Всеукраїнська рекламна коаліція разом з профільними індустріальними асоціаціями та найбільшими гравцями рекламно-комунікаційного ринку провела дослідження об’ємів ринку 2024 року та зробила свої перші прогнози щодо розвитку ринку в 2025.
Фінальне бачення ринку для 2024 року — це зростання на 30%. На наступний рік, попри всі виклики, очікується продовження тенденції зростання, але з меншою динамікою — +18%:
Підсумки 2023, млн грн | Підсумки 2024, млн грн | Відсоток зміни 2024 до 2023, % | Прогноз 2025 грудень, млн грн | Відсоток зміни 2025 до 2024, % | |
ТБ-реклама, всього | 3 870 | 5 800 | 50% | 7 175 | 24% |
Пряма реклама | 3 500 | 5 300 | 51% | 6 500 | 23% |
Спонсорство | 370 | 500 | 35% | 675 | 35% |
Digital ТБ | 450 | 750 | 67% | 900 | 20% |
Реклама в пресі, всього | 357 | 387 | 8% | 435 | 12% |
Національна преса | 235 | 258 | 10% | 297 | 15% |
в т.ч. спонсорство | 56 | 62 | 11% | 71 | 15% |
Регіональна преса | 51 | 54 | 6% | 59 | 9% |
Спеціалізована преса | 71 | 75 | 6% | 79 | 5% |
OOH Media, всього | 3 244 | 4 626 | 43% | 5 742 | 24% |
Зовнішня реклама | 2 081 | 2 988 | 44% | 3 701 | 24% |
Транзитна реклама | 617 | 790 | 28% | 928 | 18% |
DOOH | 504 | 796 | 58% | 1 055 | 33% |
Indoor реклама | 42 | 52 | 24% | 58 | 12% |
Радіо реклама, всього | 865 | 1035 | 20% | 1295 | 25% |
Національне | 550 | 680 | 24% | 875 | 29% |
Регіональне | 75 | 85 | 13% | 100 | 18% |
Спонсорство | 240 | 270 | 13% | 320 | 19% |
Digital (Internet) Media реклама | 13 736 | 16 777 | 22% | 19 240 | 15% |
Всього рекламний медіа ринок | 22 522 | 29 375 | 30% | 34 787 | 18% |
Digital
IAB Україна провела хвилю дослідження обсягів ринку інтерактивної реклами за власною методологією, що передбачає три послідовні етапи та крос-перевірку даних, наданих агенціями, паблішерами, продавцями CTV та дослідниками.
Рекламні бюджети демонструють стабільне зростання і, незважаючи на ситуацію в країні, очікується, що не тільки медійна реклама, а й пошук та інші сегменти ринку перевищуватимуть довоєнні обсяги бюджетів.
Серед основних драйверів ринку відзначили швидке зростання обсягів відеореклами та активну експансію відео на ТБ-пристрої.
Також додано дані за напрямом digital development:
Digital реклама | Підсумки 2023, млн грн | Підсумки 2024, млн грн | Відсоток зміни 2024 до 2023, % | Прогноз 2025, млн грн | Відсоток зміни 2025 до 2024, % |
Банерна реклама, оголошення в соціальних мережах, rich medіа | 8 500 | 9 367 | 10% | 10 771 | 15% |
Цифрове відео, вкл YouTube (без СТV) | 5 236 | 7 410 | 42% | 8 469 | 14% |
ВСЬОГО ІНТЕРНЕТ МЕДІА | 13 736 | 16 777 | 22% | 19 240 | 15% |
Пошук (платна видача в пошукових системах), включаючи частину GDN | 15 606 | 20 288 | 30% | 28 403 | 40% |
Інфлюенсер маркетинг | 408 | 510 | 25% | 612 | 20% |
SMM* | 496 | 793 | 60% | 1 189 | 50% |
SEO | 1165 | 1 491 | 28% | 1 789 | 20% |
Digital Development | 1450 | 1 400 | -3% | 1 750 | 25% |
Інший диджитал | 398 | 477 | 20% | 621 | 30% |
ВСЬОГО ІНТЕРНЕТ РИНОК | 33 259 | 41 736 | 25% | 53 604 | 28% |
*містить частину медіабюджетів, розміщених через профільні агенції
ТБ
На жаль, через скорочення активності рекламодавців в четвертому кварталі 2024 року, ринок ТБ реклами не доотримав в підсумку більше 300 мільйонів гривень, тому річний прогноз 5,4-5,6 мільярдів гривень не виправдався. Ринок ТБ реклами в 2024 становить лише 5,3 мільярди, що на 51% більше попереднього року, хоч і менше попереднього прогнозу. Але й такий об’єм, з врахуванням українських реалій, можна вважати успіхом.
З огляду на повернення більшості ключових рекламодавців в ефір, прогнозувати стрімке зростання ринку в 2025 році важко. Адже тепер зміни ТБ бюджетів залежатимуть не від повернення рекламодавців, а від зростання активності вже існуючих, які збільшуватимуть власні бюджети в залежності від ситуації на ринку. Поява нових рекламодавців можлива, але це не матиме масового характеру й значного впливу на розмір ринку, який може зрости на 20%-25% по відношенню до цього року. Тому реалістично-оптимістичний прогноз 6,4-6,6 мільярди гривень.
Спонсорство виправдало осінній прогноз, не дивлячись на падіння об’єму прямої реклами, і зберегло заплановані 500 мільйонів гривень. Основним драйвером 35% зростання в порівнянні з 2023 роком став новий лідер – категорія «фарма», що обійшла в 2024 році «алкоголь» та «розваги». Тепер «фарма» категорія номер 1 і в прямій рекламі, і в спонсорстві. Спонсорство має всі підстави зрости на 35% і в наступному році, адже великі ТБ-канали поступово відновлюють об’єм прем’єрних розважальних шоу, які й приваблюють нових партнерів. Тому прогноз об’єму ТБ спонсорства на наступний рік буде в межах 650-675 мільйонів гривень.
Digital TБ
Цей сегмент продовжує активно зростати: Digital TV стає частиною як диджитальних кампаній, так і розширює охоплення ТБ-кампаній. Також сприяє розвитку велика кількість спортивних подій, що транслювались на ОТТ-платформах: матчі збірної України у відборі до ЄВРО та власне саме ЄВРО-2024, бій Олександра Усіка (Megogo), Олімпіада та Паралімпіада, які активно промотували всі платформи.
Digital TV безумовно продовжить своє зростання.
ООН
Галузь зросла на 43% до минулого року.
Найбільш інтенсивно зростав Західний регіон, занятість в деяких містах досягала відмітки 87%. Центральний регіон і навіть міста на Сході показали ріст зайнятості на всі основні формати.
Підтвердився прогноз щодо стрімкого зростання DOOH — +60% vs. 2023. Драйверами зростання є стабільний попит з боку системних рекламодавців, а також продовження розширення мереж операторів і модернізації диджитал-носіїв. Комбінування статичних форматів з цифровими носіями і впровадження нових технологічних рішень вирішили питання відсутності світла і зберегли рекламні бюджети галузі.
ІКЗР продовжив приділяти увагу дослідженням. Незважаючи на організаційні складності, особливо в Східному регіоні, зона моніторингу була розширена до 12 міст.
Обсяги рекламної комунікації у транзитній рекламі у 2024 року перевершили загальні очікування сегменту наприкінці 2023 року, тому результат вийшов більш оптимістичним і складає 790 млн грн (+28% до минулого року).
Радіо
Радіореклама в 2024 році зросла на 20% і вперше в історії цього медіа перетнула позначку в 1 мільярд гривень. Ріст радіо забезпечили прихід більше ніж 200 нових брендів, в основному з секторів «ліки», «торгівля», «продовольчі товари» та «кондитерські вироби»; помітно виросли категорії «автомобілі», «e-commerce», «морозиво», «соуси/кетчупи/майонези», «корми для домашніх тварин» та кілька категорій лікарських засобів.
Крім того, радіо в 2024 році стало важливим медіа в рекрутингових кампаніях сил і відомств Сил оборони України (Десантно-штурмові війська, Морська піхота ВМС, Сухопутні війська, ССО, ГУР, НГУ, СБУ). Медійну підтримку від радіостанцій отримали близько 50 різних підрозділів та більше 20 благодійних фондів і громадських організацій. Загалом доля соціальної реклами в ефірі радіостанцій збільшилась до 10-12%.
Реклама на радіо забезпечує охоплення економічно-активної аудиторії та гарантує один з найвищих ROI через усіх медіа-інструментів. У 2025 році очікуємо продовження трендів 2024 року, ВРК розраховує на подальший ріст долі радіо в медіасплітах та ріст ринку радіо реклами не менше 25%.
Реклама в пресі
Експерти УАМБ, прогнозуючи перспективи для преси у сегменті рекламних надходжень у 2025 році, одноголосно висловилися, що динаміка 2024 проти 2023 є набагато кращою, аніж була у попередньому, 2023 році. Обсяги реклами в пресі у 2024 році зросли, і тенденція на 2025 рік є обнадійливою. Опосередковано це підтверджується і в інших дослідженнях, наприклад, у дослідженні «Українські медіа, ставлення та довіра у 2024 році», яке показує зростання довіри до місцевих медіа як джерела новин вже другий рік поспіль.
Тому Українська Асоціація Медіа Бізнесу подає на 2025 рік більш оптимістичні показники, аніж були у 2024 році, зауважуючи при цьому, що зростання відбувається з дуже низької бази.
МАМІ
Основою для оцінки ринку маркетингових сервісів є рейтинг агентств згідно доходів, який включає об’єктивне вимірювання обігу та динаміки розвитку ринку, рейтингування ключових компаній і дослідження тенденцій. Після проведення аналізу результатів Рейтингу агентств маркетингових сервісів згідно доходів за 2023 рік Міжнародна Асоціація Маркетингових Ініціатив (МАМІ) вносить коригування в даних обсягу ринку маркетингових сервісів за 2023 рік. Отже, Trade marketing має зростання на 34%, Event marketing показав набагато більший стрибок — +172%, а це в свою чергу дало загальне зростання ринку маркетингових сервісів у цьому році на +37%.
У 2024 році на думку експертів МАМІ ринок маркетингових сервісів теж продемонстрував значний прогрес у відновленні всіх сегментів. Trade marketing, loyalty marketing, збільшилися на 20%, consumer marketing та event marketing — відповідно на 25% та 30% у порівнянні із 2023 роком. Це свідчить про адаптацію бізнесу до нових умов та його здатність не лише витримувати кризові потрясіння, а й формувати нові конкурентні переваги. Наразі проєкти стають більш комплексними та все частіше перетворюються на комунікаційні платформи. Завдяки небайдужості як бізнесів, так і споживачів, кількість проєктів із соціальною складовою також продовжує зростати. Загальне зростання обсягів ринку маркетингових сервісів у 2024 році — 22%.
Втім, перед галуззю залишаються суттєві виклики: невизначеність, дефіцит кадрів, енергетичні обмеження, а також переважання короткострокового планування. Усе це вимагає більш гнучкого підходу до управління, креативу, підвищення інноваційності та наполегливості. Та попри усі складнощі, ВРК прогнозує у 2025 році збільшення обсягів по сегментам маркетингових сервісів, а ринку в цілому на 21%.
Маркетингові сервіси | Підсумки 2023, млн грн | Підсумки 2024, млн грн | Відсоток зміни 2024 до 2023, % | Прогноз 2025, млн грн | Відсоток зміни 2024 до 2023, % |
Обсяг ринку МС, ВСЬОГО | 3 280 | 4 017 | 22% | 4 886 | 22% |
У тому числі: | |||||
Trade marketing (Мерчандайзинг, Trade promo, Програми мотивації та контролю персоналу) | 1 592 | 1 911 | 20% | 2 293 | 20% |
Loyalty marketing (Mailing, DB management, Contact-Center) | 616 | 739 | 20% | 849 | 15% |
Consumer marketing | 526 | 657 | 25% | 821 | 25% |
Event Marketing and Sponsorship | 546 | 710 | 30% | 923 | 30% |