2023 став роком випробувань для food-сегменту, його учасники вимушено трансформували маркетингові стратегії, адаптувавши довготермінові плани під нову тактику. Назар Максимець, маркетинг-директор компанії Ardis Group, яка є імпортером сирів та виробником продукту під власною торговою маркою, розповів MMR у бліц-інтерв’ю про особливості маркетингу та актуальні завдання маркетолога.
Назаре, як будуєте роботу своєї команди, у чому особливість саме маркетингу?
Наша стратегія передбачає розвиток культури споживання сиру в Україні, а отже ми зацікавлені в роботі з кінцевим споживачем та трансформації й розвитку його смакового досвіду. Наші клієнти це, у першу чергу, ті, хто розділяють з нами цю цінність.
У комунікаціях з клієнтами ми використовуємо свій набір інструментів: івенти, професійні ЗМІ та власні соцмережі, які вже стали спільнотою «своїх».
На яких цінностях побудовано клієнт-сервіс?
Наша компанія допомагає знайти унікальне рішення, що задовольнятиме потреби споживача якнайкраще.
Ми робимо ставку на сервісність і завжди пам’ятаємо про те, що кожен клієнт унікальний. Ardis Group — не лише постачальник певної товарної групи на ринку — наша компанія допомагає знайти унікальне рішення, що задовольнятиме потреби споживача якнайкраще. Наприклад, у напрямку мерчендайзингу ми залюбки асистуємо у створенні спеціалізованих просторів у торгових залах: «Зберігання без турбування» (молочні продукти, що не потребують холодильного обладнання), «Простір вільної їжі» (єдине місце, де споживач може знайти всі категорії продуктів без молока, м’яса, глютену тощо), продуктові пропозиції та багато іншого.
Завдяки Ardis Group в Україні з’явились італійські моцарела та рікота — і це вже основа любові покупців. Навіщо і чи взагалі складно наразі розвивати private label в Україні?
Бренд Lel’ спеціалізується на категорії свіжих сирів, і це один із напрямків на сирному ринку, де споживачів є чим здивувати та розширити смаковий досвід. Наш виклик полягає у розвитку категорії споживання сиру у всій його різноманітності. Зараз в Україні є над чим працювати, аби збільшувати рівень обізнаності в смаках сирів, і ми хочемо виправити цю ситуацію. Власне виробництво — це в тому числі і наша відповідальність перед країною.
Якщо ви вже згадали про відповідальність, то давайте поговоримо про соціальний маркетинг.
У нашій компанії працює окрема команда, що займається благодійною допомогою на регулярній основі із виділеним бюджетом. Свій фокус направляють на закриття оперативних точкових запитів допомоги військовим, дитячим будинкам й співпрацю з волонтерськими штабами.
Ще одним напрямом у нашій компанії займається команда стратегічного маркетингу — це підтримка від наших брендів. Тут ми фокусуємось на більш глобальних ініціативах допомоги тимчасово переміщених жінок та дітей й підтримці фондів, які знають, як компетентно зміцнити наші сили оборони. Зовсім скоро стартуємо зі спільним проєктом, разом із найбільшим фондом допомоги українським військовим.
У нашій роботі чітко розуміємо — то не ми такі хороші, це обов’язок кожного українця й української компанії.
Які маркетингові напрями та інструменти втратили свою актуальність, на чому компаніям варто зосередити свою увагу?
У кожного з каналів була своя хвилина слави. Спершу ТБ було дуже складно через єдиний марафон та недоречність розважального контенту. Згодом активності поступово почали відновлювалися. У періоди блекаутів на арену успішно вийшло радіо, часом не єдине надійне джерело інформації.
Брендам варто розширювати свою присутність у вертикальному відеоформаті Reels та налагоджувати комунікацію в Twitter.
Якщо поглянути на структуру каналів цифрових комунікацій, виділив би український сегмент Twitter, який суттєво зріс із 6,54% користувачів в Україні у січні 2022 до 13,39% у січні 2023, хоча і втратив позиції до квітня 2023 (7,71%). Та бар’єр реєстрації перетнуло для себе багато споживачів, а бренди поступово заходять у комунікацію, від найбільших до локальних.
Інстаграм зріс із січня 2022 (10,65%) і 12,3% у квітні 2022 й фактично удвічі — до 20,73% у квітні 2023 року та утримує позитивну динаміку. Такий ріст спричинений у першу чергу новими відеоформатами. Тому брендам варто розширювати свою присутність у вертикальному відеоформаті Reels та налагоджувати комунікацію в Twitter.
Як змінилися поточні та стратегічні завдання маркетолога у 2022 році? Які hard та soft skills стали основними?
Останні декілька років навчили нас якісному плануванню, бо навіть короткострокові проєкти отримують з десяток ітерацій у процесі реалізації: терористичні акти агресора, масові ракетні удари, блекаути. Все, що раніше здавалося непереборною обставиною, сьогодні є реальністю. Ці зовнішні фактори так само привчили до гнучкості та адаптивності.
Щодо софт скілів, то, у першу чергу, потрібно навести лад зі своїми емоціями, збалансувати емоційний маятник команди. Тому емпатія та цілеспрямованість стали основними навичками.
По хардах радив би підтягнути вміння проведення базових досліджень споживачів — як глибинних, так і кількісних, нескладного рівня, як NPS. Причини прості: зміна кон’юнктури ринку «на очах» — локація проживання споживачів, звички, потреби, контекст споживання. Друге — це глибокий «вдих» бюджетів усіх компаній в перші місяці — більшість із компаній у перші місяці просто затамували подих в очікуванні хоч якоїсь ясності.
Який особисто ваш найулюбленіший сир і чому?
Свіжі сири. Певно, найбільш різноманітна група, із ніжним смаком та текстурою. На смак цієї категорії сирів також значно впливає тип молока: коров’яче, козяче, овече чи буйволине, варіацій справді багато, а ще більше різноманітних страв, можливих до приготування.