З початку повномасштабної війни українці стикаються не тільки з військовою агресією ворога, а й з низкою викликів в інформаційному полі, економіці та шахрайством. Тому кожному українцю варто бути пильним та розуміти, як реагувати у таких ситуаціях.
Міністерство цифрової трансформації та комунікаційна агенція Be—it Agency створили новий освітній серіал і детальні інструкції про те, як вберегтися від інформаційних атак і випадково самому не поширювати ворожі наративи, як не стати жертвою шахраїв і не спонсорувати виробників продукції з країн-агресорів і як у цьому допомагають відкриті дані.
Про це все детально розповіли разом з відомим телеведучим Анатолієм Анатолічем на платформі Дія.Відкриті дані.
Серіал складається з трьох блоків (11 серій тривалістю 2-4 хвилини):
- Відкриті дані та перевірка доброчесності волонтера й організації
- Виявлення російського та білоруського сліду
- Кібер- та інфогігієна в умовах війни
Під час перегляду відео та покрокових інструкцій можна дізнатися:
- Що таке відриті дані, де їх шукати та чому треба про них говорити під час війни.
- Як безпечно донатити та що потрібно знати про волонтерів, благодійні організації та фонди. За допомогою яких алгоритмів та сервісів можна перевірити їхню доброчесність, на що звертати увагу.
- Як не купити на полицях магазинів російський чи білоруський товар та навчитись розрізняти країну-виробника за спеціальним маркуванням та штрихкодом.
- Які українські та міжнародні сервіси можна використовувати для перевірки присутності компанії на російському чи білоруському ринку, її походження, власників та інших даних.
- Що таке інформаційно-психологічні операції (ІПСО), які застосовує окупант, їхня мета та як від них уберегтись.
- Як не стати рупором пропагандистів, де читати достовірні новини та на яких ресурсах можна самостійно перевіряти інформацію.
- Яких правил потрібно дотримуватись у месенджерах, загальних групах та особистих повідомленнях.
- Що робити та куди звертатись, якщо стали свідком пересування ворожої техніки, її дислокації та розташування важливих об’єктів ворога.
Кампанія створена за підтримки USAID / UK aid проєкту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/ TAPAS».
«Мета нашої освітньої кампанії для Дія.Відкриті дані — легко та доступно розказати й надати практичні поради про те, як користуватись спеціальними сервісами та застосунками, зокрема, на основі відкритих даних для убезпечення себе та своїх близьких від інформаційних впливів, шахрайства та розповсюдження недостовірних новин», — ділиться Михайло Корнєєв, керівник експертної групи з відкритих даних Міністерства.“З початку повномасштабного вторгнення українці згуртувались та кожен намагається зробити свій внесок у пришвидшення перемоги України. Більшість долучаються або фінансово, або власною працею до волонтерського руху чи благодійності, працюють в інформаційному полі та стараються підтримати економіку нашої країни. І цифрова грамотність у цьому є важливим аспектом. Освітні матеріали – це як дорожня карта, яка навчить як користуватися відкритими даними та базовими інструментам, приміром, для перевірки організацій, контенту та іншого», — зазначив Данило Молчанов, керівник USAID / UK aid проєкту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/ TAPAS».