компанії та які завдання повинна покрити система, щоб її інтеграція відбулася «нативно» та не забирала такий цінний людський ресурс.

Висновок

Будь-яка методологія є ефективним інструментом у досягненні цілей, якщо правильно її імплементувати у свій бізнес. У кожного підходу є своя специфіка, «підводні камені», ефективні рішення та вузькі місця.

Інтегруючи OKR та KPI, IT-бізнес може досягти гармонійного балансу між стратегічним розвитком та оперативною ефективністю. OKR допомагає визначати і спрямовувати діяльність компанії на досягнення амбітних цілей, тоді як KPI забезпечують щоденний контроль за робочими процесами, дозволяючи вчасно виявляти та вирішувати проблеми. Коли ці дві системи працюють разом, вони створюють міцну основу для зростання, інновацій та постійного вдосконалення.

Розкажіть друзям про новину

Нове відео