Як війна вплинула на український digital-маркетинг: розповідають спеціалісти зі сфери
05 Лип 2022, 13:11

Як війна вплинула на український digital-маркетинг: розповідають спеціалісти зі сфери

Після 24 лютого робота кожної галузі змінилася: хтось втратив роботу, хтось перепрофілювався або обрав вектор міжнародного ринку послуг.

Про те, що зараз відбувається в українському диджиталі та які перспективи його розвитку, розповідають Ірина Дубина (PPC specialist at SoftServe), Яна Поліщук (marketing specialist CGS-team), Олексій Матузний (Account Strategist and Process Improvement Manager Delfi.lv), Тарас Гуменюк (digital-спеціаліст агенції Perfect PR).

Як змінилась ваша робота під час війни?

Ірина Дубина, PPC specialist at SoftServe

Нова економічна реальність: які тренди визначатимуть ринок у 2025 – досвід TERWIN, Arcelor Mittal, Kvertus, BRAVE1, Starlight media, ГК «Молочний альянс» та 40 провідних управлінців та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтеся, як розширювати партнерства, зміцнювати довіру до бренду та виходити на міжнародні ринки. Реальні стратегії та досвід компаній, які вже зробили цей крок.

Забронювати участь

З погляду зарплати чи компанії, все залишилось як і було. Змінилась географія послуг. Якщо раніше я приблизно 85% працювала над проєктами в Україні, то тепер це тільки 10%. Більшість часу я приділяю розвитку проєктів у сусідніх країнах та в Латинській Америці. Не тому, що там краще, просто через війну багато клієнтів не хочуть наймати айтівців в Україні. Тому поки що тут мої послуги не потрібні повною мірою.

Яна Поліщук, marketing specialist CGS-team

Кайфую від того, що маркетинг — штука, без якої не може жити бізнес.

Я втратила роботу. Багато проєктів стали на паузу, що суперсильно загальмувало маркетинг. Віддала деякі рекламні акаунти волонтерам для поширення правдивої інформації про війну. Це дозволило відчути, що наші тули — теж зброя. Проте за 1,5 місяці знайшла іншу позицію, і я задоволена. Кайфую від того, що маркетинг — штука, без якої не може жити бізнес. Відчуваю, що я потрібна українському ринку.

Олексій Матузний, Account Strategist and Process Improvement Manager Delfi.lv

Від початку війни я втратив усіх своїх клієнтів, з якими ми працювали з командою. А з ними — і 90% свого бізнесу. Частина з них переїхала до Європи, інша — припинила свою діяльність до закінчення війни. Щодо моєї основної роботи, то я пішов із неї, і два місяці ходив по співбесідах. Фахівці з SEO все ще потрібні, але зарплати через перегрітий ринок стали меншими в середньому на 20-30%. 

Проте відкрилося більше вакансій на західному ринку. Якщо ти фахівець Senior або Team Lead рівня, ти можеш розраховувати на 2 000-2 500$ зарплати (після податків в іншій країні). Звичайно, усе залежить від проєкту, команди та величини компанії. У стартапах під ринок США платять набагато більше від цих цифр. Результат — близько 40 різних співбесід, одна з яких була в Google — дуже допоміг зрозуміти ситуацію на ринку. Я хотів іти в американський стартап, але знайомий мене покликав працювати в латвійський проєкт Delfi.lv. Вони дуже хотіли допомогти українцям і шукали спеціалістів, які зараз без роботи й перебувають в Україні, тому я й погодився. 

Тарас Гуменюк, digital-спеціаліст агенції Perfect PR

Зміна полягає в роботі з новими ринками та новими технологіями.

Значна частка внутрішніх проєктів або розчинилася, або досі на паузі. Тому потрібно опановувати нові вектори. Це передовсім стосується західного ринку/технологій. Мінімально необхідна навичка, над якою працюємо сьогодні та яка потрібна буде і зараз, і завтра, — це англійська. Тому якщо відповідь звести до одного тезису, то зміна полягає в роботі з новими ринками та новими технологіями.

Які, на вашу думку, перспективи диджитал-маркетингу в Україні?

Ірина Дубина, PPC specialist at SoftServe

Перспективи в диджитал-маркетингу є завжди. Перепрофілювання під країни за кордоном можуть піти на користь спеціалістам — це ширший досвід, нові типи клієнтів, можливість обирати серед багатьох проєктів і т.і. Думаю, це хороша можливість дізнатись собі ціну і не підлаштовуватись тільки під український ринок. 

Яна Поліщук, marketing specialist CGS-team

Ця сфера вже ожила, ми бачимо купу відновлених проєктів. Українці — найбільш диджиталізована нація, тому перспективи — архівеликі. Щодо деяких бізнесів, то мене максимально бісить, коли війна стає спекулятивною темою в рекламі. Таким диджитал-маркетологам на цьому ринку немає місця. Тому якщо ви хочете поговорити про війну від імені свого бізнесу — подумайте дуже ретельно.

Олексій Матузний, Account Strategist and Process Improvement Manager Delfi.lv

Думаю, що через декілька років після закінчення війни з’являться величезні перспективи в усіх напрямів маркетингу. Через ситуацію з Covid-19 багато власників бізнесів вирішили ще тоді диджиталізуватися. Через це з’явилося багато українських стартапів, які допомагають розвивати цифрову трансформацію в Україні. Наприклад, «Вчасно», що робить документообіг в рази легшим. Відкрилося багато інтернет-магазинів, тому, думаю, після війни буде величезний попит на диджитал-маркетинг, і сфера швидко відновиться. 

Тарас Гуменюк, digital-спеціаліст агенції Perfect PR

Враховуючи курс на більшу приватність, ефективність роботи може знижуватися.

Загалом у галузі є тенденція до втрати цінності роботи середньостатистичного фахівця через зовнішні причини. Багато в чому праця спеціаліста в Україні підв’язана, хоча це і не очевидно, під роботу з персональними даними. Враховуючи курс на більшу приватність, ефективність роботи може знижуватися. Додаємо специфіку web3.0, правову інтеграцію з ЄС (читайте GDPR), загалом низький поріг входу та тенденцію до автоматизації — й отримуємо таку картинку: на ринок може чекати певний спад у діловій активності зі зміною поточних професій на більш специфічні та трудоємкі. 

Припускаю, буде пропорція 20/80 між професіями, глибоко інтегрованими у технології, та фахами, які вимагатимуть порівняно менше зусиль від спеціаліста, ніж зараз.

Як почувається внутрішній ринок диджитал-послуг?

Ірина Дубина, PPC specialist at SoftServe

Я думаю, стабільніше, ніж на початку війни, але все ще бентежно. Маркетологи зазвичай швидко реагують на зміни, і в цьому є величезний плюс. Зараз бачу тренд на пошук клієнтів за кордоном. Це не так просто, маючи досвід лише на локальному ринку і не знаючи специфіки країни. Прийоми, які є успішними в нас, можуть не працювати в Європі чи США, тому на адаптацію потрібно трішки більше часу, ніж зазвичай. 

Яна Поліщук, marketing specialist CGS-team

Якщо говорити про соціальні мережі, то вони блокують кожного другого. І я кажу не лише про бізнес-акаунти, але й про лідерів думок.

Виникла купа технічних труднощів. Якщо говорити про соціальні мережі, то вони блокують кожного другого. І я кажу не лише про бізнес-акаунти, але й про лідерів думок. Із цим складно, проте диджитальникам ніколи не буває легко. Ми до цього швидко адаптуємося. Цікаво, що ринок росте. Усе більше бізнесів переносять свій маркетинг у диджитал-світ. Усе більше спеціалістів з’являється, і вони шукають свій перший досвід роботи. Є мінімальний страх, що через один-два роки на одного лікаря буде 20 диджитал-маркетологів. 

Олексій Матузний, Account Strategist and Process Improvement Manager at Delfi.lv

Вакансій зараз досить багато. Якщо у вас гарне резюме, заповнені професійні соцмережі (Linkedin, Djinni) — не бачу ніяких проблем з роботою. В середньому в тиждень мені надходить 4-5 пропозицій про роботу на вакансію Senior/Team Lead SEO фахівця. Час від часу я аналізую ринок та бачу, що зараз на Junior SEO також є досить багато запитів. Тому мені здається, що роботу у сфері інтернет-маркетингу зараз знайти неважко.  

Тарас Гуменюк, digital-спеціаліст агенції Perfect PR

Разом із бізнесом відновлюється і попит на послуги. Також помітив явища гіперконкуренції, демпінгу, очевидної відмови від співпраці з росіянами та певні процеси переорієнтації на ринки ЄС/США. Втім, останнє не можу назвати поширеною тенденцією. Ну а ринок агенцій/фахівців — на жаль, просіюється. Залишаються у робочих процесах ті, які є найкращими, ті, хто вміє домовлятися, і ті, кому щастить.

Розкажіть друзям про новину