Українська мова домінує майже у всіх найпопулярніших соцмережах: дослідження
03 Лис 2023, 13:22

Українська мова домінує майже у всіх найпопулярніших соцмережах: дослідження

Українська мова посилює позиції в усіх соцмережах. Утім, якщо врахувати російські соцмережі та тимчасово окуповані території, то російською написаний кожен другий допис.

Про це свідчать дані дослідження Центру контент-аналізу.

Частка дописів українською мовою в українському сегменті соцмереж Facebook, Twitter (X) та Instagram перевищила 75%. Також Істотне посилення української мови продемонстрував і YouTube.

Українська мова помітно домінує майже в усіх найпопулярніших соціальних мережах. Автори дослідження констатують, що за останні три роки українські соціальні мережі пройшли видатний шлях від стану майже суцільного зросійщення до переважної ролі української мови.

Західні соціальні мережі — Facebook, Twitter (Х) та Instagram — підтвердили тенденцію на посилення ролі української мови. Так, в Instagram українською тепер пишеться понад 90% дописів, у Facebook та Twitter (X) — 75-80%. Торік частка української мови в цих соцмережах становила 65-70%, а три роки тому, в жовтні 2020 року, коливалася в межах 15-25%.

Таким чином, користувачі трьох названих соцмереж вже протягом півтора року перебувають у здебільшого україномовному середовищі. Це, пишуть автори дослідження, створює сприятливі умови для переходу на українську мову тих, хто все ще надає перевагу російській. Автори припускають, що тенденція на збільшення частки української продовжиться, хоч, можливо, скромнішими темпами.

Радикальний прогрес за останній рік продемонстрував Youtube. Якщо дослідження, зроблене в червні 2022 року, не виявило змін в цій соцмережі порівняно з довоєнним періодом і українська мова мала 5% матеріалів, то тепер україномовний контент сягнув 45%.

Вдвічі зросла частка української мови в ТіkTok: якщо раніше співвідношення було 1 до 2 на користь російської мови, то тепер 2 до 1 на користь української.

Воднораз українізація прогнозовано не торкнулася заборонених в Україні російських соцмереж — Вконтакте та Одноклассников. Жодних передумов та підстав для посилення на цих майданчиках української мови немає й навряд чи коли-небудь будуть, вважають автори дослідження.

Важливі тенденції демонструє й регіональний розріз. Західний макрорегіон продемонстрував радикальне збільшення частки української мови вже в перші місяці після повномасштабного вторгнення — станом на червень 2022 року частка дописів української мовою там перевищила 85%. За останній рік ситуація практично не змінилась: питома вага дописів російською мовою й надалі коливається в межах 10-15%.

Тож загальне посилення присутності української мови за останній рік забезпечили Центральний, Південний та Східний макрорегіони, які поволі нарощують позиції української. Майже в усіх областях зафіксоване збільшення питомої ваги української мови на 10-15%.

Так, істотний прогрес показала Сумщина (+16%). Київська область із майже 84% дописів українською мовою випередила Закарпаття і за мовною поведінкою є близькою до Західного макрорегіону. Сам Київ при цьому відстає й лише підступає до 2/3 дописів українською мовою.Вперше українська мова має сильніші позиції ніж російська в Харківській, Дніпропетровській та Миколаївській областях.

В цілому, українська мова тепер переважає в усіх областях, окрім частково окупованих Донецької, Луганської й Запорізької областей, Криму, а також Одещини. Втім, саме Одещина продемонструвала найбільший поступ за останній рік — частка дописів українською мовою зросла з 27% в червні 2022 року до 49% у жовтні 2023 року.Водночас, Херсонська область засвідчила незначне падіння частки української мови — з 58% до 53%. Це пов’язано, вочевидь, з окупацією частини території.

Дослідження проведене Центром контент-аналізу. Для аналізу були зібрані дописи з Facebook, Twitter (Х), Instagram, Youtube, TikTok, а також із заборонених, але дотепер використовуваних російських VK та OK. Було підраховано частоту вживання в кожній соціальній мережі пар слів (лексем), які мають відмінні корені в українській та російській мовах. Лексеми добиралися так, аби вони могли бути вживаними різними категоріями людей, а не лише певними групами. Приклади таких лексем: крок-шаг, вересень-сентябрь, цукор-сахар, гарбуз-тыква, лікарня-больница. Лексеми добиралися з різних аспектів людського життя: харчування, побут, економіка домогосподарств, здоров’я тощо.

Всього було зібрано і проаналізовано 1,17 млн дописів, які містили названі лексеми та були написані в період з 20 вересня по 20 жовтня 2023 року користувачами, що вказали у профілі Україну (або українські регіони, в тому числі окуповані) своїм місцем перебування. Так само визначалися й області, які, щоправда, вказані далеко не у всіх користувачів.

Розкажіть друзям про новину