Кожна з нас мріє про життя, у якому є кохання, плани, сили реалізовувати себе й час бути з тими, кого любимо. Ми пізнаємо світ, будуємо кар’єру, зустрічаємося з друзями, ходимо на концерти, виставки, займаємось спортом. І часто нехтуємо кількома хвилинами в кабінеті лікаря, які можуть врятувати ці всі плани.
За даними Центру громадського здоров’я України у 2022 році в Україні зареєстровано майже 3 000 нових випадків цього захворювання. Більше ніж тисяча жінок — наших подруг, сестер, колежанок — не змогли його подолати. І часто не тому, що медицина безсила, а тому, що вони не знали або вчасно не проходили профілактичні огляди. Бо здавалося б: це не про мене, не зараз, не важливо, бо просто не болить.
Але рак шийки матки не має віку. Станом на кінець 2024 року за даними Національного канц-реєстру в Україні під наглядом перебувають майже 58 тисяч пацієнток із цим діагнозом, і лише третина з них виявила хворобу на ранній стадії.
Саме тому ДІЛА започаткувала просвітницький проєкт, щоб наголосити — за допомогою профілактичних скринінгів рак шийки матки можна попередити. Це чи не єдиний вид онкології, який можна абсолютно повністю вилікувати на ранніх етапах, а головне — його можна попередити.

Перш ніж розпочати кампанію, ДІЛА провела глибинне дослідження своєї цільової аудиторії. До участі якогоі було залучено понад 1 500 жінок. Опитування проходило у два етапи. Результати другого етапу, що охопив понад 900 респонденток, допомогли сформувати чітке уявлення про ставлення і обізнаність українок до скринінгових обстежень. І ось що ми дізнались:
Більшість опитуваних — жінки віком 25–45 років, активні та зайняті, для яких важливий зручний сервіс і швидкість. 42% з них довіряють інформації, отриманої від лікаря, 26% — через інтернет, ще 19% — із соцмереж. На запитання про частоту візитів до гінеколога 41% респонденток відповіли, що проходять огляд щороку, ще 35% — лише за наявності скарг. Водночас 24% жінок ніколи не проходили скринінг, ще 14% не впевнені, чи робили його коли-небудь. Серед основних бар’єрів здавати дослідження — висока вартість обстеження (58,4%), нестача часу (13,4%) та відсутність симптомів (12,4%).
PR-підтримка проєкту
Разом з трьома українськими медіа — Divoche.media, Ліга.нет і Wonderzine — ДІЛА створила спеціальні матеріали, щоб комплексно розповісти про профілактику і діагностику раку шийки матки (далі — РШМ), розвіяти стереотипи та відповісти часом на «незручні» питання. Щоб кожна жінка, яка гортає стрічку, читає статтю за кавою чи переглядає соцмережі дорогою на роботу, зрозуміла простий і важливий месседж: вчасна діагностика може попередити захворювання.
З Громадське радіо та гінекологинями, науковими консультантками ДІЛА, Ольгою Буркою і Тетяною Тутченко записали два випуски в подкасті «З понеділка», у яких обговорюється страх перед кабінетом гінеколога, який часто заважає зробити перший крок. І головне — як зробити так, щоб чути: «У вас усе добре. Побачимось через рік». Випуски доступні на YouTube-каналі, платформах Spotify, Apple. Можна слухати у зручний час, у своєму темпі, наодинці або разом з тими, хто теж трохи хвилюється, але хоче піклуватися про себе.
Дописи в соцмережах
Протягом кампанії ми підготували низку дописів в соцмережах на тему жіночого здоров’я. Розповідали, що підвищує ризик розвитку РШМ; як вірус папіломи людини (ВПЛ) пов’язаний з онкологією; чому навіть при гарному самопочутті важливо не ігнорувати профілактику. Також разом із «Бережи себе» підняли одну з найважливіших тем — вакцинацію від ВПЛ.
До Всесвітнього тижня обізнаності про рак шийки матки, який щорічно відзначається в січні, ДІЛА заручилась підтримкою 8 лідерок думок — жінок, яких слухають, яким довіряють, які надихають. Це громадські діячки, гінекологині, ведучі, авторки, акторки, серед них — Емма Антонюк, Катерина Бльостка, Наті Гресько, Олеся Кравець.
Завдяки цим публікаціям ще раз нагадали: рак шийки матки можна попередити і подолати, якщо знати, діяти і не мовчати.
Digital-інструменти
Через інформаційну кампанію ми забезпечили збільшення зацікавленості щодо профілактики раку шийки матки. У співавторстві з науковими консультантами ДІЛА створили низку SEO-матеріалів в блозі та на сайті, щоб забезпечити жінок доказовою медичною інформацією.
Дослідження на початку проєкту показало, що 25% респонденток не роблять скринінг на рак шийки матки з потрібною періодичністю. Тому ми задіяли розсилки як канал розповсюдження інформації про захворювання і його профілактику.
Зовнішню кампанію підкріпили таргетованою рекламою, щоб якомога більше жінок зрозуміли, як профілактувати рак шийки матки і приняли рішення якнайшвидше звернутися до лікаря та провести скринінгові дослідження. Далі запустили ремаркетингові кампанії з пропозицією взяти участь у 2-й ітерації оптування та отримати знижку на скринінгові дослідження, адже головне заперечення — це вартість скринінгових програм.
Зовнішня реклама

Ми не обмежились лише онлайн-кампанією. Розмістили борди з месседжами «15 хвилин на обстеження — роки здорового життя», «Ваше жіноче здоров’я у ваших руках» в київському метрополітені на станціях Хрещатик, Палац Спорту, Мінська, Оболонь, Деміївська та ін. Розміщували борди там, де проходять тисячі жінок щодня. І, можливо, хтось побачив ці слова в той самий момент, коли вагався, і зробив вибір на користь себе. А також розробили буклети і постери, які роз’їхались по мережі відділень ДІЛА.
Результати
Кампанія обʼєднала низку інструментів, щоб закріпити головний меседж — своєчасні скринінги можуть врятувати життя від раку шийки матки. Кампанія охопила понад 4 мільйони переглядів. Ми побачили, як зростає інтерес до теми: все більше переглядів, збережень, коментарів. Все більше жінок починають діяти.
Результати — відчутні. У 2025 році попит на скринінгові дослідження зріс на 29%. А ефективність кампанії в цифрах вразила навіть нас: ROMI склав 666%. Але найцінніше — це відгуки від жінок, які кажуть: «Я зробила скринінг і більше не хвилююсь».