Після 24 лютого робота кожної галузі змінилася: хтось втратив роботу, хтось перепрофілювався або обрав вектор міжнародного ринку послуг.
Про те, що зараз відбувається в українському диджиталі та які перспективи його розвитку, розповідають Ірина Дубина (PPC specialist at SoftServe), Яна Поліщук (marketing specialist CGS-team), Олексій Матузний (Account Strategist and Process Improvement Manager Delfi.lv), Тарас Гуменюк (digital-спеціаліст агенції Perfect PR).
Як змінилась ваша робота під час війни?
Ірина Дубина, PPC specialist at SoftServe
З погляду зарплати чи компанії, все залишилось як і було. Змінилась географія послуг. Якщо раніше я приблизно 85% працювала над проєктами в Україні, то тепер це тільки 10%. Більшість часу я приділяю розвитку проєктів у сусідніх країнах та в Латинській Америці. Не тому, що там краще, просто через війну багато клієнтів не хочуть наймати айтівців в Україні. Тому поки що тут мої послуги не потрібні повною мірою.
Яна Поліщук, marketing specialist CGS-team
Кайфую від того, що маркетинг — штука, без якої не може жити бізнес.
Я втратила роботу. Багато проєктів стали на паузу, що суперсильно загальмувало маркетинг. Віддала деякі рекламні акаунти волонтерам для поширення правдивої інформації про війну. Це дозволило відчути, що наші тули — теж зброя. Проте за 1,5 місяці знайшла іншу позицію, і я задоволена. Кайфую від того, що маркетинг — штука, без якої не може жити бізнес. Відчуваю, що я потрібна українському ринку.
Олексій Матузний, Account Strategist and Process Improvement Manager Delfi.lv
Від початку війни я втратив усіх своїх клієнтів, з якими ми працювали з командою. А з ними — і 90% свого бізнесу. Частина з них переїхала до Європи, інша — припинила свою діяльність до закінчення війни. Щодо моєї основної роботи, то я пішов із неї, і два місяці ходив по співбесідах. Фахівці з SEO все ще потрібні, але зарплати через перегрітий ринок стали меншими в середньому на 20-30%.
Проте відкрилося більше вакансій на західному ринку. Якщо ти фахівець Senior або Team Lead рівня, ти можеш розраховувати на 2 000-2 500$ зарплати (після податків в іншій країні). Звичайно, усе залежить від проєкту, команди та величини компанії. У стартапах під ринок США платять набагато більше від цих цифр. Результат — близько 40 різних співбесід, одна з яких була в Google — дуже допоміг зрозуміти ситуацію на ринку. Я хотів іти в американський стартап, але знайомий мене покликав працювати в латвійський проєкт Delfi.lv. Вони дуже хотіли допомогти українцям і шукали спеціалістів, які зараз без роботи й перебувають в Україні, тому я й погодився.
Тарас Гуменюк, digital-спеціаліст агенції Perfect PR
Зміна полягає в роботі з новими ринками та новими технологіями.
Значна частка внутрішніх проєктів або розчинилася, або досі на паузі. Тому потрібно опановувати нові вектори. Це передовсім стосується західного ринку/технологій. Мінімально необхідна навичка, над якою працюємо сьогодні та яка потрібна буде і зараз, і завтра, — це англійська. Тому якщо відповідь звести до одного тезису, то зміна полягає в роботі з новими ринками та новими технологіями.
Які, на вашу думку, перспективи диджитал-маркетингу в Україні?
Ірина Дубина, PPC specialist at SoftServe
Перспективи в диджитал-маркетингу є завжди. Перепрофілювання під країни за кордоном можуть піти на користь спеціалістам — це ширший досвід, нові типи клієнтів, можливість обирати серед багатьох проєктів і т.і. Думаю, це хороша можливість дізнатись собі ціну і не підлаштовуватись тільки під український ринок.
Яна Поліщук, marketing specialist CGS-team
Ця сфера вже ожила, ми бачимо купу відновлених проєктів. Українці — найбільш диджиталізована нація, тому перспективи — архівеликі. Щодо деяких бізнесів, то мене максимально бісить, коли війна стає спекулятивною темою в рекламі. Таким диджитал-маркетологам на цьому ринку немає місця. Тому якщо ви хочете поговорити про війну від імені свого бізнесу — подумайте дуже ретельно.
Олексій Матузний, Account Strategist and Process Improvement Manager Delfi.lv
Думаю, що через декілька років після закінчення війни з’являться величезні перспективи в усіх напрямів маркетингу. Через ситуацію з Covid-19 багато власників бізнесів вирішили ще тоді диджиталізуватися. Через це з’явилося багато українських стартапів, які допомагають розвивати цифрову трансформацію в Україні. Наприклад, «Вчасно», що робить документообіг в рази легшим. Відкрилося багато інтернет-магазинів, тому, думаю, після війни буде величезний попит на диджитал-маркетинг, і сфера швидко відновиться.
Тарас Гуменюк, digital-спеціаліст агенції Perfect PR
Враховуючи курс на більшу приватність, ефективність роботи може знижуватися.
Загалом у галузі є тенденція до втрати цінності роботи середньостатистичного фахівця через зовнішні причини. Багато в чому праця спеціаліста в Україні підв’язана, хоча це і не очевидно, під роботу з персональними даними. Враховуючи курс на більшу приватність, ефективність роботи може знижуватися. Додаємо специфіку web3.0, правову інтеграцію з ЄС (читайте GDPR), загалом низький поріг входу та тенденцію до автоматизації — й отримуємо таку картинку: на ринок може чекати певний спад у діловій активності зі зміною поточних професій на більш специфічні та трудоємкі.
Припускаю, буде пропорція 20/80 між професіями, глибоко інтегрованими у технології, та фахами, які вимагатимуть порівняно менше зусиль від спеціаліста, ніж зараз.
Як почувається внутрішній ринок диджитал-послуг?
Ірина Дубина, PPC specialist at SoftServe
Я думаю, стабільніше, ніж на початку війни, але все ще бентежно. Маркетологи зазвичай швидко реагують на зміни, і в цьому є величезний плюс. Зараз бачу тренд на пошук клієнтів за кордоном. Це не так просто, маючи досвід лише на локальному ринку і не знаючи специфіки країни. Прийоми, які є успішними в нас, можуть не працювати в Європі чи США, тому на адаптацію потрібно трішки більше часу, ніж зазвичай.
Яна Поліщук, marketing specialist CGS-team
Якщо говорити про соціальні мережі, то вони блокують кожного другого. І я кажу не лише про бізнес-акаунти, але й про лідерів думок.
Виникла купа технічних труднощів. Якщо говорити про соціальні мережі, то вони блокують кожного другого. І я кажу не лише про бізнес-акаунти, але й про лідерів думок. Із цим складно, проте диджитальникам ніколи не буває легко. Ми до цього швидко адаптуємося. Цікаво, що ринок росте. Усе більше бізнесів переносять свій маркетинг у диджитал-світ. Усе більше спеціалістів з’являється, і вони шукають свій перший досвід роботи. Є мінімальний страх, що через один-два роки на одного лікаря буде 20 диджитал-маркетологів.
Олексій Матузний, Account Strategist and Process Improvement Manager at Delfi.lv
Вакансій зараз досить багато. Якщо у вас гарне резюме, заповнені професійні соцмережі (Linkedin, Djinni) — не бачу ніяких проблем з роботою. В середньому в тиждень мені надходить 4-5 пропозицій про роботу на вакансію Senior/Team Lead SEO фахівця. Час від часу я аналізую ринок та бачу, що зараз на Junior SEO також є досить багато запитів. Тому мені здається, що роботу у сфері інтернет-маркетингу зараз знайти неважко.
Тарас Гуменюк, digital-спеціаліст агенції Perfect PR
Разом із бізнесом відновлюється і попит на послуги. Також помітив явища гіперконкуренції, демпінгу, очевидної відмови від співпраці з росіянами та певні процеси переорієнтації на ринки ЄС/США. Втім, останнє не можу назвати поширеною тенденцією. Ну а ринок агенцій/фахівців — на жаль, просіюється. Залишаються у робочих процесах ті, які є найкращими, ті, хто вміє домовлятися, і ті, кому щастить.