Попри те, що digital-світ постійно розвивається та з‘являються нові інструменти та методи просування, для багатьох товарів чи послуг сфера SEO-оптимізації залишається основним каналом отримання нових клієнтів.
Тому стрімке падіння трафіку є страшним сном для маркетинг-спеціалістів чи власників бізнесу. Які можуть бути причини цього та що робити в такому випадку, розповіла Ольга Топал, SEO-спеціалістка в IT-компанії Boosta.
Проблеми з трафіком сайту можуть дуже негативно вплинути на бізнес. Особливо коли ситуація не змінюється впродовж днів, тижнів, а то й місяців. Але як зрозуміти, що стало драйвером такої ситуації та чия це провина? У цьому матеріалі я поділюся власним досвідом та надам кілька порад, які допоможуть вам визначити, чи все під контролем у ваших SEO-фахівців чи, на жаль, є проблеми.
ТОП-7 причин падіння трафіку
1. Google Update
Кілька разів на рік Google вносить масштабні зміни у свої алгоритми, повідомляючи про них на своєму офіційному сайті. Ці апдейти відбуваються та відбувалися регулярно, проте останнім часом вони стали «агресивнішими». У результаті велика кількість сайтів взагалі можуть перестати ранжуватися, а всі SEO-метрики — «впасти» в рази. Тому важливо відстежувати зміни та швидко адаптувати під них ваш сайт.
До речі, не про всі оновлення Google попереджає на офіційному сайті. Я завжди додатково моніторю сайти, де SEO-спеціалісти діляться своїми спостереженнями стосовно змін. Один із них — це Search Engine Roundtable.
2. Оновлення SEO-інструменту
Усі SEO-фахівці користуються інструментами для відстеження трафіку та зняття позицій. Інколи вони також зазнають змін, чи то Google Analytics, чи інші. Тому я завжди рекомендую додатково двічі чи тричі перевіряти, які саме сторінки та за якими ключовими словами «впали» по різним інструментам.
3. Ручні санкції
Якщо ваш сайт потрапив під санкції, це дуже серйозно. Ручні заходи застосовують співробітники Google, коли машинні алгоритми пошуковика виявляють підозрілий сигнал щодо певних сайтів. Про це можуть також повідомити інші користувачі інтернету — шляхом залишення скарги. Тоді сайт вирушає на ручну перевірку і, якщо побоювання спеціаліста підтвердилися, проти вашого сайту будуть застосовані заходи, метою яких є зниження видимості вашої сторінки у пошуковій видачі.
Зазвичай Google про це повідомляє, надіславши вам листа у Google Search Console. Перевірити, чи отримували ви таке повідомлення можна в особистому кабінеті. Нижче зображена покрокова інструкція, як це зробити.
4. Активні дії конкурентів проти вашого сайту
Перелік того, що можуть робити ваші конкуренти, аби «потопити» ваші ресурси — дуже великий. Ось кілька варіантів:
- підклейки поганих дропів на ваш домен;
- закупки зі спамними нетематичними анкорами;
- прогон великою кількістю дешевих неякісних посилань;
- закупівля на дублі ваших сторінок (якщо це технічно невиправлено, цим також можуть скористатися);
- постійний парсинг вашого нового контенту, його крадіжка та швидка індексація у себе на сайт;
- створення копії вашого сайту.
Деякі з цих речей зовсім неочевидні та складно виявляються, тому й потрібно швидко реагувати на падіння та відкидати всі гіпотези.
5. Злом сайтів
Це може бути ще одна тактика ваших конкурентів. Хтось може отримати доступ до адміністративної панелі вашого сайту та проставити сховані посилання на інші ресурси. Насправді це відбувається набагато частіше, ніж здається.
6. Швидкий ріст нових гравців
Ця причина більше характерна для ніш, які розвиваються та ростуть дуже динамічно. Тому рекомендую завжди слідкувати за конкурентами та ринком — можливо, з‘явилися нові гравці, які забрали від вас частину трафіку.
7. Технічні проблеми
Існують ситуації, коли розробники допускають технічних помилок і сайт поступово перестає ранжуватися. На це також треба обов‘язково зважати та перевіряти. Найпоширеніші з них — це закриття сайту від сканування в файлі robots.txt, масова зміна урлів без склейки із старими, створення дублів сторінок, відкриття деву (сайту для тестування) до індексації тощо.
Про стратегії реагування
Отож, причин падіння трафіку може бути багато, але яку стратегію реагування обрати? І що першочергово потрібно зробити?
- Витрачайте свій ресурс на виправлення проблеми, а не пошук винних. Ви вже маєте результат, показники вже погіршилися. Тому вашим найголовнішим завданням є саме пошук причини. Швидкість реагування в таких ситуаціях критично важлива, адже час — це кошти, а трафік — це ваші клієнти.
Часто SEO-спеціалісти кажуть, що не варто нічого робити, поки не закінчиться оновлення алгоритмів Google. Але це не так: потрібно швидко зробити додатковий аналіз та відкинути інші можливі причини падіння, адже вони могли просто припасти на час апдейтів. - Не бійтеся ставити незручні запитання SEO-фахівцям, наприклад, «Чи знайшли ви причину падіння? Які гіпотези? Який у вас план? Чи почали ми цей план впроваджувати в життя? Що конкретно ми вже зробили?».
Якщо причина таки ховається в апдейтах, запитуйте, як почувають себе ваші конкуренти, хто зайняв перші місця у видачі, хто та чому відібрав ваш трафік. Чіткі відповіді допоможуть вам зрозуміти, чи ситуація під контролем. - Запропонуйте SEO-команді провести аудит сайту зовнішнім експертом. Це нормальна практика, яка дозволяє подивитися на ваш ресурс зі сторони. Можливо, у цього спеціаліста будуть нові ідеї, адже у ваших фахівців може бути «замилене око».
- Працюйте над маркетингом так, аби клієнти могли знайти вас за допомогою інших каналів. Це мінімізує ваші ризики, бо SEО — не завжди стабільний та прогнозований канал. Чого тільки вартує Google з їхнім оновленим пошуком, де звичайні органічні кліки поки відходять на третій план (після реклами та генерованого контенту). Більше про це ви можете дізнатися тут.
Замість висновку
У випадку падіння трафіку не треба чекати дива, але й панікувати теж. Майже завжди існують шанси повернути сайт «до життя». Формула успіху тут буде такою — професійна команда + виявлення причини + швидке реагування.