Соломія Говоруха, голова БО «Фундації Кредо», поділилася деталями про ініціативу Кредобанк у рамках Всесвітнього тижня грошей, про конкурс бізнес-ідей «Сміливість бути», розповіла про причини фокусу на фінансовій грамотності молоді та поділилася планами щодо майбутніх проектів.
У рамках всесвітньої інформаційної кампанії «Всесвітній тиждень грошей» Кредобанк провів уроки фінансової грамотності. Розкажіть детальніше про те, як реалізовували ініціативу та яка її мета?
Працівники Кредобанку постійно та щорічно проводили на волонтерських засадах уроки фінансової грамотності або в школах, де вчаться їхні діти, або на прохання шкіл або інших навчальних закладів. У такий спосіб банк завжди підтримував всесвітні кампанії з фінансової грамотності — і Всесвітній тиждень грошей, і Всесвітній день ощадності. Цього року «Фундація Кредо» як корпоративний благодійний фонд Кредобанку спробувала системно підійти до організації уроків у рамках Всесвітнього тижня грошей, маючи дві амбітних цілі: по-перше, згуртувати та скоординувати роботу волонтерів-працівників банку, а, по-друге, зробити «Всесвітній тиждень грошей» максимально масштабним щонайменше у Львові, де розташований головний офіс Кредобанку. Нам це вдалося: протягом Всесвітнього тижня грошей відбулися більш як 80 зустрічей, у яких взяли участь понад 4900 учнів, студентів та вчителів. Уроки та лекції з фінансової грамотності проводили понад 50 волонтерів — працівників Кредобанку. До речі, не тільки у Львові, заняття відбувалися у Житомирі, Вінниці та Запоріжжі.
З яких компонентів складались уроки фінансової грамотності?
Офіційною темою цьогорічного Всесвітнього тижня грошей стало гасло «Захистіть свої гроші, убезпечте своє майбутнє». Відповідно основною темою наших уроків була платіжна безпека. Ми знайомили дітей та їхніх вчителів з ризиками, що можуть виникати при розрахунках в інтернеті, надавали прості та дієві поради, як розпізнати шахрайства і захиститися від них, а також наголошували на безпеці інформації стосовно власних розрахунків. Що цікаво, що наші уроки сподобалися як малюкам — учням 2-4 класів, які лише розпочинають використовувати платіжні інструменти, так і підліткам, з якими ми вели бесіди стосовно шахрайств та ризиків. Формат уроків ділився за категоріями: молодша школа, учні середніх класів та старшокласники. Для молодших учнів ми використовували гейміфікацію, зі старшими учнями були дискусії та конкурси.
У чому полягає ідея конкурсу бізнес-ідей «Сміливість бути» від Кредобанк?
«Сміливість бути» — це комплексна освітня ініціатива БО «Фундація Кредо», у якій ми спробували поєднати благодійність, успішні кейси українського бізнесу та банківський досвід задля розвитку й навчання дітей і молоді. Її мета — заохотити учнів старших класів до підприємництва через поєднання цікавої теорії з динамічною практикою. Ініціатива стала частиною системної роботи Кредобанку з поширення знань про фінансову грамотність серед молоді. Наразі ми реалізували пілотний етап проєкту на базі львівських шкіл, який розпочали у вересні 2023 року, якраз з початком навчального року. Спочатку ми планували будувати проєкт на вміннях і навичках працівників банку, але нам вдалося залучити до ініціативи представників львівських бізнес-спільнот, які надихають своїм прикладом. Підприємці з благодійною метою для розвитку учнів обʼєдналися в проєкті, щоб мотивувати, навчати та розвивати підприємливість і лідерство у школярів.
Ми стартували з 8-ми онлайн-лекцій про лідерство, мистецтво презентацій та інші навички, що потрібні для розвитку. Далі відбувалися авторські лекції для вчителів та мотиваційні зустрічі учнів з успішними та відомими підприємцями. БО «Фундація Кредо» реалізувала пілотний етап проєкту в 26 школах Львова, охопивши при цьому понад 1200 учнів.
Конкурс бізнес-ідей став завершальним кроком. У ньому взяли участь 225 старшокласників з 23-х львівських шкіл. Проєкти на конкурс подали 48 учнівських команд, та з них лише 26 команд дійшли до фіналу, щоб презентувати свої проєкти. Кожній команді допомагали львівські підприємці й керівники львівських компаній, які погодилися бути менторами для команд.
Як визначали переможців конкурсу? Які критерії для цього обрали?
Фінал конкурсу відбувався 26 лютого 2024 року у форматі захисту бізнес-ідей. Журі, що складалося з 6 осіб: представників Управління освіти Львова, Центру професійної підготовки педагогічних працівників, керівників львівських бізнес спільнот і представників Кредобанку, — оцінювало ідеї за такими критеріями: повнота, креативність та чіткість обґрунтування доцільності, переконливість бізнес-плану. Тобто журі оцінювало як суть ідеї та її наповнення, так і вміння презентувати й обґрунтувати свій проект.
Чому вирішили сфокусуватись на фінансовій грамотності та підприємництві у проєктах? Чи впроваджуєте/плануєте впроваджувати благодійні ініціативи?
Діти та молодь — це наше майбутнє, яке ми маємо навчати та розвивати, бо саме вони будуть жити та розбудовувати Україну після нашої перемоги. Заради цього воюють наші брати, батьки та діти на фронті. Вільне підприємництво є рушієм економіки у будь-якій цивілізованій країні світу і надзвичайно потрібне для розвитку економіки України, тож ми бачимо розвиток української молоді, як один з ключових елементів своєї стратегії діяльності.
Чому ми обрали фокус саме на фінансову грамотність? По-перше, тому, що ми як фінансисти маємо вибудувані роками компетенції у цій сфері, а, по-друге, ми є соціально відповідальними щодо наших продуктів та послуг. Ми переконані, що молодь повинна мати знання в сфері фінансів, банківської справи та підприємливості, та що ці навики потрібно виховувати змалечку. Також ми розуміємо, що без справжніх, живих прикладів підприємництва складно буде навчати, тому ми об’єднали в цій ініціативі представників бізнес спільнот. Їхні історії надихають та вселяють віру в успішні перспективи для розвитку бізнесу, ми долучаємо знання та банківський досвід, а шкільні вчителі є нашими амбасадорами на місцях. Наша амбітна мета — масштабувати проєкт «Сміливість бути» на всю Україну, зробити комунікаційну платформу онлайн для забезпечення цього процесу й залучити партнерів для охоплення ширшої аудиторії та використання здобутого досвіду й напрацювань.
ЦА ваших ініціатив — переважно школярі. Не плануєте розширити аудиторію на студентів або молодь у цілому?
Як я вже сказала, у майбутньому ми хочемо продовжити цю ініціативу з масштабуванням її на інші регіони України й опрацювати можливість реалізації також в онлайн-форматі. Після цього зможемо розширювати аудиторію проекту. Зі студентами ми зараз теж працюємо, але наразі не системно: проводимо лекції та зустрічі з фінансової грамотності на волонтерських засадах там, де нас запросять.
Поділіться планами щодо майбутніх проєктів «Фундації Кредо». Яку тематику вони матимуть?
Наші проєкти націлені не лише на учнів та молодь, ми маємо також програми підтримки реабілітації поранених захисників України. Ми маємо спільні проекти з найбільшими реабілітаційними центрами, що на Львівщині — SuperHumans Center та UNBROKEN. Наша підтримка для них включає не тільки передачу обладнання чи допомогу в реалізації реабілітаційних ініціатив, а й освітню компоненту. Ми розуміємо важливість патріотичного виховання дітей, тож зараз працюємо над створенням документального фільму про історії поранених захисників для учнів старших класів та мультфільму для дошкільнят.